-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

*kl*

Precis som Undret skrev var jag med lånehästen och hoppade pnj, 2*90 blev det. Trots att jag tyckte jag red en lätt framridning så var han trött. Konstaterade efteråt att jag och ägaren inte riktigt har samma syn på "mycket galopparbete". :p

Han är dock en kämpe och tycker det är kul så vi nollade första rundan, mer tur än skivklighet. I andra hade vi bättre flyt men en förbiridning och ett pet. Känns mycket också som att det är att komma ut som han behöver, detta var ju andra gången bara.
En som stod på framhoppningen hade tydligen, efter vårt språng på oxern, frågat ägaren som hjälpte mig, om hon skulle höja till 150. :nailbiting: :p Jo, han överhoppar sig lite ibland...

Min egen skrittar jag vidare. Hon känns fin. Provade en ny sadel idag, en Trainers Merial. Kändes bra men ovant med en dressyrsadel. Ska prova med en större sits men annars en trevlig sadel som gav mig bra känsla och position på skänkel.

Inget underlag klart i ridhuset än ?

Nä. Nu har de kört in grov grus som de packar med vält. Sen tror jag att planen är att sätta in lysen och bygga sarg innan de drar in nåt underlag. Senaste jag hörde var mars-april. Jag tror det är klart lagom till nästa höst.

Hur är det med henne efter fången i somras? Har inte set ngt från dig sen dess.

Det är det jag nämner i mitt inlägg. Hovis bedömde förra gången att hon snart skulle vara redo för belastning igen. Förhoppningsvis får vi grönt ljus denna gång (två månader efter senaste bedömningen), men jag kommer att sko henne oavsett så hon får bättre fäste i hagen.

Så fångbesvären var snabbt övergående, även om hovarna så klart påverkades. Värre var det med nervskadan som tog hela hösten att läka. :banghead:

Så kämpigt både med fång och nervskadan. :( Hoppas hon snart är fit for fight igen! :)

Undret: Tack snälla för svar! Det du säger låter himla klokt, det är ju inte ens säkert att syrran kommer träna på söndagarna... Jag bokade en plats igår, känns så himla roligt! :D Tur var nog det för idag var alla grupper fulla. :o

Nä. Nu har de kört in grov grus som de packar med vält. Sen tror jag att planen är att sätta in lysen och bygga sarg innan de drar in nåt underlag. Senaste jag hörde var mars-april. Jag tror det är klart lagom till nästa höst.

Om jag hade varit du hade jag räknat bort denna vår bara så slipper du bli frustrerad . Kan vara hugget som stucket tänker jag i sitt sammanhang eftersom det handlar om några månader, så om de verkar yviga och inte riktigt ha koll skulle jag tänkt så, då har de kanske ändå blivit bättre när det väl är klart sen än att de hastat sig igenom ngt och bara slängt på ngt underlag osv pga press utifrån . Till hösten kommer du ju ha ett ridhus, så tänk på det och ju bättre genomtänkt det blir med det tidsperspektivet desto mer positivt för dig i slutänden :)

Kl
Här rullar det på. 00an min egen känns fin trots att jag först sista månaderna kunnat rida normalt själv efter min fraktur, men med all hjälp jag fått månaderna innan det så har det ändå blivit himla bra i slutänden. "Min" 07a har utvecklats fint han med och jag har visat honom film mässigt så vi kan lägga ut annons snart igen når folk vaknar till efter vintern köpemässigt i jmf ;)
I övrigt är jag lite vintertrött och lite småirriterad på mina inackar fast absolut inga stora grejer. De är superbra allihopa men ibland kan jag tycka att man uppfinner / skapar små ilands problem när inga ulands problem öht existerar öht , fascinerande mänsklig tendens allmänt tror jag ;)

Ni inser förresten väl att era unghästar är vuxna 8 åringar nu ? :)

Senast ändrad:

Ni inser förresten väl att era unghästar är vuxna 8 åringar nu ? :)

Haha, nä det där går jag inte på. :p Mitt sto är förvisso 6 ½ år, men vi ligger så många mil efter alla andra att jag gott tänker fortsätta låtsas att hon är fem. ;)

Så kämpigt både med fång och nervskadan. :( Hoppas hon snart är fit for fight igen! :)

Ja, det var inte skoj. :crazy: Men jag försöker tänka att det är bättre att ta all skit på en gång, än att först få en nervskada efter fölning och sedan när hon återhämtat sig i oktober åka på fång. ;)

Hon är rätt så nöjd med att gå i hage, men visst skulle hon vilja ut och ridas lite ibland också. Så hon slipper den där ungen en stund. :p

Nej, faktiskt bara 7 åringar.;)

I dag hade jag kiropraktorn ute till Elle. Hon har skrittat lite ojämnt med bak, och mkt riktigt behövde hon sig en omgång. I morgon ska hon jogga lite och sen ridas som vanligt.

Va och köpte en Sprenger WH Ultra efter stallet. Hade tänkt beställa på nätet men fick lite tid över så åkte till en större butik. Mkt glad att jag åkte och valde ut ett bett själv. På några av betten i butiken hade gummit torkat och gick sönder när man pillade på de.

Har fått frågan om jag vill jobba i stallet 3 dagar i veckan mellan typ 9-15 ett tag framöver. Inget mockjobb, utan mestadels ridning och fix med hästar. Funderar starkt på de, bara jag slipper de värsta bushästarna, och de ska nog inte vara något problem.

Vilken chans till att få vidga sina vyer ridmässigt :) Önskar jag hade mer tid till det, svårt att få ihop med heltidsjobbet osv. Men du kanske inte jobbar heltid?

*kl

Var iväg med min häst idag, lite småhalt på vägarna och jag som är helt ovan att köra hästsläp vintertid. Jag var mest nervös för resan. Hade tackolov med mig en kompis som lasthjälp, vi åker ju så sällan så jag vågar inte riktigt åka ensam. Hon går snällt på men jag litar inte på att hon väntar medan jag går runt och stänger... Pojkvännen och tillhörande kamera hakade på också :D

Hon gick superfint hela passet. Min tränare och jag siktar på en LA:1 som första tävling is lutet på april. Känns lite magstarkt att gå ut i LA direkt, men tävlingen är i närheten och det kändes smidigt. Är ändå tre månader, vi ska nog fixa det iaf godkänt. Filar vi bara lite på ryggning så ska det nog gå an, allt annat gör vi redan. Vi ska bara få ihop det i ett program också :cautious:

Dock bekymrar det mig att hon fipplar med bettet. Höjde ett hål och hon blev bättre. ur att tandläkaren kommer om några veckor, så kan man se om det finns en förklaring där.

Senast ändrad:

Ja, jag har ju två resp tredelat bridong med fast ring. Samt tjockare tvådelat med lös, mässing resp rostfritt. Samt tvådelat med parerstång på pullartränset.

Får fundera på hur jag ska göra med bettköp. Hade varit intressant att prova både fast och lös ring, men känns lite väl att lägga flera tusen på bett bara för att man ska ha flera att prova.

Inte förän om ett år, om inte min gymnasiematte bedrar mig ;)

ja och unghästar är de tom 6 så även om de var 7 nu istället för 8 my mistake, så oavsett välkomna till att hästarna inte är bebisar utan vuxna :D jag fällde kommentaren av egen erf. eftersom många av er i tråden har egna uppfödningar alternativt har köpt era hästar som typ 2-3-4 åringar. och när man haft sina hästar så pass länge sen bebis stadie eller vad man ska säga, så hänger mentaliteten att se dem som såna med. oavsett vad man vet i sig rent logiskt ;) eller matematiskt ;) Därav min passus till samtliga ;) food for thought. :)

när man haft sina hästar så pass länge sen bebis stadie eller vad man ska säga, så hänger mentaliteten att se dem som såna med. oavsett vad man vet i sig rent logiskt ;) eller matematiskt ;) Därav min passus till samtliga ;) food for thought. :)

VA! :nailbiting: Menar du att Ariel inte är en liten luddig hårboll längre?

ariel_028_1209320344_5077741.jpg

En mkt bra påminnelse. Jag är ju som vi vet fortfarande orolig för att min häst ska gå sönder utan viloperioder, att jag kräver för mkt av henne och rider för ofta :angel: :o

Ja det har jag sett i flera butiker också, tycker det är anskrämligt att de inte tar bort såna bett, vem vill ge ca 1000 kr för ett trasigt/kommersnartgåsönder bett? Men mitt bett som jag hade i flera år torkade aldrig gummit på så när man använder det verkar det iaf inte vara nån risk.

Haha tur jag har en nybliven 4 åring nu... är så himla enkelt och bekvämt att befinna sig i unghästland ;)

Min tränare sa ju till mig redan förra året vid den här tiden att hästen inte var en bebis längre och att jag skulle kräva lite mer. Ungefär tio sek efter han sa det drog hon ner tre hinderstöd som stod i närheten, med huvudet. Då skrattade han faktiskt och tog delvis tillbaks det och sa att lite bebis är hon visst fortfarande. :p

Det händer titt som tätt att man stöter på ryttare på hästar som är 10+ där hästen stannat på stadier där ryttaren mentalt anser att den är. Vilket ofta är någonstans runt femårsåldern. Och det är inte sällan egna uppfödningar. Skulle nog däremot inte placera mig själv där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 066
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar