-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Vilken effekt får man av att att låta nosgrimman hålla i bettet på det viset? Har aldrig sett en kineton användas så:). Har tänkt att experimentera lite med Juno nu när han kommer igång för att se om jag kan få honom att ta mer stöd på bettet. Tänkte börja med att sätta tygel i remonten för att se vad de kan göra för skillnad.

Har du inte? Det är ju en bettlyftare? Det lättar på trycket på lanerna, tror även det gör att dom suger tag mer.. jag har det med ett rakt tränsbett. Framförallt så får jag tag i honom i hoppningen och terrängen då det även inverkar på näsan. Detta är en häst som aldrig skulle kunna ha ett bett med hävstång så denna kombinationsvariant passar honom perfekt.

Har ju ridit denna hästen på ponnyhack i hoppningen i många år, men inte vart riktigt nöjd med det ändå.

Jag flikar in här och tipsar om bygelnosgrimma eller islandsnosgrimma som det hette och var så vitt jag visste när jag provade första gången. Det är väl iofs inte godkänt för dressyr men jag har det när jag hoppar vår ena och det fungerar riktigt bra. Tilläggas skall är att jag inte tror på att lösningar i regel inte sitter i varken bett eller nosgrimmor men jag måste erkänna att det faktiskt har gjort stor skillnad. Det är ett billigare alternativ att prova om inte annat, finns att köpa på Hööks för en billig peng. :)

Fast om inga lösningar sitter i varken bett eller annat kunde ju alla rida omkring med halsring istället..

Jag skulle inte kunna få mina hästar att arbeta korrekt i halsring iallafall, inte mer än ett par dagar i rad iallafall. Sen skulle dom nog länga ut sig både här och där och bli platta.

;)

Jag har en kineton liggande om någon vill prova. (Verkar vara flera som letar och testar bettsling nu. :) )

Testade en sån på min gamla men om jag inte minns fel blev det för skarpt på henne på något sätt och hon blev väldigt spänd. Blev bättre när jag delade på trycket över näsan och i bettet med två tyglar istället, i kombon med sidepullet som jag nämnde tidigare.

Alltså när ni pratar om massa olika bett och nosgrimmor så pratar ni grekiska i mina öron :D

Hej dressyrryttare som endast ridit på engelsk nosgrimma eller remont samt två eller tredelat bett.
:p:p:p

Blev lite förvirrad på begreppen. Tänkte att det var en kineton du hade men det var ju rätt självklart att det är en bettlyftare. Kan iofs skylla på att jag knappt sett nån sån heller.

Kl

Red ut en timme idag. Han var så lugn att jag nästan börjar tro att han är sjuk. Han var iofs mer sig själv när vi var inne i skogen men på grusvägen var han som en gammal lektionshäst, iofs bättre när vi travade. Ska kanske vara glad över att han verkar ha mognat. Släppte honom lös i paddocken innan och han rör sig som vanligt och galopperade som en tok så det är nog inget fel på honom.

du - hon passar dig utmärkt utifrån vad jag läst hur du tacklas med henne och din inställning , kompetens och vett rent allmänt.....

det jag menade med inlägget var mer att "Bra" att du kanske faktiskt kom till det läget där du lackade ur en smula utifrån att du nu känner dig rätt säker på hästen, och direkt fick ett kvitto på att det du sa ifrån starkare än vanligt, verkligen tog skruv.

intelligenta "skarpa" hästar brukar vara väldigt responsiva och lättlärda och helt underbara, bara de hittar en ryttare som kan läsa dem. det verkar du ha kunnat från första början så jag har inga tvivel som helst att dina val att satsa på denna hästen är helt rätt, kommer bli superbra det är jag helt övertygad om!

Dessutom borde jag även gratulera hästen i sig, som bor hos dig, för det är inte särskilt säkert att samma häst öht hade fungerat hos gemene man, vilket du säkert nu förstår att jag uttrycker mig rätt försiktigt om.... ;) egentligen menar jag nog att det lär hade blivit total katastrof hos väldigt många andra, och det vet du ju själv du med iof :D

som sagt, jag är imponerad av ditt arbete, ditt sunda förnuft och hur du hanterar den fina hästen. Lär bli jättebra! om inte ännu bättre....;)

Tack :)
Det är en speciell häst inte snack om annat. På flera sätt. Det visste naturligtvis de som gav bort henne till mig också.

Roade mig med att sitta och läsa gamla inlägg i 07-trådar och jag är inte ensam om att ha haft lite strul med hästen. Tror det var Jfrelin som hade varit ute och ridit sin häst och den stegrat och slagit runt och hon borsta bara av sig och satt upp igen och red vidare - hästtjejer alltså så jäkla tuffa brudar!!!!

Idag har vi tömkört på stranden!!! Toppa det!!!! :D

Inga som helst strul idag med att gå hemifrån, kom några spook men det är ju såna där normala "SWB-spook" har jag lärt mig ;) Mina hanoverians och min galopphäst höll aldrig på med sånt trams :meh:

Nere på stranden så var tång superläskigt jag är beredd att hålla med, fast jag tycker det är värre när den är I vattnet.
När hon tycker nåt är läskigt på riktigt (tång - tror inte hon sett havet så nära nån gång i sitt liv) så blir hon "mammig" - då vill hon gömma huvudet under min arm - stegra sig finns inte på kartan.

Vi hade en riktigt härlig tur och det märks att hästen tycker att det är lajbans att vara ute och jobba :)

I hagen efter körpasset - fanns kraft kvar att leka med fölet ;) tyvärr blev huvudet suddigt
IMAG0176_1_zps8381d190.jpg

Alltså när ni pratar om massa olika bett och nosgrimmor så pratar ni grekiska i mina öron :D

Hej dressyrryttare som endast ridit på engelsk nosgrimma eller remont samt två eller tredelat bett.
:p:p:p

Jag är inte heller så haj på sånt där ^^

Tycker fio till viss del påminner om en viss professor nu när hon visar den ena makalösa mackapären efter den andra :laugh:

manick_zpse7ffadc2.jpg

Hahaha ja jävlar vad arg jag var då. Hon har inte gjort om det :p

Tömkörde också idag. Har ingen strand att tillgå så det blev i ridhuset utan tång :D

alltså, en kineton är en bettlyftare.

en bygelnosgrimma är till för att INTE belasta bettet eller ge tryck på bettet, utan hålla sig därifrån.

Tömkörde också idag. Har ingen strand att tillgå så det blev i ridhuset utan tång :D

Tången added some extra spice till vår "körtur" helt klart :D Hahaha du skulle sett hästen när hon skulle undvika trampa i ett tångrusk och så trampa hon i en annan ruska och fick den om bakbenet hahaha hon såg helt olycklig ut - matte fick rädda :p

*kl*

Nu är det bestämt, Torsdag.. :cry::cry::cry::cry:

Kan knappt andas, försöker klara av att plugga det sista nu, snart betyg och nya kurser pågång! Men det är hemskt svårt när tankarna vandrar iväg! :(

Blir ingen ny häst på ett bra tag, kanske aldrig...

Och om, kommer jag att leta länge, blir en avkomma till Cavalor Cumano eller Baloubet du Rouet i sådana fall... TROR jag, verkar svårt att hitta, men det är ju drömmen! :):d

Tack för allt kära Bukisar! :love:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 069
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar