09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Mmmm så kan det gå när man inte kan hålla känslorna i styr den lille pojken ;)

Mia

Ja, så kan det gå men fin är han!:love:

ja, eller snarare att energi/protein kvoten i de flesta grovfoder gör det svårt att enbart ge grovfoder. Kommer man upp i rätt energimängd så fattas det protein och man vet inte riktigt vilket tillskott som är lämpligt om något.

Ny bild på Juvel

163495_1771712421415_1497407061_31868690_8238201_n.jpg

Hon ser väldigt trevlig ut! Verkar lugn och sansad att handskas med också. Skrattade åt de två pållarn i hagen som står och beskådar uppvisningen i slutet av videon..:D

Haha, typiska vallacker va? :D

Jo hon är fin att hantera. Men det är lite nerv på henne och hon kan bralla iväg, därav min neddragna hastighet på löpningen. Tack föresten. Jag har hittat bästa tänkbara hemmet till henne så jag känner mig nöjd med försäljningen.

Nu efter att ha sett fimen så undera jag känner du några revben på henne ?

Mia

inte mer än på den andra. Jag avmaskade båda mot spolmask i fredags på vet inrådan. Veterinären som var ute för vac av min ponny tyckte inte att hon är tunn men att det inte skadar att avmska en månad tidigare än tänkt. Och så ska jag täcka henne vid minusgrader eftersom att jag inte kan trolla mycket mer med fodret. Jag gör ett försök till med lusern och byter musli mot ett med mer fett.

har ni koll på mycket olja och vilken olja som är bäst för att öka på fett?
Jag ger 1 dl rapsolja men har för mig att det finna annan som verkar snabbare?

När jag har gett mina olja så har jag valt majsolja eller solrosolja och gett 1dl.

KL
Våran är 1 år och 7 månader nu och är fortfarande hingst men då han är allt för intresserad av stona och spränger gärna staket så ska han snart få bli valack:)

Min lilla svarta jobbade idag hårt för att jag skall lyfta luren och beställa kulborttagning :p han har idag demolerat 6 hagar :cool: och blev väldigt sur över att vi upptäckte vad han hade i görning och fick tag på honom i sista hagen innan han var framme vid stona, minst sagt lite nervöst innan vi fick tag i honom då mellan den hagen och de eftersuktade stona går vägen som består av 1 dm blankpolerad blåis.
Jäkla snorunge, har visat tendenser innan och därför har jag låtit dem gå längst bak på sommarsidan sen strömmen började strula med all snö ända stället de såg de andra var ifrån paddocken som de också kunnat gå in i och där är en träribba så de har hållt sig på rätt sida. Idag var det så isigt överallt där det var tilltrampat så var tvungen att släppa ut dem i en oanvänd sommarhage dock en där de har mer kontakt med stona vilket uppenbarligen inte funkade, så just nu står de inlåsta i lösdriften inte en hel hage att skåda på hela baksidan, skall köra och handla matarkabel när de öppnar i morgonbitti sen blir det till att koppla efter polarband tänket så att den lilla jävelungen kan få sig en rejäl snyting av staketet.
Wincent sprang förvirrat omkring i den första hagen de brutit sig in i han missade uppenbarligen var knatte tog sig vidare och blev hemskt glad när jag kom och öppnade grinden så att han kunde komma hem igen, knäppskalle

Då blir det till att laga staket för hela slanten nu då, antar jag. Kul! ;)

som jag skriver, här ser hon bättre ut.
På de andra tycker jag hon ser uppdragen ut o tycker ryggen o rumpan ser tunna ut. Hur ska jag förklara annorlunda så du förstår? Det var ju rätt många som tyckte den såg tunn ut på första bilderna.
Jag har inga färska bilder på min egen, tyvärr, men ska försöka fixa det någon dag när jag får chans att pyssla med henne i dagsljus :)

Ponnymamma - intressant arbete! Kul! Ja det var i de tankebanorna jag var, att övervikt sliter på leder etc (som även är allvarligt i vuxen ålder men framförallt så klart när de växer!)

Tunn är för mig en häst som har tappat i muskler/överlinje, väldigt tunn är den när man ser revbenen på långt håll. Jag tror ingen kan säga att det är sunt att ha en tunn unghäst. Vad händer då när de drar iväg? faller ur helt troligtvis (dessa som jag pratade om innan, att alltför många har väldigt magra ungdjur) Däremot ska unghästar vara lätta, det håller jag med dig om fullständigt :)

Nu lämnar jag detta för vi menar samma saker och jag ber om ursäkt för att jag sade att jag tyckte din häst såg tunn ut på de tidigare bilderna eftersom det var vinkeln på bilderna som kanske gjorde sitt till. Jag formulerade mig klumpigt på sista bilden och skrev "talspråk" och tänkte mer i högt positivt tonläge "här ser den lite bättre ut!" med ett leende :p
vad jag menade i klartex var att den ser bra ut på den bilden.

knapplånar mig själv

Igår tömkörde jag Lamour på "riktigt" ! förr har vi oftast bara haft träns o tyglar, alt gjord o töm men gått alldeles bredvid henne. Igår gick hon runt mig och jag stod i mitten :D Det räckte med små små rörelser av fingrarna för att hon skulle ändra riktning några steg :love: hon förstod allt jag menade och såg verkligen ut att trivas. Trampade på jättebra framåt, öronen rakt fram och helt lugn och stabil i mun/huvud (fast det har hon alltid varit) Jag fäster tömmen i bettet, sen igenom en ring som är trädd på en knäppt aachenrem (som i sin tur är fäst i gjordens mittenring) till min hand så det blir lite ledande effekt på tömmen och hon sökte sig tom nedåt framåt ett tag och var väldigt stadig o fin!
Vi var kanske ute i 20 min totalt inkl lite vanliga ledarövningar.

*kl*

kul att läsa om era 09:or :laugh:

Min drulla gör ingenting mer än tar sig till och från hagen just nu. Hon är dessutom inne i en tonårsfas där gränserna ska testas. Hon tuggar på allt, går sin egen väg när man tar flocken från hagen. Missar dörröppningen VARJE kväll och slår huvudet i dörrkarmen. :cool: Hon är coolare än coolast. :love:

NÄR isen släppt greppet om gårdsplanen ska vi åka och löshoppa, nåt annat blir det inte förrän till hösten. Hon gör som jag, vilar sig i form :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 549
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 270
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar