-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Det är bra att hon är stadig i rätt och förvänd galopp. Det gör inte bytena svårare, det gör dem enklare för de kommer vara av bättre kvalité från början MEN hästen måste vara på hjälpen. Har man en häst som inte är så stadig så känns det bara som att det är lättare med bytena för den byter pga balansproblem men byten är oftast sämre och orena.

Ingen tränare jag ridit för eller de tränare jag sett och varit hos skulle drömma om att börja med bytena innan hästen kan galoppera stadigt på volt i förvänd. Man vill ju att hästen ska byta för hjälpen och inte för att de inte kan hålla balansen. Bytet blir så som galoppen är innan. Är galoppen obalanserad så blir bytet likadant.

Bytet blir så som galoppen är innan. Är galoppen obalanserad så blir bytet likadant.

Precis. Men i mina öron så låter det lite fel att korrigera framåt när man lär in byten på en yngre förmåga. Det känns helt enkelt som om det är för tidigt att lära en häst galoppombyten (för dressyr) om det krävs att man ska rida framåt i dem och få flackare byten (som förhoppningsvis är rena då). Om hästen inte har styrkan och samlingen så har den väl ändå inget att göra i klasser där byten ingår, och varför ska den då lära sig bytena innan grunden?

Men jag är också väldigt restriktiv med att introducera byten på dressyrbanan. Det är så mycket viktigare att hästen har styrka och ridbarhet. Kommer hästen dit där byten inte är något problem, så är de också (för det mesta) enkla att lära in. Fast den filosofin har jag med det mesta när jag sitter på hästarna, lägger man en stabil grund så har man mycket gratis när huset ska byggas. Fast många blir nog fuskbyggare i sadeln av ren iver, tyvärr.

Okej tack verkligen bra info :) ska prova lite idag får vi se vad som funkar bäst på henne.

De jag känner som har gård är de som rider minst, för de har ingen tid över efter heltidsarbete, hämtning av foder, mockning, staketfix, fastighetsunderhåll etc etc etc.

Det ÄR massa jobb det går inte att sticka under stol med. Jag ställde av/sålde mina tävlingshästar för några år sen dock hann jag ju rida innan jag la ner tävlandet trots att jag hade gård :p
Tävlade upp till **-ig FT och tävla FT tar MASSOR med tid! :)

Nu går ju mina i lösdrift och får mat i storbal och det fungera bra så det sparar lite tid men det är ju inte alla som vill ha sina hästar på lösdrift och alla hästar kan inte gå på fri tillgång på mat

Behöver också en tränare, borde göra som du Hunter, lägga upp en plan..

Tycker du är superredig som är igång och rider! :)

Vi får väl försöka ta tag i den där planen då...min ursäkt att inte ha gjort någon plan än är att jag kommer att åka iväg (igen) på ett internationellt granskningsuppdrag i vår och är jag borta ett tag...innebär en hel del förberedelser också...vilket innebär begränsat med tid för ridning.

Åh tack vad snällt sagt.

http://www.youtube.com/watch?v=SwJm_9DFbuM

Här kommer en mycket redigerad liten film på lite dressyrarbete i hoppsadel... så fort jag försöker länga hästen lite så skumpar jag något grymt i sadeln, får inget fäste alls här haha så ni får ursäkta :D Skänkelvikningarna klippte jag bort och likaså skritt på lång tygel mm så filmen ser kanske lite komisk ut.

Men det var bra att få en film på det hela, nosen måste ju FRAM! Här har slarvats, det ser jag tydligt.

Har bara en väldigt kort plan hittills och det är att passa på att rida ordentligt så länge det är plusgrader, hörde att de ska bli kallare i slutet på veckan. Jag orkar bara inte åka till ridhus utan jag rider hemma så länge det går.

Jag beundrar er som sliter både med heltidsjobb och med gård och fortfarande tycker att det är mer roligt än träligt. Jag skulle aldrig orka. Men jag har ju varit in i väggen en gång och kommer antagligen alltid att ha mindre ork än somliga... för mig är det mer än nog att jobba heltid och ha häst trots att jag bor i hyresrätt och har hästen i stall där det mesta ingår :o

Men ja, det vore ju en dröm att kunna gå ut i stallet när man vill. Fodra som man vill och ha utevistelsen som man vill. För min del ser jag fram emot att flytta någonstans där jag bara har någon kilometer till stallet, så att jag kan sköta intag själv även om jag är där på förmiddagen. Eller åka förbi innan jobbet och ta på benskydd för hagvistelsen :meh: Men det får vänta tills jag flyttar hemåt, här ser inte geografin ut så att det går att lösa. Om man inte vill köpa hus för flera miljoner i väntan på ett jobb där hemma ;)

Håller helt med dig.

Jag menade att korrigera framåt om man fått problem i bytena som Anyo. Då kan det vara lösningen ett tag att göra byten med mindre press och sen gå tillbaks till mer samling. Ska dock säga att jag endast använt mig av denna metod på äldre hästar där bytet blivit värsta grejen och behöver avdramatiseras.

Tycker folk i regel börjar alldeles för tidigt med bytena. Jag satte bytena på 1 vecka på min förr förra häst. Så fort går det om hästen är klar och har styrkan. Han var då 8 år.

Precis som Maja och Hunter nämnde så får man lägga ner det där med rabatter osv (om det inte är ett stort intresse förstås) när man har eget stall.

Jag har ingen egen gård men eget stall och egna hagar som ska skötas om, sen har vi hus också så där finns ju alltid att göra... Så enkel skötsel som jag har nu har jag nog aldrig haft. Har dem på lösdrift, men har ändå stallet tillgängligt ex vid oväder. Jag tar in dem en gång om dagen och fodrar, de behöver mineraler som komplement till grovfodret.

Jag lägger ut grovfoder två gånger om dagen för annars tyckte jag det blev för mycket spill. Jag behöver inte passa tider precis eftersom jag alltid lägger ut så mycket att det finns kvar till nästa gång jag kommer.

Lösdriften mockar jag ut och strör i ca 2 ggr i veckan.

Hoppas du hittar ett stall lite närmre sen :)

*kl

Gick jäkligt bra på träningen idag :) Skrittade bara fram själv och använde sedan lektionen till att få till framridningen, mkt bra upplägg. Fick många konkreta och bra tips på hur jag ska göra när hon blir tung i handen, gäller bara att komma ihåg det nu när jag ska rida själv :o tänk att saker blir så självklart när man rider för tränare men är så svårt att liksom få ihop själv:meh:

Min häst var trött efteråt så antingen var det jäkligt effektiv ridning eller så har hon tappat lite kondis... tur det verkar ska komma snö snart så man med lite tur kan börja galoppera på gärdena.

Tycker folk i regel börjar alldeles för tidigt med bytena. Jag satte bytena på 1 vecka på min förr förra häst. Så fort går det om hästen är klar och har styrkan. Han var då 8 år.

Amen på det!:D Har jag sagt i andra trådar där man tränar byten med 4-5 åringar hejvilt men jisses frid vad sågad jag blivit då...:o Lära in byten på så unga hästar är för proffs om det nu är nödvändigt, det är min bestämda åsikt. Det är ju så himla lätt att det blir fel o sen ska man sitta o försöka rätta till felet.

Frugtis: Det var väl kul att träningen funkade iaf? Du har aldrig funderat på att spela in vad din tränare säger? Be nån filma så du både kan höra o se efter?

Hunter: Även om det är slitigt med eget stall så måste jag säga att jag tycker det är helt underbart att få bestämma utevistelse, fodringar och allt annat själv. Men vem har inte drömt om att ha EN häst inackorderad med full skötsel när det är svinkallt ute o allt frusit i stallet!:crazy:

Med tanke på hur många som har problem med bytena och hur många hästar som inte byter igenom så borde många vänta med det.
Fast det är klart det är ju coolt och rida snett igenom och sen byta före fram och ett efter bak..............

*kl*
Har ridit Divan på ett Dynamic RS Aurigan bett ett tag nu. Bytte tillbaks till det vanliga 3-delade i förrgår och satan i gatan vilken skillnad det var. Får väl slänga ut pengar och köpa ett eget. Trodde aldrig det skulle vara någon större skillnad än mot det vanliga tredelade men uppenbarligen.

Jag har sällan någon som kan filma. Senast jag blev filmad var i somras när jag mutat pojkvännen att följa med. Ofta rider jag ju knäppa tider när ingen annan är i stallet heller, idag red jag träning tex kl 15. Väldigt få är där då och har avsatt tid för att filma, men jag funderar på att fråga min tränare om jag kan åka till henne och rida två dagar nästa vecka. Har jag tur kan jag få med en kompis, eller pojkvännen men det tvivlar jag på då han sällan vill tillbringa en halv dag i stallet + transportering + träning + hemresa. Än mindre på vintern då det är kallt. Jag är ju inte alls avundsjuk på de som har familjemedlemmar som är hästintresserade :angel:

Har ibland tänkt att man borde anteckna men jag tycker det är så svårt, jag måste liksom göra det praktiskt för att förstå och sedan komma ihåg det.

Har länge varit sugen på att Prova ett Sprenger dynamic. Vet några i stallet som har med det är lösa ringar och/eller fel stl. Ska snoka runt lite till nu, är nästan lite lur på att en har med fast ring tredelat. Min har ju dock 11,5 och få verkar ha det på sina stora hästar. Jag vill också gärna ha med liten ring för att den inte ska störa med remontgrimman... har aldrig sett nån som har liten ring heller. Jag spanar på Tradera men de är dyra där med, iaf lite väl dyra för att bara testa.

Väldigt många har väl 11,5 på nutidens nätta hästar med liten/kort mun ????

Däremot skulle jag inte snurra fast mig vid fasta ringar . Din häst är väl inte orolig i munnen i sig utan blir snarare hängig/stark ? Ett bett med lösa ringar blir lite mer signal betonat på en sån häst i små marginaler som väl är det som det handlar om ? Samma sak med mindre bettringar , blir mindre rörligt i marginaler .

Senast ändrad:

Ja, jag fattar det inte heller. Men skillnad det är det verkligen! Sen finns det som bekant massor av varianter inom Sprengerfamiljen också, så det går att prova sig fram till det optimala.

Hur kändes det annorlunda? Jag är ju också ett stort fan av Sprenger men kan inte säga att jag fått nån sån aha upplevelse. Däremot älskar jag WH ultra soft till hästar som är känsliga i munnen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 069
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII