07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

fuxen på bilderna är bra lik en av hästarna på jobbet!

dav3_88055382.jpg

Tack för hjälpen nu kan även jag föra in bilder! nu har våran melroose också blivit synlig här!
på den sista bilden busar hon med sin bästa vän i stora sommarhagen.
Har ni några bra ideer/tips hur man ska gå tillväga med galoppfattning? Melroose vill inte alls vara med på det. hon bara tvärvägrar(tappar framåtbjudningen) Kanske ska man vänta? hon kanske inte orkar "bära upp sig ännu" . Eller har ni någon annan synpunkt/erfarenhet ang. detta.
Alla tips mottages tacksamt. hon har bra framåtbjudning annars, men hon är betydligt "segare" i padocken jämfört med skogen( där hon går friskt framåt)ska man strunta i padocken kanske? Oj, vad många frågetecken det blev nu. men man blir alltid fundersam och vill att man ska göra så rätt som möjligt med tanke på framtiden.

Min fattade inte galopp när jag red på ridbana i början. Då slutade jag försöka på ridbanan och red bara ut med andra hästar och galopperade jättemycket i skogen.

När jag sedan tog in honom på en ridbana igen hade jag en häst som draghäst framför första gångerna. Den fick gå längre och längre ifrån honom och till slut kunde han gå på fint själv utan draghjälp både i skogen och paddocken.

Så skippa ridbanan om hästen tappar suget där, man måste hitta sätt att få de unga hästarna att vilja framåt. När de växer till sig och blir äldre kommer framåtbjudningen mer automatiskt. Nu ska de bara få tycka att aktiveringen är skojig.

När åker era snyggingar ut på sommarlov? :D

Min stallvärd vill ha ut sina redan denna veckan men jag låter A stå inne iaf denna veckan ut och gärna nästa veckan igen, det regnar oftast på dagarna och är bara strax över 5+ på nätterna! :crazy:

Tråkigt när hon får stå inne själv men vad gör man, orkar inte bråka med någon som tycker att "hästar är hästar"!

Hur hade ni gjort?

Jamen det är ju kallt och blött, A hatar regn och jag vill att hon ska kunna sova på torr mark!
Hon är lugn inne själv sålänge hon har hö att äta men det kommer att bli jobbigt för mig som får ta in & ut helt själv from nästa vecka!

Om det bara hade varit uppehåll och lite varmare så hade det varit helt lungt! :laugh: Visst kan det regna under sommaren också men då är marken torr från början och är det ihållande har hon åkt in på box! (Och somnat på 5 röda i det torra ströt :love:)

Vi släpper ut våra hästar nu till helgen tror jag eller i slutet av veckan. Visst att det regnar lite men nu är det väldigt varmt ute. Idag/natt är det över 10 grader och lite regn dör dom inte av. Släng på ett täcke om du är rädd att hon ska bli blöt. Tror nog att din tjej blir gladare av det än att stå inne själv:)

Har ridit idag och det gick bra som vanligt:) Ska rida en gång till sen blir det lite sommarlov:D

Jo men jag tänkte ju att hon kunde gå ut till nästa, ungefär som ni! :)
Fast hon är hellre inne än blir blöt skulle jag tro! ;)
Men visst, ett täcke går ju! :)

Min släpps ut nu till helgen efter 3-årstestet.

Hur länge ska ni ha era på bete?

Juni + Juli och i Augusti tar vi upp ridningen kanske 1 gång vecka + annan aktivering, fast dom får ju fortsätta gå ute! :)

Vi har våra ute när det är vettigt väder, men regnar det eller stormar/blåser mycket tar vi in dem.
Som det ser ut här nere just nu är det iallafall relativt varmt och jag tror att de hade vantrivts inne.
Men vid regn och mycket blåst kommer de mer än gärna in:)

Efter som jag har haft fång-tendens på min äldsta låter vi dem gå hemma så länge som möjligt.. Inget större bete.
Dock vänjer jag dem sakta men säkert och mest troligt kommer vi om ca 1 månad att släppa dem på ängsbete, tilsm med några andra hästar.
Givetvis blir det munkorg på och det har fungerat kanon! Har avstyckat sommarhagen så att de kan gå i en mindre med mindre gräs på under natten, så hon slipper munkorgen:)

Allt detta har fungerat kanon för oss nu i snart 3 år och ingen fång har återkommit!!:)

De kommer även gå på bete tills det är slut, sedan kommer de hem och får gå i våran stora hage där vi slagit höet och går där tills vädret säger ifrån. brukar bli okt-nov.. ödet stödfodras görs det..

Kommer låta lillkillen vila några veckor mitt i sommaren, men annars blir det nog ganska regelbundet..

Senast ändrad:

Min har varit på sommarbete sedan 1 vecka tillbaka! :) Så nu vilar han helt. Men kommer inte kunna hålla mig hela sommaren från att rida..

Nu har jag bollat lite med en som anser att jag börjat galoppera för tidigt, vad anser ni? När började ni galoppera?
Det är ju inte så att jag gär det mycket utan enbart 1 varv/håll.

Hur mycket har ni jobbat med era hästar innan ni började galoppera?(tömkörning, longering, promenader mm)

Min är riden snart 10 ggr, har inte galopperat än men hade gjort om hon fallit in i galopp själv. Har bara ridit på bana eftersom jag inte haft nån att rida ut med men hade jag ridit ute hade jag redan galopperat. Ser ingen anledning att vänta.

Hon är inte longerad, tömkörd eller promenerad alls.

okej, för det var precis så det var för mig, han föll in i galoppen och då tänkte jag, jaja då ka han väl få springa lite.
Jag rider enbart i hagen, ej kommit ut än.
jag ser inte heller någon mening med att vänta, så lä'nge man inte spöar fram hästen.. Han känner ju(även jag) om han orkar..

Idag fyller Plutten 3 år! :D

För att fira detta tog vi en tur ut i skogen själva! Det gick jättebra och vi galopperade flera gånger:) Han är väldigt pigg och verkar tycka att galopp är en trevlig gångart, dock blev han lite sur på mig och sparkade bockut en gång då jag tyckte att vi skulle testa den andra galoppen också. Som tur är tog han den rätt direkt efter utan att busa. Vi har det jättevarmt idag så efteråt fick det bli en liten dusch. Hästarna är ju svettiga redan innan man har börjat rida.

Två dåliga bilder på födelsedagsbarnet!
30985673.jpg

30985678.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 144
Senast: Hedwig
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
379
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 215
Senast: skiesabove
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 629
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ringkota, operation!?