09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Manhattan; Hoppas allt gick bra, tänkte i efterhand att det kanske var elakt att berätta våra erfarenheter precis innan du ska kastrera, sorry...men det är skönt att vår lilla mår bra igen.

Hur länge håller Ni dem skilda från andra hästar efter kastrering?

De är rätt lika våra rödtoppar, både till typen och viss del teckningen!
Jättekul att se en som är ungefär jämngammal med min senfödda :p

:D Ja, jag tycker också att det är många av våra fuxar som påminner om varandra.

Vi får göra någon form av kadrilj på dem en vacker dag i framtiden. Hade nog varit tjusigt. :D

;)De blir väl polishästar hela bunten :p

KL

Här är numer LERA LERA LERA och åter LERA. usch. Men men. Snart har vi också torra fina marker så kanske jag kan bjuda på någon bild på damen, nu är här så skitigt och det går inte att busa med dem i hagen för då bryter de väl armar och ben :(

Men kan iaf meddela att första lastträningen har avverkats! Laddade med morötter i fickorna och hade egentligen inga krav alls uttänkta utan tog det lite som det kom, en liten tanke om att jag gärna ville ha upp iaf fyra hovar på rampen och helst två inne i släpet men tänkte inte stressa eller pressa fram det.
Hundarna stormskällde bara två meter från släpet men ingen idé att göra situationen annorlunda mot för sen när vi ska iväg på riktigt, kan ju inte ta in hundarna varje gång jag håller på med hästarna! Hon nosade lite, frustade lite men inga kast eller trassel, hon gick in hela hon efter bara ett par minuter :D Sen gick vi in och ut några gånger, ibland stannade hon till lite men det fick hon så gärna göra och backade hon så sade jag bara "back" och viftade på henne så det skulle verka som att det faktiskt var JAG som backade henne (om hon nu lät sig luras *skrattar*)

Hon gick in med alla hovar nääääästan så man skulle ha kunnat stänga, men när jag kröp unden frambommen tyckte hon det blev konstigt så då gick hon ut igen ;)

Jag var jättenöjd med träningen. Avslappnat, prestationslöst och stillsamt. Bara grimma och grimskaft. Inget dragande eller slitande. tror stenhårt på att presentera nya övningar med lugn och ro och kravlöst (även om man har ett mål såklart men ingen press på att nå målet med detsamma!!) första gångerna så de hinner känna någon form av trygghet iallafall. Man kan ju ändå aldrig någonsin hålla emot en häst som backar om den verkligen vill backa :D :D

Hade tänkt gå lite till transporten varje dag men det sket sig för efter den dagen har det blåst tokmegastorm så då utsätter jag inte henne för några övningar ;) Men förhoppningsvis ska vi träna lite i morgon :)

Här är också lerigt och blött men vi har förmånen att ha många hagar så vi kan skifta lite.

Vad duktiga ni är! Jag måste också ta tag i det här med aktivitet för Kitan. Jag har pratat med en duktig unghästutbildare på körning som arbetar på naturbruksgymnasiet här i kommunen sedan många år. Han har lovat komma och hjälpa mig framöver...tack och lov...ny som man är på unghäst:angel: Sedan ska jag även ta tag i lastningen....:eek:

jag är oxå grön på unghäst, hade en treårig hingst (som jag kastrerade) som jag red in på egen hand och sen sålde, och det gick bra ;) (han var så lugn o stabil så han blev ridskolehäst, på gott och ont ;) )
Har en jättebra unghästutbildare som tränare (utbildad på flyinges program så det är även deras modell hon använder sig av vilket känns "väl beprövat";) ) Men fölunge har jag aldrig haft så det har varit enormt spännande hittills och kommer fortsätta vara ett bra tag framåt innan de liksom har formats så som man vill ha dem -om man nu lyckas hehe

Men just för att jag vill ha en väldigt lätthanterlig häst men inte vill pressa henne - så tränar vi lite då och då fast långsamt och försiktigt. Jag vill inte att allt ska ske till hösten som en del kör på, utan tar allt successivt så till hösten ska det bara vara själva uppsittandet att tänka på istället för att DÅ börja med träns, sadel, tömkörning, longering, hantering, lastning PLUS att sitta upp...

Hahaha!
Vi satsar på en årgångskadrilj i Globen 2015, då borde vi väl vara hyfsat i form va :p
Det roliga är väl att i princip alla är ston oxå!
Min är så fin o korthårig nu och efter all blåst så börjar faktiskt hagarna torka upp riktigt bra o gräset växer så det knakar. Men det är oxå värsta (bästa) rullunderlaget säger rödtoppen o kammorullar sig :devil:

Men just för att jag vill ha en väldigt lätthanterlig häst men inte vill pressa henne - så tränar vi lite då och då fast långsamt och försiktigt. Jag vill inte att allt ska ske till hösten som en del kör på, utan tar allt successivt så till hösten ska det bara vara själva uppsittandet att tänka på istället för att DÅ börja med träns, sadel, tömkörning, longering, hantering, lastning PLUS att sitta upp...

Det är dock tvärtom låt de vara helt och du får en enkel och lätthanterlig häst. Det finns en anledning till att de som är erfarna inte gör ett skit med sina unghästar de har lärt sig av erfarenhet att det är just att låta dem va helt som gör att de blir enkla och lätta sen ju mer man håller på med dem när de är "barn" ju mer problem får man sen.

De absolut enklaste hästarna och mest läraktiga är de som fått gå mer eller mindre som vildhästar i en flock på lösdrift med minimal mänsklig kontakt. De ifrågasätter inte så mkt utan gör det man säger till dem utan att knorra.

Ju mer man klyddar till det själv ju konstigare upplever hästen det, gör man ingen stor affär av det så fattar hästen att det inte är något konstigt och finner det man gör helt normalt.

Det går hur bra som helst på i stort sett alla hästar att sätta på träns, sadel och longera dem och tom hänga/sitta upp i ett och samma pass trots att hästen aldrig sett tillstymelse till någon av sakerna innan, 99% av hästarna reagerar inte ett skit på det om man inte själv som människa klyddar till det, om man gör det när det är dags för inridning = när de börjar bli mentalt mogna i skallen. Tillhör hästen de 1% så brukar det räcka med att den får spralla runt med sadel i linan ett par pass till sen bryr inte heller de sig.

Ju tidigare man börjar klydda med sådana saker ju större risk är det att skrämma dem då de inte är tillräckligt mogna, skrämmer du dem då ja då blir det inte så lätt sedan.

Ja, Katarina Torstensson (Nygren) menar väl samma sak som du påtalar att det är bättre att göra mindre med dem än fel, eftersom det blir lättare då. Vilket man kan förstå!

Jan Brink tycker dock att det är bra med aktivitet om man gör rätt eftersom det då blir väldigt enkelt att rida in dem, om de fått ett gott förtroende för människor vill säga.

Kitan har inte gjort så mycket alls men vill nog gärna själv...hehehe! Min gamle hovslagare jag haft sedan barnsben (1970-talet) som har mycket erfarenhet av unghästar och godkända hingstar som Neapel, Highlight, Brisad, Pentaghon och många flera (han är nu 80 år nu men håller fortfarande på med skoning hos oss gamla kunder) tycker det är bra om man vänjer dem vid att lyfta hovarna och plocka lite med dem. De helt gröna kan vara jobbigare utifrån hans erfarenhet.

Lösdrift är ett modernt påfund enligt hans vy, som gör dem vilda och skygga (både ston och ungdjur)...sedan är de ju alltid olika som individer och det beror ju på hur man handskas med dem i lösdriften. Själv har jag ingen direkt erfarenhet mer än mina egna som förutom Kitan varit inridna då vi skaffat dem. Det är emellertid alltid intressant att prata med de gamla inom hästeriet. Man får ju för sig att lösdrift är gammalt och väl beprövat men det tycker uppenbarligen inte alla gamla hästgubbar. Tror han har en hästgen själv för alla pållar bara älskar honom, vilda eller ej. Han kan verkligen prata med dem och den vildaste blir som lamm i hans närvaro, det är magiskt att se. Hoppas han kan hålla på länge än :love::love:

håller inte helt med dig. kan bara se på de hästarna i min närhet.

häst uppvuxen nästintill helt utan hantering som nu är 2år och så smått påbörja sin utbildning, han är otroligt reserverad och vill helst inte ha kontakt med människor.

alla våra unghästar, leds till och från hagen, har borstats någon gång, spolat benen om det har behövts, någon gång fått ett täcke på sig och osv. alla har varit väldigt lätta att rida in och accepterat det mesta.

klart att detta inte är någon vetenskaplig undersökning långt ifrån tillräckligt många unghästar som jag har följt. många olika faktorer som kan ha betydelse t.ex min familjs hästar är hopphästar och den andra 2åringen jag nämde är dressyr ut i hovspetsarna osv.

dock tror jag inte på att överhantera de unga då jag upplever att de ofta blir nonchalanta och väldigt närgångna.

Senast ändrad:

Ja att en st unghäst är reserverad för att den gått ohanterad är ju ett väldigt stort undersöknings material att dra några slutsatser av ;)

Jag upplever precis tvärtom att unghästar som går på lösdrift är mkt mer kontaktsökande än de som står uppstallade, dessutom är majoriteten av den kontakt de har med människor enbart positiv, människan kommer ut och snackar en stund utan några press och krav involverat när man tittar till dem, människan kommer med mat osv
Att vänja dem att bli uppbundna, ledda, lyfta fötterna för att bli verkade och dra över dem med en borste det har de naturligtvis lärt sig redan som föl innan de blir avvanda och utsläppta på lösdrift i unghästflock. Den stora vinsten man gör med lösdrift kontra dagligt stall är att man tar sig förbi diverse trotsperioder som ofelbart kommer utan att behöva tjaffsa med dem och ju mer man gör med dem ju fler kontroverser utsätter man sig för.
Den stora skillnaden är respekten för människan all hantering gör att hästen blir mer och mer van vid människan och på en trotsig unghäst vill du hellre att den har för mkt respekt för människan än för lite. Det är väldigt skönt när det räcker att man harklar sig för att de genast skall lyda minsta vink mindre kul när man behöver bli rosenrasande för att de ens skall lyssna på att man säger något. Det och det faktum att för mkt hanterade unghästar har en förmåga att ifrågasätta allt och vara mkt trotsigare gör att det är mkt mkt mer jobb att rida in en unghäst som hanterats för mkt.

Jag har genom åren fått hem ett antal av varje slag från totalt ohanterade som gått vind för våg på en ö som drogades ner för att transportera hit och aldrig någonsin blivit ens ledda till överhanterade unghästar som jag iofs fått köpa billigt när problemen hopat sig när det var dags för inridning och ägaren gett upp. Och jag kan ju lugnt säga vilka som varit enklast och behagligast att jobba med (och faktiskt gått fortast att komma någon vart med i utbildningen) det är utan tvekan de som fått gå i fred.

hahaha.... nej precis som jag sa är det inte mycket till undersökning men faktum kvarstår att den mest ohanterade är i dagsläget mycket jobbigare än en av mina som blev VÄLDIGT mycket hanterad som föl pga felställning i benen som behövde åtgärdas under lång period (idag 3år)
skulle välja min egen varenda dag i veckan mot 2åringen som skiter ner sig då man går in i boxen. men men.... som jag sa innan kan ju detta bero på individen och inte själva uppväxningssättet.

när jag läser det som du har skrivit så blir nog alla våra hästar för mycket hanterade då de växer upp i grupp, över vintern stallas de in hage under dagen såklart, sedan blir det ettårsbete stallas sen in igen över vintern när de är 2,5år börjas inridningen med tömkörning, löshoppning och sadeltämning, vintervila på stall och sedan rids de in under feb/mars, 3årstest i maj. har aldrig haft en häst med sadeltvång, inridnings problem eller dyl.

Men jag märker att den idag 3år som blev väldigt mycket hanterad som föl är mer närgången än de andra men han har fungerat lika bra som de andra i inridningsfasen.

Alla är saliga på sin tro! Jag kan ju sitta här och rabbla motsatser till dina erfarenheter men det orkar jag inte ;)

Och jag håller med dig, jag har sett för många ohanterade unghästar som sen rids in hux flux under stor press som de inte klarar av..

Kul med dom här funderingarna!
Jag var ju tvungen att hantera min häst som liten (6år nu) pga diverse problem men det har inte varit några problem med ridningen på henne däremot med uppsittning. Det som är problemet med henne är att hon är för närgången och tycker att hon ska bestämma lika mycket som sin matte :mad: Så det är en kamp om det ganska ofta, men hon ger sig ju, men det skulle vara skönt att slippa denna kamp. Hon tycker nog att vi ska vara på samma nivå, är inte lätt att påverka, hon lyfter bara på huvudet om jag försöker skicka iväg henne, sen kommer hon tillbaka med huvudet för att pussas.

Med Nova är det helt annat, henne kan man bara som någon skrev, harkla åt så får hon respekt. Det är verkligen mycket lättare att påverka henne.

Sen om det har med hantering eller inte att göra det är svårt att säga, de är ju olika individer :laugh:

Kimmis - har du tänkt avelsvärdera Fille? :love:

Är lite nyfiken som vanligt ... :angel:

Jag kollade dina bilder på honom - och jag blev INTE besviken. :d

KL
jag tycker mig märka en viss tendens att man ska ha hunnit göra så mycket som möjligt med sina unghästar. Jag har själv kommit i kontakt med folk som tränsar sina knappt ettåringar och leder dom själva runt hela byn. Whats the rush? Samma människa har redan suttit in sin snart 2åriga häst!Ren idioti enligt mig. De som saknar kunskap förstår inte riktigt det här med att vänta tills hästen är mogen för det.
Samtidigt har jag erfarenhet av unghästar som är lite hanterade och de är rädda för människor vilket också försvårar inridningen något för en rädd häst tar längre tid att vänja vid saker som en normal häst inte ens reagerar på.
Summan är att lagom är bäst, hantera hästarna lagom mycket då kommer de inte tycka att nya saker de utsätts för är en big deal eftersom de är trygga med dig som hanterar och vet att du inte utsätter den för obehag.
Det viktigaste för en unghäst är ändå att den har jämnåriga att busa med och få av all energi då blir det en harmonisk häst som uppfostras av de andra till viss del.

Kastreringen gick bra:)
ingen fara att du berättade din erfarenhet, klart det kan uppstå komplikationer så är det ju.
Du menar hur länge de ska hållas skilja från ston?Ca 6 veckor efter kan de ju bli pappa men våran ska bara gå med en jämnårig hingst även i fortsättningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 568
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 272
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar