09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

*kl*

Idag hade äntligen min grusväg tinat fram så mkt att jag kunde ta min oskodda 1.5 åring o knata ner 500 m till ridhuset för löshoppning. Vi har varit nerisade sen jul så gissa om hon tyckte det var roligt.

Är ledsen över att jag var ensam o inte kunde filma för trots att det nu låg en hel drös med äckliga småbalsensilagebalar i den hörna som man normalt hoppar mot så tvärvände hon 10 m efter att ha hoppat åt andra hållet och kommer tillbakaskuttande mot balarna. Det får man nog kalla hoppglädje eftersom vi bara hägnar in en långsida o sen får de busa fritt.

Det slutade med att hon hoppade 5 studs (70 cm i ena av bommen o den andra på marken så 40 om hon hoppade mitt på) JÄTTEKUL var det!
När jag plockade undan hindrena o hade tagit bort plastbandet gick hon in mitt i serien o hoppade... :grin:
Mkt bra ryggverksamhet var det jag hann se på damen (e. Baltimore - Nostradamus).

KUL!!
Låter som att hon tycker att det är riktigt roligt! =)

Jag längtar tills vi kan komma igång och greja lite=) Här har det nu snöat och regnat om vartannat i 3 dagar vilket betyder att det
är skitunderlag precis överallt! Is under och snö över. Inte den bästa kombinationen då man inte ens ser vart det är halt.

visst är det kul med det här j..kla vädret. Åker jag antingen söder, väster eller österut så är det mindre is/snö än vad jag har här. Mina fält är fortfarande helt vita o vägarna har en ren sträng på mitten på vissa ställen medan andra fortfarande bara är is. Vi längtar efter våra tömkörningspromenader oxå men det är ingen idé än på ett tag om det inte spöregnar, blåser o blir bra mkt varmare i morrn :devil:
Hon är en mkt ambitiös liten häst så jag lät henne bara hoppa 2 ggr på serien från varje håll o sen plockade jag in hindrena.
Då följer hon bakom mig dit där stöden står, filosoferar där ett tag till jag är halvvägs tillbaka till de hinder som står kvar o kommer i full galopp med blandade bocksprång efter mig och så börjar vi om igen.
Kan inte påstå att hon var särskilt trött men hon ska ju tycka det är kul att gå ner i ridhuset så vi slutar hellre för tidigt!

KL

Och jag som trodde att min kille hade stannat i växten och inte skulle bli mkt större :crazy:

155,5 fram och 157,5 bak :eek:

Han kommer bli stor!

Vi tar det lite easy här nu, dels med tanke på hans växt spurt, och så fick han en spark av sin hagkompis. Kompisen har ju broddar så det blev ett rejält sår. Såg rätt fint ut först, blödde en hel del och tänkte då att det kanske inte var så farligt. Sedan svullnade hela benet upp, så det var bara att klämma ut allt ev var, tvätta med väteperoxid och smörja med socatyl efter det. Nu är det nääästan läkt.

KL

Lite bilder på pojkarna bus när solen kikade fram (låtsas att ni inte ser hur vackert kamoflerad Knatte är han har hört att det är modernt och dessutom bra för huden, han är lite fåfäng den där)

DSC_02481.jpg

DSC_02331.jpg

DSC_02191.jpg

DSC_02411.jpg

DSC_02291.jpg

DSC_02412.jpg

DSC_01901.jpg

Dom är ju jättesnygga båda två! Hur stor är Wincent nu?

Har inte mätt honom på ett tag men tror inte att han växt mer sen dess då var han 172-173 lite halvdant mätt, iofs så ser Knatte mindre och mindre ut och sannolikheten att det är han som krymper är ju rätt liten ;) iofs tror jag mkt att det handlar om att Wincent har börjat utvecklas mer i kroppen hittat tillbaka till sin resning och dessutom börjat få lite mer hingstnacke, så Knatte som fortfarande ser så fölig ut upplever man som väldigt liten och tanig jämfört med honom, Knatte är extremt ädel ser mer ut att vara en ren fullblodsunge på grovleken vilket väl också gör sitt till.

KL*

Tänkte höra lite vad ni andra tycker, jag själv är osäker.

Fille har ju som ni har läst, växt enormt mkt. Samtidigt så har vägarna blivit isfria, och tanken var att jag skulle börja tömköra honom och löshoppa lite grann.
Tycker ni att jag ska strunta i det tills han verkar ha saktat ner sin tillväxttakt?

Tömkörningen blir ute, och därmed väldigt lugn eftersom jag har dålig kondis. Så det är mest skritt vi pratar om, kanske nån trav bara för att kolla att framåtdrivande och bromsande hjälper fungerar.
Jag hade ju tänkt att köra in honom i vår, men kanske att det får vänta tills i sommar/höst. Med köra in så menar jag bara att han ska kunna gå med vagn i skritt och trav och göra ett ok jobb med det. Det viktigaste är miljöträningen i själva inkörningen, inte ev muskelarbete. Det är alltså det psykiska jag är ute efter.

Jag har haft min hyfsat aktiv nu eftersom vi har okej underlag, men jag mätte honom igår och han är nu 156 jämfört med 153 förra månaden så nu får han faktiskt bara gå och skrota ett tag...

Här kommer en bild på min Ikaroz. Nordsvensk f. 15/3-09. e. Ynar u. Ånita ue. Uns.

DSC_0207.jpg

Så fina och vilka trevliga bilder du fått till, någon eller något väldigt intressant som hände där borta antar jag;)
Hur stor är knatte som du kallar honom?gissar att han inte alls är någon knatte:D klart om man jämför med den andre så...

Så fina och vilka trevliga bilder du fått till, någon eller något väldigt intressant som hände där borta antar jag;)
Hur stor är knatte som du kallar honom?gissar att han inte alls är någon knatte:D klart om man jämför med den andre så...

Haha hur kan du gissa det ;) har du inte så lydiga hästar så att de ställer upp sig fint på kommando :p
Har som sagt inte mätt dem på ett tag, sist jag mätte var han ungefär 164 och någon cm mer i gumpen lite jämnare är han nog nu men tror inte han växt något större den sista tiden så gissningsvis ligger han väl ungefär på 165. Han är en klon av sin far för övrigt så han slutar väl på 168 precis som honom. Har nog aldrig sett en mer välliknande kopia förr han har tom exakt Joys ögon, exakt samma minspel ja allt är ofattbart likt, man har riktigt svårt att ta honom på allvar den där lilla minivarianten av Joy som försöker köra med samma minspel som man redan är så välbekant med.

KL*

Tänkte höra lite vad ni andra tycker, jag själv är osäker.

Fille har ju som ni har läst, växt enormt mkt. Samtidigt så har vägarna blivit isfria, och tanken var att jag skulle börja tömköra honom och löshoppa lite grann.
Tycker ni att jag ska strunta i det tills han verkar ha saktat ner sin tillväxttakt?

Tömkörningen blir ute, och därmed väldigt lugn eftersom jag har dålig kondis. Så det är mest skritt vi pratar om, kanske nån trav bara för att kolla att framåtdrivande och bromsande hjälper fungerar.
Jag hade ju tänkt att köra in honom i vår, men kanske att det får vänta tills i sommar/höst. Med köra in så menar jag bara att han ska kunna gå med vagn i skritt och trav och göra ett ok jobb med det. Det viktigaste är miljöträningen i själva inkörningen, inte ev muskelarbete. Det är alltså det psykiska jag är ute efter.

Var det bara en som hade en åsikt?
Jag trodde jag var på buke... märkligt, det ser ut som buke... ;)

Om han växer mycket så skulle jag absolut vänta, det är ju ingen brådska :)

Nova växer också mycket nu och ligger och vilar jätte mycket och står ofta och sover i hagen. Känns som hon bara har energi till att äta just nu.

jättefina är det grabbarna och ovanligt stillsamma på den här bilden... om man jämför med tidigare bilder.

Det var en stor kille det där! :) Roligt att se andra sorters bebbar också!

Även Gylles killar ser jättefina ut!

I morse låg Kita fastrullad i ena hörnan i boxen och kunde inte komma upp. Hon var helt genomsvettig när vi kom ner för morgonfodring. Vi fick emellertid upp henne efter att ha lyckats lirka under ett rep runt henne och grävt bort spån med mera. Efter en del försök fick vi äntligen upp henne! Lyckligt vis verkar hon vara helt oskadd också....men usch vad rädda vi blev...

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 272
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar