-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Jag rider gärna hästarna på olika underlag, men är generellt mer försiktig med för mjuka än för hårda (om vi nu pratar "naturmaterial" och inte asfalt och liknande). Brukar lyssna på hur det låter när hästen sätter ner hovarna, ger en hyfsad känsla för hur hårt/stumt det är. Men de grusvägar vi har runt stallet nu (delvis anlagda ridslingor) är perfekta den här vintern. Men sedan får man ju se till vad hästen är van vid, är den tränad på varierade underlag från början eller har den bara harvat på i ridhus hela livet. Men själv är jag sällan orolig för att det ska bli för hårt, tycker att man märker på hästarna också.

Håller med dessutom känner man ju jättetydligt genom hästen när ett hårt underlag verkligen är hårt dvs ingen svikt och hårda inslag .

Hunter: BRA !
Kanske gjorde hela skillnaden , enligt mig har du en högintelligent häst och de brukar fatta direkt he he ;) bra jobbat och lär säkert stärka både din egen säkerhet och ha lärt hästen ngt i fråga om vad du säger gäller ;)

Kl
I morgon är det nya tag med försäljningsfilm på silvano 07:an som gäller . Ska bli kul !

Senast ändrad:

Jag räknar inte kortvilor så alls annat än att jag antecknar och noterar dem . Och de blir en faktor i hur hästen går i sammanhanget över lag inom perioden dessa oplanerade vilor skett .

Med din redogörelse och hur pass mkt de varit och nivån hästen arbetar utöver det hade jag inte sett ngn anledning att ge vila eller ens trappa mer faktiskt . Särskilt som hon tydligen inte trivs med vila . 07 orna är vuxna hästar nu , de behöver inga större hel ledigheter om de går lätt arbete normalt i sig vilket ju det handlar om för hästar som inte går typ lektion på ridskolor eller tränas i trav/galopp sport .

Sen vill man givetvis ge hästen ngn längre vila ngn gång om året när det känns som mkt har jobbats intensivt osv , men jag hade inte i ditt läge just nu lagt in ngn sån vila utan sparat det tills det finns befog s.a.s .
Några dagar här och där lägger arbetet som helhet på halvfart så för mig lägger man en längre sammanhängande vila på vuxen häst om den verkligen gått intensivt en länge period och då lägger man 2-3 veckor på en frisk häst eftersom 3 veckor brukar anses vara tidsram rent fysiskt för kroppen att återhämta sig och ev små , oupptäckta överansträngningar som ännu inte fått symptom så att säga , hinner läka ut och hämta sig .

Senast ändrad:

Och vad exakt tycker du är så bra med micklem att det försvarar kostnaden? Dvs vad har tränset gjort för skillnad/gett dig för känsla? Har också tittat på ett sånt men vet inte riktigt varför jag skulle köpa ett enormt fult dyrt träns om det inte gjorde en enorm skillnad för min häst!:D

Jag tror det beror på vad man har för slags problem, men som mörkgrå som alltid haft problem med kontakten dvs att suga tag i bettet ordentligt så föll det på plats direkt med detta tränset. Jag skaffade ju det för att man inte får rida dressyren med den där nosgrimman jag har som du vet.. lite samma funktion. Han tar ju tag mer i bettet med den nosgrimman oxå, man får en bättre och jämnare bjudning.

Vet inte om det gör någon nytta på en "vanligt häst" Jag har bara skrittat ljusgrå på det än så länge. Jag skulle aldrig köpt ett bara sådär rakt av utan att prova ett först.

Senast ändrad:

Haha, din häst har verkligen sina dagar. Skönt att hon kom ner på jorden idag i alla fall.

Jag hittade en bok idag som heter "Den inre ryttaren". Ska bli kul att läsa den och se om man kanske kan lära sig något.

Jag har verkligen mixed emotions när det gäller den hästen :crazy: jag avskyr henne och älskar henne på samma gång. Samtidigt som hon är den charmigaste, mest personliga, lättlärda, fina häst jag träffat så är hon hemsk, urjobbig och går mig på nerverna :banghead:

Jag har köpt "Born to run" ;) funderar på om jag inte ska lägga ridstövlarna på hyllan för gott...:meh:

Hunter: BRA !
Kanske gjorde hela skillnaden , enligt mig har du en högintelligent häst och de brukar fatta direkt he he ;) bra jobbat och lär säkert stärka både din egen säkerhet och ha lärt hästen ngt i fråga om vad du säger gäller ;)

Eg ska väl en så intelligent/skarp häst vara hos ett proffs.
Hon passar mig så bra på så många sätt - dumma häst :cautious:

Intressant, i micklem-tråden på utrustning säger alla att de är så himla små i storlekarna, och att i princip alla stora hästar behöver XF.

Här är min 170+ pålle med standardmodellen, nu har inte han jättestort huvud men min andra som är strax under 170 har stort huvud.. dom har på samma hål men han nått hål längre ut under bettet och ganaschen.

1545826_10152136175941797_1780206137_n.jpg

Senast ändrad:

Alltså dom har samma hål på sidostyckena men den mörka grå har mkt bredare nos och käkar.

Eg ska väl en så intelligent/skarp häst vara hos ett proffs.
Hon passar mig så bra på så många sätt - dumma häst :cautious:

du - hon passar dig utmärkt utifrån vad jag läst hur du tacklas med henne och din inställning , kompetens och vett rent allmänt.....

det jag menade med inlägget var mer att "Bra" att du kanske faktiskt kom till det läget där du lackade ur en smula utifrån att du nu känner dig rätt säker på hästen, och direkt fick ett kvitto på att det du sa ifrån starkare än vanligt, verkligen tog skruv.

intelligenta "skarpa" hästar brukar vara väldigt responsiva och lättlärda och helt underbara, bara de hittar en ryttare som kan läsa dem. det verkar du ha kunnat från första början så jag har inga tvivel som helst att dina val att satsa på denna hästen är helt rätt, kommer bli superbra det är jag helt övertygad om!

Dessutom borde jag även gratulera hästen i sig, som bor hos dig, för det är inte särskilt säkert att samma häst öht hade fungerat hos gemene man, vilket du säkert nu förstår att jag uttrycker mig rätt försiktigt om.... ;) egentligen menar jag nog att det lär hade blivit total katastrof hos väldigt många andra, och det vet du ju själv du med iof :D

som sagt, jag är imponerad av ditt arbete, ditt sunda förnuft och hur du hanterar den fina hästen. Lär bli jättebra! om inte ännu bättre....;)

Men Fio....
har du alltså fallit för 2013 års största kampanj/trend ever, att micklem eller Perfect Sit of Sweden, är lösningen på allt i ridningen träns mässigt? :D

obs: nu vet du hoppas jag verkligen att jag inte kan låta bli att skoja med dig, men kunde inte låta bli :D

bakgrunden till mitt skoj, om du behöver referens, så just micklem /PS tränsen dominerar alla bloggar om häst sen ett halvår, just i fråga om mirakel träns, och sen allas FB poster och reklam allmänt osv.

som sagt: mitt inlägg var på skämt här, men kunde inte låta bli som sagt, då "ryktet" ang. reklamen om dessa träns otroliga effekt, även nått bukefalos och togs upp här. Kunde inte låta bli att kommentera då är det ngt jag "känner dig för" så är det väl att du knappast faller för trender eller reklam eller ngt x antal personer säger i sig.

:D

Angående bett så går m magiskt mycket bättre på spengers bett.verkligen värt pengarna.

Min ljusa häst där har ett tredelat sprenger, håller med om att hästarna trivs väldigt mkt bättre på dom.

Jag hade frågat runt lite med dom som använder det.. tex kan du ju fråga C varför Niklas valt att använda det på Cendrillion? Tror han har det på norskans häst oxå som han rider. Har sett någon terrängbild på den hästen med tränset. Har inte sett att han använt det på Mister Pooh. Dock skulle jag inte kunna ha det på mörkgrå vare sig i hoppningen eller terrängen då skulle han bli alldeles för stark.

1385123_10151644322626851_2039094427_n.jpg

Johan rider ju en av sina i dressyren på micklemet samt Louise Jähde rider ju nästan alla sina på det i alla discipliner. Jag hade hört med dom oxå.

Whatever works.. mode eller ej! Tror knappast min Kinetonnosgrimma som jag har i hoppningen och terrängen är så jäkla modern ;)

27148_10151571286496797_104454422_n.jpg

Hon har ju varit skadad och har inte varit ute på tävmingsplats många ggr. Förra veckans clearround hoppning uppförde hon sig som en flygande fara.men övning ger både färdighet och vana.......så även med spengers bett kan ridningen det bli katastrof ibland.

Ja, egentligen räknar jag heller inte så korta vilor som regelrätt vila. Men eftersom min häst inte får så mkt annan vila vill jag ändå hålla koll på dem, jag är faktiskt rädd för att hon inte ska hålla då hon rids för jämnan :o

Förvisso har jag väl det gratis att hon rids ut mkt, med tanke på hållbarheten och att det naturligt blir varierat underlag och mkt rakt spår. Skulle ha ångest om jag jobbade dagtid och var tvungen att rida i ridhus 4-5 dagar/vecka :crazy:

Sassiball: Jag har det i huvudet, åtminstone på ett ungefär när saker ocht ing skett. Jag har ett enormt minne för värdelöst vetande :o Det blir faktiskt ibland pinsamt att jag kommer ihåg så mkt detaljer om allt och inget...

Senast ändrad:

Jag har verkligen mixed emotions när det gäller den hästen :crazy: jag avskyr henne och älskar henne på samma gång. Samtidigt som hon är den charmigaste, mest personliga, lättlärda, fina häst jag träffat så är hon hemsk, urjobbig och går mig på nerverna :banghead:

Känner igen mig precis! Jag är verkligen urtrött på min häst ibland, om än det är mer sällsynt nu jämfört med för ett år sedan. Tackolov.

Denna vecka har jag som sagt haft ett ponnyprojekt. Eftersom jag är liten och relativt rutinerad blir jag ofta anlitad att rida ett par ponnyer där man kört fast emellanåt. Och jag måste säga att denna jag rider nu är så pass svår att det är en rejäl utmaning att rida den. Då älskar jag min egen häst outgrundligt för hur välriden och stabil hon är...

Tidigare i veckan hade vi ju en incident med en lös hund jagandes en hjort, som flög ut mitt framför näsan på oss när vi var på ett gärde. Min häst som vilar, borde ju ha hoppat i taket, men hon bara spände sig lite och tittade mer intresserat än nervöst. Jag är så glad för min hästs mentalitet varje gång nåt liknande händer, hon må vara pain in ass rätt ofta pga sitt självförtroende men gud vad man har igen det också...

Ang ditt utbrott - precis så är min också. När man blir riktigt heligt förbannad då och då så blir hon oerhört lyhörd. hon liksom förstår att detta var droppen. Det låter väldigt otrevligt när det händer men vilket genomslag det får. Dock kan man inte bråka på henne för jämnan, då blir hon bara tvärtemot, man måste visa att man är duglig som ledare och ingen gaphals ;)

Tack för ditt utförliga svar :) Visst är det nog så att man som hobbyhästägare ofta tror att de tränas hårdare än de gör... Jag har mest känt att hon haft sitt sista "unghästår" men inte fått nån ordentlig vila. Det har gnagt lite i bakhuvudet.

Hon får sin sista skrittdag imorgon, på söndag blir det lite jogging i ridhuset på kvällen eller om medryttaren vill rida ut henne på dagen. Sedan siktar vi på träningen på tisdag med gott samvete :)

Whatever works.. mode eller ej! Tror knappast min Kinetonnosgrimma som jag har i hoppningen och terrängen är så jäkla modern ;)

27148_10151571286496797_104454422_n.jpg

nej lär den inte vara ;) men whatever works som sagt. dock tror jag som redan sagt och säkert inte du heller på mirakel utrustning öht, vilket både miklem och Ps blivit sålt som sista halvåret ;)

Kl
vad menas med tredelat sprengerbett ? finns ju flertalet varianter så den definitionen är ju inte ngt specifikt bett i sig???

Senast ändrad:

Jag flikar in här och tipsar om bygelnosgrimma eller islandsnosgrimma som det hette och var så vitt jag visste när jag provade första gången. Det är väl iofs inte godkänt för dressyr men jag har det när jag hoppar vår ena och det fungerar riktigt bra. Tilläggas skall är att jag inte tror på att lösningar i regel inte sitter i varken bett eller nosgrimmor men jag måste erkänna att det faktiskt har gjort stor skillnad. Det är ett billigare alternativ att prova om inte annat, finns att köpa på Hööks för en billig peng. :)

Hoppar den ena på det och han gillar den skapt. Det är en sån känslig sak som inte gärna tar stöd på bettet i onödan, och han går betydligt bättre om nosgrimman inte ligger an mot bettet på något vis.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 069
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar