07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

KL

Skriver samma som i western ;)

Ikväll blir det utenatt för andra gången för grabbarna men de trivs nog bättre ute än att stå i box, förvisso står de bara inne mellan 21.30-04 men ändå.

Tömkörde Jack för första gången häromdagen och det fattade han direkt hur det fungerade, brydde sig inte när Pling töltade iväg på Gneisti som var med som draghjälp, reagerar inte på något den killen varken trafik, rastande hundar, gubbe med motorsåg mm

Vi har förvisso tränat honom mycket på väldigt mycket oljud, 4-hjuling osv så det har ju hjälpt en hel del tydligen fast han har alltid varit cool och väldigt orädd. Nu ska jag bara träna honom med sopbilen också på gårdsplan så han inte är rädd för tungtrafik heller.

Nästa Fredag ska han ET behandlas igen sedan börjar inridningen så sakteliga under förutsättning att han är "fit for fight" såklart. Tror inte det kommer stöta på så stora problem med inridningen för han har verkligen alla 4 hovar i varje hörn och är så oberörd och lugn inför allt man gör med honom.

Det märks iaf att han börjar bli bra eller bättre i kroppen efter första behandlingen för han är mycket mycket gladare och inte lika "hård" och visar inte alls samma humör, men det kan man ju förstå, har man aj aj själv jämt så är man inte vidare trevlig alla gånger.

Kram på er!

Idag har Plutten både varit duktig och mindre duktig. Det mindre duktiga var att han drog av sig en sko igår så jag drog av den andra också:p
Sen red jag ut tillsammans med en kompis en runda på 45 min, när vi kom till en mindre landsväg så hoppade av och ledde, det kom en hel del bilar och han skötte sig riktigt bra men det kändes bäst att inte sitta på om något skulle hända. Sen satt jag upp och red resten av vägen hem:) Mycket duktig pålle!

Idag har det blivit lite tömkörning med Atle, gick kanon bra:)
Nu ska han få vila i morgon och sedan får vi se hur veckan ser ut:)

Här kommer en bild på han iallafall, så ni vet hur han ser ut:)
30882223.jpg

Går fortfarande inte. Står behörighet saknas.
Testa att lägga in den som en länk:)

*kl*

Kom precis hem från löshoppning med Q (som gick av stapeln efter en hel dag på fälttävlan med 8-åringen, var i stallet 05.15 imorse och har varit där sen dess).

Han var jättefin. Bjöd själv och skötte sig. Hoppade 135 utan problem så nu är han färdig med hoppningen före testet. Ska åka och hoppa honom på lina en gång till precis innan bara. Och jag har lyckats få en väldigt kompetent människa som ska vara med mig och visa honom på löshoppningsdelen också, känns bra :)

Veckan blir lugn, två dagar longering och en dag ridning nästa helg bara. Har lite ont om tid och han behöver inte ridas så mycket mer nu.

Idag var Amazing verkligen amazing! ;) :love:

Longerade min syster i skritt och trav, A som bara haft henne på ryggen 1 gång innan skötte sig utmärkt och lyssnade jättebra på både mina och systers rösthjälper, behövde knappt pisken, bara till att föra ut henne lite! (Mammig :love:)

Riktigt skönt att kunna ha en annan ryttare med ibland! Främst för att hon lyssnar bäst på mig och då är det skönt att kunna vara i mitten o styra henne + att det är kul att se hur hon jobbar från sidan, o jag säger då det, vilken snygg donna hon börjar bli! :d Fick värsta glädjeklumpen i halsen när hon sög tag i bettet och välvde sig fint, dock inte hela tiden, men hon vill vill vill och det är det viktiga! :bow:

Ska se om mamma fick tagit några visningsbara bilder, hon var ganska så nervös för syrrans skull (A är ju ganska känd för sina bocksprång och enorma energi! ;)) så hon satt en bit ifrån! :D

*kl*

Ariel och jag har jobbat med lite roligheter i helgen, först över bommar och cavaletti på lina (fungerade superbra!) och sedan uteritt med stallets största häst. Men Ariel gick ändå snabbast. :p

En tjej i stallet var snäll och höll Ariel så jag kunde fota, men tyvärr såg jag inte något i kameran pga ljuset, så bilderna blev därefter. :crazy: Här är i alla fall ett nytaget kort, hon har inte så tunn bakdel som det verkar, det är vinkeln som förstör. :grin:

30880697.jpg

Vi har några uteritter denna och nästa vecka, sedan har hon två veckor ledigt då jag skall resa bort. :)

KL
I morgon fyller min lilla tjej 3 år. Hon gör inget annat än att vara mamma och äta nu. Tror att hon är i fölbrunt nu fär humöret är lite surt, både mot mig och fölis.:angel:

Sötishästar har ni allihop och fölisen är underbar!

Nu är beteshagen klar åt mina grabbar. Vi har fått 4 ha mer mark som vi får låna men den vallen är inte klar förrän i sensommar så det blir höstbete där i år så jag kommer ha grabbarna 4,5 km längre bort. Blir lite farande med vatten men det är det värt då det finns både ridhus och ridbana som jag kan låna några hundra meter från beteshagen så inridningen utav Jack kommer fungera bättre.

Blir nog en bra sommar och nu kan jag bara hålla tummarna för att det kommer vara fint väder också

KL

Jag kanske har råkat köpa en dressyrsadel till Plutten. Var iväg idag och skulle kolla sadel till en kompis häst och vi hittade två som kunde funka. Och vilken tur vi hade, den ena satt som ett smäck på hennes häst och den andra låg riktigt bra på Plutten. Så i morgon är jag nog ägare till en Albion. Hur skön som helst att rida i! Får hoppas på mycket pengar när jag fyller år :P

Kul att du hittat en sadel! Jag skulle behöva fixa en till lillfia också...

Bilder fårn i lördags när hon longerades igen.
30887710.jpg

30887711.jpg

30887712.jpg

30887713.jpg

Jag kan inte låta bli att tycka att hon är fin! :D

Ja det är jättekul, mindre kul för plånboken dock men vad gör man inte för att kunna sitta bra på hästen:D

Hon ser jättefin ut!!! Hur stor är hon nu?

Ja precis, det är ju som det är. Tänkte försöka få tag på nån begagnad sadel till att börja med så kan man investera i en ordentlig senare när hon vuxit klart. Jag vet faktiskt inte riktigt hur stor hon är... :p Men hon är liiite överbyggd, gissar att rumpan kanske ligger på 144-145 nånting. När vi hämtade hem henne var hon 141 i manken, men hon har nog vuxit nån cm till iaf. :)

Idag tror jag det blir premiärtur ensamma! :bump:

*kl*

Q fick ärva sin mammas hoppsadel när jag började rida honom (en prestige), hans mamma är numera utlånad så sadeln hängde ändå bara och skräpade. Under inridningen hade jag en typ 20 år gammal stübben som inte låg överdrivet bra men helt okej.

Eftersom han har ungefär samma rygg som de andra (förutom att han har mindre manke) så kan jag säkert ha min Kieffer Lech (dressyr) och Ordo Equester (terräng) med pad under sen. Vilket är bra, jag har lite för långa ben för Prestigesadeln.

Plutten har fått ärva också. Har haft min JW hoppsadel under inridningen nu och vi tackar gudarna för att inget har hänt med den. Min Stübben dressyr passade inte till honom eftersom han är spikrak i ryggen och dåligt med manke. Sadeln jag antagligen ska köpa är begangnad då jag inte känner för att lägga ut 20 tusen på för att sen behöva byta efter ett tag. Men så billig som runt 5 tusen som jag hade tänkt mig blev det tyvärr inte:p Men, men det kostar att ha häst så det är bara att betala och le:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
367
Senast: Lavinia
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 589
Senast: QueenLilith
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 338
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 279
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattträd/klösmöbel
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Annonsera mera hundar 2