En mycket tråkig sits du har hamnat i.
Jag hade gjort följande:
Räkna ut vad hästen kostar dej i foder och strö, slitage av hagar och stall och hyra av box varje dag, har du eget stall räknar du enklast ut hyran genom att ta stallets värde gånger normal låneränta delat på antalet boxar delat på 12, gör samma sak på hagar, lägg till de antal stolpar och tråd du brukar behöva byta varje år och dela på antalet hästar. Stallets värde ska finnas på er senaste värdering av er fastighet. Annars ringer du din bank som bör kunna hjälpa dej.
Hur mycket tid du lägger på den varje dag.
Kolla upp vad en tillridare tar, är du jämförbart duktig med en tillridare tar du ut liknande summa som de tar annars räknar du med en normal hästskötares lön, finns att få tag på hos fackförbundet komunal.
Utrustning, hovvård, veterinär, transporter osv. dvs allt som hästen kostar.
Räkna ihop allt och redovisa i punktform för ägaren vad det kostar dem att ha hästen hos dej.
Jag tycker att det är viktigt att du kan redovisa hur du har räknat fram dina kostnader som i mitt exempel med boxhyran för att de ska se att du inte tar ut orimliga kostnader.
Du räknar ut vad varenda kg hö kostar, varenda mineral, ja verkligen allt, glöm inte ev. transportkostnad för att få foder och strö till stallet och avskrivning på redskap och övrigt underhåll.
Man blir förvånad själv vilken hög summa man faktiskt kommer upp i (jag ägnade mej åt det när jag inte hade något att göra en dag
)
Eftersom du har allt dokumenterat, särskilt det att du tar tillbaka hästen i samma skick gör att du kan gå på dem hårdare, de vet ju att hästen inte är i samma skick nu som då de köpte oavsett vad de säger.
Du skriver att du drar av summan för varje dag hon står hos dej på de 20000 kr de har betalat och att när de pengarna är slut så skickas faktura.
Sedan erbjuder du dem att de också kan välja att du använder de 20000 kronorna till att få ordning på hästen och sälja den vidare och att era affärer därmed är avslutade genast.
Du förlorar som jag ser det på det senare alternativet men chansen är stor att de också inser det och du kan avsluta kontakten med dem, använda pengarna till hästens väl och ve och låta henne bara gå och dra i hagen tills hon känns redo att sättas igång och säljas.
Jag tror inte att det är någon ide att dra upp att hon numera är mindre värd utan det är bättre att du ger dem de två alternativen.
För oavsett vilket de väljer så får du ju kompensation för hästens värdeminskning.
Jag vill förtydliga att jag inte är juridiskt kunnig på något vis och att mina råd inte ska ses som juridiska heller utan enbart ett förslag från en privatperson på hur jag hade gjort för att försöka få ett slut på den här tråkiga affären.