09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Det är intressant men av de travare jag träffat på har jag inte träffat ngn som varit svårhanterad. Dock med andra problem såsom fullt ös medvetslös men i vardagshanteringen ytterst lättsamma..

Har en kbltravare hemma idag som är löjligt mjuk och smidig att hantera..

Jag överhanterar inte mina här hemma, skulle nog behövt göra mer men de har stått inne nattetid under vintern så fått ledas in och ut varje dag, min 09 har haft sadle ett par gånger och träns en gång.
Men det går veckor då jag bara visiterar dem och inte gör mer än så..

Jag får inte alls ihopa varför ni drar upp travare som något som skulle motbevisa, travare och galoppörer också för den delen är raser som är tidigare utvecklade än halvblodet därav går in i jobb tidigare förövrigt så är det väl majoriteten som föds upp och hålls precis som jag skrev om i stora unghästflockar på lösdrift där är ingen som springer och tränar dem förrän det är dags att gå in för träning. Då plockas de in och körs/rids in rakt av utan en massa förberedande träning genom unghäståren och blir precis som de halvblod som får liknande uppväxt trevliga lätthanterliga hästar.
Att travare i så stor utsträckning är lätthanterliga ligger nog väldigt mkt i att det inte hobbyuppföds en massa sådana i samma omfattning som bland halvbloden, de föds upp av stora uppfödare som vet vad de sysslar med och får gå ifred under sina uppväxtår utan en massa mänskligt pyssel mer än det nödvändigaste och återigen bevisar det att det är så man får lätthanterliga hästar.

Ehh, motbevisa vad?

Jag höll bara med om att många travare är enkla att hantera? Jag hoppar in i tråden då och då så jag har inte läst allt..

Men jag har inget att bevisa för dig/er, det var ett konstaterande. Sen om ni tjafsar får stå för er.

Jag gör inte mkt med mina så jag behöver inte "försvara" mig på ngt sätt.. snarare så att jag kanske gör för lite jämför med många andra.
Men det jag gjort har tagits emot väl av ynglingarna så jag finner igen anledning att hålla på varje dag eller varje vecka..
Gör det ett par gånger och sen är det bra med det..

Senast ändrad:

Här går det framåt:)
har jobbat med tömkörningen och han börjar bli riktigt duktig nu!
Så förhoppningsvis så körs han in om en månad ungefär:laugh:

Igår så tömkörde jag på volten och sen fick han busa av sig lite, och det gick inte lugnt till:p
Galen vart han, studsade och for, hoppas han inte gör så med mig sen:p
Och hade kvar ett kryss och en liten oxer på banan, hade hoppat min stora häst innan, och han sprang och hoppade det gladeligen:laugh:
Fick det på film därav usel kvalite på bilden.

Hindret kanske är på 50-60? Och den gula backen står under bomen;)

Visst är det den som är e. Figaro? Eller minns jag fel nu?

KL

Och nu kommer jag med nya bilder igen. :angel: Ni får säga till om ni blir trötta på mig!
Denna gången fastnade även hennes bästis (f -07) på bild.

DSC_1580.jpg

DSC_1822.jpg

DSC_1844.jpg

Om den ena hoppar över grenen...

DSC_1850.jpg

... så måste ju den andra givetvis också göra det.

DSC_1879.jpg

Tycker att hon ser ut som en känguru när hon krullar ihop frambenen sådär.

DSC_1962.jpg

DSC_1963.jpg

Härliga bilder på fina hästar! Så grönt ni har! Hon är ingen paradare i alla fall (häst som går med spikraka framben) Jättefina båda två.

Wiii jag tycker att hon är så jätte fin :love: klart vi INTE tröttnar på fina bilder!
Å va grönt gräset hunnit bli!

Tack båda två. :) Och ja, gräset har faktiskt börjat få fart och växa ganska ordentligt nu den senaste veckan. Hästarna vill knappt äta något av det hösilage vi lägger ut i hagen.

Fina hästar! Det är så skönt att gräset äntligen börjat växa.

Mina hade också ganska mycket vårkänslor i kroppen i dag.

Balvenie e. BH Leredo-Bourbon

32306025.jpg

Quina Ruban e. Quintero-Alcatraz

32305953.jpg

Okej :) skulle vara bra och veta om det är för något speciellt man börjar med studs, ska ju hoppa min också så småningom :laugh: Om du ska dit fler gånger kan du väl fråga? om du vill?

Självklart frågar jag nästa gång! :) Det dröjer kanske ett tag förstås, hade inte tänkt ta upp det igen förrän till hösten.

Vilka härliga bilder från både Peak och elle12! De ser väldigt fina ut alla pållarna..:love: Nu ser de inte ut som föl längre! Vår kitan kommer emellertid alltid att få heta "fölet" för min man. Grannen var på besök när pållarna busade och maken sa: "Titta på den busiga fölungen som hon håller på!" Grannen tittade oförstående på honom "Var är fölet?" :rofl:

Ja jag funderade också lite på det där med studs. Och hjälphindret innan är det bara för att det ska flyta bättre? *nyfiken*

Jag tycker det är bra att hästarna får hoppa olika saker i båda varven redan från början för att lära sig det där med avståndsbedömning osv men är samtidigt lite osäker på just avstånd och att se hur mycket man ska länga/korta. Jätteskönt att ha med sig någon som kan eller åka till något ställe. Vad jag erfar när man åker iväg är väl att det bara blir den klassiska löshoppningsserien i v. varv. Hur ser det ut dit ni åker?

Kl

Vad stora och fina alla är! Min hon förblir nog en minihäst:cool:

Här har det hänt en del grejor, jag som trodde hon blivit sparkad i höstas när hon fick ett ganska fult sår på benet. Som jag tvättade och det läkte ihop fint men nu heltplötsligt har det blivit världens svullnad där! For givetvis med henne till veterinären direkt och de tog massa plåtar som skickades till strömsholm och idag har jag pratat med ATG här i stan så på tisdag ska hon nog opereras. Vet i strömsholm trodde dock inte det var en lösbenbit utan något annat som inte ska vara där! Så min teori om att hon blivit sparkad går nog bort, hon kanske har sprungit in i någon pinne eller nått? Det konstiga är att det inte blivit reaktion förrän nu, men hon kanske har börjat växa så vävnadena rör på sig..

Så nu är jag redan nervös, hon som gått på lösdrigt hela tiden nu måste hon in och stå på box är livrädd att hon ska rulla fast!

och så här ser hon ut nu förtiden:
DSC01148.JPG

DSC01149.JPG
:D

KL

Jaha mina kära vänner.
Jag tyckte att Fille hade växt, så jag mätte. 158 fram, högre bak, men jag vågade inte mäta :o

Jösses, hur stor ska han bli igentligen?!
Han började se ut lite mer som en häst ett tag, och nu ser han ut som en bebis igen! Han kan ju inte bli så mkt större tycker jag.

Lilleskruttan! Hoppas det ordnar sig med benet! Min fick en broddspark här om veckan, så vi har också haft lite sjukstuga här.

Men jösses va våra är lika! :-) bara olika färger på dom. din ser dock mer ut som en häst. Min är fortfarande lite i två delar. Hur hög är din nu på ett ung? Min är då inte långt över 150! Det blir def ingen jättekuse av henne. Men grymt trevlig är hon!

Ja jag tror det är tid för skador nu! Ja jag hoppas det också! Du får ju inte skriva så där och inte dela med dig av nya bilder på din!:) Jag vill ju se henne! Har faktiskt inte mätt henne på länge, kanske måste göra det någon dag så jag får veta, om jag nu vill det! :D

ZanMiguel: Härlig uppsyn! Ser trevlig ut! :) Vad är det för stam? (orkar inte kolla igenom tråden) :)

Ja vi hade broddat ur 3 av 4 hästar och hon lyckades bli sparkad samma dag som vi broddade ur den sista. Maximal otur! Broddarna blir så jäkla vassa när dom har gått på asfalt ett tag :-/ Jäkla otyg
Jag ska knäppa bilder under helgen, lovar! :-) Har ju problem att lägga ut dom här, men kan lägga på pixbox.
Jag har inte mätt heller men ögonmåttet säger inte långt över 150 vid manken. Dock högre i bak så fronten kommer väl ikapp snart får vi hoppas. Hon har växt ojämnt hela tiden. Får se vad som händer under sommaren, då borde dom väl växa på sig? Ja så blir det! :-) Min är ganska kort också, och det kommer hon nog att förbli. Det har hon efter morsan som drar 135 på täcken och måste ha 16,5 tum på sadeln :-p
Egentligen behöver ju inte jag ha större än 160. Men det är ju flott med en lite större dressyrhäst!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 575
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 272
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka