09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

:laugh: Tror trådens olika åsikter mest är en fråga om definition. Det verkar som om de flesta är ungefär lika "långt" gångna med sina pållar. Det den ene menar är att hantera dem en del, verkar vara att inte göra något alls för andra.

Sedan är väl vi hästgardister ett speciellt släkte med våra käpphästar :angel: dvs det finns nästan ingen forskning värt namnet på området men många tyckare och man försöker verkligen hitta ett bra arbetssystem som ska passa både de älskade hästarna och oss själva, precis som man vill hitta de bästa lösningarna för sina övriga telningar. Sedan är det bara så att en del har det lättare eftersom de kanske är tuffare, sansade eller har mer tålamod... you name it.

Jag tycker mig ha märkt under alla år i hästvärlden (egen teori) att vissa ryttare ständigt får hästarna att bete sig och gå på samma sätt oavsett vad det är för häst de skaffar (även skadorna och problemen är samma och återkommande hos deras hästar om man ska se en baksida... likväl som de positiva delarna).

Jag tycker också att det är härligt att diskutera olika erfarenheter och tankar, om det är objektivt och sakligt. Det är alltid roligt att lära sig något nytt men också intressant att se hur andra gör och varför. Måste säga att jag lärt mig mycket nytt genom att hänga i denna tråden.:idea:

och du tror att du är vem??
Håller med Bright-sara, sluta vara så nedvärderande mot folk som tycker annorlunda än vad du tycker. Ingen av oss andra har påstått sig "veta bäst" och ingen hackar ned på vad andra anser sig vara rätt. Jag tror inte att någons erfarenheter är att likställa med någon slags Gud. Alla har vi olika referenser och olika erfarenhet helt enkelt.

Alla har vi våra åsikter och våra sätt att hantera djuren på och som Monell skriver - huvudsaken vi alla gör det vi känner för! :)

Den stora skillnaden är väl att du börjar ta ton och köra översittarfasoner och vad har du presenterat för erfarenhet jo du har klart och tydligt skrivit att det är din första unghäst och att du tidigare ridit in en styck unghäst............
Är man så orutinerad så är det kanske läge om man inte vill förstöra sin häst att lyssna på folk som har väldigt mkt större erfarenhet och inte komma med dumma kommentarer för att man inser att man kanske inte riktigt vet vad man sysslar med men inte vill erkänna det.

Skillnaden mellan dig och mig är väl kanske runt hundra inridna hästar eller liknande håller inte räkningen men har hunnit bli en del när man hållt på med unghästutbildning i ca 20 år, så det handlar knappast om något tyckande från min sida det handlar om erfarenhet.

men är det någon som JOBBAR sina unghästar här då??! det har jag missat... Tycker alla verkar ligga på en helt rimlig nivå!

Jobbar med sina unghästar tycker jag man gör när man börjar med tillvänjning av träns, sadel, tömkörning, longering mm Det är ju ett slags jobb för dessa unga individer iaf i mina ögon. Hos mig så kommer Nova att förberedas inför 3 års efter sommarbetet mot hösten/vintern och sedan visas på 3 års (om inget skit händer förstås :crazy:, är ju van vid sånt) sen får hon vila igen.

det var inte menat som kritik utan mer som "jag tror inte det var ditt fel från början utan att det handlar om gränser över lag/individen som sådan" :) Med tanke på att de buffliga väldigt närgågna hästar jag haft under mina år faktiskt ändrat beteende rätt snabbt efter rejäl gränsdragning? Sen kanske det är så att dessa buffliga hästar varit överhanterade som fölungar men har inte sett de likhetstecknen fullt ut heller. Men intressant är det ! :)

Ja det är svårt att sia om hur hon skulle ha varit om inte det ena eller det andra skett. Men nu är det som det är och det är bara att ta tag i :) Hon är stenhård i skallen, inte rädd för själva :devil: Så säker på sig själv i allt, hantering, ridning mm mm Som min hovis sa: vette fan om ens ett proffs skulle klara av den här märren! Men hon och jag funkar och hon blir skodd och hanterade av veterinärer och åker transport och tränar i grupp. Så hon är trots allt en fungerande häst, även om jag skulle vilja att hon gjorde allt utan att ifrågasätta. Men kanske är det så att det är dessa hästar med så mycket "hjärna" som går långt (hoppas kan man ju alltid).

Kl
Inser nu när jag skriver detta, vi människor har ju så klart också olika tankar om hur en häst "ska" vara! Någon kanske är nöjd med hur sin häst är medans andra aldrig skulle acceptera det! :)

då har du helt enkelt missuppfattat min andemening, jag har hela tiden tryckt på vad jag personligen tycker och tänker om saken och förklarat hur JAG personligen arbetar med hästar och hur jag tänker och aldrig "tagit ton". Sen får andra tycka som de vill, jag kommer ändå gå efter eget huvud men jag har en underbar unghästutbildare till min hjälp som jag litar 100% på och som är inne på samma bana som mig som har garanterat lika stor erfarenhet som du har men som till den stora skillnaden inte hackar ned på folk som inte befinner sig på samma nivå! Jag skulle kanske ta mig en funderar om du lade fram saken mer konstruktivt istället för att nedvärdera mig som tycker annorlunda. Men när du hela tiden bara vill tala om hur duktig du är och hur dålig jag är så hittar jag ingen som helst respekt för dina åsikter och erfarenheter.

Batteriet i datorn dog igår så därför blev det bara en länk ;)

Vad jag menade var att flyingemodellen gör ju också som så att man introducerar saker pö om pö! Så det är ju inte så att jag "hittat" på någon egen metod som en del här inne verkar tro. Jag önskar jag hade råd att ha en hel flock unghästar hemma året runt men som så många andra så finns inte den möjligheten. Dock fick lamour gå i unghästflock från maj till sep i fjol och det blir samma i år. På lösdrift. Har för dålig ligghall för att ha henne ute året runt.

Sen är det ju så tror jag, att om man som mig är nybörjare, så är det bättre att skynda långsamt och göra lite då och då än att komma på allt några månader innan treårs när man inte vet hur man egentligen gör så tror jag det är bättre att låååååångsamt prova sig fram. Den som är skicklig gör ju en inridning på ett kick, men för mig som aldrig gjort det så går det ju inte så snabbt och jag vill inte heller ha det så utan går enligt flyinges upplägg som jag tycker låter bra i mina öron.

Och någon gång måste vara den första för alla unghästutbildare. Någon gång köper man sitt första föl. Och hade jag planer på att Lamour ska gå GP som 8åring så nog fanken hade jag lämnat bort allt detta till en proffesionell inridare! Men nu är tanken att hon ska gå kanske MSV på sin höjd utan minsta tidspress, tar det oss 15 år att ta oss dit så spelar inte det mig någon roll. Det är MIN häst. Ingen tävlingsmaskin.

Och som du skriver Monell - alla har vi olika krav på våra djur och analyserar hästarna olika. Någon kanske skulle vara livrädd för ditt sto och tycka att hon var "ouppfostrad" medan vi andra ser en häst med mycket skalle och vilja, vilket ju är toppen för en tävlingshäst men dåligt för en skogsmullehäst hos en liten tös på 10 år ;) Det är ju superduper att DU får henne att fungera trots allt detta! En annan mindre duktig ägare hade nog gjort henne till en problemhäst istället eftersom hon troligtvis skulle ha tagit över totalt.

Mina hästar behöver inte gå genom eld och vatten, inte heller stå blixtstilla på gången utan fastsättning när jag borstar eller aldrig någonsin reagera på saker som händer. Om jag kan borsta dem när de står uppbundna, sadla och sen hoppa upp och rida så är jag nöjd liksom :)

Man glömmer visst fort ....

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=12996524&highlight=Miaa#post12996524

Förövrigt håller jag med Gylle och Manhattan vissa saker ska fungera resten låter man bli att träna på . Har dom varit med om att lyfta fötterna och det fungera så är dom inte så dumma i huvet att man måste fortsätta tjata om det det fungerar alldeles ypperligt att bara lyfta fötter när man ska verka dom om det görs på rätt sätt !

Och det handlar inte om att kasta ut hästen på en lösdrift och sen ta in en livrädd unghäst .
En unghäst kan få förtroende av den som kommer och kollar till hästarna på lösdriften och ger dom en klapp ,Däremot behöver man inte uppfostra hästarna då för det sköter dom själva o flocken .

Mia

32299788.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=YWWXGk_JCrM

Condoleezza har varit o löshoppat, hoppade upp till 95 och hon var jätteduktig! Första gången hon var hemifrån så lastningen gick väl inte jättebra när vi skulle hem, men det gick med lite hjälp :) Nu har jag inte tänkt göra mer med henne förrän efter sommaren, hon behöver smälta det här. Hon fick beröm av löshoppningstränaren som tyckte hon var jätteduktig och mjuk och smidig fast hon för tillfället är lite överbyggd.

Senast ändrad:

Hon är jätte duktig :)

Hon ser stor ut?

En fråga: varför hoppa studs? någon speciell anledning till det?

Tack för de snälla kommentarerna :) Hon är 1.66 så ganska stor.

Jag vet faktiskt inte varför vi började med studs, det var en erfaren tränare, tror han brukar döma löshoppning, kommer inte ihåg namnet givetvis. Det var först studs och sen lade man om till ett litet och ett större, men då hade kameran gett upp såklart :p Jag kan tänka mig att studsen kanske sätter rytmen i galoppen? men jag vet inte jag är ingen expert på området.

Håller med de föregående talarna, hon ser jättefin och stabil ut.
Jag löshoppade också min i veckan, men hon fick nöja sig med att kravla över en maxhöjd på 60 cm. Och hon såg inte hälften så elegant ut som din. ;)

Haha, din var säkert jätteduktig.

Nu vet jag att killen som höll i träningen heter Jörgen Folkesson. Herregud när jag läste lite om honom så blev den positiva kritiken extra rolig att ha med sig.

Okej :) skulle vara bra och veta om det är för något speciellt man börjar med studs, ska ju hoppa min också så småningom :laugh: Om du ska dit fler gånger kan du väl fråga? om du vill?

såg löshoppningsfilmen på din fina Fille och såg att han går mycket med svansen till vänster... nu är det nog inget men om han gör det fortfarande och mycket så kan det vara någon spänning som spökar...

Det har han gjort sedan den dag han föddes, så jag är inte så orolig. Hade en ET ute för 1,5 månad sedan och hon hittade inte en enda spänning i hela kroppen på honom.
Mjuk och fin överallt och väldigt följsam när hon skulle kolla nacken, hon trodde vi hade övat på det haha!

Men tack för omtanken!

Vad skönt att det inte var ngt. jag har en som är född 10 och det är så kul att kika in på årgångs-trådarna och drömma om framtiden :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 574
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 272
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar