09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Det finns sådana termometrar till häst som bara tar några sekunder. Tror att det finns att köpa i dom flesta häst affärer nu för tiden=) Fast man stoppar dom fortfarande i rumpan.=)

Ja vi har en sådan snabb...tycker bara att det varit trevligare med örat, fast där är de ju också känsliga...man skulle haft en sådan där infraröd-mätare, som man bara skannade av utanför boxen. Hahaha nej hon gör inga vilda protester så det är ingen fara och framförallt är hon mycket piggare idag.

Det som var konstigt är dock att hon inte hade några tecken på infektion på blodprovet. Mycket märkligt.

Kul att se alla bilder och filmer förresten! De är så duktiga de små djuren!

Men fy vad otäckt!! Hoppas verkligen hon repar sig och blir stark igen!

KL

Här går livet sin gilla gång. Tömkör Lamour en gång i veckan nu och det går jättebra. Vi håller oss än så länge i skritt eftersom hon dels inte är riktigt hundra alla gånger på vad det är hon håller på med och dels för att vi bara har innergården att hålla oss på och den är både lite för liten och för halkig.

Sen har vi börjat med seriös tränsträning :D Har aldrig varit några problem att tränsa, än mindre att ha tränset på, men jag behöver alltid hålla hennes nosrygg och sen får jag sträcka mig höööögt upp för att nå över hennes öron. Sen backar hon gärna när man lägger handen på nosryggen så nu tränar vi att stå stilla trots en hand där och stå stilla med huvudet medan tränset ska på, gapa ordentligt osv. Tränar varje kväll när hon kommer från hagen och ändå ska borstas o grejjas med.

Brukar inte vilja muta mina hästar med godis men nu har jag trillat dit :D Så svårt att få henne uppmärksam o nyfiken med att bara klappa o säga "braaaa" ;) Hon är ett riktigt matvrak så med en liten pyttepellets i handen kan jag få henne att dansa som en hund hahahahaha!

Har erat blivit kaxiga mot andra hästar i hagen?? Min kan se riktigt arg ut mot lilla shettisen fast han är precis lika tillbaka så mkt är på lek oxå. Har inte märkt att hon provat kaxa sig mot mig ännu. En bekant har en 09a som inte har nån lust att lyfta på bakhovarna utan att sparkas först o har oxå blitt kaxig mot sina hagkamrater

Senast ändrad av en moderator:

Min 09 kan vara lite kaxig mot min 10:a. Inte så att hon är elak på något vis, men kan lägga öronen bakåt och nafsa om inte lillan flyttar på sig när den äldre kräver det.

Condoleezza har nu åkt ett par vändor i transporten, har själv lastat henne, stängt och kört en liten sväng :) Träningen har gett resultat, för i höstas var hon ganska enveten att få in i släpet. Hon har även provat på sadel och träns och hon brydde sig inte precis, verkar ganska cool med det.

Har även införskaffat ett longeringskit från Höök och köpte även ett par tömkörningstömmar till, så så fort ridbanan har tinat så ska vi prova på det. Det är anni som har inspirerat mig, låter ganska kul faktiskt :)

*kl*

Lite bilder på lille herrn från förra söndagen när en kompis fick tömköra honom för första gången och dessutom första gången på volt, annars har vi bara gått rakt fram i skogen. Han är så arbetsvillig så man får hålla tillbaka lite.. Jag har dock påbörjat inkörningen så nu tränar vi på vagnen men den bryr han sig inte ett dugg om.

Vid tränsning låter jag alltid hästarna stoppa in huvudet själv precis som när de får på grimman - så slipper jag stå med en häst som håller huvudet så högt den kan, jag är liksom lite för kort för att kunna hålla på med sånt. Bara ett tips i all välmening.

180737_10150142846291648_653951647_8638536_4171963_n.jpg

184722_10150142847566648_653951647_8638555_6495232_n.jpg

184224_10150142849561648_653951647_8638575_5985079_n.jpg

Han är jättefin! Och verkar ju jobba på bra :)

Är tömkörning lika bra motion för föraren som för hästen ? Funderade lite på det när jag såg sista bilden.

min -09 har blivit rätt kaxig mot sin storasyster och försöker hugga henne när hon går ut på morgonen. 12 timmar i hagen är inte nog för den där busan utan nu vill hon JOBBA.
Men här regnade det underkylt natten till lördag så allt ligger nu under 6 mm pansaris :( och jag är glad att hagen närmast stallet stod oanvänd med 1 dm snö i så jag hade någonstans där de oskodda stackarna kunde gå.

Åh han ser väldigt fin ut! Kan du inte komma och lära min tömkörning också? :D

Jag har inte gjort så mycket på sista tiden, mest de vanliga. In äta och kanske en promenad. Hon är tränsvan och jag har tömkört henne lite men de var ett tag sen nu. Är så svårt om man inte kan få assistans av sambon! :) Ang kaxighet så är hon väldigt kaxig mot de äldre hästarna som inte går i samma hagen, står hon inne och äter och boxgrannen är inne gör hon utfall mot gallret! Lilla elaka häst:P

Har varit väldigt inaktiv, senaste inlägget var från betessläppet och sen dess har det hänt en hel del!

Kastrerad den 15 September, motioneras med fyrhjuling :eek: under eftervård.
(Förklaring utifall att ngn går i taket, vill inte longera, inget ridhus att släppa i, för stor för att springa med, cyklade också... kort sagt världens coolaste häst så han sprang bredvid en fyrhjuling,)
33858_434756462443_751322443_5301547_4362611_n.jpg

fotad efter ridhusbus den 25/10
72482_447009532443_751322443_5527278_4207089_n.jpg

Tömkörningskurs 9 November Håkan Lundmark
76164_454074537443_751322443_5656334_4628114_n.jpg

Drar rissla i December
154236_471635162443_751322443_5882226_2271026_n.jpg

Flyttar in från lösdrift till nya stallet 22 Januri
167203_492705352443_751322443_6228151_5015292_n.jpg

Inte körd sen nyår, har gått som handhäst några gånger, prövat på longering 1 gång, annars det vardaliga med täcke, ledas in och ut ur hage, borstning m.m..
Mäter nu 176 i manken och högre bak :crazy:

Vad ger ni era för mat?? han är fortfarande en tunnis trots fri tillgång på hösilage (bra analys 51% ts) +2 liter krafft groov, 1 liter lusern, 0,5 liter torr betfor,chevinal och olja..

Vad har du för analys värden på hösilaget då ? Skall vara väldigt bra värden om de skall få i sig tillräckligt med så låg torrsubstans, vattnet bukfyller för mkt och de orkar inte äta tillräckligt. Är ju väldigt lite kraftfoder du ger om man tänker att du försöker öka hullet på honom. Min stora hade sett ut som gallerstaket på den foderstaten när han växte. 2 liter groov är bara strax över 1 kg (1kg=1,5liter), lucern skriver du inte sort eller om det är pellets eller hack. 0,5 liter betfor är bara ca 0,16kg betfor (1,5 liter = 0,5kg) Jag tror faktiskt att han är ordentligt underfodrad tyvärr och inte konstigt att han är så tunn. Speciellt så stora hästar är riktigt farligt att underfodra så när de växer för de håller inte som vuxna då.

Glömde en bit, jag hade INTE jobbat den hästen förräns han är vettig i hull, att belasta honom ytterligare är bara korkat, överhuvudtaget så måste man tänka ett varv till när man har så stora unghästar speciellt när de är så ofärdiga som honom, växer de så mkt så måste kroppen få bli stark först innan man belastar dem med arbete och stark blir den av att de får härja i hagen i självvalt tempo efter hur kroppen känns med jämnårig lekkompis.

Ett annat inpass är att det är totalt förbjudet enligt lag att rasta häst med motorfordon så jag hade definitivt inte lagt ut bilder offentligt om jag gjort något så korkat.

Senast ändrad:

jag har inte siffrorna på hösilaget i huvet, har fått hjälp att räkna ut foderstaten.. iofs av partisk kraftföräljare men hon ville vara försiktig med proteinet då höet var så kraftigt..
lusernet är kraffts pelleterade, sväller ju upp och blir hur mycke som helst, upplever de svårt att få i han större mängder, han är ingen "matsam" häst ochhar tendens att lämna...
ger två givor om dagen och med allt uppblött är det en rejält tung krubba..(ca 6 liter/mål med vatten)
har tyvärr inte möjlighet att ge på tre givor då de andra i hagen inte äter alls llika stora mängder...

är det någonting jag ska byta ut mot nåt annat? slopa betforn och ge korn?...
har analysen på hösilaget hemma ska skriva ut värdena när jag kommer hem..
usch vill verkligen inte underfodra honom:(

Vad har du för analys värden på hösilaget då ? Skall vara väldigt bra värden om de skall få i sig tillräckligt med så låg torrsubstans, vattnet bukfyller för mkt och de orkar inte äta tillräckligt. Är ju väldigt lite kraftfoder du ger om man tänker att du försöker öka hullet på honom. Min stora hade sett ut som gallerstaket på den foderstaten när han växte. 2 liter groov är bara strax över 1 kg (1kg=1,5liter), lucern skriver du inte sort eller om det är pellets eller hack. 0,5 liter betfor är bara ca 0,16kg betfor (1,5 liter = 0,5kg) Jag tror faktiskt att han är ordentligt underfodrad tyvärr och inte konstigt att han är så tunn. Speciellt så stora hästar är riktigt farligt att underfodra så när de växer för de håller inte som vuxna då.

Glömde en bit, jag hade INTE jobbat den hästen förräns han är vettig i hull, att belasta honom ytterligare är bara korkat, överhuvudtaget så måste man tänka ett varv till när man har så stora unghästar speciellt när de är så ofärdiga som honom, växer de så mkt så måste kroppen få bli stark först innan man belastar dem med arbete och stark blir den av att de får härja i hagen i självvalt tempo efter hur kroppen känns med jämnårig lekkompis.

Ett annat inpass är att det är totalt förbjudet enligt lag att rasta häst med motorfordon så jag hade definitivt inte lagt ut bilder offentligt om jag gjort något så korkat.

Är det verkligen det?
Har du nån länk till den lagen?
Jag vet att man i väldigt många träningstall utomlands använder golfbilar när de motionerar unghästar, just för att slippa ha dem på volt.

Och jag kan faktiskt inte se att det skulle skada hästen att motioneras på det sättet, betydligt bättre än med cykel tex.

Jag håller dock med dig om att hästen är tunn, jag skulle bara låta den vara och ösa på foder!

kambrosil: Jösses! Hur är det med henne nu? Hoppas allt har gått bra!!!

Övriga som har komenterat filmen :D Tack så mkt, funderar på om man kanske skulle sälja honom till cirkus, han passar ju iaf som clown ;)

Vi hade besök av ET igår, så han är genomgången och har inga som helst spänningar eller problem någonstans! Jätte skönt! Då är det bara att tömköra och promenera ordenkligt när marken är fri från snö och is! :love:

Gylle: :bow: Jag håller med. I allt faktiskt.

Sassiball: Det ÄR jättekul med tömkörning! Roligt att se framstegen o ett enkelt sätt att introducera kommandon osv utan att de behöver springa på böjda spår hela tiden som i longering.

Bright-sara - jo jag vill ju att hon oxå ska "stoppa in" huvudet i grimma o träns, det är ju därför vi tränar ;) För hon gör det inte självmant utan vill hellre titta på kaninen/nosa på ponnyn/titta på nått annat. Hon har aldrig bråkat utan står snällt kvar, gapar osv men jag vill ha det där sista oxå som när de sänker huvudet o gapar utan att man lägger ett finger i mungipan :)

oj... olagligt hade jag ingen aning om.. men valde detta efter omständigheterna.. vill inte ta så stor häst på volt... halkigt i hagen, kunde inte hålla jämt tempo med honom springades och cykel kändes konstigt nog vingligare och "farligare" än fyrhjuling... nåväl inget jag skulle välja som daglig motionsform utan ett grepp jag tog till för att hålla nere svullnaden efter kastreringen....

ang. belastningen så kördes ha in under /november/december med en jättelätt rissla ( drar den lätt själv) enbart skritt 2-3 ggr i veckan.. jag gick bakom större delen av tiden. Har som sagt inte gjort de sen nyår.
handhäst i skritt..
kan inte se att de är större belastning eller kräver mer styrka än de han går i hagen på dagarna.. (med jämnåriga)

Jag har nu läst igenom de delar av djurskyddslagen som gäller träning av djur och kan faktiskt inte hitta något om att det skulle vara olagligt.

Gylle: som sagt, länka gärna, för jag hittar inget som säger att det är olagligt.

Finns att läsa nästan först i djurskyddsförordningen avseende hästhållning (har ingen länk då jag har den nersparad på datorn men den lär inte vara svår att hitta på jordbruksverket om du går in på hästar)

* Förflyttning av hästar får inte ske genom koppling till motorfordon

Samma sak gäller alla djur inkl hundar, undra om de som har elrullstol är medvetna om det de räknas väl också som motorfordon eller ? De får springa lösa med när man kör men får inte vara kopplade.

jag har inte siffrorna på hösilaget i huvet, har fått hjälp att räkna ut foderstaten.. iofs av partisk kraftföräljare men hon ville vara försiktig med proteinet då höet var så kraftigt..
lusernet är kraffts pelleterade, sväller ju upp och blir hur mycke som helst, upplever de svårt att få i han större mängder, han är ingen "matsam" häst ochhar tendens att lämna...
ger två givor om dagen och med allt uppblött är det en rejält tung krubba..(ca 6 liter/mål med vatten)
har tyvärr inte möjlighet att ge på tre givor då de andra i hagen inte äter alls llika stora mängder...

är det någonting jag ska byta ut mot nåt annat? slopa betforn och ge korn?...
har analysen på hösilaget hemma ska skriva ut värdena när jag kommer hem..
usch vill verkligen inte underfodra honom:(

Skriv in värdena på hösilaget när du har dem, innan dess är det omöjligt att ge några råd om vad man bör stoppa i honom för övrigt.

Finns att läsa nästan först i djurskyddsförordningen avseende hästhållning (har ingen länk då jag har den nersparad på datorn men den lär inte vara svår att hitta på jordbruksverket om du går in på hästar)

* Förflyttning av hästar får inte ske genom koppling till motorfordon

Samma sak gäller alla djur inkl hundar, undra om de som har elrullstol är medvetna om det de räknas väl också som motorfordon eller ? De får springa lösa med när man kör men får inte vara kopplade.

Men med det så menar dom väl att man inte får binda fast hästen/ hunden i fordonet? Men att hålla i grimskaftet/ kopplet så det är lätt att släppa om något skulle hända räknas ju inte till "koppling till fordonet"?? För är man ute och åker häst och vagn räknas ju ekipaget till "fordon" så fölet är fast i mamman, då är väl det olagligt det med:confused:

Nej de får inte på något sätt vara kopplade till fordonet enda som är tillåtet är att de springer lösa bredvid av egen vilja. (Vet nämligen att det har diskuterats vad gäller hundar och du får inte ha en kopplad hund bredvid även om du håller själv i kopplet och det skiljer ju då inte mot att hålla en häst i grimskaft blir ju samma sak)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 272
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar