-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Jag tycker oftast de dricker mest på morgonen, efter höet. Våra får varmt vatten morgon (6.00) och sen till lunch (12). Men är de -10 så hinner de frysa. Kollade upp möjligheten till Thermobar i höstas, men de var för svårt att få till elen till hagen.

det är ju allmänt forskat på att de vill ha tempererat vatten och dricker bättre då.
Men Fiorano: om du vattnar på lunchen så lär det vara helt ok, det viktiga är ju att de inte står utan vatten ett halvt dygn, särskilt inte om man fodrar mat i hagen, utan vatten vintertid, det är då kolikrisken blir stor.

Nu bor ju jag betydligt mer söderut än du, men vi har grava minusgrader här också i östergötland vintertid i skov. vi har isolerat våra vattenbaljor så att även i -10 blir det bara ett cm tjockt islager på vattnet över natt, och slår man bort det på morgonen och plockar ur isflaken så har de vatten större delen av dagen utan att det fryser till igen, utan att hälla i varmvatten. har varit en jättesmidig lösning faktiskt för alla, då det inte direkt är ett jättejobb att knacka loss lite yt-is och ta bort isen på morgonen för den som släpper ut, jmf med att bära varmvatten till 8 hästar. så bara ett tips.
man kan även om man isolerat vattenbaljan, göra ett isolerat lock för baljan som bara lyfts av av den som släpper ut. hade vi, med våra isolerade baljor gjort såna hade vattnet öht inte fryst ens en cm. så pass bra funkar det.

Jag är så tacksam över min uppvärmda vattenkopp! Hästarna dricker riktigt ordentligt ute hela dagen och den hästen som står på logen, har en stor box där, har en isolerad vattenhink, ungefär som du skriver om mackan, i sin box så han har vatten hela natten med. Med tanke på allt vatten man släpat morgon, lunch o eftermiddag genom åren så fattar jag inte varför jag inte gjort denna investering tidigare än för 3 år sen!:meh:

Den och höhäck full med hösilagebal utomhus har förbättrat min egen arbets situation betydligt. Nästa punkt på min todo-lista är en lösdrift! Tänk att slippa gå upp på morron för att släppa ut hästar, vilken dröm!!:)

Den och höhäck full med hösilagebal utomhus har förbättrat min egen arbets situation betydligt. Nästa punkt på min todo-lista är en lösdrift! Tänk att slippa gå upp på morron för att släppa ut hästar, vilken dröm!!:)

Det är verkligen en dröm med lösdrift. :D Jag har under vintern kämpat med att det varit så mycket blankis i hagen att de inte kunnat ta sig till thermobaren och ligghallen. Surt med så stor investering och så kan de inte nyttja den. :banghead: Men nu har det äntligen kommit snö som gjort isen mindre hal, så nu dricker de äntligen i thermobaren. Innan dess fick jag åka ut morgon och kväll med varmvatten i en balja. :crazy:

Jag drömmer också om höhäck med hösilagebal, men jag vet att Ariel inte fungerar på fri tillgång. Det går bra nu, när hon är digivande, men det är ingen idé att investera i när hon ändå inte kommer klara det längre fram.

*kl*

Idag fick jag ok från stallägare att hyra in mig med Ariel från april när hon skall vänjas från fölungen. Det blir box nattetid för henne då, får se hur hon klarar av det. ;) Men jag tackar inte nej till ridbana och tränare som kommer ut regelbundet, även om det blir lite jobbigt att åka iväg direkt efter jobbet för att sköta en häst och sedan åka hem för att sköta ytterligare tre. Men det löser sig. :)

Jag har ju mina på lösdrift nu och det är verkligen guld värt att slippa gå ut tidigt på morgonen nu när man har en liten bebis. Det har inte varit så kallt heller så vattnet har hittills frusit en enda morgon bara, då fick de varmvatten blandat.

Sen provade jag att lägga in en hel bal i hagen men det blev lite väl mycket spill så jag har balen precis utanför hagen och fyller på en eller två gånger om dagen. De har fri tillgång.

Senast ändrad:

Haha, nä det där går jag inte på. :p Mitt sto är förvisso 6 ½ år, men vi ligger så många mil efter alla andra att jag gott tänker fortsätta låtsas att hon är fem. ;)

Inte jag heller :p

Min reds ju in senhösten 2012 och sen var det flera ridavbrott under 2013 pga diverse strul och otyg så total sammanlagd ridtid är nog inte mer än kanske 8 månader :o (alltså inte att jag ridit henne i 8 månader i sträck utan att kliva ur sadeln men ja ni fattar :D)

kl
Väldigt sporadiskt med ridningen nu senaste. Livet utanför hästvärlden har pockat på uppmärksamhet, bland annat begravning för min svärfar :(
Red lite på ett fält igår men det var inge bra. Det var halt och knaggligt. Hästen var spänd. Blåste snöstorm. Hästen överböjer gärna sig till höger och böjer inte så gärna till vänster. Tragglade med de "vanliga" lösgjordhetsövningarna. Red även en del raka spår. Jag är ingen bra dressyrryttare men något som jag alltid lyckas med oavsett häst så är det att rida rakt :p Jag har nog gjort många dressyrdomare besvikna - brukar vara (minst) 8 på min inridning - sen kommer jag inte längre än till första hörnpasseringen så fallerar allt :D
Min häst är inte riktigt den typen som jag i alla fall känner mig bekväm med att bylsa på mig 5 lager kläder och overall och ge sig ut och skritta i storm och mörker. Jag planade ridbanan innan det frös så den inte skulle frysa knagglig men nu är den ju stenhård. Snön som faller lägger sig inte heller. Det blåser bara runt runt. Är nog lika bra att ställa in sig på ett ridbreak. Känner inte för att ligga med släp till ridhus i snöglopp och mörker - så viktigt är det inte att vi "kommer igång" inför någon "säsong". I det ridhus jag brukar ta till så är där ridskola så på kvällarna så är där bara en volt tillgänglig för privatryttare. Så du får trängas där på en volt med alla andra privatryttare = blir ingen vettig ridning ändå.

Segt i alla fall att det är så hårt och knaggligt överallt - min häst är skodd med snösulor och 4 brodd i varje sko men det hjälper ju föga mot puckelpist :wtf:

Här är också hårt o knöligt. Har iof en sommarhage som ok att rida på så jag har ridit två dressyrpass där nu i veckan, ons, torsd. Nu snöar det och blåser som attan här så kanske kommer vi inte iväg på hoppträningen på söndag. Jag åker inte om det ligger snö på vägen, det vågar inte jag.

Det är tider som dessa man är glad att man har ridhuset :angel:, hoppas bara inte hästarna fryser nu, nyklippta som de är...

Igår fick Bruce hoppa lite, vi satte upp en liten studs (travbom, cavaletti och studs till ett räcke som vi höjde upp till en meter ca) som var ganska lagom övning för honom, han fick inte riktigt chansen att bara sjukta iväg efter hinderna som han gärna gör annars. ;)

Kl
Det blev tömkörning för oss idag. Har haft lite svårt att ta mig ut till stallet den här veckan så detta var välbehövligt. Krävdes en hel del skänkelvikningar innan han kändes rak och när han var rak blev han fin innan dess var han en latmask som tyckte att det var bättre att springa fort fort och leka istället!

Skitväder här, det snöar på tvären så nu kommer det bli lite halvfart för vår del. Känns inte ok att ha med sig en liten kotte ut i snöstorm.

Ett ridhus nu, ja tack :angel: GP är också nyklippt, extra täcke nu i snöstormen, hon kändes varm under.

Jag red ju också i sommarhage och bitvis var den ok men bitvis var det knöligt.

Kör inte heller om det är snö på vägen, har en nyare SUV med 4-hjulsdrift och naturligtvis vinterdäck på trailern men har ändå ingen lust att ut och åka. Så viktigt är det inte för mig att komma iväg och rida :p kör ju ingen direkt elitsatsning här :D
Vi får rida mer sen i vår när det blir bättre väder och lite varmare - så mycket roligare då :)

Jag kör inte med metervis av snö och storm, men är det hyfsat plogat och bra väder så ger jag mig ut. Annars hade jag ju suttit fast hemma i stallet hela vintrarna i Värmland. Men idag viner det ordentligt om knutarna, medryttaren ska rida och hon är nog också tacksam för ridhuset skulle jag tro. Utomhus går det nog visserligen att skritta på de anlagda ridvägarna, men herrn är ingen häst man skrittar ut ensam på vintern när det blåser halv storm.

Red en stund igår efter tre dagar av skritt i skrittmaskinen och för hand. Hade väntat mig lite cirkus när jag började (han har stått på bakbenen och bockat på väg från skrittmaskinen och slet sig när sambon tog hand om honom i förrgår vilket resulterade i en tur över till grannstallet som egenkomponerad motion :meh: ) men förutom att konstra lite för att slippa jobba med ryggen så var han supersnäll. Hade graman på (av ren självbevarelsedrift, han kan bli så stark när han är pigg och vill busa och då får jag inte ihop honom nu när jag själv är lite svagare kroppsligt efter en höst av utebliven träning på grund av skada och sjukdom) och han verkade hemskt nöjd med jobbet. Skönt. Anmälde honom till P&J på söndag också, en klass. Så slipper jag bygga upp egna hinder för att hoppträna den här veckan :D

Hoppas tentan gick bra, det var väl idag? :)

Nej precis Hunter, inte direkt någon OS-satsning här heller så vid dåligt väglag finns verkligen ingen anledning att ge sig ut ;)
Det blir ju vår igen.

KL
Idag var jag ute på galopprunda! :) Nästan 1,5 timme ute på underbara vägar! Nu har vi sådär perfekt underlag som det bara kan bli på vägar med packad snö på! :love:

Ponnyn gick ju i töm i förrgår och vilade helt igår så hon var som väntat überpigg. Lite noll kontakt ett par gånger när hon bara körde upp huvudet och taktade och spände runt som en arab. Men när hon fått galoppera ur sig det värsta blev hon riktigt fin stundvis. Men hon är så tittig ute så man får vara på sin vakt hela hela tiden... Nu börjar skoterspåren bli sådär suveränt bra också så vi utforskade en del av en led som gick precis dit jag misstänkte vilket utgjorde en perfekt runda så jag slapp bilvägen en ganska lång bit. :)

Imorgon blir det nog också en utetur också lite dressyrjobb på söndag. Hade gärna åkt till ridhuset på söndag, men jag är bara ledig från jobbet sex timmar över dagen och har en halvtimmes bilväg dit och hem, så jag har fem timmar på mig hemma. En timmes stalljobb, två timmar till/från ridhus och gärna två timmar där. Jaha, då hann jag varken duscha eller ta hand om hästarna på hemmaplan. :meh: Så det får väl bli nästa helg då, då är jag ledig!

Tenta? Näe, har skrivit en C-uppsats och försvarade den igår. Det gick bra, fick konstruktiv kritik och några saker som ska tilläggas innan den blir godkänd. Men studien i sig håller tackolov måttet. Deadline är på söndag om jag ska hinna plocka ut en examen innan månadsskiftet och få fortsätta studera på masterprogrammet direkt. Ska bli så skönt när jag kan kicka igång året på riktigt och lägga det här projektet bakom mig. Tack för peppen :)

Jag kör inte med metervis av snö och storm, men är det hyfsat plogat och bra väder så ger jag mig ut. Annars hade jag ju suttit fast hemma i stallet hela vintrarna i Värmland. Men idag viner det ordentligt om knutarna, medryttaren ska rida och hon är nog också tacksam för ridhuset skulle jag tro. Utomhus går det nog visserligen att skritta på de anlagda ridvägarna, men herrn är ingen häst man skrittar ut ensam på vintern när det blåser halv storm.

Nä men ni norrlänningar är ju av ett annat virke än vi sydlänningar ;) Jag är ju skåning :D och vi kör inte om det är en snöflinga på vägen - och skulle vi ge oss ut och köra så kör vi i diket :sneaky:

Jo visst det går ju att skritta ut - säger som du är inte supersugen på att skritta ut ensam i mörkret och storm på den hästen (inte med nån häst faktiskt är nog ohyggligt kallt)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 064
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar