07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Har en veterinär kollat på hästen? Hade jag ut en ET som hittade så där mycket fel hade jag velat ha ett andra utlåtande.

Kl!

I lördags så longerade jag honom i paddocken, satt även upp på slutet o skrittade/travade ett varv i paddocken.
I går red vi ut med hon som äger stallet. Ca 20-25 minuter i skogen. Travade för första gången en längre bit på en stig. Förut har vi bara travat på lina i paddocken. & han var så himla duktig!

Har börjat slappna av nu & är inte lika spänd längre.

Bilder från i lördags:

30847815.jpg

30847817.jpg

30847811.jpg

30847812.jpg

hej alla:)
har en 07:a under "inridning" var tveksam på om det var för tidigt, men ser nu att alla här inne är i full gång:)
verkligen kanon skoj att se.

Hur har ni gått tillväga?

Igår var vi ute på tur i skogen! Queenie skötte sig som vanligt kanonbra och var lika piggelin som alltid! Vi travade en ganska lång bit och galopperade även en lite kortare sträcka, hon tyckte det var så överroligt att hon var tvungen att bralla som en tok! :D Hon blev lite trött mot slutet och efter det skrittade vi bara. Ridkompisen red en annan väg hem så sista biten gick vi helt ensamma! Lite orolig till en början men skrittade på riktigt bra mot slutet! :)

Hur vi gått till väga, jadu... Ska man komma ihåg det!? :rofl:
Jag vande henne vid sadel och longering, och sen hängde jag lite. Eftersom hon hela tiden varit väldigt cool så satt jag upp ganska snart och sen dess har allt gått som smort! Blev ledd i skritt ett par gånger och sen red vi ensamma (utan ledare) med sällskap från tur tre eller fyra. Allt har liksom fått falla på plats eftersom, ingen stress och inget schema, bara ta dagen som den kommer!

Okej, vi ahr ungefär gått till väga ganska likt, dock är vi enbart inne på skritt och liite trav.
vet inte hur snabbt man ska gåp framåt i de olika gång arterna samt plocka in andra saker i ridningen, men det märker man kanske:)

Hur ofta låter ni dem arbeta med ryttare? även utan ryttare misstänker jag..

Hur har ni gått tillväga?

Jag började faktiskt med att sadelvänja och vänja vid ryttare separerat från varandra, då min dressyrsadel inte passade. Så när hon haft sadeln på sig några gånger så började jag hänga barbacka och sedan sitta upp barbacka.

Red några gånger barbacka (eh, ganska länge vill jag minnas. :o) innan det blev inpassning av ny sadel och ridning med sadeln.

Genom hela insittningsprocessen tycker jag egentligen det viktigaste har varit hästens reaktioner. Är hon lugn när jag hänger, ja då vågar jag svänga över benet. Är hon lugn när jag sitter på då vågar jag skritta etc.

Bara man är lugn själv och har gott om tid på sig så brukar det gå vägen. :laugh:

Hur ofta låter ni dem arbeta med ryttare? även utan ryttare misstänker jag..

Jag håller fortfarande på att försöka hitta en bra balans mellan tillräcklig aktivering för min hoppetossa och långa pendlingstider på jobbet. Men planen är att rida 2-3 pass per vecka och jobba på marken 2-3 gånger i veckan. Totalt blir det max fem dagars jobb dock, lite beroende på hur jag jobbar och så.

Jag började vänja min vid sadel och sedan hängde jag på honom både med och utan sadel. Första gångerna jag satt upp var det inne i stallet, i han trygga miljö, barbacka. Därefter blev jag ledd några gånger och lite skritt på lina. Efter det har jag fått klara mig mycket själv utan ledare och den första traven och galoppen gjorde jag i paddocken. Nu linar jag några minuter innan jag sitter upp och sen rider jag korta pass, max 20-25 min både ut och i paddock.

Försöker att aktivera ca 3 dagar i veckan. Det har jag lite som en regel när jag rider unghästar att rida/motionera så många dagar i veckan som dom är år gamla. Jag tror att dom behöver vila huvudet mellan varven och ser ingen mening med att aktivera mer än så. Min pålle har varit väldigt lättlärd och tagit det mesta med ro och då får jag se till att inte gå för fort fram och trötta ut honom mentalt.

Så har jag gjort med min lille häst och kommer fortsätta att ta det lugnt. Som fortsatt mål har jag:
* Hoppas in i höst (mini hinder pga fegis matte och bebishäst:D )
* Starta L:c dressyr till våren som 4-åring ev, någon mini clear round hoppning.

Så ser min plan ut men beroende på hur mogen han är beror på om vi kommer nå målen 2011 :)

Rider ni ut på era 07: or utan sällskap? Börjar fundera på att ge mig ut själv, då det inte alltid är så lätt att få sällskap.. Vill rida honom iaf 2 dagar i veckan. Som det är nu har jag ridit honom 1 dag i veckan.. Hur gör ni? Bör man alltid ha en erfaren häst att rida ut med?

Jag rider alltid ut själv! Har haft sällskap 1 gång tror jag... Inga som hellst problem men det är väl klart att det är bättre att ha sällskap. Sen beror det väl på om man har en harig och lätt stressad häst eller en som inte blir rädd i första taget och håller sig i skinnet.

Hittills har jag alltid ridit med sällskap, men nu har jag fått order av tränaren att rida själv och hitta hennes egen framåtbjudning. Tror inte det blir några problem, hon är så cool av dig! :)

*kl*

Idag red jag och Q ut med stallägaren och hennes häst. Var första gången jag satt upp direkt utanför stallet och inte promenerade en bit med honom först. Förutom att hennes sto (som alltid är lugnet själv annars) höll på och fjanta sig, titta på saker och försökte vända några gånger vid ett tillfälle så gick det bra. Q stod bara och glodde på henne då och var riktigt framåt hela turen. Gick om henne när vi galopperade och höll sig sedan först resten av turen. Han har verkligen hittat framåtbjudningen. Var inte det minsta ömfotad och inte helt slut när vi kom hem fastän jag hade suttit på honom hela turen. Mötte bortåt 10 bilar också och han var inte det minsta tittig.

Vi red på en skogsväg där det ligger kanske 10 stockar över vägen (varierande höjd mellan 30 och 50 cm) som han glatt traskade över. Första gången vi red över någon form av hinder med ryttare, så nu är han inhoppad på terränghinder i skritt :angel: ska testa att trava över dem någon dag innan sommaren också och se vad han gör.

Vad det gäller att rida ut så rider jag med sällskap. Dels för att man måste rida på ganska många grusvägar där det kommer bilar och dels för att jag tycker att det underlättar när de ska hitta sin framåtbjudning om de går med draghäst. Har aldrig upplevt att en unghäst får bättre egen framåtbjudning av att gå ut själv i skogen, bästa medicinen där tycker jag är att rida ut med sällskap och rida mycket framåt. Då börjar de efter ett tag vilja gå om sällskapet och hålla sig mera i framkant själva.

Tidigare har jag alltid ridit Ariel själv, men sedan vi flyttade till nya lösdriften (3 april) så har vi fått sällskap på varenda uppsutten tur. Dock vill Ariel helst gå i täten och har en så lång och vägvinnande skritt att de andra hästarna sällan brukar hinna med, så om man skall kalla det sällskap eller inte är ju frågan. :p

Jag tycker att det är viktigt att de lär sig både ock, ibland vill man rida själv och ibland vill man faktiskt ha sällskap. :laugh:

okej vad skoj att alla vill dela med sig:)

har som sagt en 07:a som jag håller på att rida in, har aldrig gjort det innan men man lär sig ju massor, framför allt när man får hjälp och tips av kunniga:)
Jag började sadelvänja honom för länge sedan och det var först nu när han började närma sig 3 som jag började sitta på han, efter några gångers sittande så bestämde jag mig för att gå några steg, så jag fick hjälp, pappa hade han i grimskaftet och gick några varv i trädgården.
Det gick kanon, så nästa gång gjorde jag samma sak fast utan ledhjälp, gick kanon, han är hel lugn.
Nu förösker jag skritta 10-20 min/ gång någon gång i veckan(blir nog aldrig mer än 3).
Frågan är nu bara hur man ska gå till väga, han går ju kanon i skritten(har även testat på några steg i trav, även det flyter på bra)
vad är nästa steg egentligen? Jag vill ju gärna variera min ridning så han ej tröttnar..

Har aldrig upplevt att en unghäst får bättre egen framåtbjudning av att gå ut själv i skogen, bästa medicinen där tycker jag är att rida ut med sällskap och rida mycket framåt. Då börjar de efter ett tag vilja gå om sällskapet och hålla sig mera i framkant själva.

Nej precis, men det steget att hon vill om kom redan första turen... ;) Så framåtbjudning har hon! Det är bara att titta på turen i förrgår när vi red själva hem sista biten, hon ville bara trava hela tiden fast jag ville skritta. Jag fick hålla henne ganska länge innan hon insåg att det var skritt som gällde. Så jag tänkte försöka mig på en tur själv nu snart. Idag kanske!? Vi får se...

kl,

30857290.jpg

grabbarna grus, min Plutt ser mycket mindre ut än vad han är i jämnförelse :p
30857297.jpg

Nu Ska jag försöka åka ut till stallet och rida en sväng på Plutten. Får hoppas att det går bra han har ju vilat ett tag nu så han är lite pigg:)

Han är så fin!

Idag har jag longerat min lilla plutt med inspänningar för första gången. Hon förstår kommandona mycket mycket bättre nu, så det funkade jättebra hela vägen igenom! Värmde upp i alla gångarter i båda varven innan jag satte på inspänningarna, och då fattade hon ingenting! Hon körde upp huvudet som hon brukar, och när det tog emot så backade hon, och så höll hon på ett bra tag innan hon insåg att om hon släppte efter så gick det bra... ;) Och efter det var hon jätte jättefin!

Skritt
30858707.jpg

Halt!
30858708.jpg

Hon slappnade av mer och mer hela tiden
30858709.jpg

30858710.jpg

Och efterhand började hon jobba riktigt bra också!
30858711.jpg

30858712.jpg

Efteråt tog vi oss en promenad för att få ner flåset och passade på att gå över en presenning, ingen reaktion utan följde bara med! Gick över den tre-fyra gånger.
30858713.jpg

Planerar att longera henne inspänt 1-2 gånger i veckan varvat med ridning och tömkörning där emellan. Det blir nog bra!

*kl*

Idag hoppade jag Q under ryttare i galopp :D

Var ute i skogen och red slingan där det ligger ett par stockar. Travade över första, han landade i galopp och sen hoppade han resterande stockar snällt och höll galoppen. Sista två stockarna är en kombination med ett kort galoppsprång emellan. Kunde göra en liten förhållning och han lyssnade så det blev ett jämt galoppsprång och bra avsprångspunkter. Han lyssnade fint och tittade inte.

Så nu är han fälttävlanshäst :angel:

Kl*
idag har jag haft med Atle på en tur, tog mitt sto och skrittade en runda.
Allt gick kanon:) i morgon blir det lite ridning:)
tror även jag ska miljöträna han lite, kan aldrig skada:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
367
Senast: Lavinia
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 589
Senast: QueenLilith
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 340
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 279
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka