07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

* Namn: Pix
* Ras: Korsning mellan welsh cob, knabstrupper och halvblod
* Mankhöjd: ca 152 cm
* Kort sammanfattning: Mkt. hanterad, vi tar det ganska lugnt med utbildningen och hittills har vi skrittat, travat och även nosat lite på galoppen.

30920467.jpg

30945871.jpg

haha ja, du bor ju en bit upp:) Men till midsommar får vi hoppas att gräset har behagat att komma.

Kanske ska skriva en rad om min lille.

* Ricco kallas Plutten
* SWB Flaneur-Kaliber-Lansiär (gråa papper)
* Mkh: ca. 1,61
* Fakta: Reds in under hösten/vintern. Riden alla gångarter. Rids ut både själv och med andra hästar. Har tömkört en hel del och funderar på att köra in honom. Motioneras 1-3 ggr/vecka fram tills sommarbetet. Planen var att visa på 3-års för att få en bedömning men efter misstänkt kvarka (som visade sig vara falskt alarm) så hoppar vi över det.

30708662.jpg

30920977.jpg

Tack själv!
Vart lite överraskad över poängen men väääldigt glad

* Iberica-P, (Ibban eller Berit till vardags :D)
* PRE/Halvblod; Alferez-Bernstein
* Mkh; 163
* Riden sen januari i skogen. Red andra passet i paddock idag och galopperade första gången där! Löshoppad 130.

Lägger in lite bilder från idag.
Första galoppen
ibba-galopp2_88334652.jpg

Ursäkta mitt tygeltag, jag förbereder en halt i hörnet.
ibba-trav2_88334816.jpg

Nya tränset som jag målat om spännena på
ibba-huvud_88334743.jpg

Fin hon är! Kul med första galoppen:D

Idag har vi ridit ut och sen har min mor fått rida Plutten några varv i paddocken för första gången. Skötte sig fint och mamma gillade nya sadeln:) Hennes första kommentar när hon kom upp på ryggen: "Gungar han sådär läskigt som halvblod gör när dom går?" Det gjorde han tydligen:p

Fick bildbevis på mammas åktur:)
30949112.jpg

Lotta (Hints Sweet Heart) (Lotta på Bråkmakargatan)
American Paint
e. J J Bar King, u. Hints Sugar Luisa, ue. Undeniably Hint

För tillfället 149,4 cm i manken, 153 cm bak. Är lite långsam i växten jämfört med många här, borde hamna på 153-156 som vuxen (är ju några år kvar dit).

Inkörning påbörjad; kan tömköras själv ut i skogen, i grupp och även på ridbana, har börjat känna lite på att flytta åt sidan i töm. Klockren från dag 1.
Har släpat och dragit saker för hand, utan tryck i selen, så det är nästa steg.

Insittning påbörjad; har kommit så långt att vi vågar skritta korta sträckor utan ledare. Lotta klockren även här, visar tidigt att hon är säker i sig själv men lyhörd.

I övrigt har vi tränat en hel del på miljö, promenader m.m. Visades som 1-åring på Paintchampionatet, men då det bara var två deltagande ston i den åldersklassen så gav det inte så mycket resultatmässigt. (Miljöträningen var dock perfekt!)

Senaste bilden, från i måndags, när hovis var på besök:
bild005_87777109.jpg

(Hoppas på nya bilder under helgen.)

MinAmigo går under namnet Amigo ;)
valack, PRE/welsh cob, e Alferez IV, u Twins June
* mäter idag runt 1,56
*riden sedan slutet på februari.
Amigo är mycket miljötränad och en lugn kille i sinnet.

31522_389238227935_669557935_3829859_4230100_s.jpg

14756_203347702935_669557935_2884948_7531165_n.jpg

Gagarin
Arabiskt fullblod
e: Mirroh u: Gratyfikacja ue: Saturn
Mäter ca ponny/hästmåttet.
Ej inriden. Tränad lite allmänt bla löshoppning enligt halvblodens 3-års test.

Som bebis
Gadde1.jpg

Andra uppsittningen
andrauppsitt.jpg

// Linda

Min 7-åring har Lansiär som farfar.

Nova, född 27/5 -07
svensk ridponny
Ca 150 cm hög.
Riden ut i alla gångarter eftersom jag inte har egen ridbana.
Löshoppad en gång. Väldigt cool av sig och allt har gått över förväntan.
th_novahoppar015.jpg

Mina hästar har varit ute i ca 2 veckor på nätterna i gräshagar men stödfodras. Kommer gå på riktigt bete när det har vuxit upp tillräckligt.
Nova får nog inte vila hela sommaren eftersom jag har svårt att kunna göra så mycket på vintern. Får längre vintervila istället.

Jag får väl också göra en ny presentation av Amazing då!

Mecklenburgersto (Ännu bara reggad i Tyskland)
E: Syndikat - Ahorn - Nimmerdor :love:
Snart 170cm, förväntas bli 170cm+!

Ett mycket kaxigt men ändå otroligt ärligt, smart och positivt sto (eldfux :devil:), hon vill vill vill hela tiden och allt har gått som en dans! (men hon vill GÄRNA bestämma)
Jag tror att vi blir klara med inridningen i början på Juni, vi är framme vid trav med ryttare, galopp kommer inom det närmsta men vill ha henne stadig och fin på både lina och utan innan jag säger att hon är helt inriden! :laugh:

Något löshoppad men inte alls mycket, kommer att hoppas lite i sommar!

Ska vila resten av Juni + hela Juli, kanske några ggr löshoppning bara, i Augusti tar vi upp ridningen så smått för att känna av hur hon tagit vilan och förbereda oss inför inhoppning till hösten! :love:

31259_394458563179_569283179_3979913_7249954_n.jpg
Maj 2010

7023_160317973179_569283179_2693474_6937659_n.jpg
Sommar 2009

(Måste ta mer bilder!!!! :angel:)

Senast ändrad:

Lotta har haft sadel på sig. :D Hon fick träffa sadel första gången för 1,5 år sen och bockade "ur sig" då (d v s fattade att sadeln sitter där den sitter oavsett hur mkt luft hon fångar mellan sig själv och marken) och började lära sig hur en sadel känns. Sen har hon ju vant sig vid både longeringsgjord, tömkörningsgjord och loksele. Idag var det dags att prova en väns sadel för att se om vi kanske investerar i en sån.

Vi började med att vännen lekte veterinär oplanerat. Lotta fick ju tänderna kollade för en månad sen och det lämnade sina spår, upptäckte jag, när veterinären var och vaccinerade i tisdags. När så vännen bara skulle klia på Lotta idag så spände Lotta hela kroppen och ville inte alls vara med, så det blev lite klappterapi med Lotta. Det tog inte lång tid innan hon slappnade av och blev väldigt bekväm i situationen istället. :love:

Vi gick en liten promenad först, med sadeln på, för att se hur Lotta rörde sig och hur sadeln låg på hennes rygg. Sen blev det lite "longering", dock utan ordentligt underlag, lagom lång lina eller pisk, så det blev lite som det blev. Men med en duktig och lyhörd Lotta så kan man inte vara annat än nöjd, i a f på hennes insats. Bjuder på en liten videosnutt.

Lotta har visat sig väldigt mogen rent generellt idag - var ensam i stallet, i slutet även "utan matte", d v s utan att hon såg mig, utan att stå och skrika efter flocken. Vi har varit där förut, men vi backade många steg när vi flyttade tillbaka till flocken med Lottas mamma. Jag känner mig mycket imponerad och stolt över Lotta idag, även om det för omvärlden kanske ses som små detaljer.

Vilken härlig vet! Precis som min nya hovis, äntligen har jag hittat en riktig hästkarl ;) som tar sig tid och gillar sitt arbete! :love:

Jamen det är ju ERA framsteg som betyder något, när det känns sådär bra i magen över att man bygger ett bättre och bättre samspel dag för dag! :laugh:

Veterinären är en av de bästa jag någonsin träffat. Väldigt ödmjuk, tar sig tid och tänker efter om man frågar knäppa saker. Omtänksam och yrkesmässig samtidigt. Så himla glad över att vi har henne.

Ja, det där med hovis är inte så lätt. Tjejen som verkar Lotta går att prata med och man kan komma med knäppa frågor. I måndags så sov Lotta när bakhovarna blev verkade. DET har jag inte sett en enda gång tidigare (med den hästen). :banana:

Jo, helt klart! Och det är det som är så kul med trådar som denna - att man får följa varandras små och stora steg. :) Jag blir bara så rörd av min häst som "helt plötsligt" sänder mig en stark känsla av mognad. Det kan inte bli annat än ren kärlek.

Underbart! :laugh:

Ja men så är det lite med Amazing också, på bara ett par veckor (nog för att hon alltid har varit väldigt klok och har ett riktigt bra huvud) så har hon nästan släppt "unghästtjaffset" helt och för sig mer och mer som en vuxen donna! :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
376
Senast: Lavinia
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 624
Senast: QueenLilith
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 418
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 296
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka