Sv: 10rna del 6
Fiorelli
Bocelli-Tip-Top Maraton
Det är mkt riktigt Victovies familj som fött up honom. Hans mor är deras fantastiska Frida.
Fram tills sommaren 2012 så mådde han bra.
När jag tog hem honom från betet i sptember 2012 va han liten och tunn. OCh full med älgloppor (plckade av honom drygt 30st i 0,7-1cm i sorlek)
Under hösten jobbades han lite för hand men fokus låg på att han skulle växa lite till innan inridning, då han var väldigt liten och jag absolut inte ville rida in en så tunn liten häst.
På senhösten kom muggen och blev snart rasp med riktigt fula djupa sår.
Januari 2013
påbörjades inridningen och gick mkt smidigt, han var hos en av sveriges bästa hopptyttare.
Mars 2013
avslutades inridningen och vi hade fortafarende inte löst problemet med att han inte växte, varken på höjden bredden eller hovarna. HAn fick hela tiden mängder med mat!
Jag var såklart orolig hela tiden men alla i min omgivning sa hela tiden att allt var normalt.
Maj 2013
fick jag äntligen veterinär att undersöka och konstaterade magsår.
GAstrogard kostnaderan ruinerade mig...
Under denna tid så såg man verkligen hur hälsan kommer innifrån. Pälsen va ful och raggig. Utslag som avlöste varandra. Torrexem. Vätskande sår. Pälsavfall. Allergier mot knott. Allergier mot mygg. Mjäll...
Juli 2013
Friskförklarad och gick på dagbete. Väl inpackad för att skyddas mot insekterna.
7 August 2013
Kommer in från hagen med stort sår på höger bakben, framsida under kotan. ca 7cm långt och 3cm djupt.
2 operationer (sövd), gipsad 3 veckor och boxvila 2 månder senare...
5 Oktober 2013
Kommer äntligen hem och får börja stå i sjukpaddock
I slutete på måanden börjar vi promenera
Sjukgymnastik då han inte är jämn i kroppen. Går med ojämn steglängd på operarade benet och en muskelskada upptäks i bogmuskelatueren på vänster sida.
November 2013
Promenader, tömkör och hage
December 2013
Sakta igångsättning. Hoppar små sockerbitshinder. Tömkörs och arbetar i alla gångarbeter
Januari 2014
Ätligen börjat sitta på honom. Blir ledd några varv i ridhuset. Joggar lite.
Rör sig bättre ju mer han använder kroppen!