-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Har ni några mål för i år?

Mitt stora mål är att stamboksföra Ariel. Sedan hoppas jag komma igång med lite träningar och åka på någon tävling. Här uppe är det hoppning och dressyr som gäller, så jag får nöja mig med det. Kanske att det arrangeras någon startfälttävlan vi kan vara med på också. :)

Känner 2 QE hästar. Den ena är 180+ och bökig men rör sig bra och hoppar bra. Den har dock energi för ett kompani. Den går 1,30 hopp LA dressyr. Låter väldigt lik Undrets herre.

Den andra var bökig och bockig men hoppas bra och gick FT. Mognade väldigt sent blev typ styrbar vid 8 års ålder. Tyvärr fick han en senskada och var tvungen att avlivas.

Dessa har fått mig att aldrig köpa QE-häst :p:D

Haha :D Och jag såg QE som fyraåring tror jag nere på Flyinge, var nog en hingstvisning för evigheter sedan.

De bocksprången han gjorde där sa mig att den hingsten skulle jag inte betäcka med och skulle heller aldrig våga köpa en QE häst, jag är hopplös på att sitta kvar vid bocksprång. Gillar man viga, kapabla gummibollar ska man kanske ha en sån häst.

Men Fioranos förra sto var väl eQE? Den verkade lite snällare.

Mitt första mål för 2014 blir att hitta en fungerande betsling, som fröken kan tänka sig att acceptera. :(
Det känns tyvärr som ett långtidsprojekt.
Sen hoppas jag att vi kan komma igång lite till, jag tycker att hon känns bra efter sin skada, men om det håller vet man ju inte förrän man har testat henne lite mer. :crazy:

Det hade varit så kul att få till att hon blir lika ridbar på bett som på hack, så att vi kan komma nån vart i vår dressyrträning.

Hoppas att vi kan börja träna terräng igen, och att vi kan starta på vår första Hemma-tävling i fälttävlan den 10:e augusti.

Jag tycker du ska prova micklem-tränset.. känner du ingen som har det?

Hade tänkt att testa. Finns en d-ponny i grannstallet som har ett, tänkte prova och se hur det är i storleken. Sen finns det en till i bekantskapskretsen som har det, ska försöka få till att låna det.

Ja, det är ju rätt dyrt så man vill ju veta säkert att det funkar innan man köper det!

Jag har inte heller sett så många trevliga QE hästar.. kapabla är dom ju utan tvekan!

Haha :D Och jag såg QE som fyraåring tror jag nere på Flyinge, var nog en hingstvisning för evigheter sedan.

De bocksprången han gjorde där sa mig att den hingsten skulle jag inte betäcka med och skulle heller aldrig våga köpa en QE häst, jag är hopplös på att sitta kvar vid bocksprång. Gillar man viga, kapabla gummibollar ska man kanske ha en sån häst.

Hehehe, jag såg Qalle på en hingstvisning när det var dags att bestämma inför beteckningen av mammas häst. Han kom in på banan och visade precis vad han kan, bockade konstant och flög över hindren. När han hade taggat ner så var traven inte så pjåkig heller. Det var någonstans bland bocksprången som jag bestämde mig.

Och visst fick jag vad jag ville, men jag gillar gummibollar och de får gärna fara och flyga när de är glada. Enda nackdelen med våran är att han är lite för stor (vilket är märkligt, mamman är liten och pappan har mest lämnat modell mindre också), så blir han riktigt vild så krävs det lite råstyrka för att sätta tillbaka. Men jag gissar att det blir bättre när han mognat. Tysken som är efter Star Regent xx (även den inköpt på sin fantastiska kapacitet när det kommer till bocksprång och hoppteknik) är bara 160 i mkh och blir aldrig stark i ridningen på det viset så han är mycket lättare att hantera när han börjar skutta som ett popcorn, det är bara kul när han får sina tokryck.

*delvis kl

Jag har ridit två QE-hästar, båda ston men den ena bara en gång så det räknas inte. Båda var dock ridskolehästar och gick bara med relativt rutinerade ryttare (på en välrenommerad ridskola kan ju tilläggas och ingen ideell liten variant utan vettig tillridning). Jag gillade den ena skarpt, men jag har ju som sagt bara ridit den på träning så jag vet inte hur den hade varit att äga, men den hade en del humör. Dock inte så det blev besvärligt, men det finns väl en anledning till att dessa kunde användas av ridskolan...

En kompis till mig var spekulant på en QE-valack och den hade mer humör än stona. Lätt i baken och talade om vad den tycke, rörde sig trevligt men biljarderade tyvärr så blev inget köp.

Red ut med medryttaren idag och jag hade lånad ponny. Min häst är fortfarande lugn och verkar helt enkelt ha fattat att detta är viloperiod :banana:
Frågan är då om man kanske ska ta tillfället i akt och avanmäla sig från träningen på tisdag och helt enkelt köra på i vilans tecken en vecka till..? Eller rida träningen och ändå ta det lugnare än vanligt och rida ut de dagar det inte regnar..?

Mitt första mål för 2014 blir att hitta en fungerande betsling, som fröken kan tänka sig att acceptera. :(

Nu är jag inte insatt i hur ert problem yttrar sig men jag hade en galopphäst som hade svårt att acceptera och lita på handen. Jag gjorde som så att jag red med dubbla tyglar, en uppsättning fäste jag i remontgrimman och en uppsättning i bettet (Novabett). Successivt ökade jag stödet i bettygeln och till sist kunde jag plocka bort tyglarna i nosgrimman. Jag tävlade t o m (hoppning) med min nosgrimme/bett-kombination.

Har du testat ett Sprenger Dynamic RS? Har inte träffat en häst som ratat det! :love:

Jag har ett i stl 11,5 som du gärna får testa om du vill! :)

Ett sånt med ett PS träns kanske kunde vara en vinnande kombination? :)

Den ena är 180+ och bökig men rör sig bra och hoppar bra. Den har dock energi för ett kompani.

Den andra var bökig och bockig men hoppas bra och gick FT.

Dom är väl ofta rätt skarpa hästar vad jag hört från andra. Att dom hoppar och far stör inte mig så mycket det jag tycker är jobbigt med min är att hon har svårt att få en tillsägelse utan att bli kaxig tillbaka.

Det är väl det skarpa huvudet som det pratas om "generellt" när det kommer till QE-blod. Sedan är jag lite misstänksam mot att dra på allt för stora växlar när det kommer till att generalisera individerna utifrån stammen (särskilt när det kommer till att göra det på enbart hingsten, ston överför ju en väldigt stor del på avkomman), men det är väl så bekant att man kan tro att det ligger något i det.

Marvin; jag körde med en variant på Hunters på min lillas mamma som alltid varit knepig i munnen. Jag kombinerade sidepull och bett. Tyvärr kom jag på kombon för sent i karriären så red bara ngt halvår på det men fick äntligen en jättefin känsla. Tror också på att testa micklem, det får du ju tävla i dressyren med också. (Är det inte på gång att även godk bettlösa i dressyren nu?)

Det "motsägelsefulla" hos min är att hon älskar bett, det går inte att hålla tränset i närheten av huvudet utan att hon jagar bettet. :p

Ja hon var e QE. Hon skickade av mig så det brakade flera gånger. Vågade till slut inte ta igenom nånting vilket hon lärde sig och levde rövare. Sen var det iofs svårt att veta om hon betedde sig så för att hon hade ont eller bara var allmänt QE-tokig. Det var liksom samma oavsett hon var fräsch eller ofräsch.

Men hon var rätt fin tyckte jag iaf:)
264955_1935814526958_4691973_n.jpg

KL
jag har också med framgång ridit på tränsbett och sen dubbel tygel i vanlig remontnosgrimma.
Har gjort det på konvalecenter som friskförklarats och hade energi deluxe jmf mot vanligt, men som jag samtidigt inte ville sätta ngt skarpare superbett på eftersom inga problem med hästarna på bett fanns i grunden.

jättebra lösning så jag skriver under på den, även om det givetvis inte är en lösning för Marvin permanent öht kan jag tänka. Vem vill rida runt på sånt liksom hehe ;)

"Min" 07:a har jag visat för spekulant helgen som var. Hästen visade upp sig som alltid han är, stabil, enkelt, har kvaliteteter som en vettig hobbyhäst som kommer göra ngn stor glädje, och trots att han är dressyrstammad så kan han även hoppa och har ju även terräng utbildning utan mankemang, så kort och gott: en jättetrevlig hobbyhäst på lättklass nivå dvs MSV C nivå som referens, vad man än vill använda honom till.

tyvärr var spekulanten rätt mellanmjölk som det kändes allmänt.... verkade inte riktigt veta vad hon letade efter öht eller ville ha egentligen, utan mest köpa en häst.... kommer inte gå in på detaljer utöver det, men han blir kvar hemma ytterligare enligt vårt beslut utifrån den bedömningen/känslan.

KL igen:

utifrån QE debatten jag läst om så säger jag som ngn annan, jag är väldigt försiktig att bedöma hästar i sig utifrån stam om det handlar om beteende.... visst - en del grejer kan man alltid känna igen, men å andra sidan kan man läsa in det mesta och känna igen sig liksom - som horoskop för människor typ.
så mycket handlar om stoet, än mer än hingsten. och utöver det, ffa bortsett från stammen i sig, hur hästarna har växt upp och i vilka situationer de vistats, vilka som utbildat/uppfostrat dem osv osv i all oändlighet.

skulle jag gå på min 00-as stam enligt rykten på hingst osv så skulle han vara ett totalt galet tokigt oberäknerligt freak typ i fråga om lustigheter i temperament och beteenden osv.
Istället är han en väldigt otroligt trevlig herre i temperament, uppfostran och inställning till livet och arbete och allt däremellan.
sen ser jag iof vissa drag från hingsten som gett ryktet, att i andra situationer hade han säkert kunnat bli annorlunda, men se ovan återigen. stammen i sig är inte ngt man bör haka upp sig på i fråga om beteenden/temperament utan snarare kanske ta med lite som sido aspekt i summa summarum bara sådär i helhets bilden, max..... så tycker jag iallafall.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 069
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar