09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

*kl*

Min grabb gör inte heller så mkt nu pga totalt livsfarligt underlag men i fredags gick jag bort till ridhuset en sväng och tänkte låta honom springa av sig, dock red folk då så det fick bli ett par varv i linan istället. Han börjar nu bli könsmogen och det är rätt underhållande att se honom hitta på små grejer såsom hingstar gör men han har inte en aning om vad han egentligen sysslar med..

:rofl::rofl:
Wincent är helt klart min favorit....

*kl*

Hoppar in i tråden :D

Här är min -09 e. Alligator Fontaine

A110105118.jpg

A110105053.jpg

A110105061.jpg

Den högra
A110105081.jpg

A110105094.jpg

Här har vi inte gjort ett enda dugg. Bara grimma och ledas från hage till stall :D Vi börjar inte med 2åringarna fören på hösten. Dock börjar vi löshoppa dem på våren.

:love: han ser trevlig ut! Vi har inte heller gjort så mycket mer än traskat till och från hagen. Jag brukar borsta och kratsa hovarna samt slänga på regntäcke vissa dagar. Hon fyller 1,5 år på tisdag. Tänkte börja löshoppa så smått till våren. Hon är emellertid väldigt på och vill mer än gärna vara med vad man än gör. Maken var ute och fixade lite med staketet och fick ha lillan nyfiket hängande på axeln hela tiden...:D

Har äntligen kommit mig för att gå in här och läsa en "09-tråd". Min första egna uppfödning är nu inne på sitt andra år, en tjej e. Croix de Guerre ox.

Är som sagt mitt första föl och hon har varit en ängel sedan dag 1. Går och väntar och väntar på att "problemen" ska börja men vad jag än hittar på med henne så är hon foglig och snäll och protesterar aldrig. :)

Hon är inte vacker just nu, har gått på lösdrift i ganska precis ett år tillsammans med ett gäng jämngamla tjejer och en blandning äldre.

Spolar benen lite då och då, även fast det inte behövs, som övning inför kommande lerperioder. :)

Det jag gör med henne just nu är väl att ta in och borsta, kratsa hovar, pilla i öron och näsa... sånt har vi gjort sen dag ett. Hon står uppbunden på gången utan problem. Slänger täcken och jackor över henne, får täcka över ögonen med filtar, klappar henne med sopborstar... Gör helt enkelt alla möjliga "konstiga" saker och dom fina ryttarna i stallet tittar stundtals lite konstigt på mig. ;)
Sadel hade hon på sig första ggn när hon var 4 månader gammal så det är inte heller ngr konstigheter.

Går promenader, hon, jag och hunden. Går förbi traktorer, över järnvägsövergångar, till och med förbi en gubbe som klöv ved med en sån där såg - allt går som en dans. Inga problem att gå ifrån flocken ensam och hon är alltid först fram till grinden när man hämtar henne i hagen.
Stallägaren brukar ta in alla unghästarna och släppa dem i ridhuset ibland för att dom ska få springa på lite vettigt underlag, då har min till och med skuttat över nåt hinder som stått uppställt - fast det inte alls var meningen och fast hon inte alls ska bli hoppehäst. :p

Mätte för övrigt för ett par veckor sen senast och hon var då 144 cm. Både mamma och pappa är runt 155 cm och dit hoppas jag vi ska nå iaf. :)

Det var lite om oss. :)
Hälsn Sophia & Kenza

EDIT: Läste föregående sidor ang hull på unghästar, och jag har tyckt min är lite bred om magen men inte överviktig. Vad tycker ni om hullet på henne? Dom har fri tillgång på analyserat hösilage, har aldrig gett henne ngt kraftfoder.

Senast ändrad:

Knoppade min lilla idag o så skulle jag ställa upp henne o ta fina bilder på henne..... ja det gick ju jättebra som ni ser >>

mobilepics131.jpg

mobilepics132.jpg

mobilepics133.jpg

Sen dog kameran så det blev inga fina kort :/

163998_10150092120714633_640279632_6053865_5754964_n.jpg

ÄNTLIGEN har min älg fastnat på foto!!

Jag har tom en video på henne från idag...

Barista i ridhuset på Bollerup

Man kan inte annat än säga att jag har super duper hästar :love:

Lastning i släp själv för första gången... Blev nästan översprungen av henne på vägen in

Duktig i ridhuset och ett ljus i transporten när vi åkte hem.

På dit vägen var jag mycket glad över att jag har kamera i släpen. Hon hade fullt upp och hade sällan 4 hovar i marken samtidigt. När jag såg att hon försökte gå över bommen två gånger så bromsade jag till och sen stod hon okey resten av resan. Just det där att se vad som händer och hur hon reagerar när jag bromsar istället för att oroa sig och stanna och kolla känns grymt bra.

Som sagt hon stod som ett ljus hela vägen hem och lyfte inte en hov...

Jag tror hon sover gott inatt...:D

Superfin ju. Ser väldigt välutvecklad ut i kroppen också och rör sig trevligt!

Men tycker att du är lite stygg som kallar henne för älg. ;)

Superfin ju. Ser väldigt välutvecklad ut i kroppen också och rör sig trevligt!

Men tycker att du är lite stygg som kallar henne för älg. ;)

Du skulle sett henne för ett halvår sen så hade du förstått!

Hon växer så det knakar och närmar sig 170 cm strecket :o

Ful, mörk och stor = älg :D

Jag bryr mig inte om hur hon ser ut, hon ska bli hopphäst och bara hon är stark i sin exteriör så får hon se ut hur hon vill...:laugh:

Kl

Ponnymamma såg i Who are you tråden att du köpt ny nu? Har stoet åkt? och vad blev det för nyhäst? :))

Jag tycker också hon ser fin ut och färdig i kroppen, min ser ut som hm ja.. Jag vet inte vad jag ska beskriva henne som:P

* KL *

Måste fråga er "kloka avelsfolk" :D
Igår när jag stod och beundrade min 09.a i sin box, så tyckte jag plötsligt att hans båda framknän ser rätt så grova ut, har inte direkt lagt märke till dem tidigare. Blev genast lite nojjig och kände därför på dem, de var varken svullna eller varma, men kanske något svampiga på framsidan.

Jämförde med andra hästar i stallet och jag tycker hans ser "grova" ut.
Är det fullt normalt när de fortfarande växer, eller kommer han helt enkelt till att ha väldigt grova framknän??

Om det är an 09:a så har mig veterligen hans knän vuxit färdigt redan så det handlar nog inte om hur han växer.

Kan ju vara så att han får grova leder, fota och lägg upp en bild på honom så kan vi se. Skriv oxå vad det är för stam på honom för det kan ju spela in.

Lamour hängde ofta i knäna när hon växte under sitt första år o blev lite svampig lite här o där tyckte jag, men då i alla fyra ben samtidigt. Nu har jag dock inte sett några sådana tendenser (?)

KL

En allmän undran. Det pratas mkt om att unghästar inte ska gå på böjda spår - men det är under ryttare man menar eller?? För tycker det är väldigt många som börjar longera sina tvååringar. Jag har precis lärt mig tömköra (på en rutinerad shettis under höst o vinter) och longering har jag aldrig varit förtjust i men undrar ändå :)

Om det är an 09:a så har mig veterligen hans knän vuxit färdigt redan så det handlar nog inte om hur han växer.

Kan ju vara så att han får grova leder, fota och lägg upp en bild på honom så kan vi se. Skriv oxå vad det är för stam på honom för det kan ju spela in.

Har inte någon annan bild än denna just nu på den dator jag sitter vid.
Hoppas den går att göra en bedömning ändå, annars säg till så får jag ta bättre bilder av benen.

Han är e: Balougraph 1150

31993138.jpg

Vi har också en Balougraphavkomma, är din också supersnäll? Jag har sällan träffat en sån rar häst.

Bild;
Autograph_front.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 560
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 272
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist

Omröstningar