-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Tror bara WH kommer i hela storlekar, dvs 11 i ditt fall eller 12. Vet inte alls vilka små stl de finns i eftersom jag bara använt 12 o 13. Finns iaf i stl 11 i en shop på väg ut mot Falsterbo! ;) Dock har dom fel bett på bilden men det står WH ultra soft.

På Sprengers egen hemsida finns det WH Ultra soft ner till 12.0. Du får väl efterlysa storleken i min Sprengertråd på utrustningsforumet ;)

Jag ska kontrollmäta mina bridongbett idag med jag är säker på att de är 11,5 båda två. Jag mätte ju när jag köpte iaf det tredelade och det är exakt som det tvådelade. men jag borde kanske kunna köpa 125 i Dynamic RS eftersom det dels är lösa ringar och dels böjt? Jag har för mig att jag gått upp en halv cm i lös ring förr. Eftersom jag inte vill att det ska kunna nypa.

Fullcheekbettet jag rider ut på är aningen större än bridongerna, men hon går ju bra på det med och det är inte anatomiskt så kanske funkar det med ett Dynamic i större då med...

Kan tipsa om en tysk hemsida med mkt Sprenger bett i olika storlekar och tjocklekar. När jag beställde blev de billigare trots frakt.

Halleluja. Tipsa mig gärna! Min svåger är tysk och han kan nog hjälpa mig med det språkliga...

*kl

Min häst alltså... Idag rotade jag fram det tjocka tvådelade med löpande ring, som hon senast i somras tyckte var nåt man kunde dra hårt i och vara tuggummi i munnen med.

Vet iofs inte om det var dagsformen, bettet eller nya övningarna från min tränare. Men hästen gick som en gud idag. Sög fint på bettet, gummibandskänslan i handen satt nästan direkt man kortade tyglarna och hon gick enormt fint. Kände verkligen skillnad på henne, kanske var det placebo men jag fick en väldig wow-känsla. Inte en tendens att ligga på bettet heller. Några ggr tjafsade och hon slog med huvudet, men det gör hon alltid när hon tröttnar eller inte är helt lösgjord, mindre än vanligt tyckte jag dock.

Men det är ett sto, hon har sådana dagar. Behöver inte alls vara bettet. Men det känns iaf lovande att rida henne på löpande ringar framöver :)

Dessutom vet jag inte vad som är fel, mitt minne, måttbandet eller butikens måttband. Men då jag köpte mitt nuvarande tredelade mätte expediten det till 11,5. Det är exakt lika långt som mitt tvådelade. Idag när jag hade måttbandet med mig måttade jag båda ovanstående samt det tjocka jag red med idag och allihop är 12 cm!? :confused:

Sedan snokade jag i sadelkammaren och jämförde med tre olika Dynamic RS. En Bridong 11,5 och en bridong 12,5 och ett tränsbett 12,5. Alla förvisso tredelade. Men jag kör på 12,5 nu när jag köper mitt eget, det kan vara lite bredare med lösa ringar tycker jag.

kl

Nu har jag äntligen kommit igång och börjat rida på Bruce igen! Han fick vila innan jul när jag hade tentor och över helgerna, sedan hann jag rida en gång innan jag fick en stor böld på ett väldigt obekvämt ställe :banghead:.

Men nu har jag hunnit rida två gånger igen och han känns såå fin :love:. Har anmält till träning för Fredrik Böhling om två veckor, ska blir roligt, har tränat ett par gånger för honom när jag hade ponnyn :).

Härligt! Mindre härligt med böld!

Kl
Idag har jag hoppat lite. Eller hoppat kanske var överdrivet men skuttat över 3 studs har vi gjort. Han kändes fin även fast han nog tycke att 50cm inte var så mycket att hurra för. Men kul var det! Håller sig ridbanan fin ska jag nog bygga fram några hinder nästa vecka.

Det är rätt vanligt att byte av bett funkar bra hastigt , och då och då pga förändringen i sig . Därför folk ofta förköper sig på bett för de känns jättebra precis nya , sen när de är inte nya är då man ser hur hästen trivs allmänt på dem ...

Just det, glömde att Sprenger är i hela storlekar. Dynamicbetten har jag 11 i men wh finns bara ner till 12, så därför har jag inte provat. Det blir alldeles för långt.

Calevo.com har bra pris på sprenger:).

*kl*

Tränade för första gången idag sen 15/11.

Jag blir så jädra trött på mig själv. Jag VET vilket jobb jag behöver göra ändå gör jag det inte utan sitter och fisrider när jag rider själv och det går ju ett litet tag men 2 mån med massa oplanerad vila? nä inte direkt. Hästen blir ju liksom inte lösgjord av att stå i boxen tyvärr. Idag var det ingen fisridning direkt och tränaren var på mig som en hök. Det enda vi gjorde var trav och galopp på volt, framåt framåt och innerskänkel mot yttertygeln och det tog ett tag men sen släppt allt och jag kände igen min fina häst. Lösgjord och kom ordentligt genom hela kroppen. Var helt slut efteråt, vilket typ aldrig händer när jag rider eftersom jag tränar så mycket kondition på gym :D

Det är skillnad på lösgjord och LÖSGJORD häst :p

Ptja. Då får man väl ha tio att variera med då så att nyhetens behag aldrig hinner lägga sig ;)
Man får väl lyssna på hästen för dagen, min gillade detta idag. Hon får väl gå på det då tills hon ändrar sig, vad annat kan man göra? Köper ett Dynamic RS ändå och ser om det blir nån hallelujaeffekt.

kl

Jobb och annat mög har kommit emellan och jag har inte hunnit rida så mycket i veckan.
I tisdags vilade hästen, i onsdags longerade jag, i torsdags så VRÄKTE regnet ned och det BLÅSTE - jag ville skippa ridning för kändes inte alls kul att ge sig ut men gjorde en deal med mig själv att i alla fall gå ut och tömköra en liten stund. Mörkt var det också. Skulle bara ta ett kort pass ute på fältet. Yeah right :meh: Häst ville inte slappna av och komma till arbete och när jag gör något så blir jag så uppslukad att jag glömmer av regn, blåst, tid...Tragglade runt fram och tillbaka, cirklar och backar - vi kom in i stallet som dränkta katter båda två :D 1 h och 10 min hade vi varit ute!!!!
Igår var det jättefint väder och jag smet tidigt från jobbet :p Kände Åh jag vill rida ut med ALLA hästarna men det hinner jag ju inte innan det blir mörkt vad ska jag göra - jo jag sadlar min gamla FT-häst (som är den spookiest horse I've ever ridden) och tar Bäckahästen som handhäst :eek: Eh ja varför inte testa nåt nytt så här fredag em O_o
Hahaha gamla hästen var så överlycklig att hon fick komma ut och jobba så hon spooka inte en gång :p hon stolpa på som om det vore gångtävling med ögon stora som tefat och fnös som en drake. Bäckahäst som egentligen är en rätt laid back individ som gärna vilar sig fick kämpa på för att hänga med - hon fatta inte alls varför vi skulle gå så fort :cautious: Kul var det i alla fall :D

Idag blev det lite hoppning på ridbanan. Hade tre hinder framme. Hästen var precis lagom, pigg, framme för skänkel men inte stirrig eller hoppig. Idag hade jag bestämt mig för att behålla kylan och inte rida iväg om vi låg tokigt (jag har en tendens att göra det :angel:) - lägg upp galoppen, rid genom svängarna om med ben rid framåt upp med näsan och sen vänta på språnget. Är ju hur enkelt som helst :p Haha nä kanske inte, vi kom tokigt någon gång när häst inte var riktigt uppmärksam men jag var kall och korrigerade inget. Nästa gång korrigerade häst själv. Vet iofs knappt om det kallas att hoppa när det är minihinder på 80 cm :p

Sen bara för att jag ville galoppera barbacka i skymningen så tränsade jag min läromästare och red ut en sväng (enligt den förra ägaren gick det inte att rida ut på hästen men nu har den bott hos mig i många år och jag har aldrig märkt någonting) supermysigt :love:

Jag tränar crossfit. På väldigt låg nivå ska sägas :p

Divan hade lyckats dra av sig båda fram idag och jag testade och rida i ridhuset ändå. Hon brukar aldrig vara öm men hon stapplade fram :(
Blir så trött. Har inte kunnat rida ordentligt sen innan min semester i mitten på November pga jobb, fläkning och ömma fötter. Det är så kul med hästar ibland.

Bild på mig o GP innan vi gav oss ut på ett galoppass. Mycket galopp alltså, efter två dagar på ridbanan så behövdes det och de ska ju frysa nu imorgon så då funkar ju inte intervallträning längre här i alla fall. Såvida det inte kommer snö, vi får se. Hittade ett jättebra fält och en fin grusväg som någon varit snäll och harvat upp.

Underbar ridtur idag, men som det blåste!

S1440014_zps1a171b1b.jpg

Trist! Hoppas du får tag på hovis snabbt.

Kl
Här är vi på topp! Jag svävar lite på moln efter dagens pass! Femton minus, sol, fem cm nysnö. Underbart! :love: Sambon har plogat min lilla bana på lägdan så vi invigde den, hon gick så jäkla bra! I början var hon lite stretig och segdrog i tyglarna, men när det släppte blev hon såååå fiiiin! Vi gjorde klockrena fattningar och hon har blivit ljusår starkare i galoppen och kan verkligen sätta sig riktigt nu och ändå behålla formen och jobbar så jäkla bra! Fattningar från halt, ner till trav till halt och ny galopp. Hon har inte riktigt förstått att gå ner direkt till skritt, men det är så nära nu! Red på stor åtta och tog ny galopp varje gång på mitten. Jag är verkligen alldeles lyrisk fortfarande! Hon gav sån jäkla härlig känsla! :love:

Igår var vi ute på tur med 10an som handhäst igen, gick bättre än sist. :)

Vad fina ni är! Ni passar verkligen ihop! :) Här har vi helt perfekt underlag nu, hoppas det får vara såhär länge nu! :)

Tack så mycket :D

Låter härligt med snö, kanske kommer det snö här snart, vi får se.

Hur gör du när du rider på ett snöröjt område, använder du broddar? och har du snösulor? förra vintern körde jag med glasslock, funkade ganska bra.

Ja som jag har saknat snön! Ska se om jag får några bilder imorrn kanske. :)

Jag har alltid broddat med fyra brodd och snösulor runt om. :) Speciellt efter årets "vinter" hittills som ju bara bestått av blankis på alla vägar. Det går inte att ta sig nånstans alls utan brodd... Nu är vägarna helt perfekta! Is i botten, packad snö mellan och nysnö ovanpå! :love: Ridbanan (som bara är ett markerat område på lägdan) är bara snöröjd en gång, igår. Så den har varit knölig och halvt oridbar. Har longerat några gånger där och de spåren har sen frusit på och blivit stenhårt. Men nu när det plogades blev det super! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 067
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar