-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Jaa, jag kände så också :love:

Idag har jag o GP ridit ut en sväng, tagit några snabba galopper på mjuka grusvägar. Jättehärligt i fint väder med sol och ingen blåst.

Gott Nytt År på er alla härinne :D !!

Håller med övriga om Hunters lösdrift, den är ett praktexempel på hur en ligghall ska se ut, och även hagarna runt omkring är verkligen fina.

+ Mackan

Tack jag blir väldigt glad åt detta :)

Vi gjorde ju allt själva, ritning, valde material och byggde. Det tog mig, min man och hans pappa 5 veckor att bygga. Kort efter att vi var färdiga så fick min svärfar cancer och han gick bort nu i mellandagarna. Ligghallen är för mig också ett minnesmärke över honom och vårt slit med de tunga betongstenarna i den 30-gradiga hettan.

*kl

Har haft en trevlig nyårsafton i stallet. Båda hästarna gick över förväntan, jag har denna vecka även en av mina projektponnyer då matte är bortrest. Väldigt roligt att rida den hela veckan, förr har jag bara suttit upp nån gång då och då med ett par månaders mellanrum. Eftersom det alltid tar minst två dagar innan den går bra så känns det mer givande nu då jag har en vecka på mig att åstadkomma nåt :)

Red ut min egen häst i skogen, var faktiskt mindre lerigt än jag trodde så skrittade på stigarna och tänkte att det är ett perfekt sätt att hålla henne sysselsatt. Gick bra mestadels, hon blev som vanligt taggad efter ett tag i skogen och jag fick rida på kort tygel för att hålla henne på mattan, men hon gav sig när vi kom tillbaka upp på vägen hemåt. Är mkt nöjd med att jag faktiskt inte behövde jogga henne utan kunde hålla en hel ridtur i skritt :)

Har nu återigen blivit kär i en liten pralin på annonssidorna och börjat drömma :o Denna gång är det ett litet ridponnyföl e: Elphins Roquefort RP 174 :love: Tråkigt att man inte har möjligheter att köpa en sådan, tror det är precis vad jag drömmer om i framtiden - en ridponny med riktigt vassa gångarter.

Det gick ju skadefritt i ett år så ffa tror jag det är skov av otur. Nog för att backarna vi har avskräcker många men annars är det "snälla" hagar. Hade mer skog, steniga slänter och annat i det förra stallet. Är ju bara att läsa här där de flesta har det mer "ordnat" (ingen får ta illa upp nu :) ) och många som drar på sig mycket ändå.

Ja men eller hur, det går ju inte att helgardera sig så att hästen aldrig skadar sig, det är ju hästar, hästar som står i små grusrutor skadar sig också.

Enda hagskadan jag haft under åren här är den i våras när Bäckahästen välte och rev upp sig på benet.

Jätteroligt att du ska behålla GP :D tycker du gör helt rätt - hästar ska vara positiva och snälla precis som hon är!

Vill passa på att önska er alla ETT GOTT NYTT ÅR! :D

Med tanke på hur jag kommer att börja mitt 2014 så blir det inte så mycket uppdatering i från mig! :cry::cry::cry:
Och det känns sjukt konstigt att "lämna familjen" ;) efter 15 trådar och 6, snart 7 (!!!!!!!!) år tillsammans med er! :p

Tänk att vi faktiskt har skrivit så länge tillsammans! TOOOOKIGT! :D:love:

Lycka nu till med era underbara godingar så ses vi kanske framöver ändå! :)

Vad ska man göra när man känner i magen att hästen borde få nån ordentlig återhämtningsvila, men den blir rastlös av att stå fler dagar än en och ska man rida ut-vila dvs bara skritta och jogga, så får man arbeta sig blå för att hålla kusen i schack...?

Jag köpte en gård och byggde stall :p

Nä men en del allvar i meningen ovan finns det, jag insåg efter långt letande (jag provade flera varianter på stall) att jag skulle inte hitta det perfekta stallet till min häst där hon skulle trivas riktigt bra. Så jag började i stället leta efter en fastighet med tillräckligt mycket mark och inredde stallet så hästanpassat som jag förmådde. Jag såg att min häst inte mådde riktigt bra på de stall jag hade henne inhyrd och det gjorde ont i mattehjärtat :( Nu är den hästen en väldigt vaken och känslig häst - mina andra hästar har fungerat bra på andra stall än mitt eget :o

Gott nytt år till dig också :)

kl

Idag gick min häst bra (igen). Trimma lite hårdare, krävde lite mer och hon tog i och kämpa på utan att tjorva. Kul att rida nu när det går bra :)

Om någon vecka kan vi nog vara med på en träning!

Kul att det gick så bra! :)

Kl
Idag red jag dressyr hemma på lägdan. Har ställt upp sex stubbar som markerar en liten bana på ca 20x50m, den är lite ojämn och så men det funkar. Allt ifrån nertrampat på en volt där jag longerat till tre dm orörd snö. Tyvärr har vi plusgrader igen så det var rätt tung snö. Idag värmde jag upp på raka spår längs sidorna och på medellinjen tills det blivit ett spår. Då satte vi igång med massor av övergångar, flytta framdel, flytta bakdel, lite öppna. Började med graman på, hon var stentaggad o h okoncentrerad hela uppvärmningen men blev så satans fin efter en stund så då hoppade jag av och tog bort gramanen. Hon gick så sjukt bra! :love: Hon var så eftergiven och mjuk och följde minsta vink. Jag ville inte hoppa av... :angel: :D

Så häståret 2013 slutade på topp! :) GOTT NYTT ÅR! :)

Ja, ibland känns det som att det är enda lösningen. Men jag vill inte sköta en hel gård :o Har heller ingen familj som är intresserad som man kan hjälpas åt med. Så det blir inget av, man får hoppas att det finns bättre uppstallningsalternativ hemmavid. Där är marken billigare och ofta finns det småstall med vettigare hagar.

Har ju varit inne på det, men jag har ju jobbat så mkt med min häst nu i två års tid och slitit hårt. Nu när man börjar få lönen för mödan har jag faktiskt fäst mig vid henne, och eftersom jag känner hennes både bra och dåliga sidor har jag svårt för att lita på att någon klarar upp henne. Det är en häst där jag känner att man riskerar att få den reklamerad eller får se efter en tid att den kanske inte fick det så bra som man hoppats.
Men ja, ibland har jag känt att hon skulle få det bättre med någon som har förutsättningar med eget stall och vettiga hagar, lång utevistelse osv som ändå tränar. Men jag vet inte om det känns som skäl nog att sälja just nu.

Jag önskar mig helst tid och pengar för att ha två om ett par år, min som fullgående storhäst och så en ungponny vid sidan av.

Blir också himla glad att du ska behålla GP:). Är en häst som passar dig jättebra och hon verkar himla trevlig. Blir ytterligare glad att höra hur din make stöttar dig och verkligen vill att du ska må bra, gör mig alldeles varm:o!

Gott nytt år på er alla!

Jag har följt dig och Amazing i det tysta väldigt länge, även innan skadan. Otroligt tråkigt att det skulle sluta så här, men ni har ju verkligen kämpat.

Hoppas du en dag springer på en ny hjärtehäst som kan förgylla din tillvaro. (För mig tog det nästan tio år innan jag ens tog i en häst igen, men då dök det upp en rödhårig bitch som stal mitt hjärta med buller och bång under den vidrigaste och farligaste provridning jag varit med om. Köpte henne på stående fot utan att pruta en spänn. Betalade väl minst 10 000 för mycket - men det var det värt.)

*kl

God fortsättning på er...

Hoppas ni haft en trevlig nyårsafton. Själv somnade jag vid 22.30. Vaknade precis före tolvslaget och jag och pojkvännen tittade på fyrverkerierna genom fönstret innan man äntligen fick gå och lägga sig igen. Känner mig urgammal, men jag var verkligen trött :o

Nu måste vi vänja oss vid att vi har 7-åringar. Känns främmande ;) Men jag brukar ändå använda mig av den riktiga födelsedagen.

Tack, jaa det känns så bra nu.

Ja stjarnfrugt, nu är det ju inga unghästar vi har längre. På tal om att vara trött så har jag sovit mig igenom många nyårsaftnar haha, men i år var jag ovanligt pigg. Vi hade lovat barnen att de skulle få vara uppe hur länge de ville, de brukar bli trötta vid 11 nämligen, men igår var även de pigga och när kl var över 01 så var vi ändå tvungna att säg att det var läggdags.

Har ni några mål för i år? Jag vet inte riktigt om jag har några mål, tänkte ta det lite lugnt. Försöka vara med när hemmaklubben har tävlingar i alla fall och även de närmare klubbarna så man inte behöver åka så långt.

Det blir nog inte många träningar för oss, känner att jag inte vill vara borta så mycket på kvällstid som det gärna blir då. Kanske kan få in en hoppträning i alla fall före första tävlingen.

Senast ändrad:

Jag hoppas kunna ha lite vettiga mål efter ett år som har känts som en transportsträcka, utvecklingsperiod och växtfas för herrn. Han har gjort lite av varje men ingenting har blivit riktigt klokt.

Först och främst - dressyren och terrängen. I mängder. Dressyren för att styrkan ska komma och ridbarheten med den. Och mycket terräng så att han kan avdramatisera öppna ytor och börja slappna av mentalt (så att vi kommer fram till hindren).

Hoppningen skall underhållas så att han inte blir besvärlig på tävling (vilket han blir med för långa uppehåll från tävlingssituationer), börjar med ett par onsdagstävlingar och P&J under januari och februari medan vi trimmar på dressyren hemma och väntar på ridbara terrängbanor.

De konkreta målen är väl främst överflyttade från förra året - att han ska kvala till 130 och gärna starta någon i slutet av året (och i och med det börja gå stabila rundor på hoppbanan utan tjafs mellan hindren), att han ska fortsätta att gå stabilt i LA och börja nosa på Msv och att han ska lossna på terrängbanan så att vi kan få kvalen till lättklass och kanske starta någon innan året är slut.

Men vi får se, det är en herre med lång startsträcka jag har i stallet... han låter vänta på sig innan han kommer till sin rätt och jag tror att det är värt att traggla på och låta honom växa upp i den takt han växer upp i. Fin kommer han att bli till slut i alla fall, för det finns talang i det där sprattlande popcornet till spindelhäst.

Vilken fantastisk man du har! Blir alltid så rörd när jag hör respektive säga den typen av saker. Håll hårt i honom, och GP. :)

*kl*
Har börjat året med en uppsutten skrittur. Förstår ni hur mycket skodda hovar låter på asfalt i ett bostadsområde? Tror jag väckte hela högen. :o
Hon var pigg och glad och tittade på aaallt som hon inte sett på ett halvår nu. :p

Ni med erfarenhet av svallkött. Det kommer ju en del i såret nu så jag duttar lite lotagen på daglugen sen några dagar men kommer det att räcka när det ser ut som på bilden. Medvetet lite udda vinkel för att försöka få fram hur mycket det är.

1483294_10152124355139784_1200354050_n.jpg

Mina mål är självklart att komma igång nu till att börja med men det känns bra. Hon har ju ändå rört sig mkt i lösdriften hela tiden och även bockat och brallat lite så fram tills hoppning läggs in regelbundet känner jag mig trygg för hållbarheten. Kommer vi sen dit är målet samma som förra året, stabil på metern och debut i 110 och start i deb ft. :)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 069
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar