09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Här händer det inte så mycket alls.. Han fäller en väldigt mycket:p
Av någon anledning så har jag ett extra lager med röda hårstrån på mig när jag går in från stallet?:angel:
Vi har transporttränat lite, med blandat resultat, vart ute om handhäst, även de med blandat resultat.
Bjuder på en bild från morgonfodringen här om dagen:)

Sedär, vad roligt! :laugh: Min lilla tjej är inte i sin snyggaste fas just nu ;)

kl

Nya bilder på min 09a (e. Florencio I-Tip Top).

188886_197869153566364_100000298422204_729654_4101181_n.jpg

183024_197869056899707_100000298422204_729652_2060626_n.jpg

KL

Här är bara is is is och åter is. Så allt som har med "träning" (dvs tömkörning) att göra ligger nere sen ett par veckor tillbaka.

I helgen var jag och min sambo i fjällen och svärfar var hästvakt. På söndagen när vi kom hem och svängde in på byvägen ringer grannen och berättar att hästarna är på rymmen! suck. Man var INTE upplagd att jaga hästar kl 16 på eftermiddagen i snålblåst och med tusen kilo packning som skulle ur bilen, ungar som skulle hämtas och med 25 mil i bil bakom sig...

Men men. Vi gasade på, svängde upp på gården, min sambo busvisslade på hästarna som sprang bort från gården och hade hunnit ca 250-300 meter bort.... och de stannar! sen vände de igen... men när jag lyckats pulsa mig fram ned på den vägen de gick på och visslade så stannade de igen, Lamour såg undrande på mig och sen satte hon full fart rakt emot mig i full galopp!! Hon grisnitade mitt framför mig så isen sprutade runt henne och såg helt överlycklig ut när jag knäppte fast henne :love: (TUR att det var DÅ de valde att rymma och inte på lördagen när vi var långt borta och stackars svärfar hade ansvaret!)

sen gick hon snällt bredvid hela vägen upp till gården o väntade lugnt (och skrattade säkert) när matte ramlade på mage i djupsnön :p
Dessvärre hade hon fläkt upp en hov... Men snälla hovslagaren kom kvällen efter och rättade till blessyrerna, tur i oturen att det var precis i verkningstid, annars hade han inte haft något att ta av!

Varför de rymde?? För Lamour hade tuggat på en hagstolpe och lyckats få loss en stor träflisa - i den träflisan satt isolatorn fast till tråden så vips ramlade tråden ned på backen och eftersom det är så sjukt mkt snö så syns inte undertråden - o pållarna vandrade lätt ut. morr.

Så igår var det bara till att börja skotta fram undertråden som gömts under en meter snö. Skapligt tungsamt men vad gör man inte för att hålla kusarna inne!

Han ser jättefin ut. Han ser ut att ha kort päls och blänker fint i solen.

Här är ett par bilder på mina 09or med tjocka pälsar.

Quinta Ruban e. Quintero la Silla-Alcatraz
32184628.jpg

Balvenie e. BH Leredo-Bourbon
32184774.jpg

missade att skriva KL, var riktat som fodringshjälp och jag vill inte produktplacera men tycker att hon ska ta en titt på innehållet i olika kraftfoder.

Jag tycker det är rätt svårt att hitta andra märken på foder som har så höga proteinvärden som Krafft har. Synd att Krafft protein verkar ha tagits bort ur sortimentet men Krafft pluss protein är det näst bästa alternativet just nu.

Alltså det är inte första gången du visat upp honom så tunn. Då hette det att du inte "fick" fodra på för veterinären eftersom den är så stor. Blir lite ledsen när jag ser hur mager den fortfarande är:(. Är ju inte svårt att se att den inte får tillräckligt, den är ju inte tunn-den är mager.

Jag har använt alla möjliga foder på mina.
Vet att många gillar lympos.

TYvärr finns inte så många bra foder att få tag på här i trakterna. Jag kollade av marknaden och fastande för några foder.
Jag kan säga att det blivit stor skillnad på mina sedan jag bytte bort krafft och hippo mot utländska foder.

Kan lägga upp före och efter om ni vill?

Psst, vill inte göra reklam men foder är en hjärtefråga numera.

Lympos har vad jag vet inget foder med 200 g smbrp eller över.
Jag bryr mig inte vad det är för märke utan det är innehållet som är intressant, vill helst slippa ge soja.
Men är nyfiken på att höra om du vet något annat märke som har över 200 g smbrp i sitt foder:)
Jag tycker faktiskt Krafft funkar jättebra på mina hästar iallafall och de har ett bra sortiment. Jag har provat många sorters foder genom åren men jag har fastnat för Krafft just för deras höga protein innehåll.

Ja just det, det jag inte gillar med det fodret är att det inte finns några vitaminer eller knappt några mineraler i. Annars verkar det vara ett jättebra alternativ, tycker verkligen det är bra med såhär koncentrerade foder så man slipper ge hästen 3 kg eller mer av ett mer innehållsfattigt foder.

Håller med om att det är synd att det inte innehåller så mycket mineral oc vitamin. Jag måste ge bra mycket mineraler till min ettåring som äter Muskel och Lusern. Önskar att det fanns en bra müsli med ca 200gr smbrp+vitamner oc mineraler!! Hade varit perfekt till både hästar i träning oc de som växer:). Annars har jag också faktiskt bara bra erfarenheter av Krafft. Tyvärr kan jag inte ge pellets till mitt sto eftersom on får foderinpackningar i tänderna:(.

Senast ändrad:

Här kommer några bilder på en av mina 09 E: Sir Donnerhall-Dimaggio-Abanos-Rohdiamant

Sirochmiss011.jpg
[/IMG]

Sirochmiss013.jpg
[/IMG]

Sirochmiss014.jpg
[/IMG]

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 272
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?
  • Hålvägg

Omröstningar