Sv: 10rna del 6
Förstår att det blev jobbigt för honom, men jag förstår inte hur i hela friden du lyckades göra så fina stjärnor.
Tack för svar!
Rider du i alla gångarter, skrittar du mycket? Leder du honom hem eller sitter du på hela tiden?
KL
Idag var jag som sagt ut med min plutt. Jag var duktig och skrev sms till mig själv för att se hur lång tid allt tog.
Ut ur stallet: 12.37
Uppsittning: 12.51
Avsittning: 13.25
Hemma: 13.39
Alltså skrittade jag fram och av för hand och red på ganska friskt när jag väl satt på. Han var helt med på noterna det behövdes ingen övertalning när jag bad om högre gångart.
Det blev ganska många men korta galopper, han tittade så mycket på allt och när det var galopp körde han på grisnit när det var nåt "farligt", typ en sten.
I traven sneglade han bara lite åt sidan men fortsatte i samma tempo. Han tog rätt galopp varje gång! Ställde honom mycket utåt och gjorde överdriven skänkel samtidigt som jag sa "gaaa-lopp" - funkar finfint!
Sista minuterna slappnade han av och kom till arbete i traven och då blir han så härlig att sitta på!
Spänd och tittig som sagt, men glad och framåt. Mötte fem-sex bilar i varierande storlek och hastighet både uppsuttet och vid hand och han skötte sig ypperligt! Svettig blev han också, plutten. Men vi tog en liten omväg hem och gick i hans filosofera-takt så han hann lugna andningen och nästan torka framme på halsen/bringan.
Dock är han så klotrund att själva magen puttar fram mina skänklar så jag sitter som skräp, framför allt när han galopperar och när han blåser upp sig och spänner sig i balanstrav så skjuter han fram mina ben så jag tappar balansen. Sista biten när han jobbar rätt blir det så mycket lättare, men det är ju bara tio procent av turen.
Nästa gång tänker jag aktivera hjärnan mer, mycket övergångar så att han kanske koncentrerar sig lite mer och jobbar rätt lite snabbare.