Sv: -07-ornas 15e tråd!
KL
jag har också med framgång ridit på tränsbett och sen dubbel tygel i vanlig remontnosgrimma.
Har gjort det på konvalecenter som friskförklarats och hade energi deluxe jmf mot vanligt, men som jag samtidigt inte ville sätta ngt skarpare superbett på eftersom inga problem med hästarna på bett fanns i grunden.
jättebra lösning så jag skriver under på den, även om det givetvis inte är en lösning för Marvin permanent öht kan jag tänka. Vem vill rida runt på sånt liksom hehe
"Min" 07:a har jag visat för spekulant helgen som var. Hästen visade upp sig som alltid han är, stabil, enkelt, har kvaliteteter som en vettig hobbyhäst som kommer göra ngn stor glädje, och trots att han är dressyrstammad så kan han även hoppa och har ju även terräng utbildning utan mankemang, så kort och gott: en jättetrevlig hobbyhäst på lättklass nivå dvs MSV C nivå som referens, vad man än vill använda honom till.
tyvärr var spekulanten rätt mellanmjölk som det kändes allmänt.... verkade inte riktigt veta vad hon letade efter öht eller ville ha egentligen, utan mest köpa en häst.... kommer inte gå in på detaljer utöver det, men han blir kvar hemma ytterligare enligt vårt beslut utifrån den bedömningen/känslan.
KL igen:
utifrån QE debatten jag läst om så säger jag som ngn annan, jag är väldigt försiktig att bedöma hästar i sig utifrån stam om det handlar om beteende.... visst - en del grejer kan man alltid känna igen, men å andra sidan kan man läsa in det mesta och känna igen sig liksom - som horoskop för människor typ.
så mycket handlar om stoet, än mer än hingsten. och utöver det, ffa bortsett från stammen i sig, hur hästarna har växt upp och i vilka situationer de vistats, vilka som utbildat/uppfostrat dem osv osv i all oändlighet.
skulle jag gå på min 00-as stam enligt rykten på hingst osv så skulle han vara ett totalt galet tokigt oberäknerligt freak typ i fråga om lustigheter i temperament och beteenden osv.
Istället är han en väldigt otroligt trevlig herre i temperament, uppfostran och inställning till livet och arbete och allt däremellan.
sen ser jag iof vissa drag från hingsten som gett ryktet, att i andra situationer hade han säkert kunnat bli annorlunda, men se ovan återigen. stammen i sig är inte ngt man bör haka upp sig på i fråga om beteenden/temperament utan snarare kanske ta med lite som sido aspekt i summa summarum bara sådär i helhets bilden, max..... så tycker jag iallafall.