Sv: 09rna Dax för en ny tråd!
Har äntligen kommit mig för att gå in här och läsa en "09-tråd". Min första egna uppfödning är nu inne på sitt andra år, en tjej e. Croix de Guerre ox.
Är som sagt mitt första föl och hon har varit en ängel sedan dag 1. Går och väntar och väntar på att "problemen" ska börja men vad jag än hittar på med henne så är hon foglig och snäll och protesterar aldrig.
Hon är inte vacker just nu, har gått på lösdrift i ganska precis ett år tillsammans med ett gäng jämngamla tjejer och en blandning äldre.
Spolar benen lite då och då, även fast det inte behövs, som övning inför kommande lerperioder.
Det jag gör med henne just nu är väl att ta in och borsta, kratsa hovar, pilla i öron och näsa... sånt har vi gjort sen dag ett. Hon står uppbunden på gången utan problem. Slänger täcken och jackor över henne, får täcka över ögonen med filtar, klappar henne med sopborstar... Gör helt enkelt alla möjliga "konstiga" saker och dom fina ryttarna i stallet tittar stundtals lite konstigt på mig.
Sadel hade hon på sig första ggn när hon var 4 månader gammal så det är inte heller ngr konstigheter.
Går promenader, hon, jag och hunden. Går förbi traktorer, över järnvägsövergångar, till och med förbi en gubbe som klöv ved med en sån där såg - allt går som en dans. Inga problem att gå ifrån flocken ensam och hon är alltid först fram till grinden när man hämtar henne i hagen.
Stallägaren brukar ta in alla unghästarna och släppa dem i ridhuset ibland för att dom ska få springa på lite vettigt underlag, då har min till och med skuttat över nåt hinder som stått uppställt - fast det inte alls var meningen och fast hon inte alls ska bli hoppehäst.
Mätte för övrigt för ett par veckor sen senast och hon var då 144 cm. Både mamma och pappa är runt 155 cm och dit hoppas jag vi ska nå iaf.
Det var lite om oss.
Hälsn Sophia & Kenza
EDIT: Läste föregående sidor ang hull på unghästar, och jag har tyckt min är lite bred om magen men inte överviktig. Vad tycker ni om hullet på henne? Dom har fri tillgång på analyserat hösilage, har aldrig gett henne ngt kraftfoder.