-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Får bli det! ;):D

Ja, det känns väldigt bittersweet, skönt att få ett slut på ovisheten och att hela tiden lägga energi på att hoppas och tro, men samtidigt, vad ska man säga, finns det ens några ord stora nog för att förlora sitt allt? :(

Även jag beklagar massor!
Som ni har kämpat. Jättetråkigt att det inte gick vägen.

Min stolla har gjort ytterligare en grej - hon har rullat fast i staketet. Sparkat loss två slanor och haft av tråden...hon är nog ingen oturshäst hon är en turhäst för allt som syntes var ett yttepytte sår.

Beklagar Vouge! :( Hoppades på att alla sorger och bedrövelser skulle sluta roligare men ingen kan säga att ni inte gjort vad ni kunnat.

Sassi; Vad tråkigt att du säljer GP även om det är förståligt att du behöver dra ner lite.

Maja; Jag är så jäkla avundsju på er snö! Vill oxå ha!!

Hunter; Jisses, inte konstigt att hon reagerade som hon gjorde. Är impad att du inte bara lät det vara sen men superskönt att det gick så bra. Då verkar hon ju ändå ha stabiliserat sig något. :)

Tack för er glädje för min skull. :) Det var så fantastiskt skönt att känna att jag inte behövde stå med hjärtat i halsgropen längre så fort hon rörde sig mer än i stilla mak.

Säg dock den glädje som varar, har inte riktigt orkat nämna det här än, känner mig som värsta hästägaren och jag överväger att ställa in dygnet runt i vadderad box och utan kontakt med andra hästar. :arghh:

Dagen efter återbesöket har hon ett nytt sår, på griffelbensbenet, det som varit lindat i en månad så jag hann aldrig se om benet skulle svullna igen utan linda då det nya såret självklart orsakade svullnad. Nu sitter det på utsidan, strax under kotan. Tänkte först brodd men lutar nu åt att det kan ha varit en pinne i backen el dyl.
Så på det igen med sårvård, linda, tempning och rörelsekoll. :banghead:

Nu ser det ut att läka fint, ingen feber och ohalt men en natt utan linda så svullnar det så det får förbli lindat tills såret är helt läkt. Har även fått metacam för att få ner svullnad så det inte blir något permanent nu när det varit två grejer efter varandra med ordentlig svullnad.

Bild från igår.

1238100_10152115359414784_103173606_n.jpg

stjarnfrugt; Som du förstår lider jag med dig, är ju i samma sits själv. Min funkar ju dock inte i grusad hage så här är det sårplåster närmast såret och sen linda med padd, utanpå och så tejpar jag för att hålla det på plats och så det inte lossnar, typ som i ft. Även efter ordentliga turer ut i leran så är det faktiskt torrt på insidan. Har tom spolat av benet lindat för att få bort värsta leran innan jag tar hem och tvättar, och det är ändå torrt under.

Jag var ju innan griffelbensskadan väldigt emot linda i hagen (min går ju dessutom på lösdrift så det är ju dygnet runt som gäller) men jag har fått acceptera läget och göra vad jag kan för att undvika de risker som finns.

Så himla tråkigt att läsa och jag beklagar verkligen. Men ni har kämpat väl! Ge henne nu en massa godsaker.

Hunter: men herregud, inte konstigt att din häst reagerade ju... Hade gjort som du - slå bort det och bortse. Klokt av dig ! skönt att det inte hände ngt värre. Fölungar är f-jvliga haha ;) är många år sen nu jag hade några men satan vad trött man var på dom emellanåt, hur fina de än var.....;)

Jäkla föl :rage: hon försökte smita idag igen när jag tog ut hennes kompis 07:an så jag fick bygga ett extra staket med träslanor vid grinden...Har man inte att göra så...:meh:

Gick i alla fall bra att rida idag, dvs inga dumheter alls, men hon blir nog aldrig någon nybörjarhäst skulle jag tro ;)

kl
Hade satt fram två minihinder idag och hästen tagga till som tusan när hon såg dem. Riktigt laddad var hon och det går inte att sitta och såsa utan hon kräver sin ryttare! Jag har svårt att få tillbaka henne efter landningen, hon drar på och även om hon inte är en jättehäst som är hon väldigt storgalopperad och det tar tid att komma i balans igen.

Vilken kalabalik O_o Men samtidigt mkt positivt att det gick så bra att rida henne efteråt. Jag skulle inte lägga så stor vikt vid att hon reste sig först, ett litet återfall i den situationen tror jag inte ens hon kopplar till ridningen i sig. Tänk istället att detta antagligen inte hade gått att repa upp så snabbt för några månader sedan. Så stora framsteg har ni ju gjort :)

Tack för peppning :) Hästen är en tuffing så jag behöver morska upp mig och vara tydlig och säker i ledarskapet.
Trots att hon gick så högt igår att hon stod rakt upp så blev jag inte rädd, obehagligt ja naturligtvis.

Hunter; Jisses, inte konstigt att hon reagerade som hon gjorde. Är impad att du inte bara lät det vara sen men superskönt att det gick så bra. Då verkar hon ju ändå ha stabiliserat sig något. :)

Ja det var stor lättnad efter ridningen igår - nästan att jämställa med den lättnads/adrenalin-känsla du får när du kommer i mål efter en terrängritt :D Fast nu var det 10 minuters ridning på en ridbana...

Något stabiliserad är passande uttryck :o

Men gud så träligt med din häst...

Anledningen till att min varit olindad är pga att jag inte haft möjlighet att linda henne före utsläpp. Hade jag haft det hade jag nog lindat och släppt i stora hagen idag. Och hade jag bott granne med stallet hade jag haft benskydd ute oxå...

Min såg bättre ut idag i själva såret, men benet tjockt. Dock inte speciellt varmt, bara lite på insidan men inte som igår då det var varmt hela vägen. Såret har fått en fin skorpa och det ser ut som att svullnaden sjunkit ner mot kotan, inte som att den orsakas av såret i sig just nu utan istället samma vätska som runnit ner. Det har ju inte precis varit bra att stå stilla i grusruta hela dagen, så inte konstigt att det är tjockt.

Jag tyckte att hon rörde sig bra, skrittade ute vid hand i 25 min, mer hade vi inte tid med pga mörkret. Svullnaden gick dock inte ner nämnvärt. Imorgon ska jag faktiskt släppa henne i stora hagen, hon går ensam utan kompisen så det lär inte bli några häftiga tag, men jag vill se hur benet ser ut när hon fått möjlighet att röra sig. Känns inte som att det är nån risk för själva såret längre utan nu är jag mer intresserad av att de om svullnaden går ner.

Ingen temp idag heller.

Tycker ni att jag är vansinnig om jag känner på henne uppsuttet i ridhuset imorgon? Hur skulle ni ha gjort?

Senast ändrad:

Vilken olycksfågel din kusa är :(

Leker hon och busar mycket i hagen?

Min leker rodeo var och varannan dag i hagen och det är inga små skutt hon gör direkt :crazy: Hon har aldrig småsår men i våras volta hon ju ordentligt och slog upp ett rejält sår som väl var klarade sig senor och allt dvs "bara" sårskada men det såg inte så kul ut innan det var sytt :eek:

Normalt sett så hade jag gjort så, men min häst är ju den tråkigaste hästen i världen på lina. Hon går ju och spänner emot och surar oavsett, så brukar vara svårare om inte omöjligt att se små orenheter på lina. Om jag har nån kompis i stallet samtidigt kan det gå, men det är tveksamt då det är kurs på fm och jag jobbar till 15, alla har åkt hem mest troligt...

Man behöver väl bara lina några varv för att se att det inte är nåt stort, och sen sitta upp och känna efter.

Jag rider min igen nu, när jag kom tillbaka från min weekend-tripp hade banan-svullnaden gått ner (anas fortfarande) och kotan svullnat upp igen. Frambenen var helt rena. Skrittade ut en sväng och när vi kom tillbaka hade benet svällt av rejält, så då travade jag lite också.
Idag var vi uppe hos min terräng-tränare och red ut i skogen i sällskap med en av hennes 3-åringar. Introducerade bett igen, i form av ett Nova-bett tillsammans med det stora hacket (såg väldigt pseudo-avancerat ut). Hästaskrället var supernöjd och kastade inte med huvudet en enda gång, men drog och bockade lite i galoppen (och smittade av sig på 3-åringen som aldrig brukar göra sånt. :o)

Vouge: Så otroligt tråkigt för er! :(
Men det är väl ändå skönt att få ett avslut på hela den här oroskarusellen, även om det inte var vad du hoppades på.

Sec op-veterinären frågade just om hon var en olycksfågel och jag tyckte inte att hon var det då även om det helt klart varit mer med henne än mamman men nu får jag nog slänga in henne i den kategorin.

En kompis nämnde miljön kanske och självklart har jag funderat på det. Samtidigt gick det ju bra i ett år. Visst, det gänget som är där nu är ju betydligt rörligare än gänget förra vintern. Nu är fem av de sju hästarna "unghästar", 07: or och yngre.

Svårt är det. Hon är ju mentalt väldigt harmonisk nu och lösdrift är helt klart sättet hon trivs bäst med så att gå tillbaks till box igen gör jag inte om det inte dyker upp ett stall med lååånga utetider, fri tillgång i hagen och större, "oleriga" hagar.

Apropå fri tillgång. Vi har ju nät runt balarna och fyra mån utan någon som helst rörlighet att tala om och inget mer foder så har hon gått upp 54kg. Inte så farligt tycker jag.

Nåt större lär det inte vara med tanke på att hon rör sig helt obehindrat i skritt i rask takt. Men det lutar ändå mot att jag låter henne vila veckan ut. Jag går upp 5 varje morgon denna vecka och är så trött ändå när jag kommer till stallet, att jag inte direkt längtar efter att rida.
Jag har iofs tagit ledigt imorgon för kursen, men är mindre sugen på att åka till stallet 6.30 för att hon ska få äta i god tid innan jag måste göra iordning och rida fram för ev träning kl 8. Jag gillar inte att rida för tätt inpå fodring, om än hon inte får några mängder kraft. Det hade i ärlighetens namn varit rätt skönt att få en sovmorgon, när hon ändå inte gått sedan tisdag :o Då kan hon få en liten helvila helt enkelt, så slipper jag oron att hon ska gå sönder för att jag i princip har henne igång jämt. Nu kan jag skylla på benet, så jag får leva med att hon går nuts av att inte göra nåt. Märkte på henne igår (andra vilodagen samt grusruta dagtid) att hon började komma in i sitt dryghets-mode.

Kanske kan jag försöka ta ledigt från jobbet vid nästa träningstillfälle så att det inte behöver ta 6 veckor till nästa gång.

Jag ska fö åka och titta på nytt stall imorgon. Blir intressant.

Senast ändrad:

Men det var väl bra?! Ja jag menar inte att det var bra att ditt busiga föl ställde till det så utan det var väl bra att ridningen funkade sen? Det visar väl om något att Bäckahästen vuxit upp nu o att allt kommer gå oändligt mycket bättre än förut.

Beklagar Vogue, du har ju kämpat så för din häst men ibland är det ju så här, trots att det är så stora djur så är de ju väldigt fragila.

*kl*

Nu ramlar jag in här igen. För er som inte minns så har jag ett fjordsto som varit mammaledig. Det blev dock lite längre vila än planerat. :crazy:

10 juni fick hon en helt ljuvlig liten kille. Jag var med hela tiden och hjälpte till. :love:

130611_001_51b72523ddf2b34e95677401.jpg

Tyvärr fick hon både förlossningsfång och en nervskada som påverkade urinblåsan, så de första månaderna var rätt så kämpiga. Men nu har hon repat sig och förmodligen kommer vi få grönt ljus att sätta igång med uppsuttet arbete när hovslagaren kommer i januari.

Vi har redan fått okej att promenera och tömköra, men det är lite svårt med isgata och oskodd häst. :banghead:

Planen för 2014 är att komma igång igen, Ariel har vilat sedan februari så vi kommer att ta det väldigt lugnt i början. Sedan vill jag genomföra bruksprovet med henne så hon blir stamboksförd och kanske komma ut på några tävlingar i hoppning och dressyr.

Bild på henne och Ricky dagen innan fånganfallet.

p6220042_51c69407e087c3210f93963c.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 069
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V