-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Hunter: Även om det är slitigt med eget stall så måste jag säga att jag tycker det är helt underbart att få bestämma utevistelse, fodringar och allt annat själv. Men vem har inte drömt om att ha EN häst inackorderad med full skötsel när det är svinkallt ute o allt frusit i stallet!:crazy:

Hahaha joooo, den tanken har slagit mig många gånger nu när det är som jävligast och det har regnat konstant i 3 månader och allt är vått och lerigt och så kommer det en storm och gör massa skada på staketen...

Men jag säger som du, skulle INTE vilja ge avkall på att få bestämma allt själv!

Jag beundrar er som sliter både med heltidsjobb och med gård och fortfarande tycker att det är mer roligt än träligt. Jag skulle aldrig orka. Men jag har ju varit in i väggen en gång och kommer antagligen alltid att ha mindre ork än somliga... för mig är det mer än nog att jobba heltid och ha häst trots att jag bor i hyresrätt och har hästen i stall där det mesta ingår :o

Men ja, det vore ju en dröm att kunna gå ut i stallet när man vill. Fodra som man vill och ha utevistelsen som man vill. För min del ser jag fram emot att flytta någonstans där jag bara har någon kilometer till stallet, så att jag kan sköta intag själv även om jag är där på förmiddagen. Eller åka förbi innan jobbet och ta på benskydd för hagvistelsen :meh: Men det får vänta tills jag flyttar hemåt, här ser inte geografin ut så att det går att lösa. Om man inte vill köpa hus för flera miljoner i väntan på ett jobb där hemma ;)

Det har många fördelar att ha eget :) för mig överväger fördelarna helt klart!

Den där väggen ska man akta sig för. Inte pressa sig för hårt. Vem är den viktigaste människan i ditt liv, jo du.

Kollade gamla bilder och hittade dessa på Elle.

Tänkt att våra hästar blir 7 i år, och jag och Elle har hängt ihop från dag ett.

Man ska vara glad och tacksam för varje dag man har med sina djur och nära och kära!

Men va tragiskt :( Skickar styrkekramar .

KL

Dagens mupp. Jobbade med galopp fattningar på volten idag. Lägger bytena åt sidan ett tag nu. Men ändå skulle hon kicka. Börjar grunna på om det inte är skänkeln hon spänner åt. Men iaf så kom en av sparkarna rätt i sargen. Det small ganska så högt och efter det så kom det inga fler :d hihi. Har gått tillbaka till de enkla bytena och det funkar bra. Dock var hon lite trött idag. Men gick väldigt fint. Lugn och harmonisk och bra takt. Det går bättre och bättre med henne tycker jag. På tisdag ska vi ev iväg och träna. Beror helt på väglaget.

Jag beklagar verkligen. finns ju inget att säga som hjälper, men har ju läst om er och du har gjort allt du kunnat för din fina.
kramar

en D ring gör att tygeln löper mindre fritt, dvs tygeltaget blir mer statiskt. Ibland vill man ha exakt det, och ibland inte. beror på häst och ryttare.
Skillnaden i skarphet för hästens del är typ milimetrar. Handlar mer om vad man vill ha för effekt i kontakten tycker jag och vad hästen trivs med utöver det.

Vogue: så sorgligt, men nu har hon det bra :(

Senast ändrad:

Tror jag ska prova en med löpande ring. Tvådelat eftersom hon går mest med det nu. Funkar det så funkar det, annars får man väl prova annat. Sist jag red med löpande ring (ganska tjockt tvådelat) tyckte jag att hon var lite tuggummi i handen. Men det kan hon ju kanske vara ändå emellanåt. Nu har jag ridit på fast liten ring för att det fungerat och har inte provat dom tjockare tvådelade med löpande ring sedan i somras.

Det är svårt att veta vad som är bäst när man egentligen inte har ett uttalat problem. Hon är ju varierande att rida oavsett. Men givetvis önskar man ju att hästen ska få ha det bästa som går, vi inskränker tillräckligt mkt bara genom att rida på och äga dem för vårt nöjes skull.

Usch så ledsamt! Nu springer hon omkring med en massa älskade och saknade hästar! Ta nu hand om dig. Skickar lite styrkekramar.

Hon är supertrevlig. Men en skademaskin - allt pga ren otur.

Figaro R-Warsteiner
(någon jag aldrig skulle tagit i med tång om jag inte råkat träffa denna rara häst)

nyfiken fråga i sammanhanget:
om hon har besvärligt bett och känslig hur bettet ligger osv: varför har du remont i det syftet? varför inte en vanlig engelsk nosgrimma som sitter extremt löst spänt?

Extremt besvärligt bett har hon inte. Men jag är en perfektionist och vill ha det bästa möjliga. Hon var värre för några år sedan, eller så beror det på att nya tandläkaren inte är lika petig som den förra. Jag vet inte, jag har inte så många hästmunnar att jämföra med. Men jag antar att eftersom hon är bättre för varje gång så är min petighet iaf inte av ondo ;)

Hon gillade inte engelsk förut. Antagligen hade det med ålder och bristande utbildning att göra. Nu rider jag med lös engelsk ibland för variation och jag har inte märkt skillnad i dressyren. Ibland är hon ju inte helt med på noterna och då kan hon vara lite småtrutig men det försvinner när hon är lösgjord oavsett nosgrimma.
Jag rider ut henne på pullar + fullcheek då jag inbillar mig att parerstängerna är bra att ha för styrningen om hon skulle bli för yvig, speciellt när jag har bettet rätt löst. Men det kanske bara är en inbillning från min sida.

Men jag har ridit mest med remonten ändå, antagligen av gammal vana och att det funkar bra. Remont är ju snällt mot tänderna, tandläkaren har också passat in den och jag ville väl köra på nåt som tandläkaren också tyckte såg bra ut. Nu kommer tandläkaren ut i februari igen och då ska jag passa på att låta henne titta på den engelska med samt pullartränset.

Men köper jag ett så dyrt bett som Dynamic så vill jag att det ska funka med alla nosgrimmorna. Därför måste jag ju ta hänsyn till remonten.

Jag uppfattar d-ringarnas effekt som tvärtom. På hästar som inte vill lägga sig på bettet får man bättre stöd. En häst som blir hängig blir nog ännu tyngre på d-ringar. Barbie varierar jag på lösa och fasta ringar men Juno går bara på dom fasta numera eftersom jag vill att han ska lägga sig så mkt som möjligt på bettet och suga tag. På honom vill jag gärna testa wh ultra soft, men det finns väl inte i 10.5? Dynamicbetten kan jag ha 11.5 eftersom de är så anatomiskt böjda men det är inte wh betten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 068
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar