09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

tack! Ja hon är fin min tjej. Tyvärr så är hon till 99,9% såld.
Mitt knä klarar inte hoppning på någon högre nivå så jag sadlar om till dressyr. Då känns det galet att sitta på en häst som henne. Hon löshoppar:love:

Jag håller med om att hon är för tunn.Kanske dax att prova lite soja/potatisprotein.

Jag tycker inte hon är tunn/mager däremot ser hon slank/smäcker ut .

Man skulle kunna prova att byta ut till potprotein mot det andra prot du hade ?

Men jag tror att detta är hennes kropp och som sagt hon har runda former trots sin slankhet så jag tycker inte det är något att haka upp sig på ;)

Mia

Vad tråkigt med knät och att hästen är såld. Det var väl henne du köpte i somras? Jag går också och velar om vi ska behålla eller ej, man blir ju så väldigt glad i dem. Min dotter som tävlade mycket förr är i den åldern att hon inte bor hemma längre. Har insett att det är jag och mannen som kommer att få vara med om de flesta äventyren med lillan om hon blir kvar. Så om hon stannar blir det sannolikt till att lämna iväg henne på inridning (och ev. visning vid 3-årstest). Någon som vet hur tidigt man bör kontakta unghästutbildarna i förväg?

då kan jag leverera henne utan att skämmas då?:banana:
Jag tror som dig att hon är av den typen.

Jag ska till TYskland nästa vecka och spana in blivande stjärnor. Har några på gång:banana:

Ja visst är det trist men jag fick ordentligt betalt så det får kännas okej ändå.
Jag ska iväg och titta på 07:or med dressyrstam. Spännande och de som köpte henne är superseriösa med meriter svår hoppning.

Åh vad kul jag vill också åka dit och köpa häst:P!! och vad roligt att få sälja till någon som har sånna meriter, känns ju som att de får en rättvis chans då!:)

Ja det är lite av en dröm. Jag gjorde det 2000 och det resulterade i köpet av Calvados, en häst som jag sålde till Finland och som gick svår dressyr hos sin ryttare Tuija Tapola.

Så nu ska jag titta på tre med otroligt fin stam.

Min andra 09:a ägnar dagarna åt att... växa. Och att...äta.:D

Lilla killen
162812_480728034505_749409505_6105885_5976398_n.jpg

*knapplån*

Det här är min 09:a.
166364_491286052659_648402659_5715006_5858269_n.jpg

Hon är född i slutet på juli så är eg inte ens 1,5 än. Träns med bett har hon lärt sig att ha än så länge. Och täcke går bra att ta av o på. Hon är öht väldigt okomplicerad. Men, tycker hon växer dåligt....Bredden växer hon dock bra på :p Hon har varit 1,57 över manken o ca 161 över rumpan i typ 3-4 månader nu. Hade räknat med att hon skulle bli 170, både mamma o pappa är det.

:) Välkommen! Hon ser trevlig ut. Min är också född i slutet av juli.

fast jag tycker hon ser tunn ut över lag - hals, rygg, mage, rumpa - även om hon har mkt blod, men alla har vi ju olika syn på hull oxå :) sen står hon himla knepigt kanske, tycker tom hon ser uppdragen ut på bilderna. men ser man henne helt från sidan kanske det ser bättre ut.

ponnymamma -att hennes polare är rundare trots mindre mängd foder säger ju ingenting om hennes behov är uppfyllda eller ej ;)

Ja visst är det så. Men jag har lärt mig genom åren att en tjock unghäst bara är lika med problem längre fram i livet. Självklart vill jag ha henne i fint hull men faktum kvarstår att de flesta unghästar jag sett är på tok för tjocka. Jag skulle gärna se min fux lite mer slimmad.

Men som sagt, jag ska prova byta ut proteinpelletsen mot annan proteinkälla. Lusern äter hon som sagt inte. Hon växer så det knakar på höjden så det är självklart troligt att hon trots fodrets fina värden behöver mer. Mer hösilage eller hö (hon har fått båda) blir svårt att peta i henne eftersom de redan nu har fri tillgång.

Kylan tar väl lite extra av dem en sådan här vinter. Fördelen är att de lär sig att lyfta benen ordentligt i de olika gångarterna;). Fick se en fantastiskt fin uppvisning i morse då jag sopade bort snö innanför grindhålet. Kitan flöt runt som ett kvicksilver i passage och en nacke som en svan. De äldre kom också sättandes i samma gångart, frustande och storögda...:rofl::rofl:
Att en vanlig sopborste kan vara så spännande?

Nova svajar också runt i passage i hagen med svansen på ryggen och halsen som en svan... hihi hon är för söt, det här gör hon när hon ser skidåkare ute på åkern. De är livsfarliga!! :p eller så är det att hon tar chansen att busa när tillfälle ges. :love:

Nova växer också nu och det syns på hennes hull, hon blir mer slimmad när hon drar iväg på höjden. Fast jag försöker möta med mer foder. Men hon är i fint hull nu tycker jag :laugh:

Ja så är det här, vi har haft 30 minus hur länge som helst och dessutom växande häst = nojjig matte. Så jag möter upp med lucern och hon ser bra ut i hullet nu.

Ponnymamma - jag har aldrig sett en tjock unghäst så jag kan inte uttala mig om det :D Varför ger det problem senare? ok, grav övervikt ger ju problem med ex leder men lite överhull trodde inte jag var någon fara. Däremot har jag sett alldeles för många väldigt tunna unghästar där ägarna skyller på att "ja men den växer, den är bara si och så gammal, den faller ur så lätt på vintern". (inte menat till dig nu ;) ) Finns inga andra ursäkter än "oj, opsan, jag var inte tillräckligt uppmärksam"

Monell - ja det är lite av det fenomenet här med, jag anar hon tappar lite när hon växer, men då göder jag på henne direkt. Växer hon så kräver hon ju mer plus att det är kallt som tusan.

Vill du att jag citera forskningrapporter eller dra en slutsats?

Jag grävde mig ner i unghästar, lösa benbitar och belastningsskador när jag läste organismers funktion och anpssning på universitetet. Vi fick välja valfritt ämne för att presentera ett forskningsläge. Jag valde den moderna sporthästens hållbarhet ur ett uppväxtvillkorsperspektiv. Flera forksare menar (nu drar jag enkla paraleller) att den moderna unghästen inte hunnit anpassa sig 100 till de krav som vi ställer på dem. Att långsam upptrappning av träning ger positiva resultat vet vi. Men vad vi inte har koll på är hur kraftfoder och stora mängder protein påverkar hästen under unghäståren. Flera menade att en lite tunnare unghäst är mycket bättre än en överviktig för att det bla minskar påfrestringen på leder, skelett. Har du tillgång till någon databas med vetenskapliga artiklar så kan jag ge dig sökord?

Och jo, jag har sett överviktiga unghästar

Å va spännande att få göra ett arbete om det!! Jag har i någon rapport läst någonstans... :crazy: att de flesta 2 åringar får på tok för lite protein..
Är det något som du också har läst?

166477_473712994505_749409505_5957095_5355124_n.jpg

här ser hon lite bättre ut :)

Intressant men vad ser du tunnheten ? Jag ser en unghäst som ser fin ut i kroppen med ett runt stjärtparti som man anar en skåra mellan som det kan samlas lite vatten i :D manken ser också rund och fin ut

Dvs hela överlinjen är mjuk och fin och tycker inte hon ser varken insjunken ,smal,mager eller tunn ut och dessutom ser hon ut att vara jämn i sin växt ?

Vilket tyder på att hon får det foder hon ska ,sen kan man ju alltid försöka justera till att bättra på foderstaten om man känner att man ligger på gränsen med att det är svårt att hålla hullet på pållen .

Är nyfiken på hur din ser ut nu ? Bild ? det var länge sen man såg henne :)

Mia

KL
Våran är 1 år och 7 månader nu och är fortfarande hingst men då han är allt för intresserad av stona och spränger gärna staket så ska han snart få bli valack:)
celeb_125519334.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 549
Senast: Ceta
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 270
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar