-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

*kl

Red ett pass i ridhuset igårkväll. Gick mkt fint, inte lika super som man får till det på träning men verkligen bra ändå :) Idag kom en för oss ny ET så jag lät min hästvakt dressyra lite på henne då jag inte skulle hinna mellan jobb och ET - ville inte att hon skulle stå igen. Hästvakten var lyrisk, är så roligt att folk gillar min häst och speciellt bra känns det när hon var en odåga för ett år sedan. Vi bytlånade häst och ikväll red jag hennes, inte alls min typ av häst men det är jättenyttigt att byta ibland. Men jag saknar min egen så fort jag sitter upp på nån annan av de jag rider ibland :o

ET hittade inga större fel, eller inga fel alls. Däremot kände hon viss spänning i övergången mellan länd och korsrygg. Hon tog loss det ganska enkelt. Hon sa att hon har den exteriören att hon lätt får sådant, och att jag ska tänka på att galoppera mkt och se till att hon är bärig i bakre delen av ryggen. Fick några övningar med förvänd galopp och tempoväxlingar. Denna tjejen är så himla duktig och svår att få tider hos, så jag är verkligen glad att hon kom till vårt stall idag.
Jag tror att det kan ha varit denna lilla spänning som den nya tränaren jag red för i december, talade om när hon tyckte min häst visade irritation kring det området. Skönt isåfall att det var så lindrigt. Blir återbesök om 4 veckor bara för uppföljning.

Apropå vatten i hagarna så har vi inte det i vårt stall. Störande. Jag har burit vatten själv när det varit varmgrader men nu är det så kallt att det bara fryser sönder vattentunnan om man lämnar den full. Nu får dom dricka inne.
Jag vill ju inte att min går in tidigt, men samtidigt vill jag inte att hon står utan vatten... När jag är ute på dagtid låter jag iofs henne dricka före och efter ridning men sedan är hon ju utan till nån tar in henne på kvällen. Känns inget vidare, men jag vill heller inte ha in henne tidigt med problemen det medför. Så är det här och jag verkar vara den enda (eller en av få) som tycker det är konstigt, men å andra sidan går alla andra hästar in vid 15.

För mig låter de helt sjukt att inte ha vatten i hagarna om de går ute hela dagar. Jag kämpar hellre lite extra och bär vatten än att få hästar med kolik.

Red tidigt i morse och de va 11 minus ute. Började helt ok, men efter första galoppen slår de slint i huvudet. De går inte att skritta, taktar i 180, och är superspänd och laddad. Hon gör inget dumt men är inte i min ram. Suck. Önskar jag hade tid att åka till stallet och rida en gång till såna här dagar, men med 25 minuter enkel bilresa funkar inte de.

Låter Precis som Queenie... ;)

Ang vatten så är jag lite orolig att Q dricker för lite. Hon vill sällan ha mer än ett par klunkar på dagtid och det är sällan hon dricker mer än 10 liter inne på natten. Jag har tyvärr inte heller vatten ute, så jag ger dem så ofta jag är ut istället. Det är ju lättare när det bara är 30 meter att gå. Men Q vill tyvärr inte dricka alls så mycket som jag vill att hon ska göra. :meh:

När Barbie drack så dåligt första vintern gav jag henne en halv liter betfor i tio liter vatten vid insläpp. Naturligtvis toppat med ljummet vatten. Så fick jag henne att dricka 15-20 liter/dygn. Det är vad båda dricker nu också ungefär utan betfortricket.

Är fö lite kluven över detta med vatten. I vilt tillstånd har hästar mycket sällan fri tillgång på vatten. Å andra sidan äter de heller inte torrt prosessat foder heller. Peppar peppar har jag heller aldrig haft kolikproblem med

Jag har inte möjlighet att åka till stallet flera ggr/dag och vattna. När jag är där på fm/dag ser jag till att hon får vatten när jag är där, före och efter ridning om hon vill ha. de sämsta sagarna är jag där vid 16 och då får hon vara utan tills jag kommer. Vi har inga thermobars så det fryser, jag har gjort en egen isolerad hinkhållare men utan lock fryser det i den med. Jag kan inte begära att personal tar på och av locket för det ingår inte i tjänsterna.
Som sagt så får hon vatten när jag är där. Sedan går hon ute till 17-19 och får vatten när hon kommer in. Övriga hästar går ute ca 9-15 utan vatten.

Jag kanske ska börja ge henne betfor vintertid? Problemet med det är att hästjäkeln inte tycker om betfor, hon äter det i tre dagar och när nyhetens behag lagt sig så ratar hon det :banghead:

Nej de förstår jag. Men jag är förvånad att de är så många stall som skippar vatten i hagarna. Har alltid haft de, och vet vilket merjobb de är vintertid. Förra stallet var halvkollektivt, men alla va duktiga med vattnet. Va de riktigt kallt tog ofta morgonfodringen en timme extra, pga bärande med vatten. Sen samma visa till lunchfodringen om de va riktigt kallt. Vi hade ett par fodrade vattentäta vantar i Sadelkammaren som alla låna för att ta bort isen. Nu bor ju jag i Sthlm, så de är ju inte så lång period somnar extremt kall.

Jag hade i många många år hästar utan vatten i hagen vintertid, aldrig någon som fick kolik. Tror inte det enbart beror på tur för jag känner ganska få som faktiskt har vatten i hagen vintertid och väldigt sällan jag hör någon få kolik. Men å andra sidan så har jag alltid haft (förutom idagsläget) hästar i stall som fodrar frukost inne , både hö och kraftfoder så dom hinner ju dricka ordentligt innan dom går ut i hagen vilket såklart spelar in.

Dom senare 8-10 åren har jag haft vatten i hagen mer eller mindre. Nu har dom uppvärmda vattenkoppar i hagen och det är väldigt skönt att man inte behöver tänka på att det ska frysa och ha sig.

Senast ändrad:

Nu för tiden när det finns såna fiffiga Thermobars på Granngårdar och Lantmän och foderaffärer lättillgängliga för överkomliga summor så är det väl inga problem med vatten i hagen? Eller dom kanske inte fixar riktigt kallt väder? Vi i syd har ju sällan så sträng kyla några längre perioder.

Visserligen ska det ju ut vatten till baljan men det ska det ju på sommaren också :p Jag som är lat bär inte vatten utan drar en slang när det är dags att fylla på baljan :D Någon gång ska vi gräva ner och isolera vattenledningar så jag kan ha vatten ut till hagarna...

kl

Mina har vatten ute, det första de gör är att gå fram till vattentunnan om de varit inne (som inatt pga snöstorm) så jag tror de skulle sakna det om de var utan.

Jag kollade upp Thermobar i höstas. Jag hoppades att de skulle gå att koppla till ett bilbatteri, men icke. De krävs att man kopplar på de på vanlig el. Har man en hage som ligger hundra meter plus från stall/el, så blir det ett jäkla jobb att gräva ner el. Hade jag haft eget stall kanske jag hade gjort de, men som inackorderad med risk att hästen måste byta hage känns de lite väl dyrt.

Thermobars billigaste variant går loss på ca 2.400:-. Det är ganska dyrt trots allt. Hade tänkt att köpa en inför vintern men min bil envisas med att gå sönder hela tiden:(.

*kl*

Idag har Barbie varit terapihäst åt lilltjejen. Barbie trivs verkligen med henne men även hon försökte busa till det lite och skrämmas lite. Hon är dock väldigt väldigt myclet snällare än tjejens egna ponny. Hon ska rida imorgon också:).

Vi har inte heller vatten i hagarna när det är fruset, och jag har tyvärr inte möjlighet att åka dit och fylla på. Förra vintern fyllde jag ibland på kvällen innan och hoppades att det inte skulle vara så tjockt islager nästa morgon. I vinter har det ju bara varit fruset några dagar hittills, och är jag där dagtid sätter jag ut en hink till henne.

Har aldrig varit i nåt stall där det funnits vatten ute på vintern, och aldrig märkt nåt problem av det, men på senare år har det tagits upp mer och mer.

Jag hoppades att de skulle gå att koppla till ett bilbatteri, men icke. De krävs att man kopplar på de på vanlig el.

Jag blev också förvånad när jag köpte min balja att det inte gick att koppla till batteri :confused: Hur dumt? Måste finnas jättepotential där att sälja fler?

Jag fick gräva upp en grusväg för att kunna dra elkablar ut till en av mina hagar (skulle ha el till ridbanan också) rätt meckigt har full förståelse för att det inte är något man gör (alltså dra elkablar inte gräva upp grusvägar eller ja man gräver kanske inte upp grusvägar heller) när man är inackorderad.

Thermobars billigaste variant går loss på ca 2.400:-. Det är ganska dyrt trots allt.

Ja det är dyrt :( Jag har nog iofs inte Thermorbar utan nåt annat märke med prisskillnaden är inte så gigantisk. Jag köpte annat märke bara för det var smidigt - det var den sorten de hade på "min" Lantmännen.

Vad roligt att du och Barbie kan hjälpa någon med förtroendet hos någon annan :)

Den här lilltjejen passar så himla bra med Barbie också så det är väldigt kul att se dom tillsammans. Gav förra året hennes föräldrar ett förslag att tjejen skulle rida Barbie mer, men jag hade krav på att hon skulle rida för andra tränare än de som fanns på ridskolan. Gick inte hem. Hennes egna ponny som de köpte i somras är jättefin och trevlig, men för att vara d-ponny kändes han väldigt stor att rida. Inte lätt att gå från ridskolehästar till en sån samtidigt som han busar till det rätt mycket. Barbie är så lättriden och snäll att hon är perfekt terapi:).

Jag förstår din känsla precis. Ett så fint betyg till både din ponny och till hur du utbildat henne.

Längtar tills den dag jag kan dela häst med något av mina barn. När någon av dem går över till stor häst så är mina båda stora hästar ganska gamla så det kanske passar bra.

Kl
Vi har också vatten i hagarna till våra. Skulle inte våga ha dom utan. Som tur är så är det inte så ofta det är så kallt att det blir bottenfruset.

Idag har jag ridit i snön! Jäklar vad härligt det var :) ska ta mig en tur i dagsljus i morgon hade jag tänkt :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 064
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar