Sv: Sålde min okompl häst-sedan tvist pga lynnesfel!
Riktigt tråkigt om det är så som du säger att hästen var pleggad eller på annat sätt påverkad när du var där och provred. Dock är jag också skeptisk till om du vinner detta om du går vidare. Hästar är ju dock levande djur och även om det kan verka mycket märkligt att hästen har förändras så mycket på ett miljöombyte så står ord mot ord. Ny miljö, ny ryttare, ny hantering, ny utrustning osv..KAN ha stor betydelse och påverka även den lugnaste häst. Även jag skulle nog börjat fundera på hur sanningsenlig säljaren är men tyvärr tror jag att du ligger i underläge då du inte har något konkret bevis som blodprov som påvisar att hästen faktiskt var påverkad vid din provridning. I ditt fall då du verkligen behöver en trygg häst så skulle jag försöka provrida hästen flera gånger hos säljaren och även kanske provat den i en helt ny miljö innan jag hade slagit till. Kanske även försökt att förhandla någon slags prövotid? Jag vet att det ofta är krångligt med flera provridningar och att man lätt blir förtjust direkt och fattar ett för snabbt beslut. Men nästa gång så skulle jag vara överdrivet noggrann, men det kommer du nog vara nu när du har med dig det här tråkiga i bagaget.
Jag hoppas att du hittar en häst som passar dig och att denna häst kommer i rätt händer. Då du var så snabb med att höra av dig till förra ägaren så är det ju väldigt tråkigt att hon inte var tillräckligt noga med vart hästen hamnade och erbjöd sig att ta tillbaka den. Om hästen var så trygg som hon påstod så borde det ju inte vara så svårt att hitta ett lämpligt hem kan man ju tycka.
Det är snårigt att både köpa och sälja häst. Jag har tidigare i den här tråden nämnt min tråkiga erfarenhet av en köpare så det kan även slå kraftigt åt andra hållet med oseriösa köpare. I mitt fall så hörde sig köparen av sig efter flera månader och hade tidigare gett rapporter om att hästen skötte sig exemplariskt. De hade inget konkret att komma med då hästen var röntgad och klinikbesiktiad utan anmärkning vid försäljning utan det de påstod var att hästen hade lynnesfel. Jag hade då hunnit få stallet fullt och kunde tyvärr inte ta tillbaka hästen även om hjärtat verkligen ville. Hästen bor nu hos en 15-årig tjej som också köpte sin första häst. Där mår han toppen och jag får regelbundna rapporter. Tyvärr hade han blivit illa behandlad hos den person jag sålde honom till och det tog en stund innan han fick förtroende för tjejen som har honom nu. Min historia slutar gott men det var otroligt påfrestande känslomässigt då jag hade ägt denna häst i nästan fyra år.