Sv: 09rna Dax för en ny tråd!
KL
Här är bara is is is och åter is. Så allt som har med "träning" (dvs tömkörning) att göra ligger nere sen ett par veckor tillbaka.
I helgen var jag och min sambo i fjällen och svärfar var hästvakt. På söndagen när vi kom hem och svängde in på byvägen ringer grannen och berättar att hästarna är på rymmen! suck. Man var INTE upplagd att jaga hästar kl 16 på eftermiddagen i snålblåst och med tusen kilo packning som skulle ur bilen, ungar som skulle hämtas och med 25 mil i bil bakom sig...
Men men. Vi gasade på, svängde upp på gården, min sambo busvisslade på hästarna som sprang bort från gården och hade hunnit ca 250-300 meter bort.... och de stannar! sen vände de igen... men när jag lyckats pulsa mig fram ned på den vägen de gick på och visslade så stannade de igen, Lamour såg undrande på mig och sen satte hon full fart rakt emot mig i full galopp!! Hon grisnitade mitt framför mig så isen sprutade runt henne och såg helt överlycklig ut när jag knäppte fast henne
(TUR att det var DÅ de valde att rymma och inte på lördagen när vi var långt borta och stackars svärfar hade ansvaret!)
sen gick hon snällt bredvid hela vägen upp till gården o väntade lugnt (och skrattade säkert) när matte ramlade på mage i djupsnön
Dessvärre hade hon fläkt upp en hov... Men snälla hovslagaren kom kvällen efter och rättade till blessyrerna, tur i oturen att det var precis i verkningstid, annars hade han inte haft något att ta av!
Varför de rymde?? För Lamour hade tuggat på en hagstolpe och lyckats få loss en stor träflisa - i den träflisan satt isolatorn fast till tråden så vips ramlade tråden ned på backen och eftersom det är så sjukt mkt snö så syns inte undertråden - o pållarna vandrade lätt ut. morr.
Så igår var det bara till att börja skotta fram undertråden som gömts under en meter snö. Skapligt tungsamt men vad gör man inte för att hålla kusarna inne!