-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Ja, är så otroligt less. Specieltl med tanke på leran och förutsättningarna att hålla det rent. Och kursen i helgen är ju bara glömma. Hon är inte initialt halt men man ser att hon är lite stel id et benet när man manar på henne att ta i. Var tjock när jag kom ut ikväll men ingen feber och inget gegg från såret. Bara varmt, svullet och som sagt lite stel i rörelse.
Antagligen kan jag rida henne på fredag och känna efter, men kursen var fre-lör så att rida träning direkt efter vilan känns inte ok. Om jag joggar henne fredag och hon är som vanligt då kan jag möjligen vara med på lördagen, men jag vet inte. Är så less att jag känner för att låta henne ha en längre vila nu, synd att det inte riktigt går denna årstid :(

Tvättade iaf benet ikväll och medryttaren gjorde det i fm. Hon har gått i hagen och rört sig och såklart även lerat in det. Nu är hon ju ren över natten. Vill inte linda då det sväller, och vill heller inte ha en lerig och blöt linda i hagen. Så nu är det bara tvättat och öppet, vet inte om det är rätt eller fel men så är det nu.

Hur har du löst det med benskydd ute? Jag är livrädd för att folk sätter dom fel och/eller att det ska komma in smuts och göra andra problem än att hon stryker sig ibland...

Förstår att du flyr fältet ett tag. Här finns ju ingen anledning att stanna ;)

Senast ändrad:

Så hemskt :( Känner med dig...

Men jag vet heller inte många som kämpat så hårt för sin häst, och under så lång tid, som du har gjort. Så det råder inga tvivel om att du gjort allt i din makt.

Styrkekramar till dig.

men vad fn vad drygt:(

jag hade kört vetflex om det är lerigt i hagen - absolut !
det stänger ute en del men andas samtidigt. hade inte kört bomull och skit, bara vetflex - veterinärer här har ordinerat det på hästar med mugg osv och ändå har vi inte jätteleriga hagar men det är lerigt vid grindarna.
kan hon inte gå i grusad ruta några dagar? det hade jag absolut valt i detta läge med denna skitvinter och all lera och plusgrader !

Vogue: så otroligt tråkig läsning :( Och dessutom nu mitt i julhelgerna.... eller vad man ska säga.... men du har väl haft det på känn tycker jag mig läsa efter hur du skriver, så kanske varken gör av eller till? tråkigt ändå och jag beklagar verkligen :(

Hunter: men herregud, inte konstigt att din häst reagerade ju... Hade gjort som du - slå bort det och bortse. Klokt av dig ! skönt att det inte hände ngt värre. Fölungar är f-jvliga haha ;) är många år sen nu jag hade några men satan vad trött man var på dom emellanåt, hur fina de än var.....;)

Senast ändrad:

Vilken kalabalik O_o Men samtidigt mkt positivt att det gick så bra att rida henne efteråt. Jag skulle inte lägga så stor vikt vid att hon reste sig först, ett litet återfall i den situationen tror jag inte ens hon kopplar till ridningen i sig. Tänk istället att detta antagligen inte hade gått att repa upp så snabbt för några månader sedan. Så stora framsteg har ni ju gjort :)

Ville inte sätta vetflex utan vadd under. Speciellt inte när det sväller under natten. Det kanske var fel men nu är det så. hon står iaf på halm såd et är ju mindre smådamm som fastnar än tex med spån.
Stod även länge och dividerade också hur jag skulle göra med hage, men tänkte att dels rör hon sig ju i den större hagen = benet sväller av bättre. Och sedan uttråkningen...

Nu har jag ju tyvärr åkt från stallet och jobbar från kl 6 imorgonbitti så att ordna vatten ute till grusrutan kan jag inte. Så jag vill inte ha henne utan vatten i en grusruta hela dagen imorgon. Har skickat sms till den som har stallet imorgon att sätta henne u grushagen, och bett en annan ge henne vatten när hon kommer. Men är så less på att krångla med folk.

Får väl gå med henne i ridhuset när jag kommer så svullnaden går ner. Kan ju givetvis inte gå en promenad ute för jag jobbar ju såklart tills det är becksvart. Hela veckan dessutom.

SÅ JÄVLA LESS. man skulle bo granne med stallet och fixa allting själv varje dag. Då hade jags luppit veta kl 17 dagen innan vilken hage jag har lust att ha henne i imorgonbitti kl 9. Exempelvis. Hade även kunnat se hur benet ser ut och därefter bestämma mig på morgonen, eller linda innan utsläpp... menmen. 1,5 mil enkel väg och ska vara på jobbet 5.45 :rage::arghh:

Senast ändrad:

Nej alltså jag hade haft vetflex ute i hagen bara i det läget. Inte inne och ffa inte mer än dagtid ute.... sen måste det ju självklart ses över och få lufta och vara rent, men om det handlar om dagar ute för att såret ska få hållas rent från lera samtidigt som det ändå kan andas, och tvättas rent kvällstid och luftas på box sen så hinner det ju läka ihop innifrån vettigt och få en skorpa utåt så det handlar ju bara om några dagar, jmf med att få ngn galen infektion pga lera och vatten och skit i såret liksom, det var det jag avsåg.

hoppas du har snällt folk i stallet som ställer ut vatten åt henne i sjukrutan. det borde de !

men jag förstår att du blir galet trött. så sjukt typiskt och jobbigt och mitt i julhelgerna. som ett brev på posten typ.....

KL
jag har iallafall haft en fiiin julhelg. Ridit min 00:a ikväll på juldagen och han har gått på halvfart ett par dar inför julfixandet, men han var fin som snus i ridhuset, blir så glad över honom!
Min 07:a som jag lånar lite då och då, red jag i söndags och han har utvecklats en del under andra ryttaren på vissa sätt, på andra finns det lite att jobba med. Nu hoppas ju både jag och ägaren att han säljs snart oavsett, men jag hoppas under tiden rida lite mer ffa under jul ledigheterna :) Det är Silvano avkomman, en stor mäktig gosse på både höjd och längd och bredd, fin i temperamentet på alla sätt men lär inte bli ngn GP häst frågar ni mig, även om han har kvaliteter. Han lär snarare som sagt passa en hobbyryttare som vill rida typ msv perfekt. ffa hans fina temperament men även att han har bra gångarter på sin egen nivå så att säga i kombination att passa en sån hobbyryttare i sig då han även är allround utbildad i hopp och ft utöver det och lär gå att göra lite att varje med för just en hobbyryttare.
haha ser nu att det låter som en smygannons och det var INTE meningen!

Senast ändrad:

Jag har iaf fått svar att hon får gå i grushage och en kompis ställer ut en hink på fm. Skönt. Då är iaf såret något sånär fräscht när jag kommer på em. Har ingen möjlighet att åka ut och linda henne på morgonen denna vecka, så det blir antingen grusruta varje dag eller så får vi hoppas på en fin skorpa snart... Är iofs en skorpa nu också och inget gegg men vi får väl se vad det blir.

Är så less på att hon alltid slår sig. Hon har bulor på alla benen och senaste två gångerna nu har hon ju även blivit halt. Hon har ju kompis nu så hon lever väl rövare mer, men hon är iaf glad tills hon slår sig...

Mkt irriterande är nu att jag inte kommer kunna rida träning på 6 veckor, alltså totalt 8 veckor från förra gången. Om hon nu inte känns helt super på fredag, isf rider jag ett lätt pass för tränaren på lördag, hade ändå inte tänkt hårdköra utan fokusera på framridning.

Så tråkigt med din fina häst. Men du har ju verkligen kämpat med henne, det får du inte glömma.

Hoppas du kan få ett fint avslut med henne och kanske så småningom hitta en ny pålle.

Jättetråkigt att läsa! :( Du om någon har ju verkligen kämpat för din fina röda! Jag beklagar verkligen. :(

KL
God Jul för det första! :)

Jag har mest jobbat, men i måndags fick pållan vara utan täcke en stund för det var så fint väder. -10 och helt vindstilla, underbart! I början stod hon mest och glodde, typ, vad hände? Sen vaknade hon till liv och visade både fina bocksprång och sin underbart sviktiga trav! :love: Tyvärr var inte kameran på humör alls i kylan och jag hade redan varit ute rätt länge och fotat de andra hästarna, så det ville inte ta kort när jag ville. Missade därför de snyggaste luftsprången. :p

Men här kommer BILDBOMB! :) Tycker hon är riktigt fin i kroppen nu!

Queenies konstanta min så fort man visar sig runt hagen och hon har slut på mat. ;)
DSC_0638_zps0a6c4553.jpg

Nakenfis!
DSC_0823_zps865519bc.jpg

DSC_0839_zpse342f4b7.jpg

DSC_0840_zps5e25e857.jpg

Kommer mera. ;)

+ sassiball

Vad ni är goa! :love: Ja, vi har verkligen kämpat, eller snarare hon, vilken häst till att vilja! :love:

Ja, nån gång vill jag väl ha häst igen, det känns som mitt öde att vara kring hästar, men just nu, skulle det vara för svårt! :(

Fortsättning!

DSC_0846_zpsd84bab4f.jpg

DSC_0848_zps216b9ee2.jpg

DSC_0853_zps96f5f774.jpg

DSC_0854_zpsb9e557b6.jpg

DSC_0865_zps20ad50a2.jpg

Spänst var det ja, hon är flera decimeter upp i luften i traven!
DSC_0870_zps44c74a07.jpg

Tycker som sagt att hon är riktigt fin i kroppen nu. :)
DSC_0880_zps29db0cbb.jpg

DSC_0891_zps2bd845ad.jpg

Nöjd ponny!
DSC_0894_zps0879f0ee.jpg

Efter vår lilla fotosession tog vi en urmysig tur ut i skogen. Det bet i kinderna och blev is i håret - precis som det ska vara! Mycket laddad ponny i vanlig ordning men på slutet var hon så jäkla fin! Låg precis lagom i handen och lyssnade så himla lyhört på sätet. Varierade lite olika förflyttningar, skänkelvikningar öppnor och slutor i trav, sen ner i halt och fram igen. Hon blev så ruskigt fin! :love:

Som synes är hon ju, hrm, lite hårig igen. Men jag inväntar ett halstäcke till henne innan jag klipper henne igen.

Senast ändrad:

Ja, blir massor av morötter, mys och pyssel! Har många vänner som vill följa med och säga hej då, så det blir massor av uppmärksamhet och goss! :):love:

Funderar på om man skulle erbjuda henne socker, något hon aldrig ätit förut, som den sista måltiden typ! :o:pO_o

Socker i massor! :D

Måste ändå vara skönt att få något slags slut på hela denna historia även fast det inte var det slutet man ville ha.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 069
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar