09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Kimmis - har du tänkt avelsvärdera Fille? :love:

Är lite nyfiken som vanligt ... :angel:

Jag kollade dina bilder på honom - och jag blev INTE besviken. :d

Oj! Tack så mkt! :o:love:

Jag vet inte riktigt faktiskt. Jag känner lite att arabens avelsvärdering knappt är värt namnet, så vi får se. Men han kommer visas på 3 års-test om inget oförutsett händer.
Men jag tycker att det är kul att visa häst, så det är mkt möjligt att han får åka iväg på en avelsvärdering oxå.

Han ska ju röntgas och så med, och det blir inte förens tidigast nästa år (åter igen, om inget oförutsett händer). Än så länge är han väldigt trevlig att ha med att göra, leder honom ut och in från hagen i bara grimskaft runt halsen, trots att vi måste gå förbi alla ston som mer än gärna tafsar på honom med sina mular. Jag har fått harkla mig 2-3 ggr nu, så kanske att jag sätter på grimma snart, men han tar harklingarna precis som jag vill.

Han är ju redan CA och SCID testad negativ för båda generna, så det känns skönt, framförallt som jag vet att hans morfar är bärare av CA.

Såg du senaste videon på honom? Där är han läcker tycker jag :love:
Just nu växer han rätt mkt, och rörelserna är lite sisodär, men det växlar fort från dag till dag emellanåt!

Nästan lite vallhund i honom...:)

Jag passade på och kollade på då han löshoppades och fick mig ett gott skratt då han valde att hoppa jämnfota :rofl::rofl:

Tack för titten!

Haha, ja han hade gått ensam i 2 veckor när de släpptes ihop så han var väääldigt på av sig! Supersugen på att busa och så ville inte den andra! Väldigt dumt tyckte Fille! :D

fast jag tror inte att Brixies uppsittningsproblem eller närgågna beteende beror på att du hanterade henne som ung, det beror nog på gränssättning över huvudtaget tror jag :) Inget ont om dig, men du förstår vad jag menar kanske :p
Om man hela tiden ser till att hantera unghästen med samma gränser som en vuxen häst så har jag svårt att se att det i framtiden ska bli några problem. Lamour är inte ett dugg närgången, om jag bara så "harklar" lite så lystrar hon direkt o skärper sig.

Mahattan - jag tycker oxå det är idioti med folk som stressar fram o pressar sina unghästar. Just därför så har jag inga som helst krav på min unghäst när vi grejjar o donar. Jag har tömkört henne kanske totalt 10 ggr under hela vintern (om ens det) Vi har gått in i transporten EN gång sen hon var 6 månader.... träns hade hon första gången som ettåring tror jag... eller 1,5? jag minns inte. Men då var det några minuter inne i boxen. Vi har enbart hållt till hemma på gårdsplanen.

Sen tror jag lika som dig att mycket av hästens uppfostran kommer ur flocken. Fel flock = fel beteende på hästen sen. (ja samma med fel människa till hästen = fel beteende också såklart!) Hingsten jag hade var ett tydligt exempel, han hamnade med en ranglåg ponny i hagen som treåring och blev halvt rabiat att hantera :D Från att ha varit en gullunge att hantera - när han gick med andra hingstar!

Jag har sysslat med hästar i över 20 år, många har varit så kallade problemhästar som endera inte gått att hantera eller inte gått att rida. Alla med olika bakgrunder som unghästar. Deras gemensamma nämnare över lag, oavsett om de gick på lösdrift tills de var tre eller var hanterade redan som föl - var att de var FELAKTIGT hanterade! Det vill säga människor hade inte satt tillräckligt tydliga gränser. Och alla har i min närvaro redan efter kort tid blivit trevliga välhanterade individer på bara rent sunt förnuft. Jag "viftar inga rep" och går inte efter några "metoder" utan hanterar hästar med lugn, ponuds och konsekvens :p

Haha tycker du ja! Det kanske inte är den bästa reklamen om man ska promota honom som avelshingst ;)

(Och moderatorn kan lugna sig, han stå inte vare sig allmän avel eller privat)

KL

Igår tog jag och min lilla rödhätta vår allra första promenad! :love: Jag hade träns och longerlina och gick med tanken att "blir hon rädd för något så får hon väl studsa lite då" men lugnare tjej får jag nog leta efter. Hon traskade snällt vid min sida hela vägen, ca 1,5 km, ingen trafik eller så men passerade flera gårdar och mycket forsande vatten. Hon var mest nyfiken på allt :) Jättehärligt!! Jag hoppas verkligen att den mentaliteten fortsätter för förra hästen jag hade var jättetittig och skvätten så det vore grymt skönt med en lite coolare häst ;) Spelar ju ingen roll hur fint hon sprattlar på dressyrbanan om det inte går att rida ut i skog och mark och bara njuuuuta!

*KL*

Ett tag sedan jag skrivit något nu, vill bara uppdatera lite om min 09.a e: Balougraph 1150.

Han är en jätte trevlig liten plutt, gudasnäll i ALL hantering.
Han står på stall om natten och annars ute hela dagarna från morgon till kväll.
Kommer galopperandes en i möte när det är dags för intag på kvällen, snäll att leda in/ut. Stannar när man stannar och går när man går.
Står bunden på stallgången i både en och 2 linor ( kvittar vad man väljer ) han står där man ställer honom och flyttar sig först när man ber honom om det. Det kan slamras och köras med skottkärror bredvid, bakom och framör honom. Sopas stallgång in "mellan hovarna/ under honom" när han står uppbunden, han bryr sig inte det minsta.
Hästar kan ledas ut och in ur stallet och han står snällt och lugnt kvar på stallgången där man "planterat" honom. Han hänger bara nyfiket med i vad som händer och sker. I bland kan han "klämma ur sig" en lite gnäggning eller två :D
Han lyfter själv alla 4 hovar, man säger bara "hov" så lyfter han.
Van till att skölja/spola ben - snart dags för ett härligt skumbad också!
Han kan stå själv på stall utan sällskap i kortare perioder, han står lugnt och käkar på sitt hösilage och lyssnar på radio

Läste lite olika inlägg om olika synspunkter på hantering av de unga hästarna före inridning eller ej, jag anser bara att även den unga hästen mår bra av att hanteras. Personligt tycker jag att man får en mera trygg och självsäker häst när det är dags för inridning. :bump:
Men var och en gör ju vad man anser är bäst för sin egen häst, tror inte det finns varken rätt eller fel på denna punkt.

Lite nya bilder av "plutten"

I dagsläget håller han växtpaus från all annan träning än just den dagliga hanteringen, som synes växer han så det knakar med den överbyggda bakkärra han traskar runt med för tillfället....
Mätte honom lite hastig och lätt för några veckor sedan och då var han 160cm fram och några cm högre bak, så han lär få en rätt så okey storlek ändå.
full

Här tömkörs hans för första gången ( början av mars )
Han förstod rätt så snabbt vad det gick ut på.. ;)
full

full

Som avslutning lite bilder från hagen

full

full

Alla är saliga på sin tro! Jag kan ju sitta här och rabbla motsatser till dina erfarenheter men det orkar jag inte ;)

Ja skillnaden är att vissa tror medans andra inte tror utan vet av erfarenhet....... Men men bästa sättet att lära sig är genom sina misstag ..........

Och jag håller med dig, jag har sett för många ohanterade unghästar som sen rids in hux flux under stor press som de inte klarar av..

Men där handlar det ju inte om det vi pratar om då handlar det ju om någon som saknar den rätta kunskapen att rida in, jag har aldrig sett någon häst inte klara av en inridning som är korrekt utförd. Däremot har jag sett många misslykande där samtliga helt beror på att den som utför det inte har en susning om vad de sysslar med och därmed förstör hästen. Ingen korrekt utförd inridning sker under stor press så redan där avslöjar du klart att det handlar om okunskap.

fast jag tror inte att Brixies uppsittningsproblem eller närgågna beteende beror på att du hanterade henne som ung, det beror nog på gränssättning över huvudtaget tror jag :) Inget ont om dig, men du förstår vad jag menar kanske :p

Har lite svårt att bemöta den kritiken.... Men har en tanke om varför hon "är som hon är" och det kan mycket väl vara för att hon vart så himla mycket hanterad när hon va liten. Hon va egentligen inte mogen för allt hon fick utstå. Jag har varit tvungen att sätta gränser tidigt för henne som hon egentligen kanske inte var mogen för men som jag var tvungen att göra för att det skulle funka med allt som hon fick genomgå. Hon är ju en fungerande häst idag men ifrågasätter det mesta, mest med nya människor. Mig vet hon ju vart hon har men hon testar ff.

Gylle, sluta låta så nedlåtande. Andra kan också prata av erfarenhet.

Jag håller med dig faktiskt.

I övrigt så kan jag säga att jag inte gillar hästar som har gått på lösdrift så mkt. Min egen kille fick göra det för att det var bäst för honom, men jäklar vad mkt mer flyktiga de blir.
Han var världens lugnaste innan, reagerade inte på någonting överhuvudtaget.
Men han har bra grundtemprament, så om några månader är vi tillbaks där han var när han bodde hemma.

Ja, och jag vill att de ska lugna och trygga och vad jag än gör så ska de lita på mig men det betyder inte automatiskt att jag tolerar att de går över mig, puttar på mig osv, det handlar om ledarskap..

Lugna och trygga tycker jag också att de ska vara men det kan man åstadkomma utan att börja "jobba" med dem, anser iaf jag. Jag hanterar också mina hästar, lyfta fötter/verkas, ledas, klappa över hela kroppen och borstas. Nova har också haft täcke på när det varit ihållande regn och kallt, vi har inte någonstans där de kan söka skydd.

Kl

Jag tror att man ska göra det som är och känns bäst för sig och sin häst. Huvudsaken att det blir ett bra slutresultat :laugh: Fina hästar att hantera och rida :love:

det var inte menat som kritik utan mer som "jag tror inte det var ditt fel från början utan att det handlar om gränser över lag/individen som sådan" :) Med tanke på att de buffliga väldigt närgågna hästar jag haft under mina år faktiskt ändrat beteende rätt snabbt efter rejäl gränsdragning? Sen kanske det är så att dessa buffliga hästar varit överhanterade som fölungar men har inte sett de likhetstecknen fullt ut heller. Men intressant är det ! :)

Senast ändrad av en moderator:

och du tror att du är vem??
Håller med Bright-sara, sluta vara så nedvärderande mot folk som tycker annorlunda än vad du tycker. Ingen av oss andra har påstått sig "veta bäst" och ingen hackar ned på vad andra anser sig vara rätt. Jag tror inte att någons erfarenheter är att likställa med någon slags Gud. Alla har vi olika referenser och olika erfarenhet helt enkelt.

Alla har vi våra åsikter och våra sätt att hantera djuren på och som Monell skriver - huvudsaken vi alla gör det vi känner för! :)

men är det någon som JOBBAR sina unghästar här då??! det har jag missat... Tycker alla verkar ligga på en helt rimlig nivå!

KL
Jämfört med travare så ligger våra sprattelhästar låååååångt efter med både det ena och andra och faktiskt - jag har inte träffat en enda svårhanterad eller påträngande travare! (bor i kallblodtravets mecka) Finns ingen travare som går och slår dank tills de är 2,5 - 3 år. Första året är de bara hästar men på vintern som ettåringar körs de in för vagn och året som tvååring är späckat med träning och tävling och har inte träffat någon som varit svår att lasta/leda/hantera/binda jämfört med hur många ridhästar som jag sett står o vevar på stallgången, inte går att leda normalt, vägrar lastas alt dansar runt runt när de kommer ut ur transporten, inte står stilla när man ska göra något....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 574
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 272
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar