09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

kl
Eftersom en annan är härstamningsgalen och tyvärr inte har världens bästa minne så vore det guld om ni som orkar kan skriva stammen på era hästar också:D

Försökte för ett tag sedan ta lite travbilder på min Garcon (highcruiser - Weltbürger - Bellini) Mäter numer 1.66 i mankhöjd och tycker att han kan stanna där.

Men det blev antingen loj jogg

CSC_0891.jpg

..eller kort galopp, kan ju tycka att det skulle vara lättare att bjuda på lite ordentlig trav istället men inte då..

CSC_0894.jpg

(bry er inte om muppen som håller i snöret.. Har vare sig puckelrygg eller stor melonskalle irl:D)

Senast ändrad:

Men hur liten är du? Vi kanske ska byta häst, jag har ju fått en krympling! :D Tycker han ser reslig och snäll ut! :)

Är det någon annan här inne som opererat sin häst? Dom ska ju inte äta från dagen innan, men på hur långtid? Kan man ge kvällsfoder men inget hö? Det blir ju ca 12h från att hon ätit kvällfoder då tills hon ska vara på station. Stackarn vad hemsk jag känner mig som ska svälta henne några timmar "/

Det låter bra! skicka hit henne du:D

Jag e knappt 1.60 (1.59.5 om man ska vara exakt) så 1.70+ häst är väl lite lite stort för mig.

Han är en vädligt snäll och sensetiv häst så han är mkt lättpåverkad, tror att han kommer vara lättriden då han är så känslig.

Jag skrev väl att jag hittills inte träffat en enda svårhanterad travare? :) Håller med dig att de är väldigt trevliga :)

Gylle: här finns då hundratals kallblodingar bara i min kommun, som föds upp för amatörbruk och INTE går i stora flockar utan står på box på nätterna, har en eller två hästar till som sällskap, blir hanterade varje dag osv. och de är lika trevliga de som de som föds på stor anläggning, så jag håller fortfarande inte med, jag tror hästarna blir vad man gör dem till helt enkelt, alla gör vi på olika sätt men slutmålet är detsamma :)

Miia: Jag vet inte riktigt var du ville komma? Jag tycker det är stor skillnad att lära sig att inte springa rakt ut ur boxen när man öppnar dörren eller att stå blixtstilla på stallgången under all hantering utan uppbindning som jag skrev om sen som jag tyckte var "för mycket" om det var det du menade?
Att leda henne var ju en förutsättning för att kunna ha henne på box?

delvis kl
Jag förstår egentligen inte tjafset? Vad är det egentligen som jag gör så fel? Jag har en trevlig tvååring som man kan borsta, leda, verka, tränsa och tömköra lite i skritt? Hon är vänlig, glad, lyssnar uppmärksamt, är nyfiken och håller sig på lagom avstånd. äter, växer, skiter o sover som hon ska :D

Jag har skrivit tidigare att Lamour är tömkörd ca 10 ggr nu mellan ett till två års ålder. Hon kommer in varje dag eftersom jag inte har någon fin ligghall, och för det mesta borstar jag henne för att hon gillar det, och visiterar för att kolla igenom kroppen. Kratsar hovar. tror ni verkligen hon kommer bli ett monster om ett par år bara för jag borstar henne och kratsar hennes hovar var och varannan dag eller har tömkört henne några gånger? Jag tror inte att Flyinge bygger en så otroligt felaktig modell och min tränare är utbildad hos dem och har plockat fram många fina individer med denna modell som bas och jag litar på henne fullt ut :) :)

Jag är jättestolt över min fina rödhätta som kom som helt ohanterad sexmånaders fölunge och nu är ett vänligt sto som är otroligt lätt att ha att göra med och att det faktiskt är här hos mig som hon blivit den hon är :)

Jag gillar att diskutera och skriver kanske väldigt långt ibland men det är för att försöka ge en bild av vår vardag och mina tankar.

Senast ändrad av en moderator:

Det är intressant att man inte ser en koppling mellan vilka som hanterar travarna ,nordsvenskarna ,och halvbloden .

Det är inte riktigt samma övervägande klientel av folk .....

Mia

Anna du och jag hade en diskussion om hantering av fölungar och att man ska låta den även få vara föl och idag 1.5 år senare så skriver du på ett helt annat sätt än vad du gjorde då .....

Senast ändrad:

Tack:)
Han är väldigt trevlig, himla nyfiken och mysig kille. Vill helst vara där man själv är, och hålla i allt:p
Han är Figaro R - Magini :laugh:

Jag tror inte din fina flicka kommer att bli ett monster. Det är tur att vi alla är olika och det finns inte en mall där det finns rätt och fel. Vi är individer liksom våra hästar.

Vi får förhoppningsvis fina hästar allihopa :laugh: Men jag kan hålla med om att det är intressant att diskutera detta men det är viktigt att komma ihåg att man kan inte anklaga någon för att "göra fel", de gör bara annorlunda än en själv :)

Vi gör alla vårt bästa på vårt sätt :love:

Vad kul med en film. Synd bara att den var på så långt håll, men av det lilla man såg såg det ut som en trevlig häst! :)

KL

New pics.

DSC_2793.jpg

DSC_2940.jpg

DSC_2902.jpg

DSC_2897.jpg

Vad kul med en film. Synd bara att den var på så långt håll, men av det lilla man såg såg det ut som en trevlig häst.

Ja, tyvärr filmade jag med telefonen och kan inte zooma med den.
Men det kommer fler förhoppningsvis då med en annan kamera=)

Vilka fina bilder på tjejen :love: Bild nr 2 är ju hur härlig som helst. Ser ut som hon fått snälla kompisar nu :)

Tackar! Länk till blup. Håller verkligen tummarna för att du också får dräktigt med honom, jag är som sagt helnöjd.

Monell: Tack! Haha, ja, den bilden blev ganska mysig. Lite sommarkänsla i den tycker jag. :) Ja, det fungerar verkligen jättebra. Blev tillökning med vänner idag, så nu går de i en liten flock på fem ston. Helt perfekt!

Känner att jag måste bjuda på en bild till -- ingen vacker historia, men ganska söt. :angel:
DSC_2943.jpg

:D:D

Lite bilder på mina 09-or (båda är sålda men går hos mig just nu) som har skitroligt tillsammans!
205190_10150225225996648_653951647_9140882_7113634_n.jpg

215443_10150225226296648_653951647_9140884_7693747_n.jpg

205658_10150225228531648_653951647_9140911_1649817_n.jpg

206837_10150225229176648_653951647_9140919_6666587_n.jpg

206260_10150225229036648_653951647_9140916_2135306_n.jpg

jag vet fortfarande inte vad du menar. Jag är densamma som innan och har samma åsikter som innan. Jag är övertygad om att föl från sex månader och framåt faktiskt mår bra av att hanteras i lagom dos var och varannan dag om man gör det lugnt och försiktigt och med känsla.

Sen får andra göra som de vill, de som är proffs vet ju exakt hur de ska bete sig när det är dags för all regelrätt träning men för mig som är grön så är det bättre att ta allt lite pö om pö ist för att känna mig stressad till hösten då "allt" ska ske. Att tömköra i skritt på stort område i 15 min med ett ett- tvåårigt halvblod eller ett ett-tvåårigt kallblod är ingen skillnad rent fysiskt och vad jag sett så är det ingen skillnad psykiskt heller.

Och är inte alla hästar hästar och alla människor människor? Jag har bara konstaterat att travare (kbl och vbl) är ofta mycket mer välhanterade än halvblod i vuxen ålder. Och en tanke jag hade är att travare börjar hanteras tidigare än många halvblod. Oavsett elit eller hobbynivå.

MONELL - eller hur!? :love:

Senast ändrad av en moderator:

KL mig själv

I helgen gick vi in i transporten igen :) Hon knallade rakt in utan att tveka det minsta, jag backade ut henne efter en stund, gick runt lite och gick på igen. hur lugnt och fint som helst! Skönt! hon fick masssssoooor med äpplen o morötter där inne så Matvraket tyckte nog att det var festligt där inne :D står helt stilla tills man ber henne backa.

Jag ska få hjälp någon dag så ska vi testa stänga bommen också. Är lite nojjig eftersom en kompis häst var med om en hemsk olycka men någon gång måste vi ju lära oss att åka transport så det är bara att ta det i små små steg :)

Idag har min lilla räka opererats! Det gick bra och nu är hon hemma igen, boxvila i 7dagar. Tror inte det kommer bli uppskattat! Det var ialla fall en liten benflisa som någon har sparkat lös. Duktig var hon att åka grävde lite på vägen dit och nästan inget påväg hem och så åkte hon själv utan mattessällskap därbak!:)

Tack! :love: Skönt att allt gick bra med din tjej och hoppas att hon klarar av boxvila fint, utan för många myror i byxorna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 575
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 272
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka