-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Trimma lite på banan idag. Trodde hon skulle vara galet pigg för det blåste satan men hon var snarare seg. Rätt skönt.

Nu blir det nog inte ridning på ett par dagar, mycket annat som måste göras.

Ska lägga upp en plan för ridningen så ridpassen blir av, är lite svårt att motivera sig när det är becksvart och det regnar och blåser :meh:. Vill komma igång med rida för tränare också. Får ta tag i detta.

De jag känner som har gård är de som rider minst, för de har ingen tid över efter heltidsarbete, hämtning av foder, mockning, staketfix, fastighetsunderhåll etc etc etc. Jag har ju ingen ådra av intresse för sådant egentligen, och har ingen familj eller pojkvän som har det heller. Så nej, det är nog inackorderad man kommer att vara hela sitt liv.

Jag har ju egen liten gård, jag ser till att allt fungerar, sen är det inte så viktigt med prydliga rabatter och nymålade byggnader. Men inne i stallet och hagarna (och självklart är ju boningshuset prioriterat att fungera också) ska vara bra. Nu har jag l inte tipptopp i varken eller, det är spindelnät i hörnen i stallet och jag kanske inte dammsuger inne varje dag, men det funkar för mig. :)

Kl
Idag hittade jag en kanonväg! Tog ut ponny och vovve på en barbackatur i blåsten. Red en väg som bara brukar leda till en vändplats, men nu när det har frusit och snöat så fortsatte den. Det var spår efter en häst med sulky så jag provade! Den delade sig några gånger (är egentligen en skoterled) och den vägen jag tog visade sig komma ut på travbanan! :) Så jag red ett varv runt och tog samma väg hem.

Queenie var som vanligt trög i början men blev vildare och vildare. Hon tittar på allt och hoppar och skuttar och vill bara springa foooooort. Så det blev dragkamp ett par gånger igen. :meh: Hon blir så satans stark och bara hänger sig i handen och kutar - med spetsade öron och ibland glada tjut. Till slut blir jag less på rusningen och går ner till övergångar mellan skritt - trav och gör lite förflyttningar, då blir hon såååå fin Och ligger så bra i handen. Efter det gjorde jag lite fattningar och var noga och höll henne kort från första språnget, då lyckades jag för första gången få till riktigt rund och KORT galopp! Happy! Tog riktmärken med träd och försökte få in så många språng som möjligt. I båda galopperna gick hon riktigt riktigt samlat och gjorde bra övergångar. Men så fort jag släppte lite lite så drog hon iväg...

Tillbaka hemma var precis HELA hästen helt sjöblöt! Huvudet var dyngsurt (antagligen av både svett och snö) och trots att jag skrattat säkert sista kvarten på lång tygel hade hon fortfarande inte torkat där hon svettats. Dags för klippning igen kanske!?

Jag är jätteskeptisk till att om jag fyller 5 kg på morgonen att det finns hö kvar till längre än 10

Där jag har min häst lunchfodrar man inte heller, så jag har också börjat med smhn. Köpte nät med 3 x 3 cm rutor, men för min häst är det för smått, han låter hellre bli att äta än att stå och pilla med höet. Tog upp några större hål så nu äter han upp allt, men det räcker länge! Läste att vid hål som är 4,5 cm eller större försvinner effekten med att ättiden förlängs.

Åh vad det är roligt när man hittar nya vägar! Kul både för häst o ryttare.

http://www.youtube.com/watch?v=3l5I8c_tQBw

En liten hoppfilm på mig o GP, har hoppat ett par gånger tidigare nu i höst/vinter men lite ovana, det känner jag.

Jag ser ju så himla fläskig ut, ush det gillar jag inte! Men jag jobbar på det :D

Hade bytt ut remontnosgrimman till en vanlig engelsk men jag tyckte inte hon tog förhållningarna lika bra så jag kände mig lite osäker ibland när jag red på. Så jag återgår nog till remonten. Är så glad att ridbanan är så bra nu i januari, jätteskönt att slippa åka iväg.

Hon är nyklippt hela hästen så hon slapp svettas så mycket. Avslutade med ett par galopper på grusvägen. Tror hon blev lite mör av både hoppning och galopper.
Om ni undrar så är det jag själv som satt upp kameran, var tvungen att se hur det såg ut, filmade även lite markarbete och förvänd galopp och skänkelvikningar för jag har inte själv sett hästen göra dessa rörelser.

Behöver också en tränare, borde göra som du Hunter, lägga upp en plan..

De jag känner som har gård är de som rider minst, för de har ingen tid över efter heltidsarbete, hämtning av foder, mockning, staketfix, fastighetsunderhåll etc etc etc. Jag har ju ingen ådra av intresse för sådant egentligen, och har ingen familj eller pojkvän som har det heller. Så nej, det är nog inackorderad man kommer att vara hela sitt liv.

Ja fy fan .. nu när jag äntligen blivit inackordering igen kommer jag aldrig bli nått annat... helt plötsligt har jag hur mkt tid som helst! Dessutom är jag mkt piggare för alla måsten är ju borta... hallelujja säger jag bara!!!

Tycker det ser fint ut och det kommer bli ännu bättre när hon blir starkare i galoppen :) du ser inte fläskig ut hörru och din lilla är väl inte gammal heller. Men heja dig som kämpar!

Jag måste också börja rida för tränare igen men jag känner att min kondis måste bli lite bättre innan jag bokar in en tid.

Idag red jag bara ut en sväng. Han fortsätter att vara snäll :)

Heja! Men de där ytterbogarna som är i Azerbadjan får du allt hämta hem :D

*kl*

Tömkörde Divan ute i skogen idag. Eller på grusväg om jag ska vara ärlig. Hon kändes helt okej. Vi tränade sidvärts över vägen och lite tramp, man får ju passa på när man är ute och har lättare med mycket framåttänk. Fick även lite passage ur "piaffen" typ 10 steg. Hoppet finns :D:p

Vad skönt att han är snäll att rida ut på de senaste gångerna. Hoppas det håller i sig.

Och du, man får bättre kondition av att träna :p Bara hoppa på det. Vad spelar det för roll om det blir lite fler korta skrittpauser?

Jag förstår. Jag hade en gång en dröm om en gård, sedan blev drömmen ett hus, nu är drömmen ett radhus - i form av bostadsrätt :o

Jag erkänner att jag är rätt lat när det kommer till sådant som fastighetsunderhåll. Jag vill ägna min fritid åt det jag tycker är roligt, resten får man på köpet ändå utan att man bokar upp sig på det. Så länge jag ska jobba heltid och inte har en bättre hälft som brinner för det där med hus och skötsel av det, försöker jag ha en realistisk syn på vad som kan vara aktuellt.

Kl

Avalon går bättre än någonsin nu . Så himla rolig hon är nu och bytena går bättre och bättre . Men ... Jag har gjort bort mig lite . I ett byte sparkade hon en liten bakut och dum som jag var berömde jag henne men det var bytet som berömmen skulle gå till . Iaf det lärde hon sig tyvärr snabbt och nu kände jag redan på volten innan jag skulle vända över banan att hon tryckte in rumpan och laddade . Sa till henne med inner skänker några gånger men det hjälpte inte nämnvärt . Så det jag gjorde var att där hon började med rumpan så försökte jag trycka tillbaka henne och sedan sakta av istället . Tillslut gick det bra men jag gjorde inga mera bytes försök efter detta . Har ni kära läsare några tips på hur jag motverkar denna sparken i bytet ? Det är ju dumma jag som "lärt" henne detta omedvetet :banghead:

Senast ändrad:

Haha jo jag vet. Dålig ursäkt egentligen det största problemet är att jag måste köpa en ny transport om jag ska ut och åka. Men jag har en tränare som åker ut så henne kan jag kanske försöka att boka in snart :)

Kul att börja piffa och puffa lite. Vi är mil därifrån speciellt när han blivit så lugn ute. Nästan lite tråkigt faktiskt men jag säger bara nästan för rätt som det är har jag väl min vilde tillbaka.

Gå tillbaka några steg och befästa om enkla byten igen. Och när de verkligen sitter och hästen är helt avslappnad (och rak) prova igen och se om det har släppt?

Tror inte hon lärde sig sparka bakut för att du berömde henne en gång. Då skulle hon var värsta superhästen som lär sig allt bara hon får beröm en gång :D

Bakutsparkar är väldigt vanligt på unga hästar i byten, har knappt sett någon som lärt sig utan att ha en fas med bakutspark, och det beror på att styrkan inte finns ännu.

Det finns massa sätt att komma ur det men jag brukar använda mig av två:

1. rid bytena mer framåt och ur mer hoppgalopp så de inte behöver sätta sig så mycket. Visst blir bytet flackare men förhoppningsvis rent och framåt. Sen kan man börja närma sig mer samlad galopp igen.

2. Om hästen är riktigt stadig i samlad förvänd galopp så rid det på volten och aktivera så att du får henne riktigt rapp i bakkärran och så byter du därifrån. Här är det extremt viktigt med att veta exakt när hjälpen ska komma. Men är den ordentligt mellan hjälperna och framåt så kommer den inte sparka bakut.

Vi är lååååååååååångt ifrån piff och puff uppsuttet men på töm går det hyfsat. Då gör hon till och med piruettgalopp. Med mig på ryggen kan vi knappt göra skänkelvikning i trav :p

*kl

Ska bli så skönt att rida för min tränare imorgon. Det är nu 4 veckor sedan. Jag tycker att hon känns hängig i handen och allmänt svår att engagera, även om jag inte har en känsla av att hon direkt står emot. Har ridit i alla gångarter nu i två dagar och visst går hon ju snällt men det känns, som sagt, oengagerat och tungt i handen. Red ut idag och avslutade inne, tyvärr hade jag hoppsadeln och jag kan verkligen inte rida ett vettigt pass i den. Sitter så jäkla "uppepå" och har ännu mindre skänkel än jag har i dressyrsadeln så blir bara pannkaka.

Jag är nog inte gjort för att rida storhäst :o Tycker jag sitter med raka armar för att nå fram och som sagt, hålla om med skänkeln existerar inte. Hoppas på nåt mirakel imorgon. Ska bara skritta fram henne innan passet, behöver verkligen hjälp med framridningen så det är vad vi ska göra imorgon har jag bestämt.

Tack för dina tips :) hon är väldigt stadig i både rätt och förvänd galopp därför har bytena varit svåra . Usch vet inte jag vågar gasa iväg lite mer ifall det kommer en riktig en för då åker jag nog ;) hihi nej då men jag ska prova tänka mera framåt och försöka byta vägarna lite för vägen jag byter på vet hon redan och drar sig dit när vi är på volten . Lite klipsk är hon ;) men tusen tack jätte bra tips :) jag återkommer med resultat :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 069
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII