09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Plus ett litet barn som kör samt båda är utan hjälm.. tror polisen hade fått tuppjuck totalt!

Alltså unghästen är duktig men allvarligt, inget säkerhetstänk alls?
Tänk om liten drar till på gasen lite och damen åker i backen med hästen över sig, plus vad händer med barnet?

Nej usch vill inte vara moralkärring men ja det tar nog priset på forumet på ett tag helt klart..:D

Min kille gör inte mer än går i hagen och skrotar. Leds in och ut, har haft sadel och träns men ingen longering eller löshoppning etc ännu..

Ska börja gå med gjord lite i vår tänkte jag men mest fokus på lastträning, den är viktigast resten kommer i vinter/höst när han ska åka för att bli lite sutten på

Tur!:) då kan de inte vara olagligt eftersom jag aldrig skulle få för mig att koppla honom till fyrhjulingen.. syns kanske på bilden, sitter på pakethållaren och håller grimskaftet. Kunde både komma av snabbt själv och/eller släppa. Nu behövdes de ju aldrig och som sagt den "karriären" är över i hans liv. Förhoppningsvis ska vi kunna bedriva hans motion på ett mer lämpligt sätt ju äldre han blir :grin:

ja! ska skriva ut analysen first thing ikväll, ska också försöka få ut dagsfärska kort på honom :bow:
Som jag skrev i inlägget precis innan, det är skitlagligt att låta ett litet barn köra fyrhjuling samt dessutom är ni hjälmlösa båda två..:eek:
Din pålle är väldigt tunn och oavsett vad analysen säger så höj på med foder ordentligt.

Tog lite bilder innan kameran beslutade sig för att sluta samarbeta med mig. Här är lilla Essie (med ettåring i bakgrunden). Hon är mycket piggare nu men jag tycker fortfarande att hon är stel i bakbenen. Borde väl gått över två veckor efter att hon låg på isen?

5499374250_a18ff76157_m.jpg

Smrp 69 g/kg TS
Mj 9.7 /kg TS

Ger en kvot på 7 och han är 22 månader.

Om dina värden är per kg Ts så blir de mycket sämre när man räknar om till per kg foder. Ditt Ts var 51 så jag antar att man kan säga att Smrp per kg foder är ca 35 och MJ ca 5.
Jag är absolut ingen foderexpert,men jag tror det är rätt dåliga värden du har,och att han behöver en hel del kraftfoder.
Frågade den som gav dig råd om värdena var per kg ts eller per kg foder ?

Vad ger ni era för mat?? han är fortfarande en tunnis trots fri tillgång på hösilage (bra analys 51% ts) +2 liter krafft groov, 1 liter lusern, 0,5 liter torr betfor,chevinal och olja..

Oj vad lite mat! Du måste nog fodra upp ordentligt! 1 liter lucern spelar ju nästan ingen roll..
Min född -10 hade försvunnit med den där maten, hon beräknas ganska liten när hon är vuxen (ca 160cm) och hon får ca 8 kg hö, 2kg lucern (ungefär 12 liter), 1.5 kg krafft groov, 0.3 kg soja, 0.3 kg betfor och 200 g mineraler.

Kraffts rådgivare använder sig av Hippocampus foderstatsberäkning (sök på google) så gör det du med om du vill skriva i värden.
Jag hade ökat med protein, hitta något bättre lucern kanske?

"kl"
Längesedan jag skrev i tråden, men har nu varit o hälsat på min uppfödning!
Här e en bild :)
Dynamite TS e. Dee Jost Van Dyke ue. Grannus-Carprilli, född i april, så snart 2år och 168cm hög!

msivmg.jpg

Ge krafft pluss protein istället för groov 125.
Ge ca 1½ -2 KG av detta och se vad som händer:)
Eventuellt kan du behöva ge lusern också du får se helt enkelt.
Våran får 1 ½ KG av detta bara och vi har dåliga värden på vårt hö och våran är jättefin och välmusklad i hull, han beräknas bli ca 170 som fullvuxen. Din är större och verkar vara lite svårfödd kanske så kan hända att du som sagt behöver ge lusern också.
Lägg gärna upp bilder sedan och berätta hur det går med gödningen av honom;)

Condoleezza fick testa att bli longerad lite igår. Provade med kapson för någon vecka sedan men tyckte hon verkade lite besvärad av den, det gick lättare med vanligt träns. Hon var jätteduktig!

Jag är väl inget fan av att longera för mycket annars, det handlar mer om att hon ska vänja sig vid olika typer av hantering. När hon känns säkrare i longering tänkte jag gå över till tömkörning istället. Ska försöka få tid att löshoppa någon dag också. Det börjar ju bli hästar av 09: orna nu.

KL
Oj så många fina bilder det har kommit in i tråden! Jätte kul att se.
Jag ska inte vara sämre!

Min kille är ju väääldigt fölig fortfarande, synns inte att han snart blir 2 år tycker jag.

Uppställd:

Busar:

Lämnade bakdelen hemma i stallet :angel:

Bara söt!

Ja, han e rätt stor:D Fast halvsystern var lika stor som 2-åring, och hon var 171cm på 3-års, så jag hoppas att han inte växer så mkt mer på höjden:o

Ja, han e rätt stor:D Fast halvsystern var lika stor som 2-åring, och hon var 171cm på 3-års, så jag hoppas att han inte växer så mkt mer på höjden:o

Haha och jag blev förvånad att han inte var större ;) han var väl en av de största om jag inte minns fel när de var små och trodde han skulle vara i storlek med dem.

Intressant att se att han faktiskt var brun och inte svart som det såg ut som, knepigt att han hade så udda färg som liten och nu är vanlig brun.
Hur ser Skorpans två åring ut nu ?

Smyger in här... Hon är jättesöt, trist att det inte fungerade på lösdriften.

Blir lite nyfiken på vart du har henne? Omgivningarna ser bekanta ut och om det är där jag tror så kan nog våra hästar bli stallkompisar snart :)
(jag har en -04a och en -10a)

kl

:(

Barista är inne i en "tonårsperiod" ALLT ska in i munnen... Idag fick hon tag på en bit ensilageplast som blåst in i hagen. När hon lyfte upp den från marken fladdrade den ju givetvis, och gissa vem som blev hysteriskt livrädd!!!!

I full galopp skenade hon runt i hagen med den fladdrande plasten i munnen. Antagligen har hon vrickat sig för senare i dag såg jag att hon markerade på hö fram :cry::cry:

Hon är inte svullen eller varm så vi får väl se i morgon hur hon har det...

DUMMA HÄST! :o

Tack! Skönt att höra att hon inte ser så förskräcklig ut.. Jag fokuserar ju nästan bara på det nu och tycker mig se ett benrangel.
Haha, den där fina och välvårdade halvblodsmanen får hon nog ha på sin önskelista ett tag till för jag tycker att det är så förbaskat tråkigt att fixa manar. Får ta tag i det till nästa vinter när det är dags för henne att ta första steget in i vuxenlivet. ;)
Ja, det är riktigt skönt med barmark faktiskt och sen ett par dagar är det inte fruset i backen längre heller vilket är fantastiskt!

Monell,
hur har ett föl påverkat henne menar du? Har hon fått mer "pondus" eller på vilket sätt? Nyfiken.
Tror att du ska vara glad över att Nova är normalstor. Skönt att höra att allt är bra och att hon tar mammas små utflykter med ro. :love:
Och jaaaaa, jag vill se nya bilder på henne snart. Är så kul att följa er och jämföra likheter med min. :)

Aida,
du tror nog rätt för stallägaren berättade häromdagen att det skulle flytta in en tjej med ett 6 eller 7-årigt sto och en åring om nån månad. Vad roligt! Ska bli spännande att få se din fina lilla tjej som jag spanat på i 10ornas tråd live. ;)

Haha och jag blev förvånad att han inte var större ;) han var väl en av de största om jag inte minns fel när de var små och trodde han skulle vara i storlek med dem.

Intressant att se att han faktiskt var brun och inte svart som det såg ut som, knepigt att han hade så udda färg som liten och nu är vanlig brun.
Hur ser Skorpans två åring ut nu ?

Ja, han var 117cm när han föddes:o Jag trodde ett tag att han skulle landa på 180:eek:

Raksis 2-åring e närapå svart, svårt att säga med avståndskort och en dm vinterpäls:D Ska se om jag kan rota fram nått kort jag fick från henne i höstas...

Dynamite var dock helt svart i sommras, så jag vet inte om man kan kalla han vanlig brun, stämmer nog vad id-kontrollanten skrev, m.brun. Väldigt skumt tycker jag, när han föddes helt ljusgrå, utan ett brunt hårsstrå?? Ska de inte bli svarta då? Eller e jag fel ute?

*kl*
Snabbebild på unge herrn som varit på promenad och lärt sig uppföra sig runt damer idag. Han är så himla snäll..
184671_10150153672301648_653951647_8754920_7115982_n.jpg

Kl

Här har vi transportövat igen=) Det gick jättebra denna gången också! Tanken var från början att vi skulle åka till ett ridhus om ligger en liten bit härifrån men när vi såg hur nervös han blev när vi stängde luckan så bestämde vi oss för att bara ta en liten åktur.
Han var iaf jätteduktig fastän har var väldigt nervös när mamma började sätta för bommarna och stänga bakluckan så stog han stilla och väntade. Vi åkte en liten sväng och sen lastade vi ur=)

Jag hade bokat honom till en löshoppning nu i slutet på mars men vi får tyvärr avboka för att jag jobbar den lördagen.=(
Men men det går fler tåg!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 272
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?
  • Hålvägg

Omröstningar