07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Min släpps ut nu till helgen efter 3-årstestet.

Hur länge ska ni ha era på bete?

Släpper också så fort som möjligt efter 3-årstestet (på söndag).

Tills dom är tre så låter jag dom gå ute till älgjakten om det går. De ska ju inte in och komma igång för att hinna med något viktigt. De äldre släpper jag när jag slutar skolan (skiftet maj-juni) och tar in dem igen när skolan börjar (slutet juli-början augusti), men de rids och tävlas fullt även när de går på bete.

När de är fyra så får de gå på bete hela sommaren men inte vila precis hela tiden, utan kanske bara en månad mitt i. Och sedan ridas några dagar/vecka resten av tiden. Skiftet 4-5 år blir inte vintervilar lika lång som innan heller. Och när de är 5 år så börjar ju allvaret :)

Så, imorgon är det dags för Quadrats "examen".

Red sista gången i måndags och longerade lite lätt i onsdags och igår. Ska springa några rundor mer honom i paddocken ikväll bara och ge mig på att duscha honom, det har han inte gjort sen fölvisningen så får se vad han säger om det :angel:

Igår lyckades han med konststycket att gå omkull så det small om det när jag longerade. Bockade, landade fel och landade på hela sidan. Han såg dock fräch ut efter så hoppas att han inte svullnar av det. Stallägaren reagerade iaf inte när hon släppte ut imorse. Håller tummarna.

På måndag börjar hans sommarlov. Sen ska han inte göra någonting fram till oktober är det tänkt.

Blir för övrigt nästan mest spännande med mätningen imorgon. Har ingen aning om hur stor han är exakt.

Eftersom det är ett tag sedan jag skrev i tråden kommer här en ny presentation av Skuggi från Smedstorpet.
Skuggi3r.jpg

valack född 22 maj e Jór frá Kjartansstödum u Svala från Rudet

Skuggi är född hos oss men har bott borta drygt 2 år. Kom hem i söndags efter att ha varit 3 veckor hos tränare. Han är van vid sadel och bett och longerad. Han är arbetsvillig och signalkänslig.
Planen är att han ska visas på unghästmönstring 18 september.

kl

I morgon släpper vi våra pållar på bete! Så idag switchade jag dom och filade hovarna lite på Plutten för han hade trampat upp en flik i hoven. Tur att hovslagaren kommer nästa vecka:)
Men from nu så har Plutten sommarlov:D Ska se om jag lyckas ta några bilder på betessläppet.

Härligt! :D

Imorgon kommer vi att bada A och sen är det ut på bete på måndag! :laugh: Hon kommer att ridas lite till men sen blir det sommarlov resten av Juni + Juli! :love:

Lycka till! Så spännande med 3års test, fast jag brukar kalla det 3års lotteriet.... :grin:

Ibban går på sommarbete sen i torsdags. Tänkte rida sista gången idag men det ösregnar så det hoppar jag nog över! Hon får vila minst juli ut är tanken. Det kändes riktigt jobbigt att släppa henne på bete, nu när man ÄNTLIGEN fått komma igång på riktigt! Men jag fick iaf veta att min favorit häst på jobbet som stått i träning kommer hem till mej över sommaren :D. Då med tanke på att jag har 2 hästar att rida hela sommaren kändes det gensat bättre att låta Ibban vila!

Ja det är underbart!

Så nu har dom fått komma ut på bete. Red för sista gången barbacka upp till sommarhagen:) Duktigt Plutt knatade på först! Väl uppe i hagen hade vi förväntat oss lite spring och lek... men icke! Alla tre som släpptes idag dök ner med mularna i det goda gräset och ville inte alls springa.
Hade tyvärr inte med mig kameran så det fick bli några mobilbilder.
31003428.jpg

Den gråa och den bruna är två av mina:) Min ponny går i en annan hage!
31003430.jpg

31003431.jpg

Härligt!!

Nu har jag varit iväg med min på treårstestet och hon skötte sig jätte bra.
Tyvärr hade jag hoppats på lite högre poäng men hon blev väldigt trött i slutet och det var fruktansvärt varmt i ridhuset.

I hoppningen blev det 87777

http://www.youtube.com/watch?v=tP1L70bMzNA

Härligt! :D

Idag badade vi Amazing och oj så fin hon blev, pälsen blev lätt och luftig och hon luktar nu häst + äpple istället för vinterunket! :grin: ;)

De fick också gå ut på bete och A höll låda som vanligt, bockade och reste sig och drog ett par rejäla repor! :bump:

Vi har också varit iväg nu och Ronny uppförde sig exemplariskt, lite publikfrieri och fjäsk för publiken i hinderhöjningarna hann han med också,

Poängen blev iallafall 887769 och 7-8 på hoppningen.

Överlag är vi nöjda hade önskat bättre poäng på skritt och trav som egentligen är betydligt bättre, men det lyckades vi inte visa igår tyvärr.

Ridprovet gick riktigt bra med fina omdömmen och många lovord. Ridprovsdomaren kunde inte heller förstå skritt och travpoängen (men som sagt olika förutsättningar att visa till ryttare och till hands).

Nu har vi tagit sommarlov, vi glädjs över 9:an i galoppen och ser framimot att sätta igång i mittan av augusti igen:)

Kommer kanske några bilder imorgon (allting ligger hos mamma och pappa)

Vi är också hemma från 3-årstestet nu.

Quadrat skötte sig finfint. Är lite oelastisk eftersom han är i en växtperiod och det märktes i traven och galoppen. Han var lugn, lydig och det är alltid kul att kunna visa en häst väl. Han fick hoppa på maxhöjd och betedde sig precis som man ska. Mätte 170 cm i mankhöjden.

Han fick 887877 samt 87 på hoppningen. Alltså 45 p som både dressyr och hopptalang och klass 1 gånger två. Det var vettigt dömt och över förväntan. Godkänt ridprov med ganska många bocksprång i första galoppen som domaren bara skrattade åt :angel:

Lägger kanske upp något kort senare, har dem i kameran.

S6301537.jpg

S6301540.jpg

S6301543.jpg

S6301541.jpg

S6301549.jpg

Sista bilden är på stolt uppfödare aka. mamma och mig. Har tyvärr ingen hoppbild, min kamera duger inte till sånt.

Vi är också hemma från 3-årstestet nu.

Quadrat skötte sig finfint. Är lite oelastisk eftersom han är i en växtperiod och det märktes i traven och galoppen. Han var lugn, lydig och det är alltid kul att kunna visa en häst väl. Han fick hoppa på maxhöjd och betedde sig precis som man ska. Mätte 170 cm i mankhöjden.

Han fick 887877 samt 87 på hoppningen. Alltså 45 p som både dressyr och hopptalang och klass 1 gånger två. Det var vettigt dömt och över förväntan. Godkänt ridprov med ganska många bocksprång i första galoppen som domaren bara skrattade åt :angel:

Lägger kanske upp något kort senare, har dem i kameran.

Vad roligt att höra att det gick så bra.

Hälsning Maja

KL

Grattis till alla fina poäng på 3-årstesterna! Jättefina hästar!

Kan säga att jag tycker det är underbart med sommarbete! Har bara varit och pussat och klappat på pållarna:D
31023889.jpg

31023891.jpg

*kl*

Nu är det två månader kvar till PREMIERINGEN. Är sjukt nervös och vet inte hur jag skall få ordning på mig själv och hästen till dess. Vi red ett pass i måndags, första på tre veckor. :crazy:

Ariel trivs på sommarbetet och ännu bättre blir det till helgen då de flyttas upp i en kuperad skogshage. :love: Jag hoppas verkligen att hon sätter lite muskler då, det behövs!

Velar kring om jag skall stödfodra med extra protein fram till premieringen eller inte. Svårt... :crazy:

Igår var jag i ridhuset och red Fille för första gången!
Han skötte sig alldeles utmärkt:love:
Lastade själv, fixade allt i ridhuset själv och sen lastade själv hem igen.
Han tyckte dock att det var liiite onödigt att gå hela vägen ut i svängarna, "vägen svänger ju ändå" ;)

Försökte bocka lite när vi skulle börja trava, men jag tog bara alla tyglarna i en hand och sen lite smisk på rumpan för att få honom att gå framåt (inte pisk, bara framåt drivning) och sen slutade han med det och skötte sig jätte bra.

Tror vi får göra om det snart :banana:

Jag hoppas att vädret fortsätter vara OK så att min 07 plus fölis kan flytta "hem" till helgen och gå ut på bete dygnet runt. Båda två är väldigt sociala och vill vara i knäet. Båda skötte sig exemplariskt i måndags när hovis var ute. Jag glömmer ofta att hon bara är 3 år, hon känns väldigt mogen för sin ålder. Trots att fölis bråkade runt i boxen bredvis så stod hon så snällt när nya hovis skodde henne. Tycker att hon börjat växa väldigt mkt och snabbt sen fölis kom för 5 veckor sen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 247
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
381
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 219
Senast: skiesabove
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 633
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Roliga saker som barn säger
  • Vad gör vi? Del CCVII