-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

*kl

Idag har jag provridit med lånat Dynamic RS, tredelat. Såg direkt jag tränsat att remonten ville lyfta bettet, hade 70 mm ringar så fick korta två hål i sidostyckena jämfört med mitt eget. Provade att byta till engelsk nosgrimma men ringarna tog i den och tryckte ut bettet 2 cm så den gick också bort. Det var förvisso en tjock pullback-variant då min egen hade kommit spårlöst bort, men det hade i vilket fall tagit i ringarna. Så det blev remonten.

Häst kändes intresserad av att smaska på bettet och normalt sett gör hon väldigt lite av den varan, så det är ju positivt. Men jag tyckte bettet var alldeles för långt. Hörde att hon tuggade på det emellanåt i framridningen, på det dåliga sättet alltså... antar att hon böjde runt det i munnen och gnagde. Sänkte ett hål och tyckte att hon blev bättre.

Hon kändes pigg och framåt och gick överlag väldigt bra hela passet. Men mkt gör det att det nu är -10 grader här och hela min häst är som ett popcorn. roligt när man trimmar och skitdrygt när man ska rida ut, man kan inte få allt ;)

Ska jag utvärdera bettet så tror jag att det dels är för långt, och sedan vet jag inte faktiskt. Jag hade nästan inget alls i handen, vilket är mkt ovanligt för att vara min häst. Vet inte om jag tycker det är bra, hon kändes pigg men jag fick inte igenom henne fram till handen ordentligt och det märktes att även bjudningen inte var den bästa då hon emellanåt sprang på framåt men inte tog galoppfattningar - det tolkar jag som brist i kedjan fram till munnen samt att hon springer men inte bjuder..?
Förvisso rider jag mest på tvådelat i varliga fall men hon har ju funkat även på tredelade med fast ring. Men såhär lite har jag sällan haft i handen, jag tycker att hon känts mkt jämnare och stabilare på bettet med mitt eget tvådelade jag ridit på i veckan.

Så blir det köp blir det nog att gå ner till 12 cm och att köpa ett tvådelat, vilket iosf var tanken. För detta vet jag inte om jag gillade riktigt, trots att min häst gjort bästa passet på flera månader :love:

Jag tyckte det tog ett par pass innan Divan vande sig vid dynamic bettet. Sen var det som en dröm. Det krävdes lite mer ridning fram till handen men det var som sagt bara i början.

*kl*
Hovis kom ut idag och slog på skorna igen men tyvärr fick jag ett sms på morgonen att Divan blivit sparkad på hasen av hagkompisen vid utsläpp. Divan stod vid grinden och när den andra hästen kom in så tyckte den att Divan skulle flytta på sig men Divan stod kvar, antagligen pga ömma framfötter, och då åkte hon på en spark. Suck. Man kan ju skratta över mindre.

Broddarna har som tur är inte gjort några djupa sår utan det är mer hår som försvunnit. Tror dock inte hon kommer vara ridbar denna vecka :(

Men vilken otur ni har. Hoppas det inte blir något av sparken.

kl
Idag fick vi till ett riktigt bra pass trots blåst och regn. Han har varit lite trög att få igång bakkärran på så idag fick jag verkligen fokusera på att rida en massa övergångar och tempoväxlingar. Tillslut kändes att riktigt lösgjord och tog ett jämnt stöd i bettet.

Får se nu hur underlaget blir framöver och nu i några veckor blir jag ensam hemma och då får det tyvärr bli en hel del tömkörning och ridning i paddocken.

Svettig liten pålle som behöver klippas igen:)
F0EFCE5C-B596-42F0-B4C9-2480918E55B0_zpsqgxkgf2j.jpg

Jag tänkte jag skulle klippa Bruce igen också nu denna veckan, men idag såg jag att han börjat fälla :eek:. Vill ju inte sabba sommarpälsen, men skyndar man sig borde det väl gå att klippa igen?

Ja det borde inte vara något problem. Min har inte börjat fälla än som tur är. Vintern har ju precis börjat komma hit så jag tycker att han behöver den nu ;)

Ja här vart det ju precis ÄNTLIGEN vinter. :p Känns långsökt med fällning nu. :p Men Queenie är ruskigt långhårig... Hennes hjärta som jag gjorde på rumpan syns inte... :cautious: Men det känns taskigt att klippa henne nu i 16 minusgrader, då hade jag velat ha ett halstäcke åt henne först. Får se om hon blir lika svettig ändå nu när det är kallare, hittills har hon inte gått så hårt i kylan.

Söt han är :) Blir till att plocka fram klippmaskinen.

Jag klippte GP nyligen också, hon blev varm o svettig så hon trivs bättre klippt.

Jfrelin, vad tjatigt. Sparkar är inget kul.

*kl*

Årets första start med herrn idag, tuffar igång lite långsamt med en 1 m. Han skötte sig på framhoppningen men inne på banan fick han en liten härdsmälta och stack efter första hindret. Innan jag fick stopp på honom så hade han hunnit hoppa insprånget i kombinationen snett av bara farten (det var nr 5 :meh: ) och blivit utesluten. Det var dock en P&J så jag hoppade klart hela banan, han släppte fint efter sjätte hindret och de sista sprången var rätt bra. Han får gå en 1 m nästa vecka också eftersom han knappt har hoppat sedan början av september, sköter han sig då så går vi upp ett snäpp.

Jag hade rätt många alternativa scenarion i huvudet, men jag måste säga att han förvånade mig idag.

Si, är nog enda som är igång såpass tidigt i år.

Stötte förresten ihop med Kirre och hennes lånepålle, fantastiskt fin häst måste jag säga :love:

Märkligt, varför är det så tror du? Jag har som sagt aldrig haft för lite stöd i handen, snarare tvärtom. Visserligen har hon senaste halvåret haft tendenser att krulla ihop sig lite när hon blir för laddad eller sur, men vi är snabbt över det och det är väldigt sällan. Ofta är ju problemet snarare att jag har för mkt i handen. Idag fick jag jobba hela passet med att få fram henne till handen.
Men passet i sig var underbart, hon hade sådan energi och arbetsglädje att flera i ridhuset höjde på ögonbrynen. Hon gjorde som hon brukar då - saker hon eg inte kan, i det närmaste prickfritt. Tex en 15m båge i förvänd galopp (i vänster varv dessutom - det svåraste) samlat och fint. Jag tänkte bryta av innan hon skulle slå om men eftersom hon bjöd så bra och jag kände hur hela hästen ansträngde sig så lät jag henne vara och hon gjorde det helt själv. Lite fler sådana dagar, tack :angel:

Dock kan det ju det bettrelaterade bero på bettet och inte Dynamicserien i sig - för långt, tredelat och gigantiska ringar. var omöjligt att få till det så att nosgrimman inte påverkade bettet. Tyckte det kändes väldigt sladdrigt och jag hoppas verkligen att 12,0 med normala ringar blir bra. Köper nog ett tvådelat och testar i vilket fall.

Gud så bedrövligt med sparken. Tänk att dessa stora djur är så jäkla sårbara. Jag har minst sagt haft tur med min.

Senast ändrad:

Min har också börjat fälla. Känns lite knasigt när det är minus 10 ute. Hon är oklippt men har fortfarande väldigt kort päls.

I dag blev de en sväng i ridhuset på mkt spänd häst.:wtf: Blev mest travarbete på stora böjda bågar och försöka få henne att slappna av och länga ut halsen.

Si, är nog enda som är igång såpass tidigt i år.

Stötte förresten ihop med Kirre och hennes lånepålle, fantastiskt fin häst måste jag säga :love:

Nejdå, Sandra Gustavsson var ju där med ett helt gäng oxå.. träffade henne på Lördagen på KRK när hon var där med ett helt gäng och en ny helt fantastiskt fin ungersk häst :love:

Ah, såg någon av hennes unghästar på framridningen igår iaf. Hade ni tävling? Såg att onsdagstävlingarna kör igen i februari? Hoppas på okej schema i skolan, när man läser masterprogram så ska man tydligen vara på plats i skolan på dagarna :cautious: det har ju funkat så bra utan att jag har slavat i skolbänken hittills :angel:

*kl*

Här är det fortsatt vila som gäller. :( Det har kommit snö och lagt sig över isen, så nu ser man inte längre hur halt det är. Men Ariel får snällt vara kvar i hagen i väntan på hovslagaren. Jag kommer slå på skor + broddar oavsett vad hovis säger, så hon kan promeneras och tömköras även om det inte blir ridning ännu.

Håll tummarna på fredag, förhoppningsvis säger hovis att jag får börja rida. Annars blir det att vänta i ytterligare två månader. Vilket är okej också, så länge Ariel blir helt bra.

Lilla fölet börjar bli stort...

140111_004_52d3f86e9606ee163526df88.jpg

Hur är det med henne efter fången i somras? Har inte set ngt från dig sen dess.

Frugtis: Är kanske inte rärr modell av dynamic för er? Jag varierar Barbie på just ett tredelat med lösa ringar som jag får lite samma effekt på som du beskriver, och ett tvådelat med fasta ringar som hon suger tag bättre i. Variation tror jag på överlag.

*kl*

Nu har det äntligen kommit snö här! Joggade lite lätt igår på stora ridbanan men det var fortfarande lite löst uppepå is så underlaget var inte super. Kände hur hon spände sig en aning pga det. Men det kommer bli bättre allteftersom folk rider där. Himla roligt iaf att kunna göra annat än att skritta på lång tygel!

Red mitt andra spöke också igår och idag hsr jag helt brutal träningsvärk:D:o. Skamligt hur det blir när man inte kunnat rida ordentligt på två månader..

Ah, såg någon av hennes unghästar på framridningen igår iaf. Hade ni tävling? Såg att onsdagstävlingarna kör igen i februari? Hoppas på okej schema i skolan, när man läser masterprogram så ska man tydligen vara på plats i skolan på dagarna :cautious: det har ju funkat så bra utan att jag har slavat i skolbänken hittills :angel:

Nej Clearround! Undrar om dom inte skulle ha någon em tävling oxå någon onsdag?

Vad skönt att ni kan börja komma igång igen! :)

Kl
Hade en toppen ridtur idag igen! Hon är så galet rolig att rida nu! Visst blir det lite stret ibland när hon är taggad men det blir mindre och mindre! :)

Fråga till alla!
Jag har blivit erbjuden att träna för en tränare som jag verkligen vill rida för, ingen kändis eller så men jag vet att hon är jätteduktig och det är dessutom skamligt billigt och träningarna hålls i ett nybyggt ridhus bara två mil från mig. Det är hoppträningar, varannan tisdag kväll udda veckor, vilket passar mig suveränt schemamässigt också. Men, problemet är att det inte är min ponny. Om min syster vill träna måste det få gå före, hon kommer inte kunna rida på tisdagar så på det viset är det lugnt, men hon kommer kunna rida på "hemmaklubben" dit vi brukar åka (tre mil), och de träningarna är självklart söndagkvällar jämna veckor... Alltså blir det bara en dag mellan två hoppträningar om vi ska rida båda två. Nu vet inte jag om hon tänkt träna, hon har inte satt sin fot här på över en månad, men datumen för båda tränarna kom ut idag och det kommer ju krocka...

Hur skulle ni göra? Jag vill verkligen rida, men blir det för mycket för pålle? Det blir ju två hoppträningar (60-90 min) på tre dagar varannan vecka... Och det blir ju jag som får backa om syrran ska rida...

Jag skulle skritta/jogga hästen dagen emellan och dagen efter och köra på. Testa en eller två omgångar och se hur det känns. En hoppträning i grupp består ju av mycket skritt och man kan alltid spara ett par språng på träning två om hästen skulle ha lite dålig dagsform. Om inte annat är en träning alltid nyttig, även om man ibland får anpassa efter hästen och kanske inte maximera den som man tänkt. Det är inte något hårt upplägg direkt, testa och se om hästen orkar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 067
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar