09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Tar de betalt per bokstav :angel:
Jag förväntade mig ett tvåtimmarsarbete på henne men det tog max 15 min, knappt ens det och då blev hon chippad oxå.

KL

Tänkte bara uppdatera lite om min tjeja som ser ut som en björn nu. Hon har helt fantastiskt mycket päls och ser inte riktigt klok ut för tillfället.
Hon har dock nästan växt ikapp framdelen nu och är för första gången sen hon föddes ganska jämn. Börjar få lite hopp om att denna ankunge kanske, kanske kan bli en svan hon också. ;) Ska bli mycket spännande att se vad som döljer sig under all päls till våren. Längtar!

*KL*

En liten uppdatering här också.
Min plutt ser ut till att ha kommit in i en växtperiod, han är ca 4 cm högre i bakkärran nu.
Har provat på att longera lite och det gick jättebra, han var duktig och gjorde mer eller mindre det jag bad honom om,kanske en naturtalang jag har ;)

Provade att slänga på honom benskydd fram bara för att liksom och det var inget speciellt tyckte han, inte ens när kardborren lät "sckrrrratch" :p
Tränset åkte också på, men hade linan i grimman som han fick ha på sig under tränset, inga problem lite mycket tuggandes och gapandes till en början men sen var allt annat så mycket mera spännande när vi kom ut i paddocken. Så därefter var munnen stängd, "tungan rätt i munnen" och koncentrationen var på max!

Ska slänga på honom tömkörningsgjorden nu nästa gång, så han får känna på att ha en "riktig" gjord spänd runt magen, jämfört med den elastikgjord som han har till sitt fleecetäcke.

Spännande tid vi alla går till mötes nu, när vi kan börja introducera nya saker och börja göra lite roliga saker med dem :bump:

KL

Min donna tömkördes två dagar nu i helgen och vi introducerade traven :) Hon var helmysko på lördagen, försökte tömköra i hagen men hon var helt väck - bara skrek o skrek o skrek efter sin kompis och hade totalt glömt bort alla kommandon. Jag gav tillsist upp och gick upp på gården igen för att be min sambo ta in våra galna hundar så jag kunde tömma henne på gårdsplanen där vi hållit till ett par gånger. Men jag hann inte säga något till honom för Lamour brydde sig inte ett dugg om att hundarna stormskällde och hoppade på näten. Så vi tömkörde där och DÅ fattade hon minnsann :smirk: Vet inte om hon ser hagen som sin "lekplats" och att det blev heltokigt när Mirre inte var där, för väl uppe på stallbacken och i paddocken saknar hon inte honom!

På söndagen var vi också ut en sväng mest för att vi inte hann så mkt på lördagen när det blev så tokigt allting. Då gick hon jättefint :bow:
Travade kanske två varv totalt i varje håll så det är ju inte direkt nått avancerat vi sysslar med.

Nästa gång, till helgen, ska vi ta med longerpisken. Har bara använt dreyssyrspö hittills eftersom hon inte gått längst ut på tömmen förrän nu :)

Åhh, lyckost alla som kan ta sig ut från sin gårdsplan...
Här har det varit blankis över berghällen sen mellandagarna och det är bara broddade individer som kan ta sig ut härifrån :crazy:

Däremot har mina ruggugglor börjat fälla nu så våren är på ingång! Två dagars regn och blåst med plusgrader gör att man nu börjar se marken på sina håll och i går var mittsträngen på de mindre grusvägarna öppen och MJUK :banana:
Kändes skönt att i alla fall kunna rida ordentligt någonstans.

Filmade igår när jag longerade min lilla -09:a en kort stund. Det här är väl typ 6:e gången som jag longerar henne. Hon är jätteduktig.
Tyvärr så halkade hon omkull ganska ordentligt innan vi började filma så hon blev osäker och vågade inte riktigt ta för sig. Häromdagen dansade hon fram, med krökt nacke, energi och schwung i steget:d, riktigt, riktigt fin...

http://www.youtube.com/watch?v=hkcWfAiMTaQ

Åh vad duktig hon var! Kul, vi har också en avkomma e. Hohenstaufen!

Vi har rakat lille pricken (kom hem från lösdrift med regnskållor, suck). Han var jätteduktig. Bilder från stallet idag.

5413370743_459de57119_m.jpg

5413379283_4a1356602f_m.jpg

(haha mycket vig)

5414010422_f474a743bf_m.jpg

Ni får ursäkta oredan...brukar vara bättre ordning i stallet...

Knapplån...

"Åka ensam till främmande plats" - check!
Igår var vi till ATG med lillan och hon skötte sig otroligt bra. Bara måste få skryta lite :-) Som ett ljus i transporten både dit och hem, jättesnäll inne på kliniken med hovslagaren och inte alls speciellt uppstressad. Är så himla nöjd med henne!

Noelle har haft lite krångel med lamellranden, fickor där det samlats smuts och sprickor i hovarna så jag åkte in till kliniken för säkerhetsskull. Men det var inget att oroa sig för sa klinikens hovslagare. Tätare verkningsintervaller föreslog han samt att jag skulle raspa lite då och då och hålla randen slät. Dom brukar ha mjukt horn i den här åldern sa han, så det är inte helt ovanligt att dom får dom här problemen. Dessutom är min tjej något plattfotad. Hon har stått på permanentbädd men den har jag rivit ur nu ifall den har bidragit till lamellkrånglet.

Hur är hovarna på era 09:or?

enligt hovslagaren så har min 09a bra hovar... de ser helt normala ut i mina amatörögon :D Har aldrig flisats eller varit några problem

Åh vad duktig din lilla kicka har varit! Min har än inte åkt transport men hade tänkt börja nu i vår när hon ska löshoppas men jag har ångest inför det.. Tänk om de händer något! Hade din sällskap?

Min har faktiskt fina hovar! Hårda och bra, hon har haft någon spricka om hon gått lite över tiden och det har kommit in smutts:)

Blir kul att se nu när dom tappar pälsen vad som kommer fram!:)

Jag har faktiskt inte gjort så mycket med min på slutet hon har haft sadel och varit på promenader, häromdagen kom grannen förbi i en svart overall han kanske var 40m bort, hon tyckte han var skitläskig och stod på stället och slog! Tokhäst!

Ja hon var en riktig pärla! Hon åkte ensam och det gick bra. Jag har kameraövervakning i finkan och kunde se att hon stod där lugnt hela resan. Gör man ingen affär av saken så gör inte hästarna det heller, tror jag. Hon tvekade lite när hon skulle gå in men när hon väl var inne så accepterade hon att stå där.

Jag har inte heller gjort så mkt med min på sistone. Sadel har hon haft. Och hon har blivit lämnad inne ensam när dom andra har ridits. Ska prova longera när underlaget på banan blivit bättre för en barfotahäst.

Hennes hovar är jag inte helt nöjd med. Men lugnare nu när hovis på kliniken sa det inte var nån fara med dom!

Jag måste kolla lite med er här inne som har haft fölungar förr - hur gör ni första gången när ni lastar? Åker ni en sväng direkt eller tar ni det pö om pö?

Och sen om inridningen. Vad är viktigast att förbereda dem på inför uppsittning till nästa senhöst??

det är väl dags för insittning redan nu till hösten (vart tog tiden vägen nu igen?)...
Jag brukar faktiskt stå och hoppa vid sidorna av dem (ibland med en hand på ryggen för att de ska känna lite rörelse) och stå på pall och borsta ryggen på dem för att de ska vara vana vid att de rör sig och låter på underliga ställen. Har hittills (ridit in 4 st) alltid gjort allt helt själv fram till första skrittstegen ute och har aldrig åkt av ngn av dem eller ens varit i närheten (peppar, peppar).
Sitter oftast upp på dem i boxen första ggn efter att ha hängt och dinglat, flaxat med armar o ben mm innan. Kanske inte att rekommendera men i mitt stall är bara jag och där står de åtminstone halva dygnet vintertid så det kommer inga överraskande saker...

På Hip-on har Eamon Hickey en fantastisk video på hur han gör när han sitter upp på dem första gången. Helt klart värt att titta på ett par ggr. Jag har redan testat vissa av markstegen på min -09:a och hon reagerade väldigt bra på dem.

Släppte ut mina små (-09, -10 och morsan) i sommarhagen pga hård vind och isig vinterhage. Gissa om de spann loss hela bunten :laugh:
De har stått i ett hörn bakom ett buskage och häckat i flera dagar nu då vinterhagen ligger på den sidan av vårt berg där det blåser som värst (västliga vindar men skyddar vid nordliga).

Så här glada blev de:
http://www.youtube.com/watch?v=58khT8C4dSw

Aaaah, vad härligt det såg ut. Och vilka finingar du har i din hage! :)

Tackar och ja, det var skönt att se dem göra av med lite energi efter att ha varit isolerade uppe i vinterhagen pga all is.

Småttingarna ska ju säljas men jag inser att jag har lite svårt för det :angel: så jag har inte ens kommit mig för att annonsera ut dem...

*KL*

Har longerat den lille nu för 2.a gången och det funkade jättebra.
Han förstår rätt snabbt vad jag vill och vad vissa kommandon betyder.
Hoppas han fortsätter att vara så "lätt lärd" :laugh:

En fråga.
Hur gör ni när ni börjar introducera tömkörning?
Tänkte på tömmarna i bettet.
I dagsläget har jag inte linan i bettringarna när jag longerar utan har en grimma på honom under tränset som jag sätter linan i.

Första tömkörningarna gjordes med tömmarna i grimman och sen har jag haft tömmen i både grimman och bettringarna och det har fungerat väldigt bra för då får de liksom dubbel ledning, en som de är van vid från det att man leder tillsammans med det nya sättet.

*kl* Började med att tömköra i repgrimma, har nu övergått till träns utan problem alls. Tog lite nya bilder i fredags då solen sken. Han löshoppade på eftermiddagen och nu hoppar han 110 galant. Hans hovar är det inga problem med..

181697_10150133206261648_653951647_8513432_6986844_n.jpg

181090_10150133206316648_653951647_8513434_7899197_n.jpg

168057_10150133206556648_653951647_8513439_1816810_n.jpg

Om man ger sig på en dräktig kvinna får man skylla sig själv..
180322_10150133206646648_653951647_8513441_1738928_n.jpg

Åh så roligt med lite bilder:)
Tycker tråden blir så mycket roligare med bilder och filmer;)

Vi var upp till ridhuset med Q för första gången idag, inga problem alls...
Förutom att bokstäverna på sargen var vääldigt farliga:p
Tömkörde, det gick helt okey också. Någon frågade hur dom gjorde med träns. Jag tömkör i träns med bett.

Sen fick han hoppa lite över små hinder, vilket var jätte roligt;)
Sen fick han springa lös och det var ju roligast av allt!:D
Och just ja, min häst gör klockrena byten och trav snett igenom redan;) haha

http://www.youtube.com/user/GrisSkiten?feature=mhum#p/u/4/BQgp-fXlf_c
http://www.youtube.com/user/GrisSkiten?feature=mhum#p/u/2/3VDI3B9mMqI
http://www.youtube.com/user/GrisSkiten?feature=mhum#p/u/1/1ye7oGNWSHY
http://www.youtube.com/user/GrisSkiten?feature=mhum#p/u/0/vcQeqHXa6VY

Allt från oss:D

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 562
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 272
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar