09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Tack så mkt!
Din ser mkt mer färdig ut än vad min gör, jätte fin!

Lägger in länk till videon där han löshoppar för första gången. Inne i en växtperiod så rörelser och koordination är inte riktigt vad det brukar vara, tyvärr.
http://www.youtube.com/watch?v=b-Ysr5ny0lA

Mätte "lillkillen" idag, 154,5 fram och 156 bak, så han blir nog större än 157 iaf.

Du anar inte hur många ggr jag har kollat 2 a gången han hoppar! Jag har legat på golvet och kiknat av skratt! Men jag tycker han hoppar "ok" på slutet när det blir lite högre. 70 cm är det som högst.

Jätteduktig! I slutet fick han ju kläm på det=)
Men riktigt roligt på andra sekvensen har hoppar ju bokstavligt talat jämfota=)

Skrattar ni åt min häst!? :eek:;)

Ingen fara, jag skrattar väldigt mkt åt honom med! När jag är lite nere så kollar jag på jämfota, och garvar som satan! Jag funderar faktiskt på att göra en video där jag bara har med det klippet om och om igen :D

Men, han har iaf mkt luft i gångarterna! Det måste väl vara det där som menas när man säger rörelser ovan mark? Eller?

Vi får väl se hur det ser ut när han har löshoppat några ggr, han verkar ju inte ha problem med höjden iaf, trots sitt flummande.

:rofl: förstår dig verkligen. Det känns nästan som han lyckas hoppa med bakdelen först om du förstår hur jag menar. Obetalbart!

Fast han tar ju det hela med ro och bara skuttar över utan någon tvekan och det är ju jättebra.

Haha exakt kopia av hur en av mina unga damer har hoppat flera gånger när hon kommit fel, hon har ibland liiiite för brått och tycker att det är ett toppen sätt att lösa situationen på, kan säga att det känns minst sagt egendomligt när hon har gjort det när man hoppat henne uppsuttet tack och lov har hon bara gjort så på småhinder uppsuttet.

Hur Höga har era swe hästar hunnit bli?
Är lite orolig över att min är så liten... :o

:) Tack! Tycker alla har så mysiga ungdjur här i tråden! De är för roliga när de står inför nya äventyr som att löshoppa med mera...:rofl:

Kitan är inte heller så stor. Hon var 1.56 i manken för någon vecka sedan (1 år och 7 mån.). De flesta jag känner med avelsvana manar dock till lugn då det tydligen kan vara väldigt olika hur snabbt de växer. Hoppas på att hon ska sluta runt 1,63-65. Hon har varit relativt jämn i formen hela tiden. Å andra sidan är farfar Ceylon inte så hög... men, men vi får se...

Fy!

Skulle ut och hälsa på lillan på lösdriften i söndags, när vi kom fram såg vi henne liggandes ute på en isfläck (10x15m stor hon låg på mitten) utan att kunna ta sig upp och skakandes av köld. Vi fick tillkalla brandkår som med hjälp av grannens traktor fick dra ut henne från isen. Precis innan vi fick bort henne därifrån började det komma blod ut ur ögonvrån. Fy! Vi hade lyckats lirka in en presenning under henne som hon kunde glida på. Jaja hon tg sig upp och visade inga tecken på fläkskada eller annan halthet. Kraftigt nedkyld och med mycket dålig cirkulation sade veterinären och tillade att hon inte gillade dödsfall. Då får man en isklump i magen igen. Men hon repade sig efter lite dropp och mat och vi körde hem henne till oss.

Så var allt frid och fröjd ända till igår, då jag tyckte att hon verkade väldigt hängig, men hon åt och drack och avföring och urin var helt normal. Men hon var ändå inte sig själv. Tempade henne och fick en smärre chock när tempen låg på 40,3 grader. Tillkallade vet. för andra gången denna vecka (tack och lov att vi har dem!). Då var febern uppe i 40,5. Det är mycket feber det...jaja hon har nog fallit offer för något elakt virus när hon var svag, stackarn.

Hoppas verkligen att hon repar sig, fick febernedsättande igår och var feberfri tills lunchtid idag då hon var uppe på 38.8. Efter ny medicin gick febern ner igen. Oroar mig lite för att hon fått lite diarré de sista timmarna och väntar spänt på provsvar från blodprovet. Vad hon ska få utstå fina flickan!

Läste om en häst på Öland som hade fått avlivats då den halkat på isen, glad att vi kom just då så vi hann få hjälp i tid och är ännu en gång tacksam för det jobb våra veterinärer gör med jourutkörning dygnet runt!

Håll tummarna att hon klarar sig genom denna pers också!

Nej fy vad hemskt!
Din stackare! Och stackars häst! Jag hoppas verkligen att hon repar sig!
Jag håller alla tummar och tår!

Tack!

Hon hade ingen feber ikväll men börjar bli lagom trött på att bli tempad flera ggr per dag, önskar att man kunde ha en sådan där termometer som man stoppar i örat som läser av på en sekund typ. Finns det sådana till hästar? Jag kan ju inte annat än förstå att hon tycker det är obehagligt.

Fy, vad hemskt! Hoppas hon repar sig ordentligt! Håller tummarna!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 272
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar