07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

KL!

I morgon släpps min ut på bete! :love: Har ni släppt era ännu, eller när tänker ni göra det?
Hur lång vila ger ni dom under sommaren? Min har blivit riden ca 20 gånger nu under våren. Så han är värd en längre vila nu! Men vet inte om jag kommer kunna hålla mig ända tills han går in från betet med att rida.. (september?)

Jag ska rida min ca tre-fyra veckor till innan han åker iväg på bete. Han kom hem från inridning för ca en månad sen och har nu jobbat med fokus på treårs i söndags och ska nu fortsätta jobba lite lätt med ridningen o befästa den ytterligare tills det är dags att plocka av skorna igen, sen blir det ett långt sommarlov!

Mina går på gräs dagtid sen 3 veckor tillbaks. Jag hoppas att det snart ska bli varmare så att jag kan släppa dem på bete dygnet runt. I natt var det frost och jag vågar inte har fölis ute på natten då. Dessutom "göder" vi stoet för hon har inte mkt reserver att ta på. Men planen är 1 juni och sen blir det nog till oktober ut då jag kan sära på dem.

Det är så härligt nu när allt börjar bli grönt! Amigo får gå på gräs några timmar om dagen nu... och det gillar han verkligen !
Ridningen fortsätter gå frammåt. Har ridit ut lite grann nu också och det känns riktigt bra på. Trots sin ringa ålder känns han så klok och förståndig. Jagar inte upp sig i onödan liksom...

bidrar med en bild på min lättfödda häst :grin:
31522_389211402935_669557935_3829447_7999605_n.jpg

Om gräset behagar växa upp här också så kommer mina gå på bete från början på juni och så länge det finns kvar nånting att äta på. Queenie kommer förmodligen ridas några gånger under sommaren ändå för att hålla igång lite. Jag håller på att övertala till betäckning för hennes del, vi får se hur det går... ;)

I morgon släpps min ut på bete! :love: Har ni släppt era ännu, eller när tänker ni göra det?
Hur lång vila ger ni dom under sommaren?

Ariel går ju alltid ute, men vi väntar på att alla hästägare skall ta träckprov och avmaska innan vi släpper ut på bete. Förhoppningen är någon gång nästa vecka, för gräs finns så det räcker och blir över.

Jag har ju ramlat lite olyckligt så Ariel har fått vara ledig några dagar. Nu drar jag dessutom på semester norröver, så hon får totalt två veckor ledigt från aktiviteter. Det tror jag blir lagom. :laugh:

Däremot kommer hon inte få vara ledig i sommar. Dels med facit från förra sommaren då hon inte mådde bra av ledighet och dels då vi satsar på premiering i slutet av juli och då behöver hon både vara slimmad, i bra kondition och välmusklad. Så vi har en rejäl utmaning framför oss. :cool:

Idag gjorde Amazing ett kanonjobb på lina, jag hade henne lite lagom inspänd och hon började jobba BRA med en gång! Jäklar vilka framben hon får när hon släpper i bogen! :d

Våra kommer ut på bete så fort det har växt till sig och är hyffsat varmt på natten! :) Förmodligen i början på Juni! :laugh:

Jag kommer att rida Amazing in i mitten på Juni ungefär, så att hon är helt inriden och "klar" = Jobbar fint och hyffsat stadigt i alla 3 gångarter! :D

Sen blir det vila resten av Juni + Juli! :laugh:

Och bereonde på hur det ser ut med resor osv så blir det nog ett par pass i Augusti för att stämma av hur hon tagit vilan! :) Kommer även att löshoppa så ofta jag hinner!

Och till hösten är det dags för inhoppning, runt Sep-Okt! LOVELY! :love:

Senast ändrad:

Knapp!!

Hoppar in i denna tråden eftersom jag har ett sto e.Quite Easy som är tre år.
Hon är riden i alla gångarter och ska visas på treårstestet om en vecka. Därefter blir det bete i några månader.

30864017.jpg

KL!

Hur lång vila ger ni dom under sommaren? Min har blivit riden ca 20 gånger nu under våren. Så han är värd en längre vila nu! Men vet inte om jag kommer kunna hålla mig ända tills han går in från betet med att rida.. (september?)

Jag släpper mina pojkar på Lördag, nu går de några timmar per kväll och vänjer sig vid gräs innan de ska ut i beteshagen. Jack ska jag börja med att rida in i sommar så han får vila i höst/vinter. Gneisti har haft vintervila som vanligt så han får gå som vanligt i sommar men han är ju 16 år så han räknas ju inte riktigt in här ;)

Nu tömkör jag med Duallygrimma som jag varmt kan rekommendera då den går att styra med och han svarar 110% bättre i duallyn än i repgrimman.
Men som sagt jag ska tömköra honom någon månad och bygga upp musklerna i ryggen ordentligt. Nu är jag förvisso liten och lätt men jag vill iaf att han ska vara väl förberedd i kroppen.

*kl*

Så vi var iväg i fredags och löshoppade. Mitt lilla hjärta knatade rakt på transporten, jag hann knappt med. :love: Stod så stilla och fint hela vägen men som sitt vanliga jag när vi var framme, upprörd när inget händer och måste stå still. Bara att lära sig dock.

Hoppade finfint, verkar ha förstått idén och hur det går till. Stannade på runt 110-115 någonting då hon hoppat klockrent alla gånger dit upp och vi inte hoppat sen i typ november.

Får mätt henne med riktig mätpinne, dock under lite väl mycket turbulens. Hon mätte iaf 154 cm. "så med skor blir hon ju iaf 155" som kompisen sa.... Vet itne om det skulle vara någon tröst. :crazy:

Sen knatade hon rakt på transporten igen utan minsta tvekan och stod lika stilla vägen hem. Min ängel!

Igår gav jag mig på att trava. Vi har ju bara skrittat hittills. Sist jag försökte med traven var för ett par veckor sen, då förstod hon ingenting. Men nu, inga som helst problem. Smackade en extra gång och la på benen och vips så travade vi på. Hon tyckte nog det kändes lite konstigt första gången för det bar knappt framåt. Ett par igångsättningar senare dock så travade hon på så fint.

Så nu kan vi skritta ut, svänga och rida volter, om än inte helt runda, starta, stanna och trava, allt för lätta hjälper och direkt reaktion.

En runda ut i skogen till och någon löshoppning, sen blir det sommaruppehåll. Vi har gjort mer än jag tänkt redan så nu ska hon bara få koncentrera sig på att växa! :angel:

Flocken som Q ska gå med i sommar går ut så fort som möjligt nu, dvs när det blir plusgrader även på nätterna. Hagen ligger ca 1 km in i skogen och går endast att nå från gårdsplanen (där det finns en vakthund) via en skogsväg. Känns skönt då det gör att ingen obehörig kan ta sig dit, man kan ju inte lita på folk längre :mad:

Det är Q, min tävlingshäst som ska gå på bete som konvalecent hela sommaren, en gammal ardennermadame samt två 2-åringar som ska gå tillsammans. Q ansluter till dem så fort som det går. Tidigast efter 3-årstestet (23/5).

Hästarna som är frächa och ska ridas i sommar (5-åringen och 8-åringen) kommer att gå i en hage på gården och de kör jag dit första veckan i juni, då jag slutat skolan.

Gården ligger 1 mil från stan så blir en bit att köra. Men det är så fint där :love: mängder med kuperade gräshagar med skogspartier, ridbana med några små naturhinder, ridhus och boxar så jag kan ställa in dem om det behövs. Och det är bara jag och gårdens ägarinna med sin häst som huserar där.

Gällande träckprov så har jag fått mina svar. I oktober hade hon 150 och avmaskades när hon stallade in. Nu hade hon 1550.:o Så i går blev det avmaskning igen. Inte helt perfekt i tiden men ville göra det på en gång så att inte fölis blir dålig om han får mkt mask.....

Ariel hade 1050, men så har hon ju gått i samma hagen sedan hösten 2008 också. :crazy: Blev ju inte sommarbete i någon sommarhage i fjol, så det är ju först nu hon byter hagen. Vi avmaskar på torsdag och sedan är det släpp söndag. :laugh:

Lotta hade bara 30 epg, så jag är riktigt nöjd. :banana:

Jag har inte uppdaterat på ett tag, för jag har varit sååå trött. Fullt upp i skolan och noll ork när jag väl kommer hem. Dessutom är min bärbara dator på rehabresa med sambob till Spanien, så jag kan inte sitta och halvsova på soffan och kombinera TV och dator. Då blir det inte så många surftimmar, helt plötsligt. Men nåja, en liten uppdatering tänkte jag bjuda på idag.

Igår var veterinären ute igen, för botulism-spruta #2. Lotta blev jättespänd så fort hon såg veterinären och tyckte inte alls att det var kul, så det blev lite smekningsterapi med veterinären. (Jag är så glad över att jag har en så himla bra veterinär som tar sig tid till sånt!) Förhoppningsvis är Lotta lite mer avslappnad om en månad, när det är dags för #3.

I måndags var hovslagaren ute. Lottas hovar går verkligen från klarhet till klarhet. Vilket känns bra, nu när jag vill kunna göra klart inkörningen. Vill helst slippa skor i år, om det går. Lotta stod mest och sov den här gången och från att ha provat alla möjliga olika ställningar och sprättelkombinationer till att bara stå och slappna av...ja, det värmer ett blödigt hönsmammahjärta.
bild005_87777109.jpg

I övrigt så har Lotta och hennes två valacker fått börja äta gräs lite smått. De har fått tillgång till två mindre gräshagar där deras uppdrag har varit att beta ner det ganska hårt. En paint, en travare och en ardenner klarar av det väldigt bra, kan jag meddela - och väldigt snabbt! :D De får ju fortfarande mat i hagen, så de håller sig nöjda.
img_4786-0000_85266170.jpg

Jag har haft fullt upp, så Lotta har fått vila en hel del. Vilket hon verkar ha behövt, för det har börjat knaka till i kroppen igen. (Knaka är inget ljud utan en visuell grej - hon växer.) Har tömkört lite, gått lite promenader och bara stått och ätit gräs. I söndags tömkörde jag förbi "läskiga gården" där det alltid är full liv och rörelse, med kläder på tork ute, barn i trädgården, folk överallt, traktorer...ja, fullt liv. Lotta ville inte gå först och försökte att komma undan neer på åkern, komma bakom mig, frysa fast, ja allt sånt naturligt. Jag peppade och stöttade och drev lugnt henne framåt och jag är verkligen jättenöjd! Inte en enda gång försökte hon resa på sig eller sparkas. (Jag tror att hon börjar mogna i huvet nu! :D ) Vi kom förbi gården, vi travade lite på vägen efter gården (även förbi både brunnar och vita papperskassar i diket - utan någon större reaktion) och sen vände vi hemåt. Jag avslutade tömkörningen en bra bit innan gården och ledde henne hem och även om gården var lite läskig fortfarande så följde Lotta mig väldigt duktigt. Duktig tjej!

I helgen får jag hem lite hjälp, så vi får se om vi hänger på draglinor eller om jag sitter upp en sista gång innan sommaren. Nåt utav det blir det i a f. :)

Det var inget jag reagerade på speciellt mycket, fast nu i efterhand så ser jag ju att ni inte var så matchande men det är då aldrig jag när jag rider så det spelar ingen roll :)

Angående bete så har snön inte försvunnit helt här än så det lär dröja innan det är nå grönt gräs att beta....
Ibland kan man inte tro att vi bor i samma land.

Tack:D Han är e: Flaneur-Kaliber-Lansiär. Gammal hederlig stam:)

Din såg också väldigt trevlig ut. Har alltid gillat QE hästarna:) Hur stor är hon?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
372
Senast: Lavinia
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 599
Senast: QueenLilith
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 383
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 290
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30