09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Tur!:) då kan de inte vara olagligt eftersom jag aldrig skulle få för mig att koppla honom till fyrhjulingen.. syns kanske på bilden, sitter på pakethållaren och håller grimskaftet. Kunde både komma av snabbt själv och/eller släppa. Nu behövdes de ju aldrig och som sagt den "karriären" är över i hans liv. Förhoppningsvis ska vi kunna bedriva hans motion på ett mer lämpligt sätt ju äldre han blir :grin:

ja! ska skriva ut analysen first thing ikväll, ska också försöka få ut dagsfärska kort på honom :bow:

Tur!:) då kan de inte vara olagligt eftersom jag aldrig skulle få för mig att koppla honom till fyrhjulingen.. syns kanske på bilden, sitter på pakethållaren och håller grimskaftet. Kunde både komma av snabbt själv och/eller släppa. Nu behövdes de ju aldrig och som sagt den "karriären" är över i hans liv. Förhoppningsvis ska vi kunna bedriva hans motion på ett mer lämpligt sätt ju äldre han blir :grin:

ja! ska skriva ut analysen first thing ikväll, ska också försöka få ut dagsfärska kort på honom :bow:

Ehhhh jag skrev precis att man inte får hålla häst ens från ett motorfordon.....
Det är som sagt det som varit upp till diskussion om det gäller enbart fastbunden eller inte, men det gällde all koppling även om du håller i den. Det enda som är lagligt är att de springer lösa utan koppel/grimskaft på sig bredvid.

Men med det så menar dom väl att man inte får binda fast hästen/ hunden i fordonet? Men att hålla i grimskaftet/ kopplet så det är lätt att släppa om något skulle hända räknas ju inte till "koppling till fordonet"?? För är man ute och åker häst och vagn räknas ju ekipaget till "fordon" så fölet är fast i mamman, då är väl det olagligt det med:confused:

Hmmm var hittar du motorn på ett hästekipage, det står som sagt MOTORfordon, nog för att en häst kan ha egen motor men inte riktigt av den typen så att de klassas som motorfordon :p

Oj, såg du det nu:p När du är ute med hästen i trafik så räknas den som motorfordon:angel: Så om du är ute och kör/rider så händer det ju att du har med en handhäst, har du föl med så är dom oftast bundna till stoet(körning) och dom flesta föl eller hästar följer snällt med, men ibland kan det ju även behövas lite övertalning, nu äger inte jag en 4hjuling, så mina hästar får glatt följa med när jag går/springer, även om jag är tvungen att "rycka" till ibland när dom inte vill följa med snällt. Så är en häst van vid motorljudet och man sitter på och håller i grimmskaftet ser inte jag det som ett problem, då kan man ju släppa om man märker att det börjar gå åt "pipan". Jag tror att regelverket menar som så att "du får inte binda vid motorfordon för att tvinga djuret framåt" men om den nu följer med frivilligt?? Ja ja en tanke bara.

Nej du måste skilja på fordon och motorfordon, ett hästekipage räknas som ett fordon aldrig som ett motorfordon. En häst är heller aldrig ett fordon så länge det inte är ett ekipage alltså den rid eller körs. Så fort du går bredvid hästen är den inte längre ett fordon det är bara när den används som "fortskaffningsmedel" den är ett fordon. Just den biten är jag hundra procent säker på då det kollades upp mkt noggrant i en tvist för många år sedan av jurister. I det fallet handlade det om att de ville tvinga ut ridande på en livsfarlig starkt trafikerad passage vid en bro där gångbanan tidigare hade använts för passage. Dock är det så att sitter man av och leder hästen så är det inte längre ett fordon utan du har samma status som om du var ute och gick med hunden och får då använda gångbanan.

Nej regelverket avser inte att man inte får binda fast utan du får inte motionera/framföra en häst sittande på ett motorfordon alls. Fattar faktiskt inte alls att någon vettig människa ifrågasätter det för det är väl så självklart att det inte är något som är lämpligt. Men man förstår nu att det faktiskt måste skrivas in sådana saker i lagarna som borde vara helt självklara för varje normalt tänkande människa som hanterar djur.

Nu mår lilla otursflickan bra igen! Idag fick hon ha tömkörningssele på sig för första gången och hon brydde sig inte ett dugg! Hade iofs testat sadel tidigare men det var länge sedan. Så snart blir det till att börja arbeta så smått när jag är helt säker på att hon repat sig.

Har vår hingst hos en vän för träning då det inte funkar att ha honom hemma ensam bland stona. Fick höra idag att han hade varit superduktig på löshoppningen! :)

Hmm, nja jag ifrågasätter inget. skrev "ja ja en tanke bara" i slutet.

Nu håller jag inte alls med dig Gylle.

Jag går på den faktiska ordliga betydelsen av det hela, och det är att det inte är tillåtet att ha hästen fastsatt i själva motorfordonet, och tills dess att de gör en omskrivning och därmed ändrar betydelsen på lagen så kommer jag stå fast vid det.

Klarar en myndighet inte av att skriva ren svenska och skriva vad de menar så är det jävligt sorgligt.

Jag hittar ingen som är för bara häst tyvärr, letade som satan.

Kl

Här har vi transport övat igen! Gick hur bra som helst! Lite läskigt att gå till transporten som idag stog på baksidan istället för på framsidan.
Men när han insåg vad vi skulle göra så knallade han rakt in idag. Det finns ju godis där inne=)
Backade ut honom och gick in två gånger till och lät han stå där inne och mumsa godis i några minuter.
Jag vill inte nöta för mycket heller.
Tanken är att vi ska ut och åka en sväng till ett ridhus nästa helg. Och jag tror inte det blir några problem=)
Mycket nöjd över min fina lilla kille idag=)

Smrp 69 g/kg TS
Mj 9.7 /kg TS

Ger en kvot på 7 och han är 22 månader.

Ja, det där eviga transport-tränandet. Kul att det gick bra, Segersten!

Flickan trampar alltid glatt in i transporten medan pojken som förr i tiden inte alls var något problem att lasta har på senare tid stått som en stenstod och vägrat röra sig. Åh..att hålla tålamodet i en sådan situation är verkligen en prövning! Hoppas det beteendet går över. Utbildaren som han är hos lovade att hon skulle träna honom iaf. De har en transport som alltid är kopplad och går in en gång om dagen eller så i den.

(Vi har gjort detsamma efter att vi köpte ny bil, kopplat den gamla och tränat vårt ganska svårlastade sto utan tidspress flera dagar i rad. Det är så hemskt när man märker skillnaden i hur hästarna avläser ens adrenalinhalt. Hon bara trampar rakt in och backade ut hur lugnt som helst. Vilket hon absolut inte gör i vanliga fall. Hoppas att jag kan känna mig så lugn att jag kan smitta av mig på henne när vi verkligen ska åka nästa gång...)

Longerade lillan idag. Hon var faktiskt väldigt duktig för att det har gått så lång tid sedan sist! Innan har hon inte riktigt velat gå ut på stora volter men det fattade hon idag direkt! :) Hon blev lite upprörd en gång när jag tyckte att hon skulle trava och lättade lite från marken men annars var hon faktiskt över förväntan duktig! Skrittade dock mest för att inte ta ut henne. Hon har inte haft feber på flera dagar men lite orolig är man ju fortfarande...eller alltid!

han gör ju världens snyggaste bakåtskutt :banana:
Den andra verkar bli något trött på den påstridige lille mannen men är ju fantastiskt snäll ändå!

Haha aa! Han har inga problem med att bära vikt på bakdelen iaf ;)

Jo den andra är rätt snäll, nästan för snäll. Men han har fått in en fullträff med en brodd på ett framben på min kille nu. Tog högt upp på insidan så det träffade bara kött som tur är. Men det bidde ett litet hål och det rann blod längs med hela benet. Tur att han inte är skimmel :D

Så förhoppningsvis så är han inte lika "på" nu.

KL

I förrgår fick jag hämta hem min tjej från lösdriften efter som hon blivit utstött från den nya flocken och tappat mycket i vikt. :(

Men här kommer iallafall några nya bilder på henne från i eftermiddag.
För er som inte kommer ihåg så är hon efter Damino SD.

P3040104.jpg

P3040097.jpg

P3040095.jpg

Det är min vän som håller i hästarna, därav det "suddade" ansiktet.
P3040061.jpg

damp.jpg

P3040146.jpg

Vad tycker ni? Förutom att hon är tunn, tror ni att det kan bli häst av henne? ;)

Meen lilla gumman fick hon inte va med kompisarna... visst har hon varit med om det förut?? eller är det samma flock nu? tycker inte hon ser jääättte jätte tunn ut, du tog nog hem henne i rätt tid! Lite tunn är hon ju men det vänder nog nu när hon kommit hem till matte :laugh: Klart det blir en fiiiin häst av henne :love:

Nej, de var jättetaskiga. :( Ja, det var det gänget jämnåriga ston hon släpptes ihop med när jag först flyttade henne till lösdriften, sen flyttade vi henne till gruppen med föl istället och det har fungerat jättebra hela vintern. Hon har gått där och haft fullt sjå att hålla koll på de små busfröna. Men nu har ju knattepojkarna börjat bli könsmogna, så innan någon "olycka" skulle ske så fick hon flyttas tillbaka till sina jämnåriga i hopp om att det skulle fungera bättre. Hon hade ändå tuffat till sig en del när hon gått med fölen och kände sig mer hemma på gården. Men det fungerade inte ändå, tyvärr. Fick ta hem henne istället. Så nu har fri tillgång på fint hösilage igen i det nya stallet och går med sin fd bästa kompis (som också flyttat till det nya stallet). Och det var ett mycket kärt återseende från båda håll :love: -- dessutom har jag henne närmare, så jag är gladare och kan hålla koll på henne dagligen. :angel:

Hur går det med Novan? Mår hon bra? Bröjat rida Brixie? :)

Tycker hon ser fin ut! Och inte heller jättetunn men de var nog bra tid att ta hem henne. Nu önskar hon sig en fin halvblodsman:p

Skönt att hon fick bo med en gammal kär kompis! Lite avis på att ni har bar mark är jag :D

Usch de kan vara riktigt taskiga mot varann djur. Brixie har också alltid varit utsatt, när hon släpptes ut i hagen vid betäcknings station då jagade de skiten ur henne. Hon fick då gå med en häst som hade nåt fel på ett bakben så hon kunde inte springa men Brixie fick inte komma i närheten av henne heller.... Men efter att hon fick föl (Nova) då har det blivit bättre :)

Allt är bra med lilla Nova, hon växer för fullt, men inte på långa vägar lika stor som din tjej. Hon går här hemma med Brixie och hon försöker få igång denna dära mamman flera gånger per dag :laugh: Hon är sååå himla snäll, helt gudomlig. Jag rider Brixie för full nu och hon har tom börja hoppträna och då står lilla Nova själv hemma men är helt lugn, äter o sover.

Nova har också lång man alltså ingen halvblodsman, jag tycker att den kan få vara kvar tills efter sommaren så den är lite skydd och nåt att vifta bort flugorna med! :laugh: (Jag lovar ska försöka knäppa kort på henne...)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 272
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar