07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Ditt planerade upplägg tycker jag verkar bra och jag hade kört på det, du kommer märka på hästen om det blir förmycket och då är det lätt att trappa ner istället bara.Det finns så många skolor och tycken om hur mycket man ska aktivera sina treåringar. När Ronnys mamma var tre (2006) så fick jag ett par personer på mig för att jag red för mycket och skulle förstöra hästen, red då 3dagar i veckan 15min per gång. Men det kändes bra för mig och tog även upp det med tränare och flera andra personer och dom sa bara stäng av öronen och kör på.

På inrådan av tränare är målet idag att Ronny ska ridas 4gånger i veckan ca10min per gång, däremot blir det oftast inte mer än tre och som sagt passen är minimala men det är sålänge han orkar jobba på bra, något pass kan dock gå uppimot 15min. Men jag litar på min tränare och vi har ett klart system detta har han gått på sen 7april fram tills treårstestet som är 21-23maj sen blir det en lång sommarvila med betespåeriod. När det är löshoppning så byter det ut ett ridpass. I övrigt så kör vi bara på vanlig vardaglig hantering.

När du aktiverar henne från marken vad gör ni då?

Nu hos tränaren aktiveras han i stort sett varje dag under 3-4 veckor (ej uppsuttet). När han kommer hem blir det 4-5 dagar per vecka med promenad, lösarbete, longering eller tömkörning.

kl.

Vi har då uppnått vårat mål för iår!
Treårstestet i västerbotten gick av stapeln i Vännäs igår och där var vi.

Resultatet blev som sådant:
Som dressyrtalang
888768=45p

Som hopptalang
888899=50p :love:

Han blev även bästa västerbottensuppfödda hopphäst (köpte honom som ettåring så ej min uppfödning men lika kul för det:)).

Ditt planerade upplägg tycker jag verkar bra och jag hade kört på det, du kommer märka på hästen om det blir förmycket och då är det lätt att trappa ner istället bara.

När du aktiverar henne från marken vad gör ni då?

Skönt att höra att jag inte är helt ute och cyklar. Hästen är ju väldigt ivrig att jobba, så jag är ganska övertygad om att jag kommer märka när hon inte har ork/lust till jobb. Hon har ju haft sådana perioder tidigare och då har vi bara myst i hagen istället.

När vi jobbar från marken är det antingen en promenadsväng, ofta med klättring eller powerwalk. Ett pass i veckan försöker jag även få in löshoppning eller longering, så det blir ett avsuttet pass i paddocken varje vecka. Men eftersom det är lite jobbigt med att bygga hinder så brukar det oftare bli longering. Målet är att kunna jobba över lite bommar och cavaletti även med lina, men där är vi inte ännu.

Tack alla! Jätte roligt och lite oväntat. Jag menar, det är ju klart att man hoppats på att han skulle få fina poäng men man är ju lite.. partisk då det är ens egen häst.
Jag är iallafall himla stolt :D

Får gratulera! :laugh:

*kl*

Idag är jag så stolt så jag vet inte vad jag ska göra. :love:

Tänkte tagit en kort sväng i paddocken idag bara, lagt ut en bom att gå över för att liva upp lite. Så var dock damen med sin 20-åriga nordsvensk i stallet som frågade om jag ville att hon skulle gå med så kunde vi gå ut och det tackade jag inte nej till. Så operation påklädning och ut.

Hon tyckte först det var onödigt att gå från stallet men med lite övertalning att följa den andra så gick hon på, trots att hagkompisarna kom i full kareta efter oss i hagen så trampade hon på bortåt. Sen fick vi möte av bil på smal väg, de stannade snällt och hon tittade inte ens. Sen kom en fyrhjuling, då gick vi åt sidan in i skogen och stannade för att titta men vaddå liksom? :laugh:

Sen gick hon på så himla fint, reagerade för bildörrar som smällde, hamrande folk men inget konstigt, litet ryck bara. Förbi en radda med färgade brevlådor, tittade lite men gick samtidigt framåt. Sen kom ett gäng ungar springandes lite bakifrån inne på en tomt "häääästar!", hon drog in rumpan och tog några snabba steg framåt, sen var det roligare att gå på hemåt. Vi gick tom först en liten bit, förbi konstiga plåtar bredvid vägen.

Vi var ute i kanske 15 min, det längsta jag suttit på henne och en hel runda, hoppade ju av sist efter en bit. Hon var SÅ himla duktig, reagerade men var ändå lugn och avslappnad. :love:

Bästa, bästa Zoe! :banana:

Vi kämpar vidare och det går framåt hela tiden, ska löshoppa på onsdag igen och veckan efter det ska dressyrtränaren stämma av igen. Men bjuder på två bilder från gårdagens härliga ridpass. OBS, vi rider faktiskt i vänster varv också även om fotografen alltid fotar i höger (var samma förra veckan).
DSC00613.jpg

DSC00603.jpg

Jag tror att det är sak samma faktiskt så länge som man tränar dem med sunt förnuft. Antingen gör man lite varje dag eller aningens mera ungefär 3 dagar i veckan. Så länge det görs klokt så tror jag inte att det har någon som helst inverkan på hästen hållbarhet i det längre loppet.

Jag aktiverar Q ca 2-3 dagar i veckan nu beroende på att det är det jag har tid för. Longerar ytterst lite nu då det inte behövs i samma utsträckning längre. Tömkörningen är också underprioriterad på slutet nu inför testet.

Nu ser schemat de sista veckorna ut; ridning i paddock en dag, löshoppning eller hoppning på lina en dag och ev uteritt en dag.

*KL*

Idag red ja lite på prince igen..blev ca en kvart. Har ett litet problem och det är att han e vääääälidt på :crazy:
Fruktansvärt het..Han e vädigt lugn i allt annars men busig i hagen som attans o så het när ja rider. men han stannar ju när ja ber honom o tar hjälperna bra men e aningen stressad. jag e väldigt lugn av mig själv o stressar inte honom..Nån som oxå har en piggelin? :o

En bild från idag som sonen tog på oss:
032.jpg

Jag har också en piggelin!!!
Fast med honom så yttrar det sig mest i att han bockar och slår bakut och hoppar och studdsar. Alltid lika glad, och som din, lyssnar i af, men det gör ju inte det lättare att sitta kvar..
Men min är inte alls stressad under ryttare, bara pigg och busig..
Men jag gick tillbaka flera steg och har nu bara suttit och skrittat på gårdsplanen i flera veckor, korta pass, men med mycke aktivering så han inte har skulle hinna tänka på annat än mig.

Nu har jag börjat rida ut igen och det har gått bra hitintills!

Fast nu till det jag skulle skriva :D

Idag har vi varit och löshoppat!
Det var första gången sen tidigt i vintras och på ett nytt ställe. Han skötte sig dock jätte bra, gick rakt in i transporten både dit och hem. Och han har nog mognat och kaxat till sig lite, var inte alls "mammig" och ville hoppa ner i min ficka, utan gick på ganska bra och tyckte det var kul att hoppa.
Spänsten var ju inte på topp efter detta långa uppehåll, men han skötte sig iaf jätte bra :love:

Stort grattis till jättefina siffror! :bump:

Habina: Min dressyrtränare sa till mig att ridning ca 3 gånger i veckan varvat med markarbete. Så som sagt, ALLA gör olika! Det finns lika många träningsvarianter som det finns hästar, så följ ditt eget sunda förnuft så ska du se att det blir bra! :)

Idag var vi på träning!
Queenie traskade rakt in i transporten och stod jättefint hela vägen (ca sex mil). Vi plockade upp en häst på vägen, och hon blinkade inte ens. Väl framme betedde hon sig mer som en tioåring än en treåring, tränaren berömde hennes otroliga temperament flera gånger om! satt inte på henne mer än kanske 20 min, varav ca 15 var "träning". Vi visade tränaren hur hon ser ut idag ungefär. Vi fick till lite galopp i båda varven och travade även runt lite på olika ridvägar. Mycket sympatisk och väldigt duktig! Blev helt förståeligt lite trött på slutet, så då slutade vi. Skrittade av vid hand.
Tränaren sa att hon är väldigt fin i kroppen för att vara tre, och verkar väldigt välmusklad utan att vara speciellt mkt riden, men vi upptäckte att hon var lite sned, betydligt starkare i höger än i vänster. Nån som har tips på övningar som gör henne starkare i vänster?
Vi fick lite hemläxa och fick lite riktlinjer och mål som vi ska sträva efter.

För att vara första gången hon rids på bana över huvud taget så skötte hon sig hur bra som helst! MYCKET nöjd med dagen!
Gick in utan att tveka när vi skulle hem, lämnade av den andra hästen utan en min och sedan ut i hagen och ÄTA! :p

Grattis till fina poäng! Vad är det för stam?

Igår fick hästarna skutta över lite hinder. Plutten tyckte att det var kul och ville helst hoppa ifrån båda hållen. Stannade en gång när han kom lite tokigt och tyvärr missade vi att filma när han kravla sig över :P Här är en lång film efter typ 4 min hoppar han inte mer.

http://www.youtube.com/watch?v=s6080ow1-4A

Nån som oxå har en piggelin? :o

Jag har fått en piggelin efter att vi flyttat. Tror det är en kombination att hon äntligen får äta sig mätt och att det är sällskap med på uteritterna nu. Hon går i en väldigt lång skritt, varvat med taktinslag och försök till att smyga upp i trav. :p

Jag dämpar när hon taktar eller travar, men den ökade skritten får hon behålla. Vi kämpade ju hela vintern med att försöka få fram den, så nu får jag glatt stå ut med att hänga med i hennes nya tempo. :laugh:

Han är e. Ronaldinho H-Common Grounds**-Persian Bold**

Jag skulle dragit igång Jack nu var tanken iaf och jag är glad över att jag först tog ut ET/Kiropraktor för det är underligt att Jack överhuvudtaget stod upp än mindre lekte som en tok i hagen :-(

Inflammationer i Vä.insida lår, utsida Hö. lår, Hö. fram bog in och utsida, ryggen aj aj likså ovansida bakdel och korset. Att hoven är "deformerad" beror således inte på rötan han haft av och till utan felbelastning. Nu är han knäckt, lasrad och "magnetrad" samt masserad, går med täcke nattetid och om det är kallt dagtid, ska kollas igenom igen om 2 v och vet är involverad men sa precis som Et att vinterns snö har skapat spänningar på fler hästar än vad deras ägare är medvetna om och på unghästar som bygger muskler har det varit extra tufft.

Så ett tips - kolla era klimpar, att jag gjorde det beror på att jag villa kolla igenom honom innan jag drar igång med inridningen, vilket jag är jäkligt glad över och jag har dessutom en mycket gladare häst numera.

Nu är schemat för honom lagt utav Et, tömkörning varannan dag, vila varannan, markarbete max 1 gång per vecka och då max 15-20 min. Uppsittning tidigast om 1 månad beroende på hur han ser ut om 2 veckor, Stretching varje dag. Msm tillskott i maten för att stärka hans leder och skelett, masseras med Arnrika gel dagligen på utsatta ställen

Skodd fram nu för att hjälpa hans hov/hovar som nu börjar bli bättre när väninnan gör det som 2 hovslagare inte gjort :crazy: dvs korrigerar hans hov.

Så jag vet vad jag gör men fördelen är att hanteringen blir enormt mycket mera nu då det innefattar så mycket mer än bara borsta, prommisar och mys :p

Jo, det är verkligen toppen att kolla igenom hästarna. Jag är så glad att jag gjorde det innan det blev lite mer "ridning" av mina pass med Ariel, så vet jag att hon åtminstone i grunden inte är sned.

Nästa koll är inbokad till juni, det blir spännande. :laugh:

*kl*
Var och löshoppade Nova i lördags. Första gången i ridhus. Har bara sprungit över bommar på ridbanan tidigare.
Jag kunde lasta henne själv hemma. Hon gick rakt på när jag visade in henne.
Var lite orolig i transporten och trampade en del, men det gick bra iallafall.
Blev orolig när vi kom fram och det var en massa andra hästar i hagar runt omkring.
Lugnade sig när hon kom in i ridhuset och fick börja röra på sig. Första gången hon gick själv över var det lite läskigt men sen var det skitkul. Härligt och se när de fattar vad de ska göra.
När jag skulle lasta och åka hem var hon lite orolig men gick på efter någon minut.
Filmade lite men jag kan inte få det att funka på datorn. Kan inte få igång filmen utan det blir som en stillbild. Se om jag kan få det att funka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
367
Senast: Lavinia
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 589
Senast: QueenLilith
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 335
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 279
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka