07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Men vad smart du är! Pappa har just renoverat klart mitt kök... kanske kan stigbylarna bli hans nästa projekt?! :idea: hehe. Men då är det väl lika bra att köpa hoppgjorden direkt. Själv tycker jag det är urläbbigt att hoppa högre än 70cm och Ibban visade då förra veckan att visst KAN hon ta sig över högre än det men inte sjutton såg det vackert och lätt ut :p

Ja, ska kolla upp detta! :D Hade inte varit fel o ha ett par SBB i svart & mässing, man kanske ska mejla o ge detta som förslag! :idea: :d

Ja det är väl det, men jag vet inte vilken formation jag vill ha, vill ju ha en riktigt bra gjord och en bra platta, men frågan är om man ska köpa de var för sig eller om det finns en tillräckligt bra som sitter ihop!

Jamen 70cm är en ganska go höjd, men det är efter 1m som jag tycker att man flyger! :love:

Vad gillar ni andra för sadelgjordar och stigbyglar överlag?

Jag föredrar en neoprensadelgjord för den är enklast att rengöra, men Ariel föredrar en svängd sadelgjord i läder, så jag får stå ut med den. :p Stigbyglarna jag har just nu är de här:

alum_cage2.jpg

Sjukt bekväma och jag som är så lat och aldrig byter skor kan rida i joggingskorna! :laugh:

*KL*

Idag har jag ridit!:bump:
Har legat på latsidan ett tag med ridningen då jag har haft 1000 andra saker att göra, men idag så blev det av.

Var inte tänkt att jag skulle rida egentligen (eftersom han vilat i 2 veckor) så jag tog först ut honom och skulle longera lite bara som mjukstart. Men det funkade så himla bra så jag gick in och tog hjälmen och satte på tyglar och hoppade upp barbacka ist. Han skötte sig så super, skrittade bara runt och tränade på öppnor. Dett gick bra åt båda hållen och sen var vi klara.
Som sagt, mjukstart idag, men nu ska jag ta mig i kragen och bli lite aktivare:angel::D

*kl*

Longerade bäbishästen igår med halsförlängare och övade sedan på att visa för hand. Han förstår inte aaaalls varför man ska ta ner huvudet så får väl låta det vara tills han blir äldre och förklara det för honom då. Visa för hand går bra förutom att han fattar samlad galopp när han ska trava om jag driver för mkt.

Vill ha lite ordning ibland hästarna nu känner jag. Har 4 hästar men ingen som jag kan rida vettig dressyr på. 8-åringen är visseligen igång men en katastrof när jag lägger en dressyrsadel på ryggen. Men han får ju tävla på ändå. 5-åringen får jag väl sätta igång nu när jag får hem henne, hon kan nog bli mer åt dressyrhållet. Ganska trevliga gångarter och ett äkta halvblodstemperament. Q är ju bara 3 år och gammelmannen var den som var närmast MSV men dit lär han ju aldrig komma nu.

kl

Min Plutt har varit såå duktig! Red ut själv i nya sadeln och den är fantastiskt skön måste jag säga. Hade eg. inte tänkt att köpa en ny sadel nu men när vi ändå hade hemma den här och den låg så bra, en aning vid men han får ha en fårskinnspadd under tillsvidare. Det bästa var att jag kunde ha den på min store också och det var riktigt skönt att få rida dressyr i en riktig sadel:D

Nu tillbaka till ridturen, det var massa farliga saker på vägen folk som eldade, bilar som stod parkerade på den smala grusvägen och bilar som kom körande och en stor lastbil. Farligast eller det som luktade mest illa var när dom eldade så det var äckligt tyckte han men gick ändå förbi:) Sen lyckades jag göra sönder mitt favorit spö så helt plötsligt satt jag med knoppen i handen och spöt låg på backen, så då var det bara att hoppa av och plocka upp det. Men han var så snäll och stod som ett litet ljus när matte skulle hoppa upp igen och väntade fint på signalen att börja gå. Dock är han pigg som attan så vi fick trava en längre bit. En mycket härlig tur på 30-40 min på en pigg liten pålle! Han är en pärla:D

Jag gillar svägda/anatomiska gjordar i läder. Sen så har jag tappat bort mina sprenger stigbyglar så nya såna står på listan. Väldigt skönt för mina utslitna knän. Vill ha dom vanliga och inte bb för det passar inte riktigt på en dressyrsadel:D Iofs skulle dom sitta fint på hoppsadeln! Men tillsvidare funkar mina stübben stigbyglar, det är dom jag gillar bäst av vanliga för det är lite tyngd i dom. När jag börjar hoppa kommer jag nog bli tvungen att skaffa en magplattegjord eftersom han drar upp frambenen så mkt, annars tycker jag att det funkar alldeles utmärkt att hoppa med en vanlig gjord:)

Jag antar att ni berättar om era -07 or och kan ju berätta lite om min.

Han heter Guissandro och är e.Guido-Columbus xx. Han är ca.170 hög (!) men väldigt lätt i typen. Han är oerhört snäll och beskedlig men ändå livfull, superkul häst! Han går nu på tygel i alla gångarter på ridbanan, rider ut ensam på tygel i alla gångarter, löshoppar 120cm med superfin teknik och jag har även småskuttat lite uppsuttet utan att han bryr sig.

Ska visas på treårstest den 14 maj på Nuntorp.

Bild på Sandro

*kl*

I måndags red vi ut igen, med lite tryggt sällskap. Vi kör än så länge på samma runda men den här gången fick vi gå först. :crazy: Men det gick hur bra som helst. Vi fick bli "räddade" ett par gånger men annars knatade hon på, ibland med viss skeptiscism men för det mesta med glatt humör. Det läskigaste var nog mannen i skogen. Jag såg honom inte och hörde honom inte heller men det gjorde Zoe. Enda var att hon blev väääääldigt kort och började takta lite. :D Sällskapet fick gör före och då var det lugnt.

Imorgon blir det avfärd för lite löshoppning. Hoppas att lastning och färd ska gå lika enkelt som sist vi var iväg i höstas.

Sen tror jag bara att jag ska rida på banan någon mer gång och trava lite och så någon mer gång ut i skogen, sen får det nog bli sommarvila. Har eg redan gjort mer före sommarvila än jag tänkte först. :o Men det är bara för att det har gått så himla bra. :love:

Insåg precis att vi är så nära 3-årstestet nu att alla pass är planerade fram tills dess, bara 8 stycken kvar :o

Imorgon - longering och träna på att visa för hand.
Söndag - kort pass i paddocken och prova på uppsutten hoppning.
11/5 - longering och träna på att visa för hand.
13/5 - hoppa på lina och träna på att visa för hand i ridhuset.
15/5 - uteritt alt. kort pass i paddocken.
17/5 - longering och träna på att visa för hand.
19/5 - kort pass i paddocken.
21/5 - lätt longeringspass.

22/5 eller 23/5 - Treårstestet!

spännade att alla ska på 3-års test:) vilka "grenar" ingår då?
Kommer det existera på Bollerup?

Nyfiken nybörjare(A) haha

Åh va roligt att det är så nära nu. Jag är lite besviken över att det inte blir något treårstest för oss men, men det är smällar man får ta! Hoppas att det går riktigt bra för er:)

Idag blev det bara en snabb sväng ut och klappa på hästarna i hagen:) Underbart väder så jag borde ha ridit men har man planerat andra saker så har man.
Plutten såg nöjd och glad ut iaf.
30908244.jpg

30908247.jpg

det är riktigt nära nu, vi visar samma helg men olika platser:)

Vi kör på för fullt visning vid hand så gott som varje dag (jag måste få upp tempot och känna av när vi ligger rätt, samtidigt som han måste få in flytet på en relativt kort sträcka)

löshoppade igår och kommer löshoppa nästa onsdag också, då han var fruktansvärt laddad igår och antalet gånger han klämde in det där galoppsprånget mellan hindrena var lätträknade (han är vig som en katt och kommer på något underligt sätt alltid över utan att riva) bara han uppför sig kan det bli ok poäng i hoppningen.

Idag var vi och tränade för tränaren och herre min skapare ´jag började bli nervös när där var två till i ridhuset (hans mamma var vä'ldigt svår att rida med andra hästar) men när det kom sex till trodde jag att jag skulle tuppa av. men med lite pepp från tränaren hoppade jag upp utan att longera (fanns ingen plats för det) och som hon sa han är gudasnäll det går bra ändå, om det gick bra? han sket fullkomligt i de andra hästarna en brötande grävmaskin som grävde utanför nemas problemas. Han uppförde sig som om han inte gjort annat:laugh: och själva ridningen var klar förbättrning mot förra gången nu ska vi hinna med två omgångar för tränaren till innan vilan.

Mitt i passet hör jag någon tjoa till då visar det sig senare att den ena hästen körde en repa för att få av sin ryttare och en till hoppade på detta upptåg, njag hann aldrig märka någonting och min lillevän galopperade snällt utan att reflektera över det.

Var flera personer som kommenterade honom och sånt blir jag som ryttare,ägare och uppfödare så glad för, då de flesta dessutom vet hela mammans historia och allt slit och arbete vi la ner på henne.

KL

I morgon skulle min visats på Strömsholm, men är hemma och är mamma i stället.
Men jag måste säga att hon är rätt fin i kroppen trots att det inte är 3 veckor sen fölis trillade ut.

*KL*

Igår red jag ut Fille själv!:banana:
Han skötte sig super, hade "inga" tendenser till att bocka eller busa. Var ganska fokuserad på mig faktiskt.
Travade hela slingan och gjorde ett par galoppfattningar. Tränade på att göra öppna i trav och det funkade faktiskt ganska bra :)
Men får ju passa på när det finns något i dikeskanten att titta på ;)

Mötte även en häst från annat stall som var ute och galopperade (med ryttare :D) och det var inga problem!
Kände mig faktiskt liiite stolt, han har ju som skrivet tagit det lugnt ett par veckor så detta var bara andra gången han reds på ett tag och bara andra gången han rids ut själv.

Tror att denna ofrivilliga vila faktiskt bara har gjort gott. Dels har han dom här två dagarna varit väldigt snäll och medgörlig och inget bus *peppar peppar ta i trä* och sen känns han mycket med balanserad i traven. Innan har han känts obalanserad när jag har suttis om, men det märkte jag inte något av igår!

I 3-årstestet ingår;

- Lösgalopp för bedömning av galoppen.
- Löshoppning för bedömning av hästens hoppförmåga.
- Extreiörbedömning för hand.
- Visning för hand i skritt och trav för bedömning av gångarterna.

Sedan är det ett enklare ridprov där man ska visa hästen i alla tre gångarter i båda varven under ryttare. Det är valfritt (men ett krav med godkänt resultat om hästen ska kunna få diplom) och man kan enbart få betygen G samt IG.

Jag är inte någon expert på att visa för hand men eftersom han är så jäkla trevlig så gör jag allt utom löshoppningen själv (har hyrt in en kompetent människa som tränat honom ett par gånger under våren för att ha backup, det ska gå smidigt och för att det inte skadar att det står någon med "ett namn" i ringen).

Men jag får springa på :D vet inte om jag visar honom något överilad i tempot men bättre att de springer på än att allt ser ovilligt och segt ut. Bara han inte börjar galoppera så.

Blir så frustrerad! det är svårt att komma någonstans i utbildningen eftersom våran melroose bara skadar sig HELA tiden.:cry: Verkar inte ha koll på sina långa ben, nya läskiga sår var och varannan dag, vet inte hur hon lyckas men verkar som hon vurpar ofta i hagen! I går var det dags för ett stort skrubbsår och svullet framknä att lägga till högen av incidenter hos denna dam. nu är det bara att hålla tummarna att oturen ska vända snart, så vi kommer någon vart med våran -07:a oxå!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
367
Senast: Lavinia
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 589
Senast: QueenLilith
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 342
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 281
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka