07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Så då har Ibban varit iväg på riktigt löshoppning! Och jag kan konstatera att hon aldrig kommer säljas som hopphäst! :D Däremot är hon verkligen världens mest obrydda häst, hur cool som hellst, så hon "pluppa" runt där inne. Vet inte hur högt det var på slutet, 110 kanske? Men bara det är ju långt högre än vad jag tänker hoppa sen! ;) Däremot är jag en aning förbryllad över hennes trav! Hon breddade helt extremt i bak(som en trav häst), hon såg inte klok ut!

vad roligt att det går bra med ibban...:d
amigo är också extremt cool och jagar inte upp sig i onödan. bra egenskap tycker jag :)

Det är så det ska vara! Coola hästar är bra hästar! ;)

Nu har jag varit ute på min första ridtur själv!
Och flickan skötte sig helt exemplariskt! Hon ville bara trava hela tiden, men jag tvingade henne att skritta ett par minuter först. Sen travade vi en bra stund. Följde en stoooor avlång lägda och hon höll sig så fint i kanten. efter ett tag föll hon självmant in i galopp, en mycket rund och välbalanserad sådan så jag lät henne hållas. Galopperade en stund innan jag saktade av och gjorde halt. Kortade stiglädren och drog åt gjorden ett hål, fortfarande uppsuttet, och hon stod helt stilla! :love:
Sen iväg igen, och i slutet på lägdan öppnade den sig och blev bred också, och det tyckte Queenie var så roligt så hon började galoppera och drog ner huvet i en lång serie bocksprång... :D När jag drev på så drog hon istället, och satan vad min ponny är SNABB! Hon var verkligen överlycklig och hade öronen spetsade hela tiden och försökte bocka flera gånger, men då var jag beredd. Svängde runt hemåt och saktade ner lite, och fick känna på en helt underbar samlad galopp! :love: Longeringen har helt tydligt varit väldigt nyttig och hon tog stöd på bettet och välvde både nacke och rygg och galopperade väldigt samlat och fint! Även i traven rundade hon sig kanon och kändes som en riktigt flott dressyrhäst! :love:

Så jag är MYCKET över förväntan nöjd med vår första ridtur ensamma! :bump:

Ja eller hur! Vad skönt att höra att jag får lite medhåll. Min chef är helt övertygad om att jag om ett par år kommer tycka att hon är för obrydd, att hon ska bli oengagerad i ridningen. Hoppas hon har fel!

Åh låter som en perfekt ridtur! Hoppas jag får en sån upplevelse på min nästa gång jag hoppar upp. Drog hennes vargtänder för 2 veckor sen så jag har ridit på kapson och... ja... startknappen fungerar super men stoppknappen har vi helt tappart bort...

Senast ändrad:

Nu blir jag aningen nyfiken, är lite ny på tråden..
HAr du fött upp stoet du rider in, eller är den en "köpe"häst:)?

Fick just en bild av syster som var med ut i stallet i förrgår, så här bra får jag min pålle att jobba större delen av passet när jag har den fantastiska kapsonen....

bus-longering_86774874.jpg

Okej vad skoj:) Visst ahr du fler hästar? ahr för mig jag sett dig i andra sammanhang;D, eller har jag fel? haha

Nej du har helt rätt, jag har tre, plus en som ska titta ut nu vilken dag som helst! Dels Queenie -07, sen Kandi som är avelssto, och Konjack (u Kandi) -08. Och som sagt, Kandi är dräktig och ska föla vilken dag som helst! :bump:

aha där ser man, gud vad skoj:) ska du behålla alla eller?
Hur kommer det sig att man köper ytterligare en till när man redan har många? haha låter underbart iallafall:)

Queenie är bara min på papperet, hon är egentligen syrrans häst. Men eftersom att syrran bara är tolv så rider och in och utbildar lillan tills syrran kan ta över henne. :) Mamma betalar för henne och jag göra gobitarna! Haha :p Men det var jag som hittade henne också så jag tycker att hon är "min"! :D

Det beror på vad som tittar ut om jag behåller eller inte. Är det ett stoföl så behåller jag! Är det hingst är det till salu. -08an ska jag försöka behålla som framtida rid- och tävlingshäst. Mamman säljer jag inte för alla pengar i världen! ;)

Aha låter ju ännu bättre haha:) Spännade med mycket hästar, har du plaerat att betäcka i år igen?

Ja jag hade tänkt det. :) Men vi får se hur det blir med den saken. Det hade varit roligt att betäcka båda två, men då måste jag övertala hon som sitter på pengarna för Queenie.. :grin: Hade varit kul! Har funderat på att ev betäcka stora märren med ponny, men det beror på vad som tittar ut.

Här kommer lite bilder på när Amazing gick sitt första ordentliga pass med ryttare i trav och skritt, som jag redan skrivit så skötte hon sig GALET BRA! :love:

Tanken är att jag ska rida under veckan om jag hinner, funkar det lika bra nästa gång så testar vi förmodligen även galopp och sen är det nästan dags för mig att börja rida själv utan lina, undantag för uteritter, hon har MASSOR med vårkänslor! :D :devil:

Skönt att snart ha henne inriden, och efter det blir det ett härligt bete för att smälta allt, även om jag tänker rida lite i sommar också! :D :love:

31259_394458553179_569283179_3979912_7611306_n.jpg

31259_394458563179_569283179_3979913_7249954_n.jpg

31259_394458568179_569283179_3979914_6997852_n.jpg

Vad roligt att få se lite bilder på er! :)

Nu ska jag stax ut och rida en liten sväng på min Plutt i hans nya sadel!!! :D

Ja jag bättrar mig! ;):D Blir ännu bättre sen när jag får min nya mobil, då kan man ta spontanbilder! :laugh:

Härligt! Min tjej får sin efter betet tror jag, känns inte lönt att köpa en nu! :)

Hon ser fin ut! Åh jag vill oxå ha ny sadel.... Men håller med dej, känns rätt ovärt nu men efter sommarn så! Har redan börjat fundera över vad som skulle fungera på henne. Dock mycket störande att vi har typ 8 sadlar i stallet och alla är 2 bomvidder för smala så det går inte ens att prova...

Tack! Hon börjar verkligen bli häst! :D

Ja jag ska ju egentligen bara rida in henne nu och sen får hon bete, och de få turer vi tar i sommar kan hon ju ha den gamla skrutt sadeln! :laugh:
Hon är ju väldigt busig och jag hade inte uppskatatt om man kom tillbaka från en uteritt med världens repa i den nya sadeln bara för att unghästen ville ta ett spännade skutt o se vad hon på ryggen tyckte om det! :devil: ;)

Men till hösten blir det ny hoppsadel! :d
Funderar på vad jag vill ha för sadelgjord och stigbyglar, blir förmodligen en med magplatta och ett par Sprenger Bow Balance! :laugh: (Men ska leta som en galning efter ett par i mässing, det måste ju matcha! ;))

Vad gillar ni andra för sadelgjordar och stigbyglar överlag?

Rider egentligen mest i dressyr sadel men har under det senaste året insett att det faktiskt finns riktigt sköna sadlar och att det är rätt trevligt på en busig unghäst (rider även en -06:a) Så det blir helt klart en hoppsadel till henne, magplattegjord känns som överkurs så det blir en vanlig. Men jag rider gärna med ledade stigbyglar i hoppsadel (kortare läder) för att rädda mina vrister. Du måste hojta till om du hittar med mässing! Har seriöst funderat på att pensla på mina med hammarlack och se hur det blir :D

Var faktiskt på väg att åka av 06:an ute i skogen idag! :crazy: Han brukar alltid vara en riktigt darling men han busar ibland då räcker det med att jag högt säger SLUTA så lägger han av, men idag snubblade han till när vi skrittade på långa tyglar, enligt pålle var visst detta mitt fel?! :grin: Så han var tyvungen att slåbakut ut så fort han kommit upp från att stå på knä. Den var jag inte med på kan jag säga! Dom är roliga do msmå liven!

Ja där ser du! Galna ungar vi har! ;):D

Jo i mässing hade varit underbart att hitta, annars får man väl måla som du säger! Pappa är nog bra på sånt! :D:D

Jo jag håller med om att magplatta kan vara lite overkill, men samtidigt så ska ju min bli hopphäst och det är lika bra att köra på när man planerar att hoppa "ofta"! :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 856
Senast: agnes27
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 620
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar