-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

FT-hästen var (är) ett klassiskt exempel på en spooky häst. Hon tittar på precis allting även om där inte är något att titta på. Om jag blev arg så blev det 10 resor värre så det bästa var att strunta i henne och rida på de platser som hon var nöjd på. Bortsett från sitt spookande så är hon en modig, utomordentlig häst som älskar att tävla. När hon ställdes inför de distraktioner som en tävling innebar så försvann alla "fantasi-monster".

Ja eller hur.. jag minns ju särskilt hur alla fantasimonster försvann under dressyrprovet hahahaha

Härligt med beccahästen och underbar lösdrift.. läste om ditt föl, otacksamma jävel som hoppar ut ifrån en sådan underbar hage.. dom flesta hoppar ut från en tråkig hage men fölet kan ju inte få det bättre!!

Ja eller hur.. jag minns ju särskilt hur alla fantasimonster försvann under dressyrprovet hahahaha

Härligt med beccahästen och underbar lösdrift.. läste om ditt föl, otacksamma jävel som hoppar ut ifrån en sådan underbar hage.. dom flesta hoppar ut från en tråkig hage men fölet kan ju inte få det bättre!!

Meeeen dressyr - det är ju jääääättetråkigt - särskilt i ett *-igt program (eller lägre) där det hände nada och man red långsida upp och långsida ner och hästen fick chans att hitta på massa rackartyg :rage:

Haha tycker med fölet är otacksam - hon fattar inte hur bra hon har det, ser andra föl stå och hänga i små grushagar - hon kanske skulle få flytta hemifrån ett tag så hon lär sig uppskatta det hon har :devil:

;)

Håller med, vilken UNDERBAR lösdrift du har! :love: Och kul att Beckahästen går bra! :)

KL
Här är det också bara blankis överallt... Hårt och isigt och typ ingen snö. :arghh: Igår var min syster, hennes kille och vår bror ute och tolkade med ponnybusan. Hon hade tyckt att det var JÄTTEKUL, jag var med från början och provade och hon var heltaggad och studsade och ville springa. :p Det hade visst gått undan ordentligt där det gick, men som sagt är det mest blankis och på stigarna är det barmark. :( Helt värdelöst... Ska försöka ta mig iväg till ridanläggningen snart men det vette tusan om jag törs köra transport i det här föret.

kl

Och lilla GP blir kvar här trots allt.... fråga mig inte om detaljerna, men nu är det så och jag får sälja någon av de andra istället framåt hösten.

Håller med övriga om Hunters lösdrift, den är ett praktexempel på hur en ligghall ska se ut, och även hagarna runt omkring är verkligen fina.

Oj. Det kanske känns både tung och bra på samma gång? Jag hoppas iaf att det blir mest positivt, och att nån av de andra blir sålda...

Jag känner igen mig så väl! Tycker ändå det var ett klokt beslut av dig, den pållen är ju en riktig klippa som kommer ge dig mycket roliga stunder framöver. :)

Äsch du är inne i amningsdimman än därför vet du inte från timme till timme vad du vill o känner!:D

Hoppas du får sålt nån annan istället, tror det blir bättre för dig i längden också.

*kl

Red ut idag i strålande solsken, hade varit kallgrader inatt så värsta leran hade också frusit och det var inte helt jäkligt att rida ute :) Min häst kändes faktiskt lite seg i skritten, travade lite men hon kändes rätt trött, fick dåligt samvete och att hon kanske nog behöver vila helt ändå.
Red vidare en bit men då vaknade spökena till liv, farliga stenar, isfläckar, en häst i sikte och damen var allt annat än trött. Skuttade hela vägen hem, brev rädd för en grävmaskin etc.

Vad ska man göra när man känner i magen att hästen borde få nån ordentlig återhämtningsvila, men den blir rastlös av att stå fler dagar än en och ska man rida ut-vila dvs bara skritta och jogga, så får man arbeta sig blå för att hålla kusen i schack...?

Inte matar jag henne full med kraftofder heller - ett par dl per dag för att äta upp mineralerna och tillskotten :crazy:

alltså jag vet att jag är tråkig nu och du får förlåta mig för det, men jag hade verkligen satsat på ett stall som har bättre utetider och passar dina jobbtider utifrån hur din häst fungerar osv.... så den kan gå ute mkt längre, och du inte behöver jaga "hagtid" som äts upp av att du måste rida på förmiddagarna och tar ifrån utevistelsen osv och sen massa timmar för hästen på box. Det är min reflektion helt klart och jag tror du skulle få ut mycket av en sån ändring.

Du är inte alls tråkig, jag håller med dig helt. Men jag har inte hittat nåt sånt stall helt enkelt. Möjligtvis kan jag ju hyra in henne på en halvtaskig lösdrift om jag inte har något intresse av att kunna träna och rida vettigt, men då skulle jag rent krasst lika gärna kunna skänka henne som sällskapshäst till nån :o

Jag letar som sagt, men det finns inget vettigt alternativ som jag vet. Och ska jag göra omaket att flytta vill man ju få det bättre, inte likvärdigt.
Har en annons ute men har inte fått nåt vettigt svar, bara de som har liknande lösningar som jag har idag och kallar det "mkt utevistelse" vilket jag efterlyst i annonsen.

Jag stödjer ditt resonemang fullt ut och jag hade heller aldrig gjort avkall på det du behöver som ryttare för egen motivation och användning av hästen!
Men fortsätt leta! Jag tror som sagt att kunde du hitta den ekvationen stallmässigt skulle du slippa en massa runt din hästs beteenden osv. :)

Det gick ju skadefritt i ett år så ffa tror jag det är skov av otur. Nog för att backarna vi har avskräcker många men annars är det "snälla" hagar. Hade mer skog, steniga slänter och annat i det förra stallet. Är ju bara att läsa här där de flesta har det mer "ordnat" (ingen får ta illa upp nu :) ) och många som drar på sig mycket ändå.

Man får vrida, vända, vikta och fundera men tills hon är helt frisk så vill jag hur som inte flytta. Been there... ;)

Idag har vi iaf varit ute och skrittat, uppsuttet! I hela 30 min. :p Mötte lastbil på smal grusväg men vaddå? Stod snällt still i dikeskanten medan den passerade.

Här är en bild på de tre tonårsbrudarna. De står helst på varandra, äter på samma strå och möter alltid upp varandra när någon varit ute ur hagen en stund. Supersöta. Skimmeln blir fyra, bruna med bläs blir sex och min sju.
1483294_10152124355139784_1200354050_n.jpg

Kul att höra att hon blir kvar. :)

Stjarnfrugt; Tror också som mackan och vet att du letar. Det är svårt att hitta det optimala stallet. Jag kollar ju konstant och har gjort i flera år till och från och det är alltid saker man får kompromissa på och ibland får man ändra vad man kompromissar på och testa om det kanske ändå inte blir bättre i slutänden. :)

Instämmer i kören om att jag också blir glad av att höra att GP blir kvar. Trevlig häst!

Kl
Tömkörde min odåga idag. Först gick han jättefint och kändes mjuk och fin. Sen efter första galoppen som gick bra fick han eld i röven och drog iväg i en bockserie för att sedan galoppera runt som en tok. Man får väl vara glad att man inte satt på kanske. Efter att ha sprungit av sig det värsta gick han helt ok i traven igen som tur var :)

Hihi, överskottsenergi. :p

Kirre: Vilka söta brudar!

KL
Idag hade vi en dålig dag. Satans ponny till att vara stark och inte lyssna på förhållningar! Hon bara drog sitt eget race. Att jag blev hungrig och hann få ont i huvudet under turen gjorde ju inte saken precis bättre. :meh: Vi bråkade en hel del om huruvida man ska köra upp huvudet och rusa så fort jag nuddade med skänkeln minsta lilla, eller om att ta i tygeln automatiskt betyder samma sak... Usch vad jag blev arg på henne. Det var som att grunderna var helt bortblåsta... Sista biten var hon som vanligt fin igen. Gjorde massor med förflyttningar och övergångar och då blev hon riktigt mjuk. Hon bara måste bråka som satan från början... Imorrn blir det trim på lägdan. Vi ska öva övergångar övergångar och övergångar.

Tack alla för era snälla ord, jag får nästan tårar i ögonen av att höra detta.

Jag känner mig nämligen som en idiot, men det får det väl vara värt att följa sitt hjärta :o

Ja Nova, jag skyller på amningen, sist jag funderade på att sälja henne var jag ju gravid så då kunde jag skylla på det.

Min make satte på lite stämningsfull musik och då började tårarna rinna, varvid han stängde av musiken och sa att "Du kan ju inte sälja en häst du tycker så mycket om".

Tycker dock lite synd om den tilltänkte köparen, men hon har blivit kompenserad och jag hoppas hon hittar en annan häst.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 069
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London