09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Oj så KUL att du också har en avkomma e: Balougraph :laugh:
Också en 09.a?

Ja min plutt är gudasnäll i all hantering. Men å andra sidan har jag hanterat honom väl från början, tror att det också har en stor betydning.

Hur stor är din i mkh?

Drygt 160, din? Javisst gör det skillnad om man jobbar med dem, men det är något alldeles speciellt med honom alltså. En riktig liten teddybjörn, hoppas bara att han kommer att kunna tända till lite i framtiden när man ska rida och träna.

Men det ska nog gå hur bra som helst, löshoppade lite i somras och det tyckte han var jättekul ända till han såg flickorna i hagen en bit bort. Då hoppade han ur padocken (150cm högt staket) tur att han inte hoppade vidare. Ridhus är en ganska smart uppfinning alltså...;)

Här är en till bild på vår Lucky Point-flicka

DSC_0044.JPG

Jag har ännu inte mätt honom, men mitt ögonmått säger omkring de 155cm
Jag hade hoppats på att han skulle bli någonstans mellan 165-170 i mkh, men det återstår att se.

Jo min är också något för sig själv - som sagt enastående snäll.
Ja vi får hoppas att de kommer att kunna "tända till" när man ber om det i framtiden :p

Verkar vara en framtida hopptalang i din, 150cm staket är inte fy skam att hoppa över första gången man ska löshoppa ;)
Jag har ännu inte provat löshoppa min, men min förhoppning är att kunna låta honom prova att ta sig över några "små pinnar" till våren.
Ska bli oerhört spännande att se!

Hon ser fin ut din Lucky Point-flicka !

Mmmm han har fått hoppa några gånger sedan dess men nu har han stått på lösdrift under vintern. Hämtade hem honom nu i veckan (fast jag trodde nog att det var en orangutang och en bergsgorilla jag forslade hem, jösses vilka pälsar han och hans bror skaffat sig!). Ska bli skoj att få jobba lite med honom nu då men helst inte 150 ännu... :d

Din har ju några år kvar att växa så du ska se att han blir det. :)

Tack förresten, hon är min lilla baby, ska snart också få komma hem. Det är så dumt när man har fem boxar och åtta hästar...de får liksom inte plats på vintern...men nu är fölen avvända och utlokaliserade och då får de äldre komma hem...mysigt...fast helst vill man ju ha dem hemma alla hela tiden...

Hur gör ni med era 2 åringar, Avmaskar ni dom nu i jan/feb? vet att rådde till det förr men kanske det är ändrade "regler" nu...?

Idag när Nova skulle gå ut i hagen kom den stora skogsmaskinen på vägen med en lång arm och nåt som dinglade där :eek: hon blev misstänksam och stannade och backade men till slut så gick hon iaf. Tur va nog att Brixie gått ut i hagen redan så Nova ville väl ut till henne :) Är nyttigt när det händer lite här hemma, är så tyst och lugnt annars.

Vi kör kolla masken alltid, tråkigt om vi får resistenta stammar, går att köpa på apoteket

kl

Här kommer ny bild på min odåga! Eftersom det är så isigt så blir det inte mycket mer än hage och stall! Men vi tränar lite trick i stallet och han kan nu "puss" och även bugning är introducerat väldigt positivt! ;)

P1227283.jpg

Här med hagkompisen Ewert:

P1227347.jpg

Och jag har då istället en efter Baltimore som också är det snällaste och mest samarbetsvilliga jag haft, så det kanske är farfar som slår igenom :)
Hon är ju vansinnigt lik alla Bolougraphavkommor så hon kan få va med hon oxå...

Är inte heller så stor än, 155 ca men jag misstänker att hon har satt igång att växa nu så vi får väl se var hon slutar.

32043181.jpg

Haha ja de är verkligen jättelika! Vad häftigt!
Precis så såg ju vår ut från början, innan han fick prickar.

En annan sak vad gäller kolla masken och det, jag tror det är bandmask som man måste fråga särskilt om att få analys på. Det missade vi en gång och efter att ha haft hästarna på bete kom de hem med riktigt otrevliga koliksymptom...:(

Nya bilder på min plutt:love:
Tycker lite synd om honom och de andra för det är sååå mkt is i hagarna nu.. syns att han tassar försiktigt..
Hoppas han växer i sina bakben:eek:
skritt.jpg

Hälsa på lilla mamma:love:
moroson.jpg

Du min har oxå väldigt lååånga bakben, ser inte hottad ut eftersom hon är ungefär jämnhög men bakbenen är ändå långa på ngt konstigt vis.

Här har tyvärr all den goa snön oxå försvunnit så nu är det tur att de har skitit massor kring ingången (halkskydd) och gått på sina gångar för snön runt detta är möjlig för dem att gå på (5 cm hårdpackad snö)...

Så fin din tjej efter Baltimore är!
Jättefint tecknad!
Skönt att höra att det inte bara är min plutt som är omkring de 155cm..fick intrycket i denna tråd att de flesta ligger runt 165-170cm typ..

Spännande att se vad det blir av de "små" om några år :D

:rofl: hon är lite mer extremtecknad från andra sidan sötnosen...

31902692.jpg

Det knäppaste är att det är hennes halvsyster (samma mamma) i min avatar och hon har ett vitt strå i pannan o en vit kronrand...

Kan man annat än att älska den där bläsen:love:! Eller är det ens en bläs?? Vad står det i passet? Helt klart en teckning som ger id-kontollanter grå hår:D!

Faktum är ju att hon har Oldenburgerpass och de verkar inte vara lika noggranna med det som skrivs som vi. Däremot finns ju mkt inritat i passet...

Det som står är bred, oregelbunden bläs över båda näsborrarna med mörka fläckar, vit underläpp med vit fläck (får inte riktigt ihop det med verkligheten :p)
På benen har de löst det som -ben med oregelbundet vitt

Inte alls så långt som man hade kunnat tänka sig mao

:love: Världens sötaste lilla ponny!
Jag funderar på det här med Kolla masken ...räcker det att kolla upp även unghästen med det? Vi har egen gård och mina äldre pållar har jag tidigare använt kolla masken på och då har det inte blivit några utsalg alls, vilket torde betyda att vi har relativt rena betesmarker. Då Kitan föddes så maskade vi av allihop för lillans skull. Men tror ni att det räcker med en koll via kolla masken? Syns alla former av mask i dessa? man vill ju inte slarva med avmaskningen på ungästar men å andra sidan så ä'r det ju onödigt att pytsa i dem gift om det inte behövs och det dessutom kan bidra till reistens bland odjuren...

Fenesta och grimman har också lovely hits! :)

Senast ändrad av en moderator:

Aha, dom har valt att göra det enkelt för sig:p. I min tias pass är det en hel novell för att beskriva hans strumpor. Dom är lite oregelbundana med en massa hemelinfläckar. Tog en evighet för kontrollanten att fyll i och skriva. Var väl därför det vart så dyrt också..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 560
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 272
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar