-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Åh, det känner jag igen. Världens äldsta unghästar. En kompis till mig ställde absolut noll krav på sin häst för den är ju så valpig och icke färdig tyckte hon, i själva verket var den bara oriden och omusklad) och som sisådär 7-8 åring blev den helt odräglig, vet inte hur det är nu...

Min lilla häst jobbas i allafall för hand 2-4 gånger i veckan nu, alltid i ridhuset, för att inte riskera att hon trampar på något så att frakturen går upp igen. Hon är inte jättepigg, men verkar gilla att arbeta, hon gör jättefina fattningar, men hon saknar ändå energi, jag undrar hur vi ska kunna motivera henne och få henne att tycka att jobb är roligt när vi bara får vara i ridhuset :(

Jag tränade med ny en tjej en gång för min tränare, hästen såg trevlig ut och jag säger till min tränare under en av övningarna att "den ser lovande ut, hur gammal är den?". Hade väl tippat på att få svaret 4-5 år, för den åldern var den liksom stabil. Den var 13-14 år :cautious:

Haha, jo men det blir nog lätt så, som sagt ännu värre med egna uppfödningar.. nu är jag ju ingen särskilt duktig ryttare så att någon av mina hästar skulle följa "årskullen" det kravet har inte jag.

Utom möjligen hoppning för fyraåringar då, de får ju ända bara hoppa 1.00, precis så högt som jag vågar hoppa :D

Nu är i alla fall licensen för mig o GP betald. Har inte anmält än till någon tävling men i början på februari har Laholm hopptävlingar så kanske vågar jag vara med då. Ska bara försöka hitta en hoppträningsgrupp som passar mig i tid.. vet en som har träning på söndag dagtid, passar mig perfekt nu, men vet ej om det finns plats för oss än.

Nä jag har helt gett upp tanken på att vi kommer in i ridhuset denna vintern. Som du säger tar det bara energi och jag orkar inte bry mig. Kommer dock träffa ordföranden i klubben i helgen för jag ska rida hennes dotters ponny som varit dum (läs hysteriskt pigg). Stackars lilltjejen blir såklart rädd för honom så hon ska rida Barbie lite så hon får sitta på en snäll ponny. Ska bli intressant att höra hur planeringen kring ridhuset är.

Appropå experimentering med bett och nosgrimmor och bett fick jag en ahaupplevelse med Juno idag. Höjde upp reminten så den satt som en engelsk med tanken att ha tömmen i nosgrimman. Han brukar vara väldig lättstoppad i grimma men efter att ha tappat honom två gånger fick jag fästa tömmen i bettet iaf. Han gick helt super! Ska prova rida honom med engelsk nosgrimma för att se om det är hans melodi.

Haha, ja det där träsket kommer jag väl snart hamna i. :angel: Jag har bara haft bebisar sen 2008, sålde -08an sommaren som treåring, har nu en -10a, -11a och -07a. Jag har precis insett att Queenie nog klarar av att gå alla dagar i veckan. :angel:

Anmälde mig som sagt till hoppträning varannan tisdag from februari, kommer bli superkul! :) Om det blir så att syrran rider söndagarna innan så får hon väl komma ut och skritta dagen emellan.

KL
Blev lite inspirerad av Jfrelins inlägg om tömkörning, så idag har jag tömkört! :D Superpigg ponny som mest var i luften i början. Knashäst... Men hon blev så otroligt fin sen! Gjorde jättefina fattningar både från skritt och trav och kunde samla galoppen riktigt mycket så det blev även bra övergångar neråt. :) Lade fram tre bommar och körde lite övning på volt, trav över bommarna - galopp - trav över - skritt - halt - trav över osv. Varierade varje varv på olika sätt och hon lossnade riktigt bra och blev otroligt lyhörd både framåt och tillbaka! :)

Vi var ute ungefär en timme, duktig ponny! :)

Min herre har blivit hemskt åsidosatt den här veckan. Jag ska försvara min uppsats imorgon förmiddag och som den sanna tävlingsmänniska jag är så har jag ett sådant adrenalinpåslag dagarna innan att jag mår illa och går på högvarv med konstant hög puls, inte kan sova och är superfokuserad på det som gäller men hemskt disträ när det gäller allt annat. Inte så konstruktivt så det har blivit promenader ute i terrängen i skogen för hand och skrittmaskinen istället. Inget som dödar i alla fall och han verkar nöjd. Ska rida lite ordentligare imorgon och under helgen, då bör han vara pigga på att arbeta igen i alla fall efter några dagar av mental nedvarvning.

Haha, ja men så brukar det bli för mig med, så fort jag har en vuxen häst så säljer jag den o börjar om med en ny unghäst. Så himla dumt egentligen.

Men nu verkar ju GP vara en häst som är gjord för att behållas så jag får väl tänka om. Då är det ju så himla bra att hon pga sin ras och sina förutsättningar ändå inte kan hoppa särskilt högt så jag kan skylla på det istället för åldern :D

Fast i dressyren får vi väl traggla vidare för där har jag inte lika mycket att skylla på..

Angående bettdiskussionen så är jag också sugen på att testa något nytt. Men vad? kanske något med fasta ringar? Ibland tar hon inte riktigt stöd på bettet, men jag tror egentligen det beror mer på mig än på bettet.

Det beror säkert på dig :p
Skämt åsido
Har faktiskt aldrig haft en häst som inte går att rida på vanligt tränsbett. De flesta hästar behöver inte massa special men det är klart de kan vara mer eller mindre nöjda med betten men rider man dem tillräckligt lösgjorda så brukar de fungera, om de inte har något anatomiskt fel i munnen. Kruxet är ju att få dem tillräckligt lösgjorda hahaha det lyckas man ju med typ 5 min av varje pass :D
Jag köpte mitt egna dynamic rs igår. Det är bridongen jag ridit på så jag köpte ett sånt, då kan man ju ha det till kandaret också, vågade inte heller köpa något annat eftersom det är en bridong jag provat.:)

*kl*
Sparken verkar ganska okej. Hon har gått i skrittmaskinen igår och idag och på fredag tänkte jag longera för att se hur hon rör sig.

Haha, Bruce har jag knappt sett som unghäst sedan han var 4. Står man i ett stall med övervägande inridningshästar så är man plötsligt jättegammal när man har stått på utbildning i ett par år :p

Sen finns det ju såklart hästar som är yngre mentalt. Min förra mognade sent i både kropp och knopp, när han var mogen för nästa steg (gå upp i LA/120-klasser både hopp och dressyr) blev han tyvärr sjuk och togs bort akut som 8-åring..

den förra tävlingshästen jag red gick sönder som 4-åring både fysiskt och psykiskt och där fick vi börja om helt.

Den jag har nu (07:an) ligger efter pga sen inridning, hårt tagen som 4-åring och sen sjukdom större delen av sitt 5-års år.

Har inget behov av att jäkta, tycker hon är ganska väl med ändå. Men nuförtiden till skillnad från när jag var yngre har jag häst mest för mitt egna psykiska välmående ;), och inte för att prestera även om jag har en fin häst. Ja hon är utbildad som om hon vore ett år yngre, men det gör mig inget!

Hehe, jag kör på med samma bett tror jag, hon skummar i alla fall mycket på det. Och vad gäller lösgjordheten kan jag bara hålla med dig, lyckas man där så blir det ju så mycket enklare.

Kl

Sitter just nu i bilen utanför stallet och kollar min häst som haft kolik symptom. Men tror hon är ok, men hänger kvar någon timme till.

Jag köpte ett Sprenger WH ultra soft i går. Red på de i dag och hon verkade gilla de. Hon är oftast väldigt mjuk men har svårt att våga ta ärligt stöd. Tyckte att jag stundtals fick bra sug i handen i dag. Så nu kan jag växla mellan detta och Nova.

*kl

Efter träningen igår var jag super taggad att rida idag, lite jogging bara men ta tag i det där med halter och ryggning samt skrittdelen vi gjorde. Sedan rida ett ordentligt pass imorgon. Men så kommer jag till stallet och där står en i personalen med min häst i ena handen och en sko i den andra. Suck:banghead: Jag vågar inte rida med tappsko, för då ger jag mig tusan på att hon får en hovböld bara av ren otur. Så hon fick vila idag, vi promenerade i ridhuset en kvart för den mentala bitens skull.
Tackolov kommer hovslagaren redan imorgonbitti.....

Det du skrev stämmer väldigt bra in på mig också. Tidigare var tävlandet mycket viktigare men idag har jag häst för att jag ska må bra! Även fast att jag tycker det är kul att tävla så känner jag nu att jag får lägga det lite på hyllan. Sen tappade vi nästan hela förra året då jag bara red lite sporadiskt.
Men det är väl så att även fast han är min bebis så är han vuxen nu och man kan kräva lite mer :)

Och påtal om att kräva så har min pålle fått vila några dagar och nu ligger det 20-30 cm blötsnö här och underlaget är tungt och bedrövligt så vi får se hur det blir med ridningen den här veckan.

Självklart finns det hästar som är senare i utvecklingen, typ herrn som jag har i stallet. Han kommer nog att landa om något år eller så, han är för sen både i kropp och knopp för att skina som unghäst. Men för den skull så kan han ju följa med utvecklingskurvan så gott det går, i fråga och lydnad och målsättning i ridbarheten. Sedan trillar ju sådant på plats olika fort (och därmed de olika nivåerna på tävling). Men det är ju de som tror att hästen inte behöver nya utmaningar efter kraven man ställde på den som 5-åring som blir de avskräckande exemplen, när de är 15 år gamla och fortfarande springer på bogarna och inte behöver anstränga sig eftersom "de inte är redo för det än" och "bara behöver mogna lite" innan de klarar av att hoppa vattenmatta :angel:

Koliken gav med sig.:)

I morse fick hon stå inne så de hade koll på henne när hon fick hö. De var en mkt sur och upprörd häst som undrade varför hon inte fick gå ute med de andra. Stod och studsade medans jag gjord i ordning. Sen fick hon gå ut och har varit som vanligt hela dagen. Har fullt på med ljummet vatten flera gånger i hagen under dagen i dag.

Åh vad skönt, man blir ju så orolig! Vad tror ni det berodde på, druckit för dåligt?

Jag har också fyllt på med ljummet vatten i hagen för att få dem att dricka ordentligt. De verkar dricka mer när det är ljummet.

Tror hon druckit för lite. Nu blir de betfor slask efter ridningen varje dag. Rider oftast vid 10 tiden så då får hon i sig ordentligt innan hon går ut igen.

Är svårt med vatten nu om man inte har en thermobar. Jag ger mina ljummet vatten på lunchen. Ett tag gav jag även vid frukost men då passade det tydligen inte att dricka utan det bara bottenfrös varje dag. Så nu är jag en dålig hästägare som bara vattnar en gång om dagen i hagen:o.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 066
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar