07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Okej vad spännade:)

Det kommer väl även äga rum i Bollerup (tomelilla)? eller har jag helt fel? när är datumet..?

Idag blev det longering i stormen, gick kanon. Testade för första gången alla gångarter.(har inte longerat han innan i galopp)
Allt givk kanon iallafall.
Stormar det och regnar det inte i helgen ska jag försöka se om jag kan sätta rockarden på han, givetvis med en medhjälpare:)

Det äger rum på många ställen över hela landet mellan slutet av april och slutet av maj. Bland annat på Bollerup men det är bara ett av många ställen.

kl

Igår var Plutten hur duktig som helst. Det blåste nästan storm här men jag bestämde mig ändå för att rida i paddocken. Longerade först en stund så han fick springa av sig det värsta. Sen hoppade jag upp och han har börjat fatta vad det handlar om för han söker sig fint ner på tygeln i både skritt och trav nu:D I galopp har han inte riktigt styrkan än men ibland så faller det på plats. Sen travade vi över två upphöjda cavalettibommar som jag hade satt fram och det gick kanon.

När det känns såhär bra så hade man helst velat rida varje dag men man får hålla sig! :D

Vi har haft hjälp med löshoppningsträningen, men kommer att visa honom själva. Är däremot väldigt tacksam för min mamma och morfar som har hållt på med avel ialla tider (halvblod, new forest och ardenner), där jag får en hel del hjälp med träningen i att visa för hand, då hon vet vad domarna vill se, och kan säga om vi gör det bra eller inte. Dock föredrar jag att visa ponny då det är lättare att plocka fram rörelserna där då de är mindre och inte kommer upp i samma tempo och steglängd:p

Idag gjorde vi förövrigt bästa traven hittills, ett par gånger till så kanske han kan visa upp sig som idag så blir det inte helt tokigt.

Övade också idag och fick till riktigt bra trav första rundorna. Efter två-tre längor fram och tillbaka blir han däremot så taggad att han börjar galoppera. Men så många gånger springer man ju aldrig när man väl är där.

Men en sak jag inte fattat och inte minns sen förra året; när man ställer upp hästen så ställer man ju först med öppna sidan mot domaren. När domaren sedan går runt, ska man då låta hästen gå fram så man kan ställa den med nya öppna sidan mot domaren eller ska den stå kvar? I beskrivningen står det bara att man ska "ställa hästen med små tygeltag så den nya sidan blir den öppna".

*kl*

Hemma efter treårstest på Bollerup. Tobbe skötte sig mycket bra och fick omdöme att vara mycket väl visad och förberedd (vilket jag nästan tycker är viktigast av allt). Jag hade en förhoppning om 38 p (minus galoppen) vilket han tyvärr inte uppnådde utan fick 8-7-7-8-7, men han vägde upp det genom att få 8 på galoppen och hoppa till sig 8-8 i hoppningen! Kan inte vara annat än nöjd för även om jag vet att han kan hoppa så har han en "komfortzon" som han måste över som gör att det blir problem ibland.

Så på det stora hela är jag nöjd, stort tack till AnnaDressyr som visade honom så bra! :D

(Sen kan jag ju dessutom skvallra om att AnnaDressyr´s ponny fick dubbeldiplom! :bump: )

Vad roligt att det gick bra:)

Slänger in några bilder från idag:) Red ut först och det gick jättebra, vi tog våran första galopp ute:D
30920977.jpg

30920900.jpg

30920899.jpg

Nu ska han få vila några dagar för att han har varit så duktig i veckan!

*kl*

Idag hoppade Q med ryttare i paddocken för första gången. Ställde upp ett "hinder" på typ 50 cm längst långsidan och skuttade över det några gånger. Han gick väl inte precis spikrakt emot och orkade inte hålla galoppen hela tiden på slutet men tog sig över varje gång och försökte inte slippa undan eller dumma sig. Han blev väldigt trött väldigt fort så själva sprången var väl inte det prydligaste jag sett.

Men söt och snäll är han i alla fall. Och inhoppad ungefär ett havlår innan det egentligen skulle hända :p

*KL*

Både idag och igår har jag ridit "dressyr" på Fille.
Och jag skriver med"" för jag har ingen utebana så det får bli gårdsplanen och fram och till baka på grusvägarna.
Men han har skött sig toppen. Igår red jag med sadel, idag barbacka.
Öppnorna börjar funka ganska bra nu så jag tänkte börja på slutorna, det var därför jag satt barbacka idag. Men det funka inte alls, han fattade inte ett dugg av vad jag försökte få fram :p
Blev bara "öppnor"-"trilla inpå volten"-"taskig felställd skänkelvikning" av det hela.
Tror att jag får försöka lära honom från marken först:idea:
Men jag travade barbacka idag för första gången. Det gick iaf huuur bra som hellst :D
Har varit lite nervös för att han skulle bocka när vi travar (hans mamma gör det) men det var ingen fara alls.
Ända lilla dusten vi hade var när alla tjejjorna kom upprusandes vid staketet och ställde upp sig dregglandes över honom;)
Då blir han lite brummig och skrikig, men han lyssnar och går därifrån när jag säger till honom. Han kan även göra en fin "passage" när han går förbi ;)

Då är jag också äntligen hemma efter treårstest på Bollerup. Som Mumin avslöjat fick Mille dubbeldiplom med 49 och 50 poäng = 898888 89 :D Så glad man kan bli över sin lilla häst (mättes till 116 cm). Han skötte sig exemplariskt under hela visningen och såg ut att har riktigt kul!

Kul att se Mumins fina Tobbe också!

Bilder från idag
Uppstlld_.jpg

Huvud-1.jpg

Hoppar.jpg

Min syster och Mille
MilleochStina.jpg

Man slås inte av hur pytteliten han är förens på sista bilden där han står bredvid någon "full size" :D :p

Jättefin ponny, gillar modellen skarpt. Grattis till diplomen :laugh:

Idag är jag nästan i en positivt chok tillstånd efter att ha varit och löshoppat min tjej! Var iväg förra veckan och då var tekniken total katastrof, innan förra gången har vi bara hoppat lågt så jag har inte funderat så mycket över tekniken. Idag fick jag en smärre chok när hästen plötsligt har en riktigt bra teknik! Hon är mycket bekväm av sig och började tuscha bommarna, fast hon rev aldrig, redan på 110. När hindret blev 130 trodde jag hon skulle riva men jäklar vad hon langade! Hade vi varit på ett 3års test idag hade hon nog fått 8or :) Hm nu är det bara för mej att fundera över hur jag ska komma över min hoppskräck så vi kan tävla hoppning oxå :D

Haha jag funderar också på hur jag ska bli av med min hoppskräck! Vi får peppa varandra så kanske vi lyckas komma ut på små hopptävlingar. Är dock väldigt sugen på att hoppa snart, men det kanske får bli på en lite äldre och säkrare häst:D

Jag ska hoppa 4 åringen på torsdag, sist hoppade vi bana på 70cm, precis lagom högt! Jag sattsar på att debutera 90cm om 3 år då?! :D. Har förresten roat mej med att måla om ett träns med silverspännen så det numera har guldspännen, plättlätt frågan är bara hur bra det sitter.... (syftar på tidigare diskussion att mässing äger :D)

*kl*

Nu har jag kommit över besvikelsen över att det var såååå nära ett hoppdiplom och att uppnå målet att Tobbes mamma skulle nå elit. Nöjd med poängen men så surt att få protokollet och se att han haft en 8a på HHB som ändrats till en 7a o därmed fått för lite poäng. Jäkla tipp-ex - varför kan de inte använda kladdpapper tills de bestämt sig så behöver det inte kännas så surt.. :crazy:

Har klippt ihop en film av visningen, hoppas ljudet fungerar.. http://www.youtube.com/watch?v=N7IRB5IBwF0

Så himla fin liten ponny!
Grattis till den fina poängraden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
372
Senast: Lavinia
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 599
Senast: QueenLilith
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 383
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 290
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30