09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

KL

ÅÅ här vill jag vara med om jag får!
Jag har kikat lite efter en sån här tråd men inte riktigt hittat den!

Jag får väl presentera oss/ honom

Här är moonlight aka plutten
Född juni 2009 E: Balougraph
Vi har inte kommit så jättelångt först för att han fick en period som han var väldigt jobbig med princip allt
Jag lät han då vila i några veckor och gjorde bara det dagliga, nu är jag nyopererad men börjar repa mig så tanken är att vi ska komma igång ordentligt med löshoppning och tömkörning så fort den j*vla isen försvinner.
Vi har inget ridhus.
Men han är helt van vid träns, tömkörningsgjord ,schabrak och skydd fram än sålänge iaf=)
Vi har longerat 4 ggr och det gick bra 2 av gångerna iaf.. =)

Lite bilder på busen!

Bebis=)
7920_152261338726_741848726_2725565_3505145_n.jpg

1 åring på hingstbete!

36232_401595793726_741848726_4374281_5048166_n.jpg

Nu för några månader sen.

69717_475454738726_741848726_5818451_4819648_n.jpg

Ca 2 veckor sen

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/182628_498620723726_741848726_6188191_673193_n.jpg

Såg att jag glömde trycka på den rackarns knappen när jag skulle lägga in sista bilden.
Här kommer den!

182628_498620723726_741848726_6188191_673193_n.jpg

Välkommen :laugh: Vilken sötnos du har!! Vi har inte heller kommit någon vart fast jag känner mig inte så stressad över det. Det kommer vi hinna ändå ;) tycker inte det brukar vara något problem med de små liven när de ska lära sig något nytt, de är så posivita hela tiden.

Tack! Vad skönt! jag känner mig lite lugnad nu=)
Han är min första egna unghäst och den första direkt från början om man säger så.
Jag har vart lite stressad över att jag inte har kunnat komma igång riktigt som jag hade tänkt. Så skönt att höra att det finns fler som ligger på typ samma bana som mig=)
Det ska bli kul att ha några att ha några att lufta sig lite med=) Både framgångar och motgångar! =)

Det finns fler än du som inte kommit igång så mkt pga av den :devil: isen!

Vi är glada att vi kan leda ut dem till hagen utan att halka och slå ihjäl oss. Så nu LÄNGTAR vi väldigt mycket efter att det ska bli riktig barmark så att det går att ta sig nånstans. Även vår väg är ofarbar pga is så det går inte att ta sig till ridhus heller. Trist men det är väl bara att hålla ut!

Vi har i alla fall fått datum för löshoppning nu på vårkanten :bump: Ska bli SÅ spännande att se hur den lilla damen löser den uppgiften :) Innan dess får vi väl lastträna nångång innan (bara det går att hitta en isfri fläck) så man inte står där och är stressad för att man har en tid att passa och det blir pannkaka av alltihop!

Men jag försöker ialla fall ensamhetsträna henne och lite småsaker som träns och täcke och så. Det tycker hon om! Hon gillar sitt bett och tuggar och suger på det som om det vore godis, hoppas hon kommer att fortsätta tycka om det den dagen när jag håller i andra änden....

Mitt klubb ska också anordna löshoppning en nu i slutet på feb och en i mars.
Jag hoppas att jag kan vara med på den i mars iaf. Ska också kolla med dom ridhusen som ligger här omkring om inte jag kan få löshoppa han där ngn gång.

Transport har min åkt två gånger. Första gången när han skulle vänjas av och andra gången när han skulle åka hem igen. det gik jättebra men om jag ska åka ngn stans nu så tränar vi nog några gånger först med!

Han är jättenyfiken på allt och väldigt uppmärksamhets nisse just nu. =) bettet tar han fint nu jag har även haft det under grimman när jag har promenerat med honom. Jag hade gärna velat promenera han nu med men jag vågar inte då jag vet att det är is under snön i padocken. Så jag får väl fint vänta tills skiten har försvunnit.

Jag har lite svårt att ensamhetsträna för att mina andra hästar är liksom lite fast på gården med. Den ena står i sjukhage och den andra är dräktig. Men vi tränade en del på det i höstas och att vara själv inne i stallet och greja med han är inga problem alls=)

Vi övar också mycket med glansspray just nu då han i somras fick för sig att flugspray var LIVSFARLIGT
Men det går ganska bra och jag kan spraya manen utan problem nu=)

Hade vi ångest eller hade vi ångest härom natten?? :eek:

Min tvååring har alltid haft en förkärlek för "grimskaft långt ner i halsen".

När jag tog in hästarna från hagen såg jag att hon hade ett litet skrapsår på utsidan av skenbenet bak samt att det var rejält svullet. Vi tvättade skrapet och la ett jodopaxbandage. ( gamgee plus elastisklinda med snöre) När jag kom ut senare på kvällen hade hon pillat av sig bandaget. Jag hittade bomullspaden MEN INTE LINDAN!!!!!!

Vände upp och ner på hela boxen men ingen linda. HJÄLP! Ringde akuten på Helsingborgs djursjukhus för råd och tips. Häll i henne olja och betfor och vaka över henne i natt fick jag till svars. Vid minsta koliksymtom, lasta och kör! Glupp med tanke på att det varnades för ishalka och kraftiga vindar hela natten...

Jag var ute istallet varannan timme och hon tyckte bara jag var konstig som väckte henne jämt och ständigt, men det var ju fint med lite extra betfor mitt i natten :d.

Nåja, morgonen kom och hon var inte det minsta påverkad, släppte ut i hagen som vanligt och åkte på jobb. Dottern gjorde stallet och HITTAR LINDAN!!!

:bow::bump::bow::bump::bow:

Slutet gott, allting gott! //Sita

Nämen oj! :eek:

Tur att det slutade lyckligt i alla fall!

Nu är det längesen jag var här senast! "Lilla" Fille är nu hemma och går för det mesta ensam i hagen, men han ser ju stona på andra sidan, och de slåss om vem som ska stå där det är som kortast mellan staketen. Fille bryr sig inte nämnvärt haha!

Vi går lite promenader när underlaget tillåter. Igår blev det en på 8 km på en cykelväg brevid en stor väg. Långtradare och traktorer (japp, plural!!) kom det och han höll sig i skinnet, även om han höjde huvudet. En lång cykeltunnel, och ojsan vad farlig den var de första stegen, han tyckte inte om ekot! Men efter några steg lugnade han sig, och när jag vände för att gå i tunneln igen så gick han lika lugnt som vanligt.
Cykelvägen går även brevid järnvägen, och jag blev faktiskt lite nervös när x2000 kom, men han ryckte inte ens på öronen åt det.

Jag i min enfald trodde att han skulle vara trött med alla nya grejjer samt att vi faktiskt gick 8 km när vi kom hem. Men icke! Min mor var ju med och hade hundarna med sig, och när hon släppte dem lösa så ville han jätte gärna springa och busa med dem och spände upp nacken och försökte börja trava emellanåt!

Jag löshoppade honom häromdagen, och jisses vad många skratt vi fick! På sista hoppet hoppade han ordenkligt och då var det 70 cm, och där beslutade vi då oss för att avsluta passet, han tyckte det var superkul och skuttade efter varje hinder, ibland över och emellan dem med hehe!

Bifogar 2 bilder som togs häromdagen.
Kvaliten är lite sisodär, men det var jätte kasst ljus tyvärr. Och mörk häst/ljus bakgrund är inte det lättaste för en amatör som både jagar och tar kort :D

Senast ändrad:

Jag hittar tyvärr inte mitt vattenpass, så jag vet inte riktigt, men han har varit 153 ett tag, men har växt en del den senaste tiden så kanske 154 fram och 155 bak? Där i krokarna iaf. Han har stått still hela hösten och vintern fram tills nu, så vi får väl se vad som händer i vår när gräset börjar spira! :D

Han har ju gått upp i vikt fint och har utmärkt hull tycker iaf jag! Får väl se om jag är lika nöjd när han fäller vinterpälsen som är typ 5 cm lång, längre på en del ställen :p

Japp! Men jag tror faktiskt inte att min kommer växa så mkt mer. Han har mkt ben, och jag tror att han kommer stanna relativt snart ändå, kanske blir han 157 som störst, men större än så tror jag inte.
Det är ju dock inte litet för att vara arab, men ändå :D

Tror gulingen stannar på 158 ungefär. De har så mycket resning, dessa morganhästar så folk tror alltid att de är större än de faktiskt är..

Fille har ju oxå resning. Mina andra känns aldrig stora, men när han höjer huvudet så jävla alltså, då känner jag mig bra liten!

Spännande är det! Nu är det ju typ bara 3 år kvar tills man ser vad det blir av dem på ett ungefär ;)

Har ni skurit honom ? Är så rädd för den där extra tillväxten de får när man skär dem tidigt, har en som verkligen skulle behövas tas nu men vill inte att han drar iväg så tvekar ordentligt pga det.

Nej inte än men så snart som möjligt ska det bli av. Just nu är han inte lika hingstig och har accepterat att han ska stanna i sin hage tills vidare;)
Förstår om du tvekar om det är den som är över 170 du syftar på.

Som tur var är det inte den grabben, så han får gå kvar som hingst tills vidare. Det är den lilla mörka odågan som är hingstig och tror att man kan gå var man vill även om matte har satt en massa snöre ivägen för honom som han måste ta sig igenom :( Så han är i alla fall ännu inte lika stor som den andra grabben utan var 164 (högre bak) sista jag mätte, sett till hur stor han varit under tillväxten jämfört med sina syskon så tror jag han landar på ca 168 och det tycker jag är alldeles lagom så vill inte putta iväg honom också över 170 genom att skära honom för tidigt. Samtidigt är det ju väldigt trevligt om hästarna stannar kvar där man har lämnat dem speciellt när de är hingstar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 562
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 272
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar