-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Får man tävla på WH ultra soft? Kanske något för min känsliga häst. Jag rider ju näsan uteslutande på Nova bett, då Elle trivs absolut bäst på de. Men inser att jag måste börja rida lite på "vanliga" bett för Nova får man väl inte tävla med? Har några olika Sprenger, KK Ultra, Dynamic RS och något annat. Men upplever att hon inte vågar ta lika bra stöd på dessa som Nova bettet. Vid tömkörning och uteritt försöker jag rida på vanliga bett då hon är mkt mera avspänd då, och accepterar bettet på ett annat sätt.
Nu är jag hemma efter 2 veckor på Maldiverna. Absolut det underbaraste stället jag varit på om man gillar sol och bad. Här läst lite sporadiskt på mobilen med dålig uppkoppling om er. Vouge, verkligen ledsen för er skull.

Själv är jag nu laddad för att börja rida och träna igen. Ska var en Pay and Ride i ett närliggande stall i feb. Skulle vara kul att komma i väg på något sånt och se hur hon uppför sig. Själva rörelserna(LB:1) är ju inget hon har svårt med, men blir det spänt så blir allt svårt. (Vilken häst blir det inte de på:p)

Jag har alltid gillat att det ligger stilla, samt att det inte är så lätt att bli nypt av en fast ring. Hon har ganska känsliga mungipor. Så det är väl därför.

Hon går bra både på tre- och tvådelat så jag skulle gärna ha ett av varje. Håller utkik på begagnatmarknaden men dom går åt jäkligt fort.

I mitt stall har jag inte sett nåt som är mindre än 12,5. Men folk verkar ju fortfarande tycka om att ha stora bett på sina hästar, av nån anledning.

Välkommen hem :)

Nej du får inte tävla på Nova eftersom bettet måste ha en kärna av metall enligt TR.

Vilken skillnad är det på de olika betten, tex Dynamic RS och KK Ultra?

*kl

Har blivit erbjuden en utebox nu till min häst. Tyvärr i det minst trevliga alternativet av stalldelar vi har på gården, är ofta blåsigt och kallt vintertid och stekhett sommartid :( Men ja, alternativet är väl att vänta i månader innan nytt erbjudande dyker upp där jag vill stå. Suck. Ska fundera över dagen.

Hon är mer still i munnen. Nu är hon inte direkt stökig på de vanliga betten men skillnaden är märkbar. I skritt släpper hon gärna bettet och kan klappra med tänderna, jädra otyg, men det gör hon inte alls med Sprenger bettet.

Tycker också att förhållningarna kommer igenom bättre och mjukare på Sprengerbettet. Antagligen för att hon är mer avslappnad i käken.

Har precis köpt biljetter till VM i Normandie, GP special och küren och så ska vi se FT terrängen. Redan taggad :D:p

Det står så här i TR:

Träns består av huvudlag och nosgrimma gjorda av enbart läder samt en- eller två-ledat bett, som skall vara gjort av metall eller hårt oböjligt plast- eller syntetmaterial, och kan även vara täckt med gummi.

Så rimligtvis borde man kunna tävla på WH ultra soft? Står heller inget om metallkärna på syntetbett men det ska ju vara hårt o oböjligt o det kan man väl inte säga att Novabett är.

Ok det har säkert med tyngden i sprengerbetten att göra? Jag upplever också att med tyngd blir hästarna mer stilla i munnen.

Kul med VM biljetter, jag är inte avis alls....

Då borde alltså en kandarstång i plast som är så hård att den inte går att böja vara okej, trots att det inte är en metallkärna i? Det låter lovande...

Då har dom tagit bort texten om att det ska vara en metallkärna? Jag har för mig att jag kollade upp novabettet senast förra året...

Jag det ska bli superkul och inte alls speciellt dyrt. Biljetterna för dressyren, GP special, kür och paradressyrfinalen (ingick), blir typ 1000 kr per person. Terrängen är inte släppt ännu.

Boende 4 dagar 2,5 mil från tävlingsplatsen 2,500 kr för TVÅ personer och sen tar vi bilen ner så vi får räkna med en natt hotell ner och en natt på väg hem. Blir överkomligt.

Det låter ju jättekul och inte alls farligt dyrt.

Kl
Här är motivationen sådär det regnar mest hela tiden men jag får försöka ta mig ut och rida ikväll en sväng.

Låter ju riktigt bra. Får se om jag hittar någon som är sugen på att hacka på.

I dag har jag ridit min häst första gången efter semestern, och inser att jag borde vara borta oftare. :p Beridaren har ridit henne under tiden jag varit borta och hon var superfin i dag. Tuffade på som tåget, avspänd och lydig. Mkt nöjd!

Däremot skulle jag inte snurra fast mig vid fasta ringar . Din häst är väl inte orolig i munnen i sig utan blir snarare hängig/stark ? Ett bett med lösa ringar blir lite mer signal betonat på en sån häst i små marginaler som väl är det som det handlar om ? Samma sak med mindre bettringar , blir mindre rörligt i marginaler .

Har funderat vidare kring detta ang ringarna...

Små ringar har ju också den fördelen att de inte stör remontgrimman lika mkt. Stora ringar tycker jag ger en ökad risk att bettet lyftas upp av nosgrimman och det är big no-no enligt min hästtandläkare.

Läser jag om bettet så ska D-ringen funka bra på hästar med tendens att hänga i bettet. Min har vissa tendenser till det emellanåt. Men jag vill ju inte ha ett onödigt "skarpt" bett heller och vänja oss vid det, hur stor skillnad kan det vara på D-ring och lös ring egentligen? Detta kanske Fiorano vet, du har väl båda delar?

Vad är det för diameter på vanliga små ringar egentligen? Ser att Sprenger går att få i bridong (liten ring) och 55mm samt 70mm. Borde inte 70mm vara gigantiskt?

Frågan är om jag ska köpa ett tvådelat och ett tredelat om jag hittar båda. Och så var frågan om jag skulle prova en fast ring och en lös. Herregud vilket ilandsproblem här med, men man måste ju grubbla på något när jag verkar ha grubblat klart ang täckena i HW-tråden :angel:

*kl*

Nu är hon i Trapalanda, mitt hjärta! :cry: <3 Kl 11:13 sprang hon ut över ängarna.. <3<3<3

Haha, låter ju härligt med fin häst, men du rider ju henne bra också. ;) Hade inte skadat om nån ville komma och sitta på ponny nån gång ibland också, är så nyttigt när nån annan sitter upp!

KL
Idag var Queenie så himla fin! :love: Provade rida lite på ridplanen, men nu har snön tinat och frusit så pass att det är så tjock skare att det bär ibland och brister ibland, så det var halvt omöjligt. :( Jag som varit så duktig och lagt ut bommar! Hade tänkt rida lite travbommar och sen träna galoppen på ena långsidan och ändra antalet språng emellan, men jag fick ge upp och rida ut istället. Men jisses så fin hon var! Jag höll henne sysselsatt med massor av övergångar och lite sidvärts, och hon var helt med! Lätt och fin i handen och mycket aktiv rumpa. Jag red galopp i skritt-tempo i BÅDA galopperna - äntligen har det lossnat! :bump: Och tja, då var det ju inte så svårt att gå ner från galopp heller. Fick till och med till ett par övergångar direkt till skritt! För allra första gången! :D Jaja, vi är säkert jätteefter, men jag är så glad! :D

Men, eftersom hon gick så satans bra så tänkte jag låta henne galoppera lite större språng sista galoppen, gick ur korta språng och hon var ås himla rund och fin - helt eftergiven. Också lade hon på jordens grisnit och skuttade ut i diket. :p Jag var inte ett dugg beredd och hängde lite fint i knävecket över halsen ett tag. Duktig ponny stannade och väntade medan jag kravlade tillbaka upp i sadeln. ;) Bara därför blev det ett par galopper till och då funkade det fint. Travade av lång väg och lång skritt sista biten hem. :) Duktig ponny!

Tror jag skulle behöva klippa fröken igen, hon blir dyngsur och hinner inte torka det minsta även om man skrittar sista 20 minuterna. Men nu ska det bli kallt här så det känns som om jag skulle haft ett halstäcke åt henne först.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 068
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar