07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Liten presentation av min då.

Miss Zooropa (Zoe) e. Hip Hop 1045 - Pernod ox
154 cm (och växer hoppas jag!)

Vi skrittar, stannar och svänger utan problem. Löshoppad ett par gånger med kommentar att hon hoppar som sin farmorsfar, Electro, vad vet jag? :p Provat på lite trav. Ridit lite i skogen med sällskap och en sväng ut i "bebyggelsen" med alla nyheter det innebär.

Hon är vaken, alert och nyfiken och är på helspänn men flippar aldrig, precis som jag vill ha henne. Väldig accepterande, undrar en gång, sen är det ok. Red/satt på henne för 10:e gången idag och tankarna går åt att låta henne vara nu även om det är så oerhört roligt när hon är så duktig! :love:

*klickbara för större*

Imorgon (senare idag :D:D) kommer Amazings uppfödare på besök, ska bli roligt! Jag tycker att det är jättekul med uppfödare som är måna om vart hästarna kommer och är intresserade av att följa dom! :laugh:

Igår hade vi ljuvligt sommarväder så det blev promenad med grabbarna till nya beteshagen. Känns härligt att de har en underbar sommarhage där de kan växa till sig ordentligt både här och där...

Jack hade på sig en riktig sadel för första gången igår, hittills har jag bara använd den bomlösa. Cutting sadeln låg riktigt bra så nu har jag beställt en rejäl pad från Proffesionals choice så kommer han tränas från marken i denna under 1 månad innan inridningen. ET var här på återbesök och han var riktigt fräsch i kroppen igen, Skööönt

29430_1268526281818_1489658793_30559275_1904867_n.jpg

Kl*

idag har det blivit ridning igen, efter en del sjukdomar är jag nu på benen igen!
Idag blev det galopp för första gången!! haha
han tyckte det var aningen märkligt och det blev några bockningar och kickar, men inget farligt sedan gick det som en dans.
Nöjde mig med bara lite galopp, nu är han iallafall riden i alla gångarter så nu ska det börjas träna mer regebundet.

Skoj skoj:D

*kl*

Red lite i paddocken hemma igår på Q. Bara det som krävs på 3-årstestet, några varv i respektive gångart. Han är ganska bäbis och slänger med huvudet i galoppen (gör han även vid löshoppningen), men det växer väl bort under sommaren.

Uteritt imorgon och sedan bara lätt longering två dagar till veckan innan 3-årstestet nästa söndag.

Jag är fortfarande en glad banan, men en något stillsam sådan. Efter 5 timmar på akuten igår kunde det konstateras att jag bara har stukat leden mellan axel och nyckelben och att ett revben eller två nog var lite mörbultade.

Jag satt upp på Lotta igår, med sadel för första gången, och hon var jätteduktig. Det blev nog bara för mycket för henne, med springande hästar två hagar bort, ojämn mark dold av högt gräs och att hon inte hade samma kontakt med mig som hon brukar. Stackarn var jätteförvirrad efteråt, så idag har vi jobbat på att känna oss trygga igen. Hon var spänd när jag tog in henne från hagen, men slappnade av allt eftersom som jag var med henne.

Trodde aldrig att den hästen kunde bli så hög eller få så mycket luft under sig. Medhjälparen säger samma sak, för Lotta stegrade sig och stod "på baktårna". Sen bockade hon en hög serie. Jag hade balans och var väldigt säker på att jag skulle sitta kvar tills sista bockning, då jag hamnade lite snett och landade på vänster axel. Aj.

Men men, idag har vi som sagt jobbat på att hålla oss trygga. Jag valde även att sätta på sadeln igen och gå + longera på samma plats som igår och jag tycker mig se att det gav avslappnande resultat hos Lotta. Jag var uppe på ryggen på henne igår efter luftfärden, men jag hängde bara då, eftersom jag inte riktigt kände mig som en bra ryttare p g a smärtan och den stela andningen. Jag longerade även lite för att det hela inte skulle sluta med luftfärden. Krävde inte så mycket, men ville att hon skulle tänka på annat innan vi gick därifrån.

Lotta var jätteduktig idag, men vi fick lite att arbeta med i longeringen, vilket jag är glad för, för jag tror att vi då kunde släppa det hela båda två.

Jag kan inte annat än att älska den där hästen. Så klok, så känslig och så...hon.

Några videolänkar, finns fler videosnuttar i albumet.
Lördag innan uppsittning
Söndag 1
Söndag 2

vad ahr du för träns på henne? bettlöst?

Jag har vanligt tränsbett och sen har jag en väl paddad sidepull, en tygel till respektive.

Hon är så väldigt känslig för att stanna vid tryck över näsan så har det som övergång tills hon är van vid stopp i munnen och som "nödstopp" om det händer något så jag inte behöver dra henne i munnen då. Funkar kanon tycker jag. :laugh:

Melroose-07
e. HIPHOP1045
u. Majka (danskt halvblod e. astaire-lancier)
Hon är riden i skritt ,trav och testat på galoppen lite. Hon har ett supertemperament, med mycket framåtbjudning.
Om jag nu visste hur man lägger ut bilder på henne här från mitt "datoralbum" så skulle jag göra det , tacksam för tips om hur man gör.

Här kommer jag farandes på min pygmé. Ja hon har verkligen så där stor rumpa. Som en quarter :p

30968285.jpg

*KL*

Prince Af Arramis
F: 2/6- 2007
Halvblod /Knabstrupper
159cm än..

Riden i skritt,trav och galopp. Skrittad över bommar o även longerad. Sköter sig med bravur :laugh:

vintern09025.jpg

ursäkta....försöker lägga in bilder men det blir bara fel... tror jag lägger ner detta. Har lyckats lägga in på Photobucket i alla fall under melroose.

Senast ändrad:

* Namn: Crossroads Barracuda
* Stam/ras P.R.E/Lusitano
* Mankhöjd: ca 167 cm
* Kort sammanfattning om vart hästen ligger utbildningsmässigt. Poäng på ev. premiering/3-årstest osv. Riden i skritt.
* En bild på eran häst : http://www.ylvablom.se/P2678565

Det har varit lite tyst från oss. Cuda har haft kolik och tillbringat några dygn på Ultuna. Många tårar fällde matte..
Men nu mår han bra och är hemma igen. Igår skrittade vi utan ledare för första gången!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
379
Senast: Lavinia
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 629
Senast: QueenLilith
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 434
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 309
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ringkota, operation!?
  • Ridskoleryttare