Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad har du för analys värden på hösilaget då ? Skall vara väldigt bra värden om de skall få i sig tillräckligt med så låg torrsubstans, vattnet bukfyller för mkt och de orkar inte äta tillräckligt. Är ju väldigt lite kraftfoder du ger om man tänker att du försöker öka hullet på honom. Min stora hade sett ut som gallerstaket på den foderstaten när han växte. 2 liter groov är bara strax över 1 kg (1kg=1,5liter), lucern skriver du inte sort eller om det är pellets eller hack. 0,5 liter betfor är bara ca 0,16kg betfor (1,5 liter = 0,5kg) Jag tror faktiskt att han är ordentligt underfodrad tyvärr och inte konstigt att han är så tunn. Speciellt så stora hästar är riktigt farligt att underfodra så när de växer för de håller inte som vuxna då.
Glömde en bit, jag hade INTE jobbat den hästen förräns han är vettig i hull, att belasta honom ytterligare är bara korkat, överhuvudtaget så måste man tänka ett varv till när man har så stora unghästar speciellt när de är så ofärdiga som honom, växer de så mkt så måste kroppen få bli stark först innan man belastar dem med arbete och stark blir den av att de får härja i hagen i självvalt tempo efter hur kroppen känns med jämnårig lekkompis.
Ett annat inpass är att det är totalt förbjudet enligt lag att rasta häst med motorfordon så jag hade definitivt inte lagt ut bilder offentligt om jag gjort något så korkat.
jag har inte siffrorna på hösilaget i huvet, har fått hjälp att räkna ut foderstaten.. iofs av partisk kraftföräljare men hon ville vara försiktig med proteinet då höet var så kraftigt..
lusernet är kraffts pelleterade, sväller ju upp och blir hur mycke som helst, upplever de svårt att få i han större mängder, han är ingen "matsam" häst ochhar tendens att lämna...
ger två givor om dagen och med allt uppblött är det en rejält tung krubba..(ca 6 liter/mål med vatten)
har tyvärr inte möjlighet att ge på tre givor då de andra i hagen inte äter alls llika stora mängder...
är det någonting jag ska byta ut mot nåt annat? slopa betforn och ge korn?...
har analysen på hösilaget hemma ska skriva ut värdena när jag kommer hem..
usch vill verkligen inte underfodra honom
Finns att läsa nästan först i djurskyddsförordningen avseende hästhållning (har ingen länk då jag har den nersparad på datorn men den lär inte vara svår att hitta på jordbruksverket om du går in på hästar)
* Förflyttning av hästar får inte ske genom koppling till motorfordon
Samma sak gäller alla djur inkl hundar, undra om de som har elrullstol är medvetna om det de räknas väl också som motorfordon eller ? De får springa lösa med när man kör men får inte vara kopplade.