-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Aha! Varje dag lär man sig något nytt:).

Vogue: Jättetråkigt med din Amazing:(. Vet precis vad du går igenom, men det ÄR en tröst att veta att man verkligen provat allt. Håller även med Novali om att leta efter en häst som är helt olik henne, det blir mycket lättare.

*kl*

Har skrittat två dagar denna veckan ute på isiga vägar. Förra veckan vilade Barbie helt. Min motivation är egentligen på topp och jag vill bara komma igång och rida, har åtminstone friserat till henne lite och klippt bort allt ludd på benen. Så nu ser hon inte helt ut som en vildhäst iaf.

Längtar ihjäl mig efter att tävla och bli bättre. Julklappen från Barbies ägare i år var ett presentkort på 2.000:- till träningar för min tränare:bow:. Det känns så himla bra att de uppskattar jobbet jag gör med hästen och deras julklappar är alltid fantastiska, förra årets transport är flitigt använd och troligen bästa presenten ever! Första året fick jag en Golden Stripefilt som också är flitigt använd:).

I min stallplats har det hittills ingått lunchfodring. Nu kommer den dock utgå för stallägaren ska sätta upp anordningar för smhn i alla hagar. Då är tanken att näten ska vara fyllda på morgonen och sen hålla långt in på dagen. Hästarna släpper jag ut mellan 5-7 på morgonen (beroende på hur jag jobbar) och de kommer in vid 20-21. Som det är nu får Barbie 2kg morgon och lunch och så brukar jag ge ytterligare ca 1,5 kg vid 16-17 (och så 3 kg på kvällen). Jag är jätteskeptisk till att om jag fyller 5 kg på morgonen att det finns hö kvar till längre än 10 om de kommer ut tidigt. 10-21 utan mat känns dessutom helt bananas:(. Nu kommer jag (såklart) lösa det med att fixa och fodra mina hästar själv, men det är ju ett himla meck. Tack och lov står mina hästar i en hage så att de andra hästarna inte ser att dom fodras. Annars hade det varit ännu värre.

Äsch, vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägget. Behövde nog mest gnälla av mig:o.

Jag har aldrig varit i närheten av att använda kineton, men jag har fått för mig att den skulle sitta så här:
bygelnosgrimma_101309902.jpg

Men det är alltså en bygelnosgrimma och inte samma som en kineton?

Nej det är två helt motsatta nosgrimmor som sagt i fråga om effekt .

Drygt med smhn trenden ... Fattar inte hur extrem den blivit .

Stjärnfrugt : iof är ju även remontnosgrimman noterad att i viss mån skjuta upp bettet högre så har man häst med trång/kort mun i fråga om plats för bett, kan även remonten vara mindre lämplig .

Kl
Igår visade jag silvano 07an för ny film för annons igen . Är en sjukt trevlig häst med fina gångarter och allsidig då han även är fint grubdutbildad i hopp och terräng vid detta laget , samt så sjukt okomplicerad i temperamentet . Hade gärna haft honom själv, men jag kan inte ha två hästar och vill inte heller.
Hoppas han blir såld , ngn ryttare kommer kunna ha väldigt roligt med honom !

Senast ändrad:

230688_10150184380643180_5322816_n.jpg

Fina hästen, älskar denna bilden, så härlig utstrålar livsglädje och energi!

Idag har vi ridit ut :) Blev en skrittrunda, ca 4,5 km så ingen längre ridtur.

Hästen är inte så spooky egentligen och idag var brevlådorna inte alls farliga!

Gick ner till havet och träffade på folk ute på söndagspromenad. Bra träning för hästen att stanna och vänta medan jag växlar några ord med de närboende. Brukar alltid vara någon som vill klappa :D

Blev en obligatorisk öronbild också, hon har såna söta stora åsneöron :p

IMAG0198_zps442e13d9.jpg

SmåMaskigaHöNät :D kan väl räknas som en diet, även om den inte är för människor (än :angel: ).

Fick nu en inre syn hur Anna Skipper, Ulrika eller annan valfri hälsofanatiker stoppar ner salladsstrimlor i småmaskiga nät och serverar på tallrikar till folk :D säkerligen en ny restaurangtrend!

Fick nu en inre syn hur Anna Skipper, Ulrika eller annan valfri hälsofanatiker stoppar ner salladsstrimlor i småmaskiga nät och serverar på tallrikar till folk :D säkerligen en ny restaurangtrend!

:rofl::rofl:

Förpackar ALLT i små förpackningar som är omöjliga att få upp!

Jag blir alldeles snurrig i huvudet av alla olika nosgrimmor. Tycker att det är jättesvårt att utvärdera både nosgrimmor och bett. Hur vet man att hästen går skit för att den inte gillar nosgrimman/bettet, eller om den bara är extra spänd pga nåt annat som hänt den dagen? Eller att jag är extra spänd/stressad/trött och rider sämre än vanligt? Hur många dåliga ridpass ska man stå ut innan man byter till nåt annat?

Provade ett micklem häromdagen, tyvärr stod det inte på det vilken storlek var. :banghead: Dock gick det inte att knäppa den övre nosremmen/käkremmen, så jag behöver en storlek större. Måste vänta på att tjejen som äger tränset kommer hem, och hoppas hon vet vilken storlek hon har.

Red ju för en western-tränare häromdagen. Hästen var väldigt uppstressad i början (flög i luften 3 gånger för en tickande eltråd och höll på att lägga sig ner på parkeringen när vi mötte en bil under framskrittningen... :cautious:).

Tränaren tyckte att hon nog inte var så svår i munnen egentligen, men att hon blev spänd av att jag korrigerar henne hela tiden och hon går och väntar på mina instruktioner.
Att felet skulle sitta hos mig är ju inte så förvånande, och passar ju bra in med att vi inte hittat nåt vid undersökning. :meh:

Iaf, tränaren satt upp och bad hästen att "säga ja till handen", och efter en kvart skrittar hästen med 3 dm övertramp i en väldigt låg form, helt avslappnad. Även i traven slappnade hon av.
Jag satt upp och försökte att inte trixa så mycket. När hon gett efter för handen fick hon en total eftergift på tygeln. Det här tänket känner jag ju igen, och har tyckt att jag har använt mig av, men uppenbarligen inte varit konsekvent nog. Så nu tränar jag på att vara konsekvent. Ska bli intressant hur vi ska gå vidare från den låga formen sen, hon har ju aldrig bråkat när hon fått gå på halvlånga tyglar.

SmåMaskigaHöNät :D kan väl räknas som en diet, även om den inte är för människor (än :angel: ).

Fick nu en inre syn hur Anna Skipper, Ulrika eller annan valfri hälsofanatiker stoppar ner salladsstrimlor i småmaskiga nät och serverar på tallrikar till folk säkerligen en ny restaurangtrend!

:laugh:

Skulle inte förvåna mig om folk betalde dyra pengar för ett sånt restaurangbesök O_o

iof är ju även remontnosgrimman noterad att i viss mån skjuta upp bettet högre så har man häst med trång/kort mun i fråga om plats för bett, kan även remonten vara mindre lämplig .

Absolut, och detta har varit mitt problem då min häst har överbett och absolut inte får ha nåt som drar upp bettet. Men sedan jag köpte min GG Ariel nosgrimma tycker jag det fungerar bra, den kan jag ha längre ner än normalt och ändå få trycket på rätt ställe på nosen :)

*kl

Red premiär i ridhuset igår. Trodde min häst skulle vara som en åsna när hon avnt sig vid att slippa arbeta. Jag red därför väldigt mkt med tänket som den nya gästtränaren gav mig för någon månad sedan - lite unghästsits, ingen direkt tyngd på ryggen och bara rida mellan hand och skänkel. För att liksom undvika att hon står emot. Jag tyckte att det fungerade bra och att hon faktiskt kom upp med ryggen bättre - men det är ju ingen vacker syn med en liten ryttare utan någon direkt skänkel att tala om, somska försöka stå i lätt sits i dressyrsadel :o

Efter att bara ha ridit ponny denna vecka (skritta min på lång tygel räknar jag inte som storhästridning) så kändes min häst som en elefant. Herregud så ovan man blir vid att ha hals och någonting som RÖR på sig därunder :crazy:

Eftersom idén är att servera så lite som möjligt av allt så bör det ju gå att få ekonomi i det också :idea:

kl

Bruce fick löshoppa lite idag, jag satte upp kameran för att se lite hur det ser ut, jag släpper ju honom precis innan hjälphindret så det är lite svårt att se något därifrån. Nu ser jag att avståndet nog blev lite långt (fast han tog det på studs innan jag började filma :p ), men jag tycker han skötte sig bra!

http://youtu.be/yuzXMGwIigo

Bättre att de får gå på ett avstånd där de hittar ett flyt och inte behöver dubbelvika sig eller tjorva sig över oxern ut när de inte löshoppas så ofta eller tränas inför visning där avstånden är angivna innan. Jag får kli av att se filmer på hästar som knappt får plats och måste kränga sig över oxern stillastående (särskilt om man passat på att höja till max så de verkligen får kravla sig över). Ska man öva hästen på att korta sig och jobba med ryggen så är det ju bättre att löshoppa med låga serier och liknande. Han ser ju ut att komma in flott över hjälphindret också så om det hade varit kortare däremellan så hade det väl behövts ett par hjälphinder/bommar till så att han inte gick av så stort från första början. Ser trevligt ut.

Senast ändrad:

Ja, ibland känns det som att det är enda lösningen. Men jag vill inte sköta en hel gård :o

Just nu är jag rätt trött på eget stall :meh: Har lagt ner en hel del tid nu under julledigheten på att fixa staket. Så där kul när det regnar och blåser. Iom att hagarna är så stora så är det en del att gå över...
Sen är det ju så också att du blir aldrig färdig när du har en gård. Försöker du hålla Jan-Brink-standard på ditt ställe så lär du knäcka dig om du inte är ekonomiskt oberoende förstås och kan hyra in obegränsat med arbetskraft. Det viktiga för mig är att hästarna har bra utrymmen och hagar och att de får foder med bra kvalitet. Sen om jag målar om ladan var 3:e år eller var 4:e, ja det kanske inte är livsviktigt om det råkar gå 4 år.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 069
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18