Sv: 07rnas tråd nummer 6.
Vi har våra ute när det är vettigt väder, men regnar det eller stormar/blåser mycket tar vi in dem.
Som det ser ut här nere just nu är det iallafall relativt varmt och jag tror att de hade vantrivts inne.
Men vid regn och mycket blåst kommer de mer än gärna in
Efter som jag har haft fång-tendens på min äldsta låter vi dem gå hemma så länge som möjligt.. Inget större bete.
Dock vänjer jag dem sakta men säkert och mest troligt kommer vi om ca 1 månad att släppa dem på ängsbete, tilsm med några andra hästar.
Givetvis blir det munkorg på och det har fungerat kanon! Har avstyckat sommarhagen så att de kan gå i en mindre med mindre gräs på under natten, så hon slipper munkorgen
Allt detta har fungerat kanon för oss nu i snart 3 år och ingen fång har återkommit!!
De kommer även gå på bete tills det är slut, sedan kommer de hem och får gå i våran stora hage där vi slagit höet och går där tills vädret säger ifrån. brukar bli okt-nov.. ödet stödfodras görs det..
Kommer låta lillkillen vila några veckor mitt i sommaren, men annars blir det nog ganska regelbundet..